Jak DICE (ne)zvládají live-service model pro Battlefield V
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Jak DICE (ne)zvládají live-service model pro Battlefield V

Jak DICE (ne)zvládají live-service model pro Battlefield V

Marek Selinger

Marek Selinger

25. 3. 2019 15:03 14
Reklama

Počínaje Battlefieldem 3 z roku 2011 využívalo švédské studio DICE pro dodávání dodatečného obsahu do jejich titulů z této série tzv. Premium pass. V zásadě platilo, že jsme se během dvou až tříletého cyklu daného dílu dočkali několika velkých DLC, které byly tematicky zaměřené a přinášely nové frakce, mapy a zbraně. Tato situace platila až do Battlefieldu 1, jenž vyšel před dvěma a půl lety. S ohledem na turbulentní vývoj herního průmyslu došli ve Stockholmu k rozhodnutí, že zavedený model bude zrušen a nahradí ho v současnosti populární live-service model, tedy průběžné dodávání obsahu zcela zdarma. Byl jsem zvědav, jak se s touto náročnou výzvou matadoři online stříleček popasují v rámci aktuálního druhoválečného Battlefieldu V. Po půl roce fungování musím konstatovat, že DICE svou úlohu nezvládají.

SPÁSA V OHNIVÉ BOUŘI?

K napsání těchto řádků mě donutila nová road mapa obsahu, kterou zveřejnili autoři v pátek v podvečer. Pojďme si tedy zrekapitulovat, co nás v nadcházejících měsících na bojištích čeká. Již dnes, tedy v pondělí 25. března se dočká spuštění dlouho očekáváný battle royale režim Firestorm. Musím říci, že osobně se na něj těším, byť jsem nikdy největší fanda tohoto módu nebyl. PUBG je na PS4 stále ve špatném technickém stavu, Apex je zábavný, ale nějakým způsobem jsem si k němu nedokázal pořádně najít cestu. Ale battle royale ve světě mé nejoblíbenější online značky? To beru všemu deseti! Navíc se zdá, že podle ohlasů lidí, kteří Firestorm již hráli, odvedlo studio Criterion stojící za ním vážně dobrou práci. Brzy uvidíme.

V květnu dorazí nová mapa Mercury zasazená na Krétu, což bude, dámy a pánové, první mapa za půl roku. ZA PŮL ROKU!

Co ale DICE prozradili ze svých plánů na další měsíce? Tady už začíná být jádro problému. V dubnu započne třetí kapitola Tides of War, kdy se dočkáme rozšíření coop režimu Combined Arms, režimů Grind (menší, pozměněný Conquest) a Fortress (který zase staví na Breakthrough). V květnu dorazí nová mapa Mercury zasazená na Krétu, což bude, dámy a pánové, první mapa za půl roku. ZA PŮL ROKU! Krom toho si budeme moci vybojovat šest nových zbraní. Léto bude ve znamení další části Tides of War, více o ní se dozvíme na červnové EA Play. Již teď víme, že se v této fázi můžeme těšit na některé z map, se kterými jsme měli co dočinění v minulých dílech série, avšak tentokrát v remasterované podobě. Dále vyjde ještě jedna řecká mapa s názvem Marita. A nakonec na podzim, tedy po roce od vydání, přijdou vývojáři s prvním zbrusu novým prostředím. Dle náznaků se zdá, že by se mělo jednat o fanoušky tolik žádaný Pacifik. Já osobně bych si přál zpracování východní fronty, ale kdo jsem já, že ano. 12 měsíců tedy bude autorům trvat, než se dočkáme první razantní proměny Battlefieldu V.

CO TAM MÁTE DÁL?

Pojďme se plánovaný obsah projít pohledem hráče, který ve hře strávil od vydání nespočet času a byl by neskonale rád, kdyby se vyvíjela tím směrem, který on a většina komunity chce. Combined Arms? Ve svém okolí neznám nikoho, kdo by tento režim hrál déle než pár (desítek) minut. Dle mého se jedná o mrhání vývojářského času, který by mohl být využit tvorbou čehokoliv do klasického multiplayeru. Nové režimy založené na těch původních? Dobře, fajn, beru. Ale již zde vystává základní problém Battlefieldu V – malý počet map. Je sice hezké, že DICE pracují s obsahem ve hře, ale pokud tento nový obsah hraji na stále stejných mapách, tak se začínám nudit. A to je něco, s čím mám problém několik posledních týdnů. Do hry se vracím, abych jen získal týdenní odměnu, jindy ne (a to ještě pouze v případech, kdy jejím předmětem je nová zbraň, tanky a letadla mě nechávají chladným). A přitom bych Battlefield V hrál tak rád! Samotný gameplay je skvělý, pocit ze střelby jakbysmet. Ale pokud se neustále točí malý počet devíti map, rychle i tato skvělá hratelnost zešedne do nudy. Jaký to rozdíl oproti Battlefieldu 1, do kterého jsem se opakovaně vracel jen proto, že mě prostě bavil hrát. Navíc nevím, z jakého důvodu vývojáři stále nezvedli maximální možnou úroveň. Ranku 50 jsem dosáhl jen několik málo týdnů po vydání, od té doby jsem na tomto bodě zaseklý. Dle informací se na tomto již pracuje, ale i tak se jedná o další z řady drobných chyb, které DICE neustále dělají.

Zpět k mapám. Battlefield 1 nabízel v březnu 2017 14 map (devět ze základní hry, jednu dodatečnou zdarma a čtyři z placeného francouzského DLC), Battlefield V jich v současnosti nabízí devět (osm ze základní hry, jednu dodanou krátce po vydání). Rozdíl je patrný na první pohled. Ať se to nemusí zdá, pět map je v rotaci prostě znát. Chápu, že právě tvorba nových lokací patří mezi ty nejtěžší úkoly v rámci vývoje, ale zároveň se jedná o základ dodatečného obsahu. Zbraně? Fajn. Nové módy? Může být. Ale to vše se využívá na mapách, kterých je v současnosti prostě málo, což vytváří pocit repetetivnosti. Právě na nich je však nejlépe vidět největší problém Battlefieldu V: málo času na vývoj a uspěchané vydání, přičemž zde ke slovu přichází role EA jako vydavatele. Podle zpráv ze zákulisí probíhal plnohodnotný vývoj (tedy ten, kdy na něm pracuje drtivá většina studia) druhoválečného dílu něco mezi rokem a rokem a půl. A za takový čas vážně není možné vytvořit odladěnou AAA online FPS se slušným množstvím obsahu. Není pochyb o tom, že to byl právě americký vydavatel, jenž švédské studio natlačil do listopadového vydání kvůli svým finančním výsledkům. Ale brečet nad rozlitým mlékem nebudu, takový už je holt herní byznys.

PAMATUJETE, KDYŽ HRY VYCHÁZELY CELÉ?

Pojďme si zaspekulovat, že by Battlefield vyšel až teď v březnu bez otravných chyb, které nás soužily v uplynulých měsících. Za 60 dolarů bychom dostali kompletní singleplayerovou část, coop režim Combined Arms, tréninkovou střelnici, stále jen devět map a battle royale Firestorm. No, nebyl by ten herní zážitek o mnoho příjemnější? Navíc s výhledem, že v květnu a červnu nás čekají minimálně tři nové mapy. Nechápejte mě špatně, za svojí čtyřkou v recenzi si stále stojím, v listopadu jsem hru hodnotil ve stavu, v jakém se nacházela. Jen za půl roku se situace změnila. Respektive nezměnila. Ano, spousta bugů zmizela, ale největší problém, malý počet map ve hře, stále setrvává. A v tomto bodě live-service model pro Battlefield V nejvíce selhává. A byť nadcházející měsíce celou situaci možná částečně zlepší, zatím musím konstatovat, že DICE live-service model prostě nezvládají.

Jak DICE (ne)zvládají live-service model pro Battlefield V
i Zdroj: Hrej.cz

Na závěr si neodpustím ještě jednu krátkou poznámku. O uplynulém víkendu jsem se vrátil do zákopů první světové války v předchozím díle a rozdíl v množství obsahu je až neuvěřitelný. Ano, je nutno brát ohled na skutečnost, že Battlefield 1 si prošel jeden a půl letým cyklem, kdy do něj byl za dodatečné peníze od hráčů pumpován nový obsah, ale až gigantický seznam 32 map i několika desítek zbraní činí ze hry esenci čiré zábavy. Když k tomu připočtu faktor atmosféry, jejíž nedostatek je aktuálnímu dílu někdy vyčítán, musím konstatovat, že u Battlefieldu 1 jsem se bavil mnohem více, než se tomu tak děje v současnosti u Battlefieldu V. A to je další smutná vizitka pro live-service model, ale i DICE a EA.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama