Jsou odklady her problém?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Jsou odklady her problém?

Jsou odklady her problém?

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

12. 3. 2015 14:52 20
Reklama

Neustálé přesouvání dat vydání se v posledních dvou letech dostalo až k samé hranici únosnosti a pomalu už snad ani nenajdeme titul, který by si tuhle nelichotivou praxi alespoň jednou nevyzkoušel. Důvody se většinou stále opakují a přílišná míra odkladů zákonitě vede k otázkám, co se to vlastně děje? Co si o tomto problému - pokud je to vůbec problém - myslíme my?

JIRKA BIGAS: POVYKU OKOLO ODKLADŮ NEROZUMÍM

Odklady her nevnímám jako podraz na spotřebitele. Když si odmyslím samotný fakt, že vývojáři opakovaně zklamávají své fanoušky a vlastně tak paradoxně ve snaze zavděčit se jim nejvíc škodí sami sobě, nemám jim to ani za zlé. Není důvod pochybovat o tom, že k odkladu svých titulů mají pádné důvody a oznámením termínu, který nakonec nedokáží dodržet, jen stěží chtěli úmyslně hráče oklamat.

Ve většině případů se to autorům hry stejně vymstí, protože přes veškerou snahu udržet fanoušky v nadšeném očekávaní a ve varu, se dříve či později nevyhnutelně dostaví pocity znechucení a zklamání, které si méně trpěliví diskutující automaticky vykládají jako legitimní důvod k tomu zrušit předobjednávku a potrestat nespolehlivé autory tím, že jim drze vzkážu: “Když vy takhle, já si vaši hru ukradnu!” Teda až vyjde.

Jsou odklady her problém?
i Zdroj: Hrej.cz

Já se skoro na žádnou hru netěším. Je mi jedno, kdy vyjde příští Mass Effect, jak dlouho jsme museli čekat na Heist update do GTA V i to, zda se vůbec někdy dočkáme pokračování té či oné klasiky. A tím rozhodně nemyslím, že si je nechci zahrát. Všechny mě zajímají, ale je mi úplně jedno, jak dlouho na ně budu čekat. Nepřijde mi důležité, jestli nový Tomb Raider vyjde na PS4 o šest měsíců později než na Xboxu, ačkoli bych si ho taky s chutí vyzkoušel.

Každý měsíc vychází nepřeberné množství her. Většina z nich stejně za mnoho nestojí. A pokud má každý takový odklad přispět k tomu, že se nakonec alespoň z několika z odložených her díky další péči a času, stane pořádná hra, bez nejmenších problémů na ni počkám. Třeba celý další rok.

VOJTA DŘEVÍKOVSKÝ: ŠPATNÁ REKLAMA, TAKY REKLAMA

Myslím, že si není třeba nasazovat alobalovou čepici a mluvit o konspiračních teoriích, když řeknu, že ohlašování data vydání her je ryze marketingová záležitost. Hry zpravidla vycházejí na jaře nebo na podzim a jakákoliv bližší specifikace v podstatě slouží jen k vybudování hypu. O hře se bude mluvit, napíše se, že vyjde tehdy a tehdy, pak se vydání o měsíc posune, vývojáři prohlásí, že všechno stíhají, hra nakonec vyjde, ale nefunguje, takže vývojáři vydají patch a pak další a další... Lidi se vzetkají, o hře se mluví týdny i po vydání, a špatná reklama je nakonec taky reklama.

Studia s launchem svých titulů zacházejí všelijak. Někteří se jej snaží dodržet a vydají hru tak rozbitou, že si z ní děláme legraci ještě týdny potom. Jiní vývojáři při pohledu na rozezlené reakce hráčů a kvalitu svého produktu raději posunou vydání i o půl roku (a pak pro jistotu ještě třeba o dalších pár měsíců). Sama komunita stále častěji volá po odkladech, jen aby hra vyšla v co nejlepší podobě.

Jsou odklady her problém?
i Zdroj: Hrej.cz

Častokrát ale stejně čekáme až na periodické slevové akce, kde se i ty nejnovější tituly objevují s lákavějšími cenovkami a datum vydání vlastně ztrácí na důležitosti. Jako by dnes už bylo jedno, kdy hra vyjde. K Vánocům (Velikonocům, letním prázdninám, Halloweenu...) si hru pořídíme levněji, fungující a možná již i s dodatečným obsahem.

Odklady pak signalizují, že přeměna her v rychle stárnoucí konzumní zboží při současné komplexitě vývoje prostě nefunguje. Jako hráči chceme nové hry co nejdříve, zároveň ale chceme hrát hry, které se nám nerozpadají pod rukama. Vysoký počet odkládaných titulů dokazuje, že se v průmyslu možná děje něco nového. Že by si někdo uvědomil, že hráči jsou ochotní zaplati plnou cenu, když výměnou dostanou fungující produkt? Ale kdeže! Sundáme-li růžové brýle, uvidíme, že datum vydání je ten nejméně důležitý údaj, vlastně jen recyklovatelné palivo pro hype train připravovaných her.

ZDENĚK PRINC: MĚLI BYCHOM SE UKLIDNIT

Možná teď zahajuji palbu do vlastních řad, ale zastávám názor, že informace o datech vydání a jejich odkladech tu jsou jen proto, aby měli novináři po většinu času o čem psát. Rozumím důležitosti vměstnat hru do přesně orámovaného okna, aby se mohli potenciální zákazníci k čemu upínat - je to ostatně atak na základní lidské pudy. Hned v zápětí ale musím dodat, že vývojáři obecně důležitost této informace přeceňují a dostávají se kvůli tomu pod mohutný tlak.

Spíše než to, že je po odloženém vydání nutné vypořádat se s rozzlobenými hráči, kteří velice rádi hartusí klávesnicemi, si ale pokládám otázku, proč se podobný nešvar začal objevovat až v posledních letech a nebyl součástí herního odvětví už dříve. Může za to internet a se samozřejmostí přijímaný fakt, že všechno můžeme doopravdy vědět už se značným předstihem? Nebo jen obrovské množství her, které se na nás valí ze všech stran a vývojáři jsou bezradní v tom, na co by ještě nalákali? Anebo snad vývojáři nebyli dostatečně připravení na to, aby na trh vstoupila další generace konzolí, která teprve až s novými grafickými API zažije svůj skutečný přerod v něco lepšího?

Jsou odklady her problém?
i Zdroj: Hrej.cz

Otázek je hodně a odpovědi na ně nejsou zrovna jednoznačné, ve výsledku ale vždycky skončím u toho, že bychom se všichni měli hlavně uvolnit a přestat tlačit. Pevně věřím, že mi dáte v komentářích za pravdu, jako hráč totiž říkám, že mi bude stokrát milejší, když se vývojáři třeba měsíc, dva před slibovaným vydání ozvou a po zvážení aktuálního stavu otevřeně řeknou, jak na tom se hrou jsou. Jistě, nikdy se nedozvíme víc o rozhodnutích, která řídí marketingový záměr, ale upřímný přístup dokáží lidé vzít mnohem lépe, než několikeré míjení nereálných cílů. Důležité je také zmínit, že nikdo vlastně nepotřebuje o hře vědět půl roku, nebo celý rok dopredu na to, aby se připravil. To zvládnu během jednoho večera po oznámení nové hry, tohle už je ale přeci jen trochu jiné téma... 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama