Microsoft kupuje, protože může
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Microsoft kupuje, protože může

Microsoft kupuje, protože může

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

13. 8. 2014 12:04 16
Reklama

Vyrazilo nám to včera kolektivně dech. Microsoft si pojistil exkluzivitu hry Rise of the Tomb Raider na konzoli Xbox One. Minimálně do odvolání, které nepřijde dřív než PO příštích Vánocích, si kvůli hraní populární série s Larou Croft, budete muset koupit Xbox.

Řeči o tom, že se to stejně objeví i na PC a PS4, případně, že Tomb Raider je odjakživa multiplatformní, jsou zcela irelevantní, ať už je podpoříte jakýmkoliv množstvím vykřičníků. Aktuálně se ví pouze to, že jde o časově neomezený exkluzivní projekt. A ne, není vůbec jisté, zda Microsoft někdy povolí a hra vyjde i mimo jeho konzoli. Jenže dost možná v návalu emocí zapomínáme na to, že k obchodní dohodě je vždy třeba alespoň dvou partnerů.

Microsoft kupuje, protože může
i Zdroj: Hrej.cz

Všimněte si, že v prvním odstavci je ve spojitosti se sérií Tomb Raider použito slovo populární. Není tam náhodou. Ať už si to ve Square Enixu špatně spočítali, nebo jsou prostě jen nenažraní, hra nebyla v plusu ani ve chvíli, kdy prodala přes čtyři miliony kusů. Čtyři miliony, tolik nemá na kontě ani celý handheld PlayStation Vita a hra se ani skrz desítky milionů dolarů nezaplatí?! To, že vy rebootovaného Tomb Raidera máte rádi (a já nakonec taky), je zcela k ničemu ve chvíli, kdy o jeho osudu rozhodují papaláši, pro něž ani extrémně nadstandardní prodeje nejsou důvodem k finanční profitabilitě.

To, že „vy byste si ji určitě koupili“, je argument, který v jejich finanční zprávě neobstojí.

Je vysoce pravděpodobné, že si někdo ve Square Enix po zkušenostech s prvním dílem řekl, že bude daleko lepší, když dostanou od Microsoftu peníze na vývoj předem, než počítat s hypotetickými penězmi z prodejů PS4 a PC verze. To, že „vy byste si ji určitě koupili“, je argument, který v jejich finanční zprávě neobstojí. Microsoft vyložil peníze na stůl, shrábli je ve Square Enixu. Pokud už chcete na někoho plivat, plivejte na ně. A ideálně neplivejte vůbec, protože je to dost trapné.

Svět takto zkrátka chodí, jenom se teď náhodou dotkl něčeho, co mají hráči rádi, třeba se hrou i vyrůstali a nechtějí si kupovat stroj za deset tisíc jen proto, aby mohli zahrát další díl. To je v pořádku, ale jistě se najde spousta takových, kteří se právě teď rozhodují mezi PS4 a Xbox One, a právě tahle záležitost může být pomyslným jazýčkem na vahách.

Microsoft kupuje, protože může
i Zdroj: Hrej.cz

Není to ojedinělá záležitost. I včera jsme přímo na tiskovce Sony mohli vidět spoustu skvěle vypadajícího exkluzivního obsahu (DayZ, RIME, Volume...), který byl oznámen pouze na PS4. Rétorikou z diskusních fór, kterou můžete nalézt i na Hrej pod záznamem tiskové konference Microsoftu, by se dalo velmi snadno říci, že v Sony jsou ko**ti a podplácejí vývojáře, aby dělali hry pro jejich konzoli. Ano, přesně to dělají. Dělají to všichni a je to součást konkurenčního boje. To, že vám Microsoft a Sony ukazovali záběry z her, znamená, že kvůli nim si máte koupit jejich konzoli. Není to gesto dobré vůle, ale reklama.

Microsoft po totálním „herním“ fiasku v roce 2013 jednoduše musí otevřít peněženku, přetáhnout vývojáře silou.

Jen ve velmi limitovaném počtu případů se vývojář rozhodne pro danou platformu na základě něčeho jiného než kvůli penězům. Ať už těm, které dostane přímo na ruku (taktika Microsoftu, viz datadisky pro Grand Theft Auto IV), nebo prostřednictvím prodejů na základě velké uživatelské základny (taktika Sony).

Pravdou je, že Sony má daleko lepší vyjednávací pozici, kdy stačí s vývojáři v rámci svého programu pro nezávislé tvůrce prostě jen vhodně komunikovat. Microsoft po totálním „herním“ fiasku v roce 2013 jednoduše musí otevřít peněženku, přetáhnout vývojáře silou a alespoň částečně minimalizovat narůstající rozdíl mezi prodeji PS4 a XOne.

Microsoft kupuje, protože může
i Zdroj: Hrej.cz

Profitovat z toho budeme my, ačkoliv se to může zdát paradoxní. Bez financí od Microsoftu by nový Tomb Raider dost možná vůbec nevznikl. Sázka Sony na mnoho menších titulů ve chvíli, kdy neměla žádnou pořádnou first-party pecku, kterou by teď hned mohla dát do obchodů, znamenala obrovský rozpuk herní kreativity. Odpovědí byla salva stejně skvěle vypadajících titulů, ovšem tentokrát jim za zády stál Microsoft, který si nechtěl nechat ujet vlak.

DayZ, RIME, bonusová DLC do Destiny a další se možná časem objeví i na Xbox One. A možná ne, protože Sony slíbila/zaplatila dostatek peněz za to, aby si navždy zajistila plnou exkluzivitu. Jde jen o úhel pohledu – hra, jejíž předchozí díly mám rád, versus hra, ze které jsem včera viděl první záběry. Princip je ale stejný, jde vždy jenom o peníze. Naše a hlavně jejich.

Komentář vyjadřuje osobní stanovisko autora a nemusí vyjadřovat názor redakce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama