Jaká je budoucnost Resident Evil?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Jaká je budoucnost Resident Evil?

Jaká je budoucnost Resident Evil?

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

30. 3. 2015 15:30 5
Reklama

Série Resident Evil pokračuje druhým dílem minisérie Revelations, je však na místě ptát se, zda ta odbočka není příliš dlouhá a jestli vede správným směrem. Po vydání pěti epizod novodobého zpracování slavné série se Jirka, Vojta a Jarda zamýšlí nad tím, jestli je uvažování Capcomu správné a co to může případně přinést do dalších dílů. Přečtěte si jejich názory a přihoďte vlastní!

JIRKA BIGAS: Budoucnost hororu je až příliš světlá

Pokud se nějaká herní série snaží udržet na výsluní tak dlouho jako právě Resident Evil, tedy bezmála 20 let, není divu, že se mění. Jedna z nejúspěšnějších značek od Capcomu se změnila, protože to byla nutnost. Na kontě má přes dvě desítky titulů a miliony prodaných kopií. Jak už jsem psal v recenzi na první epizodu Revelations 2, nemá smysl, aby se pamětníci snažili přesvědčit mladší hráče, že starší díly byly lepší, a naopak.

ČÍSLA MLUVÍ JASNĚ

Faktem je, že staré hry byly úspěšné, ale ty nové za nimi ani v nejmenším nezaostávají. Naopak. Mají početnou komunitu fanoušků, kteří originálnímu pojetí nijak nefandí a vítají naopak příklon k akci. Resident Evil 5 má na kontě 6,7 milionu kopií a šestý díl 6,1 milionu. Obě poslední regulérní pokračování tak předstihly i kultovní čtyřku z roku 2005 s necelými 6 miliony kopií napříč všemi platformami. Ba co víc, Resident Evil 5 se stal nejprodávanějším dílem v celé sérii i hrou v historii Capcomu.

Bez ohledu na to, zdali se přikláníte k původní, nebo moderní vizi, není sporu o tom, že Resident Evil coby série a značka upadá maximálně v očích starších hráčů. Tvrdá data totiž nade vší pochybnost dokazují, že o úspěšnosti změn a atraktivitě akčního pojetí nemůže být pochyb. Co když jste ale právě jedním z těch, kterým není současný kurz legendy po chuti? Máte nejspíš smůlu. Jsem na tom totiž podobně. Capcom nás přinejlepším čas od času potěší nějakým spin-offem v duchu původních her, ale ani na to bych moc nespoléhal.

NEJLEPŠÍ RESIDENT EVIL NENÍ RESIDENT EVIL

Důkazem budiž právě celková atmosféra Reveations 2. Hra, jež se měla trefit do vkusu především starším hráčům, kteří se sérií vyrostli, zklamala právě v tom, že celou dobu balancuje na pomezí mezi klasickým hororem a akcí ve strašidelných kulisách. Ve výsledku ale mnohem víc svou hratelností připomíná pátý a šestý díl, jen s tím rozdílem, že epizodický experiment vypadá jako laciný budgetový titul.

Pokud si chcete zahrát nějaký nový tradiční survival horor, sáhněte po The Evil Within, který je naprostým protikladem posledních Resident Evilů. Šindži Mikami možná nepřinesl ve svém nejnovějším projektu žádnou výraznou revoluci, ale dal fanouškům přesně to, po čem volají - klasický survival horor plný strachu a napětí, odehrávající se v nelítostném prostředí a obývaném krutými bytostmi, které mají zvrácené potěšení z vaší smrti a omezených zdrojů. Resident Evil má před sebou dost možná světlou budoucnost. Pro fanoušky temných hororů je ale zřejmě až příliš světlá. Já sám si uvědomuju, že už nejsem jeho cílovou skupinou. S konečnou platností bychom ovšem měli přestat tvrdit, že jde o survival horor. Možná tak přinejlepším akční horor nebo ještě lépe hororovou střílečku.

