Jak přístup vydavatelů ovlivňuje podobu E3
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Jak přístup vydavatelů ovlivňuje podobu E3

Jak přístup vydavatelů ovlivňuje podobu E3

David Plecháček

David Plecháček

16. 6. 2017 12:55 3
Reklama

Než se člověk stačil nadechnout a rozkoukat kolem, největší herní svátek pomalu končí. Brány Convention Centra se definitivně zavřely a k nám už se dostávají pouze dozvuky. Měli jste několik možností, jak si vyslechnout naše názory a naše poznatky, které jsme si z E3 odnesli, a ještě několik našich názorů určitě uslyšíte. Obecně ale můžeme říct, že Electronic Entertainment Expo je událostí, na kterou bychom se měli těšit a po níž bychom měli odcházet s pocitem naplnění a radosti z nových her. Tímto tvrzením ale obecný konsenzus končí a i my se rozcházíme v pohledech na to, jestli se letošní E3 povedla či nikoliv. Především se ale jedná o akci, skrze kterou by vydavatelé měli komunikovat s médii a se svými hráči, a právě tady leží jádro problému – jak zachovat prestiž a kvalitu konference, když se stále více společností obrací na nové prostředky komunikace, které moderní doba nabízí?

KONEC JEDNÉ LEGENDY?

Každoročně se objeví názory – a s přibývajícími roky stále častěji – že se význam veletrhů stále zmenšuje a že jsou jejich dny sečteny. Nebo alespoň dny červnové výstavy v Los Angeles, která je koncipována trochu jinak než kolínský Gamescom, jenž cílí především na hráče v roli návštěvníků. E3 je historicky spíše akcí pro novináře, kteří zprostředkovaně předávají informace dále ke čtenářům. Ne snad, že by toto už neplatilo, ale neplatí to zdaleka v takové míře. Hlavním důvodem je to, že velcí vydavatelé se obrací zády k samotnému veletrhu a nejdůležitější informace odhalují na vlastní pěst a přímo před zraky samotných hráčů o několik dní dříve. Šestice hegemonů herního průmyslu pořádají tu nejzajímavější a nejsledovanější část ještě před samotnou výstavou, a kdo se v průběhu tiskových konferencí neukáže, jakoby nebyl.

Letošní ročník potvrdil trend předešlých let – viděli jsme minimum překvapení. Je krátkozraké právě kvůli tomu zařadit letošní rok mezi ročníky, které jsou spíše zklamáním, ale fakt, že se největší pozornosti těší právě tiskové konference, musí odrážet i jejich náplň.

Trailery nebo dema, která se na plátnech přímo na místě a na obrazovkách u vás doma ukáží, slouží jako předzvěst her, o nichž se bude v rozpálené Kalifornii v následujících dnech mluvit. Měly by nás ohromit. Uhranout. Nebo minimálně zaujmout. Letošní ročník ale potvrdil trend předešlých let – viděli jsme minimum překvapení. Je krátkozraké právě kvůli tomu zařadit letošní rok mezi ročníky, které jsou spíše zklamáním, ale fakt, že se největší pozornosti těší právě tiskové konference, musí odrážet i jejich náplň, jež letos mohla opravdu kdekoho zklamat. S jídlem roste chuť a vydavatelům se jejich taktika začíná vracet jako bumerang.

MODERNÍ POSTUPY V MODERNÍM SVĚTĚ

Na co se tísnit ve třech dnech zájmu, když mohou všichni své karty odhalit v předstihu v průběhu celého roku? Každý se bojí, že právě o jejich nový titul nebude kvůli konkurenci zájem, a tak jej raději představí kdykoliv jindy. Známe to velice dobře. Nejdříve přijde teaser s datem a časem velkolepého oznámení, a pak celý den patří jen aktuální novince. Battlefront. Need for Speed. Far Cry. Destiny. Call of Duty. To, co by před lety bylo nepředstavitelné, se stává tradicí. Rozmach YouTubu nebo Twitche umožnil, aby vydavatelé komunikovali se svými fanoušky přímo. Pokud k tomu připočítáme nespočet úniků, jen letos to byl Assassin’s Creed, Wolfenstein, The Evil Within a bezprostředně před konferencí A Way Out nebo Ori, zásoba titulů se krátí. Je to už otřepaná fráze, že bez toho by byla celá E3 lepší, ale spíš tím chci poukázat na jinou věc – nejde jen o složení, ale tentokrát nás neuspokojil ani počet.

Jak přístup vydavatelů ovlivňuje podobu E3
i Zdroj: Hrej.cz

Počet těch největších konferencí byl stejný jako loni, ale zatímco se jejich prostor nafoukl, jejich obsah je naopak slabší. Už jsem to nakousl, ale každoročně čekáme od konferencí to největší a to nejlepší a letošek v tomto ohledu zaostal hluboko za očekáváním. Během tří dnů bychom opravdových překvapení napočítali na prstech jedné ruky. Konference EA ukázala, pro koho svou show vlastně dělá – pro youtubery a jejich diváky. V rámci devadesáti minut jsme viděli všehovšudy pět her, a to tak nešťastně prezentovaných, že nám z toho přecházel zrak a mžitky před očima. Microsoft nás množstvím potěšil, ale jednalo se spíše o menší hry (které neudělají radost každému) a o vypůjčeného Assassina od Ubisoftu a Anthem od EA. Bethesda i potřetí pořádala vlastní akci a vynaložila ohromné finanční prostředky k tomu, aby prezentovala dvě, tři velké hry. Důkaz, že kdo není na nějaké z konferencí, jako by neexistoval. Ubisoft nás v tomto ohledu i přes úniky a předběžná oznámení překvapil nejvíce. A Sony? Sony kromě remaku Shadow of the Colossus nepředstavila vůbec nic nového.

SÁZKA NA JISTOTU

Nepochybuji o tom, že Zdeňkův harmonogram je napěchovaný k prasknutí, ale E3 alespoň pro nás pro diváky, kteří sledují celou akci s uctivé vzdálenosti, ztrácí své kouzlo. Na koho jiného ukázat, než na vydavatele? Ačkoliv se objem peněz ve videoherním průmyslu každým rokem nafukuje, velkých her reálně ubývá. Než mne začnete kamenovat, rád bych své tvrzení vysvětlil. Jako každé odvětví, i hry se neustále mění a vyvíjí. Po dobách, kdy velcí hráči riskovali a zkoušeli hráče překvapit, jsme se dostali do hubenějších let, kdy se naopak vydavatelé riskovat bojí, a tak raději sází své peníze na dvě, tři karty za rok. Je pro ně lepší vydat pár her, které se zaručeně prodávat budou, než investovat do pěti projektů, z nichž všechny nemusí uspět. Jak často v poslední době čteme o hrách, které totálně propadly? Zase tak často ne. Je to schizma všech velkých vydavatelů, a vlastně i všech, o kterých jsme na E3 prakticky neslyšeli. Warner Bros., Square Enix, Take-Two, Deep Silver, Namco, Focus Home, Big Ben, Paradox nebo Sega. Kde jsou? Schovávají něco v rukávu, nebo v něm nic nemají? Ale tento trend je viditelný i u těch největších firem, například u Activisionu nebo u samotného Electronic Arts. A pokud k tomu přičteme to, že Microsoft se už ani zdaleka nezapojuje do vývoje her tolik, jako před lety, máme zaděláno na přesně takovou E3, jaká byla letos.

Obratem se tak můžeme vrátit ke konferencím, kde nám u EA žalostně chyběly hry a kde u Microsoftu zářily jen vypůjčené tituly od jiných vydavatelů. Sony jde jinou cestou, byť z jiných důvodů byl letos výsledek stejný – každoroční pořádání PSX rozmělní její lineup a podporuje tak myšlenku, že E3 už není takový svátek, jakým tento veletrh v minulosti býval. A je to škoda. Představa, že si vydavatelé nechávají své trumfy na Gamescom, není v tuto chvíli možná tak naivní, ale Gamescom je především o zástupech fanoušků na výstavišti. Kdo čeká plejádu tiskových konferencí s množstvím několika oznámení, je na omylu. Jistě, někteří své hry opravdu mohou představit na největší evropské akci tohoto druhu, ale když nic víc, tak se Gamescom E3 vyrovná. Rozhodně ji nepřekoná.

Nepochybujeme, že i vy jste rádi, když si informace přečtete co nejdřív. Doba je už taková. Ale v samém důsledku fakt, že tohle všechno se děje kvůli vám/nám, hráčům a fanouškům, dopomáhá k tomu, že E3 už tak bombastická, nervydrásající a emotivní být nemůže.

Vedle vydavatelů ale musíme vinit i média, která jim jdou na ruku. Pochopitelně se největším světovým magazínům hodí, když mají informace – které by jindy celý svět přímo hltal na E3 – z první ruky a mohou o nich své fanoušky informovat jako první. Je to vlastně takový začarovaný kruh. Nepochybujeme, že i vy jste rádi, když si informace přečtete co nejdřív. Doba je už taková. Ale v samém důsledku fakt, že tohle všechno se děje kvůli vám/nám, hráčům a fanouškům, dopomáhá k tomu, že E3 už tak bombastická, nervydrásající a emotivní být nemůže. Možná i proto můžeme považovat za pomyslného vítěze Ubisoft, který sice trpí tradičními úniky, ale všeho všudy nás na E3 potěšil nejvíce. Ukázal totiž přesně to, co publikum chce – velká, vzrušující a v některých případech překvapující oznámení her. Také je to ale tím, že francouzský vydavatel jakoby sázel na kvantitu, nikoliv na hloubku svých her. Ale o tom E3 není. O tom, jestli hra uspěje nebo ne, mají rozhodnout až následující měsíce.

BUDOUCNOST NEJISTÁ

E3 je stále obrovskou akcí, díky 15 tisícům lístků, které si mohla zakoupit veřejnost, se na ní v součtu podívalo 68 tisíc lidí. S jistotou se někteří z nich podívají do Convention Centra i příští rok mezi 12. a 14. červnem. A s jistotou se tak stane i v roce 2019, do kdy má ESA tyto prostory pronajaté. Ale co potom? Může takový fenomén, kterým E3 bezesporu je, zaniknout i proto, že takové akce nebude potřeba? A pokud se smlouva neprodlouží, bude to vůbec vydavatelům vadit? To je samozřejmě otázka, na kterou není lehké odpovědět. Expa mají v jakýchkoliv průmyslech svůj smysl, E3 nevyjímaje, jen bychom se možná měli připravit na to, že se jejich podoba změní. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama