Hype z pohledu matematiky

16. prosinec 2008 00:00 / Lukáš Grygar / Komentář / Diskuze (47)

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20824247
thurgaus napsal 19. 12. 2008 v 11.17

Dáme si trochu konspirační polévky, Vzhledem k tomu, že je použito v textu písmeno "lambda" je to skrytý hype na další Hlaf Life.

Nahlásit nevhodný obsah

20826154
bum.prask napsal 17. 12. 2008 v 23.10

zapadni svet! a matematika nejdou dohromady

Nahlásit nevhodný obsah

20826154
bum.prask napsal 17. 12. 2008 v 23.09

Deviant zneužil dívku v kabince pražského nákupního centra

Nahlásit nevhodný obsah

4276993
Widl_CZ napsal 19. 12. 2008 v 11.41

Děláš si taky reklamu? :)

Nahlásit nevhodný obsah

20823290
KingNothing napsal 25. 12. 2008 v 21.00

LOL :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 17. 12. 2008 v 15.33

1. Děkuji Cerealkillerovi za vtipnou repliku

2. Děkuji Janchorovi za link na žebříček zklamání
(mimo téma, nesouhlasím s ním, a stejně tak je poro mne zklamáním i žebříček nejlepších PC her na těchže stránkách, na který jsem si odtamtud odklikl. Zatímco v žeříčku Xbox her, PS3 her, a multiplatform her jsou normální hry, u PC je datadisk, browserová hra atd. Podle Wired je PC hraní zjevně pod drnem. Fuj.)

3. Děkuji Ulrikovi za pěkný příspěvek. Jistě tomu tak je/mělo by být. Oslavné ódy budou v seriózních médiích doufám opravdu výjimkou, ale (méně či více) se s tím setkáváme stále, neříkejme si, že ne. Možná je recenzent prostě jen hráč a nechává se strhnout. Možná je recenzent jen člověkem, kterému hra nadmíru sedla, a tak jí vrazil hezké hodnocení, byť většina je zklamána (a taky to může být přesně naopak, no ne - GTA4, MGS4...?). Ale nakonec si tím dělá novinář své jméno a pověst, vždyť se pod své dílo podepisuje.

4. nemínil jsem ve svém příspěvku nikoho konkrétního (ani hru, ani novináře, ani časopis, ani server). Doufám tedy, že jsem se nikoho nedotkl. Jednotlivé případy bych citovat mohl, ale protože by to schytal jen někdo, tak to snad není potřeba; opravdu nemám na mysli nikhoho, kdo by byl takovými chybami proslulý, nebo koho bych pro to vysloveně neměl rád.

5. s těmi pozornostmi, úplatky atd. - v mém zaměstnání se přijímání podobných pozorností rovněž jaksi předpokládá - a ono bohužel nic. Ápropó. Ve Vaší branži bych ty speciální bonusové předměty i oželel. I ty rauty, dobrá, i bez nich by to šlo.

ALE POLONAHÉ JAPONSKÉ LOLITKY??! Tak to jste přehnali, příště mne berete s sebou!!!

Nahlásit nevhodný obsah

20826154
bum.prask napsal 17. 12. 2008 v 01.21

muj lid matematiku vimislel

Nahlásit nevhodný obsah

2283051
Cerealkiller napsal 17. 12. 2008 v 01.23

Ještě aby gramatiku tvůj lid objevil, a může uvažovat o setkání s pozemšťany!

Nahlásit nevhodný obsah

20817459
www.SKACE.cz napsal 17. 12. 2008 v 03.39

Jim zrušili Y... jsou na vyšším stádiu vývoje. Zjistili že jedno Y/I stačí, což v týhle zabedněný republice zatím ne...

Nahlásit nevhodný obsah

1329923
Ulrik_ napsal 17. 12. 2008 v 00.44

Tohle jsem původně psal Gygantovi, ale nakonec to lupnu sem, protože to je tak nějak věc, kterou bych rád oblažil všechen lid.

Oslavné preview je samozřejmě chyba. Pokud vychází z období, kdy ještě není hra v ruce, je jediným úkolem shrnout dostupné informace a předložit je. Osobní komentář je jen bonusem navíc, stejně se bude pohybovat v rovině spekulací. Novinář nemá tu hru v ruce, může maximálně analyzovat infromace dostupné a spekulovat. Obrazně řečeno, každý subjektivní vklad názoru by měl končit otazníkem, protože prostě hádáme. I analýza na základě předchozích prací vývojářů a podobných prvků bude spekulací. Osobně se skutečně v profesionálních médiích (tedy ne těch, která jsou dělána zadarmo a JE to rozdíl) nesetkal s výbuchy nadšeného očekávání prakticky u čehokoliv, maximálně deklaraci naděje, že to bude dobré a to je opět spekulace. Čtenář alespoň průměrné inteligence, jichž věřím, že je většina toto pozná.

Oslavná recenze, to je věc jiná. Často se zmiňují argumenty, že hra dostala vysoké ohodnocení a byla to blbost. To už jsme ve sféře dvou subjektivních pohledů - kritika a čtenáře. Jako v případě Far Cry je oponentura číslu naprosto zcestná, klíčový je text, který hru hodnotí, kde kritik vysvětluje svůj postoj a důvody proč se mu hra líbila. Pokud pak zhrzený čtenář oponuje jen číslu, je to zcela o ničem.

Vrátím-li se k Far Cry, bylo mi při debatě s Pavlem naprosto jasné, proč jeho hodnocení spousta lidí nepřijme. To, co on oceňoval velká část nevnímala. On mluvil o duchu a obsahu, oni o modelu poškození, plamenometu a tom jestli jsou v mrtvolách stopy po kulkách. Pokud pak čtenář tohoto typu kritizuje vysoké hodnocení, je mimo. Od toho slouží text, který mu má pomoci zanalyzovat aspekty hry a sám čtenář si musí vyhodnotit, zda je tohle to, co hledá. Pokud se řídí pouhým číslem, není se s ním o čem bavit. Protože novinář vám neposkytne ultimátní názor aplikovatelný pro všechny. To jde jen u naprostého minima her.

A tím se vracíme k Lukášově úvaze o hypu. Primární tlak skutečně pochází od čtenářstva, což JE normální. Z nedávné doby jmenujme třeba LBP, které bylo vynášeno do nebes a hodnoceno jako desítková a zlomová hra předtím než vůbec byla beta. A co se stane když kritik srazí hypovanou hru jsme tu viděli u recenze na MGS4 (prosím, znám vaše argumenty proč to bylo špatné, nepiště je sem prosím, jen se rozmělní diksuse o úplně jiném tématu), popřípadě u GTA4 pro PC, kde navíc nastoupil syndrom čísla, ačkoliv text vysvětloval jeho symboliku. Nikdo netvrdí, že se kritik X netěší na hru Y, ale opravdu jsem nezažil ani v soukromém hovoru nedočkavé očekávání herního mesiáše, naopak čím větší kus, tím větší obavy, že se "něco pokazí".

V preview fázi, kdy se nejvíc projevuje hype se herní/ filmová žurnalistika blíží kupříkladu té politické. Neměla by hráči říkat co si má myslet, má jen poskytnout dostupné informace, může dodat něco, co začně "Osobne si myslím...", ale zbytek si musí vyextrahovat čtenář. Herní novináři to zatím zvládají velmi solidně, ti druzí...čím dál tím hůř.

A malá douška na konec. Jsou směšné představy, že v českém herně publicistickém rybníčku jsou novináři hýčkáni úplatky, pozvánkami na rauty a všemi možnými prostředky. Skutečně netrpíme chudobou, abychom přežívali na rautových chlebíčcích. Přílba z Halo3 nás skutečně nezlomí a nějaké všimné? Probůh, jsme v České republice. Ani ve filmové kritice u nás neexistují podobné tahy, maximální vzepjetí českých filmařů je v uspořádání tiskové konference s kávou a chlebíčky s důrazem na podlézání cca třem konkrétním žurnalistům.
Nejsme pupek světa a to, co napíše česká herní publicistika evropské prodeje nezvýší (Zaklínač je milá výjimka).
Kdo myslí, že naše životy jsou plné party plné japonských lolitek nahoře bez, že naše byty jsou plné superbonusových předmětů ke hrám a na konto za přidaný bodík připlují tisíce žije v naprosto iluzorní a pomýlené představě a přiznejme si to, je k smíchu...

Nahlásit nevhodný obsah

8170934
Graven.F napsal 17. 12. 2008 v 02.03

V zásadě určitě souhlasím, chybu vidím hlavně tam, kde autor napíše dvě preview ve kterých čtenářům popisuje udajně skvělé vlastnosti hry (typicky vlastními slovy, ale tak jak mu je vývojáři předložili), aby nato v recenzi ty samé vlastnosti kritizoval. Pak to je podle mě profesionální chyba. Jeho úkolem bylo potencionální chyby odhalit dřív než přijdou, anebo se držet při zemi a nové informace dát jen formou výčtu do novinky. Ono v reálu se pak nejspíš ani o tu konfliktní recenzi nepřihlásí, anebo tu hru hodnotí mírně a deformuje tak hodnocení (a to třeba i nevědomky). To je dle mého chyba.

Jinak k těm úplatkům, je jasné, že u nás se žádné rauty a dohody nekonají, ale občas když je nějáká "exkluzivní" recenze, tak si člověk zpětně musí klepat na čelo, jaké bezobsažné bláboly je možno napsat, ale samozřejmě s dobrým hodnocením :-).

Editováno: 17. 12. 2008 v 02.04

Nahlásit nevhodný obsah

20817459
www.SKACE.cz napsal 17. 12. 2008 v 00.33

http://www.kulturakriplu.net/2008/12/lu…

Nahlásit nevhodný obsah

11172772
Bluemann napsal 16. 12. 2008 v 23.42

Jako hype neberu ani tak snahu vydavatele zpropagovat svůj titul,jeho snaha je naprosto pochopitelná.Spíš mi vadí to že mnozí recenzenti,pod tíhou toho jaké má hra jméno(doom3) popřípadě reklamu dávají automaticky přehnaná hodnocení,jen kvuli tomu že by pak spousta lidí(čtenářů) řvala.Dát napříkla gta nižší hodnocení 8 to se prostě nedělá,jelikož je to prostě gta.Proto já se již recenzemi neřídím a radši si například pořídím parádního 7-kového stalkera cs než nudné 9 kové far cry...

Editováno: 16. 12. 2008 v 23.43

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 16. 12. 2008 v 23.33

Taky jsem čekal od článku něco více. Když už byl nadpis takový, jaký je, tak více logiky a matematiky by neškodilo, ale pak by byl zase pro většinového čtenáře nudný.

Nicméně, očekávání hráčů je zvyšováno právě (mimo jiné, jako jsou reklamy atd.) činností novinářů. A neadekvátní opěvné ódy v preview, "zoomech" a tak dále jsou jejich dílem - a jejich černým svědomím. Něco jiného je interview, něco jiného je reklama, screenshoty, videa atd. - tady jako hráč vím, o co jde - co je P.R. žvást, co je tlachání vývojáře, co je blekotání marektingu, co je upravený screenshot a tak dále. Ale od preview čekám nestranný pohled. A pak, když vidím obrázky z prezentací, jichž se vývojář účastní, oslavný preview, OSLAVNOU RECENZI, a nakonec blbou hru, tak se vkrádá otázka:

Odvedl novinář svou práci nestranně?
A pokud ano, odvedl ji dobře?

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 16. 12. 2008 v 23.35

Plus, když je tu zmiňován žebříček z Wired, bodl by odkaz nebo citace, ne? (jestli tu někde na hrej! je, tak mi unikl)

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 17. 12. 2008 v 00.13

http://blog.wired.com/games/2008/12/dis…

A na oplatku bys mohl uvest priklad opevnych od v preview. Nejak nevim, co si pod tim predstavit. Vetsinou jde o vice ci mene strohy popis. A kdyz uz se nekdo vic odvaze, miva k tomu duvody, ktere jsem uvadel v textu komentare, nikoli vidinu chutneho rautu.

Editováno: 17. 12. 2008 v 00.14

Nahlásit nevhodný obsah

8170934
Graven.F napsal 16. 12. 2008 v 19.17

"Novinář, či žurnalista je člověk pracující v žurnalistice. Jeho povoláním je sbírání, ověřování a šíření informací. " (Wikipedia). Jak vidno, ověřování informací je jedna ze základních činností novináře. Přece nemůžete tvrdit "Tohle nám řekli na prezentaci, tady o tom píšeme, nějak si to přeberte, jestli to bude blbost, my za to nemůžeme...". To je pro mě alibismus, jaký by pak byl rozdíl mezi novinářem a lokálním PR distributora? Mezi novináři a vývojáři (či potažmo distributory) by měl být spíš lehce nepřátelský vztah než přátelský. A to že vás pak kvůli kritickému preview schválně nepozvou na raut nebo nedostanete exluzivitu by mělo být spíš ctí než prohrou.

Nahlásit nevhodný obsah

13749330
radaswat napsal 16. 12. 2008 v 20.42

Otázka nezní:"Jaký by pak byl rozdíl mezi novinářem a lokálním PR distributora," ale:"Mělo by se vůbec preview psát, pokud, jak píše Janchor, nemám danou hru k dispozici = tudíž si informace nemůžu ověřit?"
PS: Od článku jsem očekával něco "jiného," ale i tak potěšil.

Editováno: 16. 12. 2008 v 20.47

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 16. 12. 2008 v 20.04

Jak si muzes overit informace o hre ve chvili, kdy tu hru nemas k dispozici?

"Jaký by pak byl rozdíl mezi novinářem a lokálním PR distributora"

Stejny, jako je mezi preview a reklamou?

Editováno: 16. 12. 2008 v 20.07

Nahlásit nevhodný obsah

2283051
Cerealkiller napsal 17. 12. 2008 v 01.31

Takové informace se ověřit nedají. Každý, kdo píše preview, balancuje na tenké hranici - aby bylo preview zajímavé, musí přinést nějaká fakta, a ne jen dohady. Na druhou stranu, si autor nemůže dovolit moc spoléhat na informace od vývojářů, zvlášť pokud do vydání hry nějaký ten rok zbývá... takže při psaní preview musí autor rozlišit, co z toho, co vývojáři/distributor naslibovali, mohou opravdu splnit, a čím chtějí jen přilákat pozornost a tudíž zvýšit prodejnost... A jak už jsem říkal, v tomto ohledu nemám proti práci redaktorů/autorů Hrej! a LEVELu žádné výhrady.

Nahlásit nevhodný obsah

8170934
Graven.F napsal 16. 12. 2008 v 21.53

Hlavně na základě zkušeností a případně i "zákulisních" informací. Ono když se novinář pohybuje na scéně deset a více let, tak by snad už měl mít cit na to, kdy ho tahají za nos a kdy se dozvídá skutečně zajímavé věci, které může v preview bez obav pochválit. Ve výsledku tak nepsat články ve stylu "Bombastická Lara Croft je zpět a opět v plné palbě!" (styl bulvár, tohle si může říkat naivní hráč, protřilý novinář těžko), ale spíše "Další Lara Croft, má nám ještě co nabídnout?". Tedy méně "preview-reklama", ale více "preview-analýza, úvaha".

Nahlásit nevhodný obsah

2283051
Cerealkiller napsal 25. 12. 2008 v 20.05

Vé tvé ukázce článku nevidím nic špatného. Autor předem upozornil na hype, tím způsobem, že jméno Willa Wrighta prodá cokoliv.

Že hra má potenciál způsobit velký poprask, to je taky v pořádku, ne? Ten potenciál Spore nemůžeš upřít. Jak to dopadne po vydání, je vždycky něco jiného, ale co uvádíš je preview, takže tam se jedná o dohady, nutno podotknout, že nebyly bezdůvodné.

Jakou dát hráči volnost, je vždycky problém. Dejte mu málo prostoru, a bude si stěžovat. Dejte mu obrovské pískoviště, na kterém se může vyblbnout, a může se začít nudit - jak s těmi možnostmi, které mu hra nabídne, naloží, není ve schopnostech autora předem odhadnout.

Jediné, nad čím se ještě pozastavím, jsou průměrná hodnocení. To, že hráči samotní hodnotí nízko je dáno tím faktorem očekávání, o kterém tu byla řeč. Hra by si dejme u konkrétního hráče zasloužila sedmičku nebo osmičku, ale protože do něj bylo pár měsíců denně hustěno, že půjde o naprostou revoluci, o které se bude mluvit ještě za 10 let, odrazí se jeho pocit zklamání ve výsledném hodnocení v mnohem větší míře...

Nahlásit nevhodný obsah

8170934
Graven.F napsal 17. 12. 2008 v 03.14

To bylo samozřejmě nadnesené pro demonstraci principu, ale dám sem i jeden případ konkrétního "hype" preview, doufám, že autor promine, že ho zde cituji.

Preview Spore, LEVEL 140, 6/2006, autor: Petr Poláček

"Očekávání obklopující projekt Spore od Willa Wrighta jsou doslova obrovská. Jde jen o hype, nebo je Spore skutečně tou další velkou věcí, která otřese základy herního průmyslu? Vlastně na tom ani moc nezáleží, je-li Will Wright skutečně géniem game designu, nebo má jen neskutečné štěstí, sympatický obličej a hlas, kterým dokáže přesvědčit obchodníky o tom, že jeho další nápad ve výsledku vydělá milióny dolarů."
-V záčátku autor správně tuší hype, ve výsledku ale příliš nedává čtenáři volbu, dělá to Will Wright, tak to bude bomba, minimálně finanční.

...následuje úvaha o skutečné povaze geniálnosti Wrighta ($$$) zakončená tím, že úspěch The Sims půjde těžko překonat navzdory až netušenému potenciálu Spore převrátit herní svět naruby...
-Opět správně nakročeno, ale ehm, mám pocit že herní svět zůstane, tak jak je.

"Základní idea Spore je velmi jednoduchá, a když ne rovnou geniální, tak velmi zajímavá."
-Základní idea je spíše než geniální hlavně koncepčně šílená , 5 her v jednom, nebude to nehratelný miš maš?

... následuje nekritický a nijak nekomentující popis evoluce ve hře v propagačním stylu, tzn. vše vypadá skvělé a nablískaně, hráč bude mít neomezené možnosti...
-Zde lze tušit zradu. Neomezené možnosti? K čemu mi budou neomezené možnosti bez zřejmého cíle hraní? Skutečně hráči touží dojít skrze "evoluční" editory k ovládnutí vesmíru?

"... Hráči si budou sami pro sebe vytvářet obsah a ještě se tím budou bavit. Will Wright je skutečně geniální, byť spíše z hlediska ekonomického. Ale i to je v dnešní době nedílnou součástí game designu."
-Will Wright je dle autora opět geniální, nicméně mě tak úplně nedochází, proč by si měli hráči mezi sebou vyměňovat "nějáký uchýlný potvory" :-).

"Možnosti jsou obrovské a dozajista netušené. Stačí se jen zbavit vlastní omezenosti a nebát se experimentovat ve velkém stylu."
-Toto je závěr... vidíte jak málo stačí, aby jste hru milovali.

Skutečnost 4 měsíce po vydání:
metacritics.com - kritici 84 ze 100, uživatelé 45 ze 100
Kde se stala chyba si domyslete sami.

Zde bych dodal, že Spore jsem nikdy nehrál a píšu zde tedy jen své kritické dojmy z videí a preview, které mě během sledování napadali. Účelem je porovnat to (dle mého názoru) hype preview a druhý kritičtejší pohled.

P.S. Ještě jednou se omlouvám Petrovi Poláčkovi, není v tom nic osobního, nemyslím, že píše jakkoliv špatně, jen demonstruji škodlivý princip dnešních preview.

Editováno: 17. 12. 2008 v 03.18

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 16. 12. 2008 v 23.05

"..nepsat články ve stylu Bombastická Lara Croft je zpět a opět v plné palbě!"

Nemam pocit, ze bych kdy v serioznim mediu cetl takovy clanek. Obzvlast preview byvaji zcela prozaicka a drzi se pri zemi. Na to nepotrebujes desetiletou zkusenost, ale obycejny zdravy rozum.

Nahlásit nevhodný obsah

18653132
Barney_Rubble napsal 16. 12. 2008 v 14.18

Tak si tak čtu a uprostřed je ta vložená reklama od gůglu... "EA hry" :D:D:D

Nahlásit nevhodný obsah

10165541
Overwatch napsal 16. 12. 2008 v 12.42

Pěkný a z velké části pravdivý článek

Nahlásit nevhodný obsah

20789110
Horrido napsal 16. 12. 2008 v 11.49

Tak ony jsou nekritický hype a tlumočení zbožných přání vydavatelů novinařskou prací... Pěkné.
Jen je možná trošinku škoda, že se to mnohdy protáhne i do recenze. No, hráči mají co si zaslouží :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20811036
Robotron napsal 16. 12. 2008 v 10.52

Toto se mi zda byt jakesi divne.

Vy jste vlastne takovou trtinou ve vetru se klatici, pani herni novinari.

Editováno: 16. 12. 2008 v 11.01

Nahlásit nevhodný obsah

14973832
aqwarty napsal 16. 12. 2008 v 10.40

btw. nadpis "hype z pohledu matematiky" ... to uz jsou opravdu titulky jak z blesku. Nedavno tu o tom nekdo hovoril. Ja shodou nahod jsem matematikem, a nechal jsem se nadchnount pro tento clanek ocekavaje statisticky a pravdepodobnostni rozbor hype. Zatim jsem dostal narek a sebehlazeni autora.... A autorova jeho jedna rovnice v clanku... to se stezi da povazovat za matematiku. Ale chapu, ze elementarni znalosti, skoro bych se nebal to nazvat "common sense", jsou pro nekoho matematika... (a gratuluju k nalezeni reckeho lambda...)

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 16. 12. 2008 v 12.03

Omlouvam se, neda mi to.. why so serious?

Nahlásit nevhodný obsah