Jaká je budoucnost Resident Evil?
i Zdroj: Hrej.cz

VOJTA DŘEVÍKOVSKÝ: Chtělo by to více péče

Nemám k Resident Evilu takový ochranitelský vztah, že by mi vadil směr, kterým se posledními díly ubírá. Jasně, kdysi to byla špička survival hororu, jenže mě spíš baví ve dvou střílet do mutantů, obracet oči vsloup při každém příběhovém zvratu (jako každá guilty pleasure to člověka prostě potěší) a užívat si nesmyslnou jízdu proměnlivým prostředím.

S PARŤÁKEM LEPŠÍ

Kooperačních her ve split-screenu totiž zase tolik není a nové díly Resident Evil (5 a výše) jsou jedny z mála akčních neFPS her s vysokým rozpočtem, které split-screen a gaučový co-op neberou jako nástavbu. Žádný extra mód, prostě pěkně celou příběhovou kampaň projdete spolu s kámošem a takhle se zkrátka každá hra hraje lépe. V současnosti jsou Revelations 2 jedinou takovou hrou, pokud tedy zrovna nefandíte LEGU nebo Hyrule Warriors. Kde je další Army of Two nebo Kane & Lynch?

Hrál jsem a s výjimkou Revelations 2 i dohrál všechny sudé díly, takže alespoň částečně vnímám změny, kterými série prošla. Přesto mi přijde, že se pitomé zápletky a teatrální padouši lépe vyjímají v akční střílečce, kterou si užijete s parťákem nežli v singleplayerovém hororu. Rozhodně vítám snahy Capcomu udržet split-screen co-op naživu, jen příště prosím ještě vložit trochu více té péče do designu úrovní. Děkuji!

Jaká je budoucnost Resident Evil?
i Zdroj: Hrej.cz

JARDA MÖWALD: Resident Evil je oživlá mrtvola

Budu zase jednou za heretika. Nejlepší Resident Evil je pro mě pětka, nejhorší šestka. Kromě nich jsem ještě dohrál dvojku, chvilku zkoušel jedničku a trojku a získal jeden achievement ve čtyřce poté, co byla v nějaké extrémní slevě a já zrovna nevěděl, co s penězi. Revelations, první i druhý díl, mi od začátku přišly ne jako krok špatným směrem - tyhle hry totiž vyrazily po zcela jiné cestě, než po které jdu už pár let já.

ACH TY VZPOMÍNKY

Před nedávnem jsem poslouchal debatu významných amerických herních žurnalistů ohledně osudu několika herních značek, které vznikly v devadesátých letech a přežily až do dnešních dní. Řeč přišla na bojovky typu Tekken a Soul Calibur, dále Silent Hill nebo právě Resident Evil. Hráči, kteří na nich vyrostli, je měli rádi kvůli určitým konkrétním věcem, ty už v nich ale dávno nejsou nebo hráči vyrostli natolik, že je celý žánr – v mládí tak oblíbený – přestal kompletně zajímat. Resident Evil pro mě znamená dokonalé spojení těchto negativních faktorů. Stala se z něj tupá střílečka s důrazem na kooperaci, ve které kosíte zástupy čehosi hnusného po desítkách a nikdy nemáte nouzi o náboje a lékárničky. V pětce se to z mého pohledu povedlo ještě relativně slušně vybalancovat tak, aby mě hra bavila, vyzdvihnul bych zejména mnohými zatracovanou strnulost postav při střelbě a stále ještě pomalé (a sakra děsivé) zombíky. Kooperace nekooperace. Šestka poslala mou oblíbenou značku, pardon my french, totálně do pr*ele svou tupostí.

V podstatě mi tedy nejvíce vadí fakt, že se tím pošlapává nikoliv odkaz série, ale moje vzpomínky, které s ní mám a které jsou zakonzervované v určité době. Je mi úplně jedno, jak se s ní bude nakládat do budoucna, jestli pod jejím jménem budou vycházet dobré nebo špatné hry, já je hrát nebudu. Ale pokud se ke mě dostane informace o tom, že to zase jednou nedopadlo, tak to mé nostalgické já vždy trochu zabolí.

Jaká je budoucnost Resident Evil?
i Zdroj: Hrej.cz

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama