Článek GTA není na PC. Špatná zpráva?

GTA není na PC. Špatná zpráva?

Luke

Luke

6. 5. 2008 22:11 132
Reklama

Lze celkem rozumně předpokládat, že většina čtenářů Hrej.cz a obecně uživatelů internetu jsou především takoví, pro které hraní je nebo v určité fázi bylo pevně spjaté s používáním PC – ať už v podobě casual her, World of Warcraft nebo velkých titulů. A lze také celkem oprávněně očekávat, že řada majitelů pouze PC je momentálně mírně dotčena vydáním kasovního trháku Grand Theft Auto IV pouze na konzolové systémy Xbox 360 a PlayStation 3. Jako PC hráči jsme byli zvyklí držet prst na tepu doby, s nástupem internetu získávat s předstihem informace o vývoji očekávaných titulů, stahovat téměř okamžitě demoverze a užívat si vyspělých her stejně jako experimentů. Byli jsme in. Lidé od Grand Theft Auto nám sdělili, že jsme out. Přitom celá série na PC začínala a rozhodně se nedá říci, že by dnešní moderní herní počítače neměly dostatečnou hardwarovou kapacitu. Na stylu vydání GTA 4 vidíme cejch dnešní herní krajiny. Vynechání PC verze ze startovní čáry totiž dokumentuje, kam je upřena pozornost herního průmyslu, a naznačuje, jaké důvody k takovému kroku vedou – a že nakonec na tom PC hráči mohou vydělat.

U prodejců oblíbená mantra tvrdí, že zodpovědnost za nízké prodeje PC titulů nesou piráti – a budiž, do značné míry je to jistě pravda. Proto firmy jako Epic nebo Crytek nebo Rockstar přecházejí s exkluzivitou na konzole, kde pirátství sice také existuje, ale zdaleka ne v tak masové podobě jako na Windows. Pirátství je ovšem pouze jedna z nejistot, které se týkají PC trhu. Dalšími jsou softwarová anarchie a rychlé změny hardwarových generací, které nepřímo nutí vývojáře k neustálému přepracovávání domácích enginů. „Jéje, Microsoft nám udělal nový DirectX! Rychle zpátky do officu a začít zjišťovat, kolik procent enginu nám s ním nebude běhat a jestli to na té nové kartě od nVidie náhodou nedělí nulou. Dělí! Sakra práce! Radši tu příští hru uděláme na konzoli, ne?“ Konzolový trh je také mnohem lépe zmapovaný a statisticky podchycený („víme, pro koho hru děláme“) - o tom, že téměř striktně herně orientovaný ani nemluvě. Pro specializovaný trh se pak jakékoliv produkty lépe prodávají.

Očekávané tituly budou vycházet především na konzole. PC si udrží pozici systému s několika vlastními žánry jako adventury, MMORPG nebo strategie, které se na konzole portují těžko kvůli omezenosti ovladače nebo náročnosti hratelnosti. Jenže i na největší vývojářské zastánce konzolí nakonec dojde a uvolí se po čase portovat hru na PC. Byl to případ i GTA: San Andreas, které se s ročním zpožděním za PS2 verzí objevilo na Windows a ze současné doby lze trend dodatečného vydávání dokumentovat na Assassin's Creed nebo Mass Effect. V okamžiku, kdy velké konzolové hry procházejí portací, mají autoři už celkem jasno, zda v původní hře byla někde chyba, případně jak ji opravit. Poučí se z recenzí a reakcí hráčů a vylepší vrzající herní systémy. Navíc nemohou tak úplně spoléhat na fakt, že převod jedna ku jedné bude garantovat stejnou finanční pozornost jako v době původního vydání. A právě v takovém okamžiku si můžeme dát u svého nadupadného PC nohy na stůl, pustit si příjemnou hudbu a čekat s kafem v ruce. V takový okamžik jsme totiž vyhráli.

O půl roku nebo o rok zpožděná PC verze konzolové hitovky dorazí do obchodů nejen ve vyváženější podobě, ale také s novým obsahem – varianta původní hry s mnohými zlepšeními, například možností hrát vlastní MP3 na rozhlasové stanici v GTA: San Andreas. Kreativní proces jako takový je kdykoliv otevřený dalšímu zlepšování a odlaďování (viz Ridley Scott a jeho „užjetofaktenpravýsestřihbladerunnera“) a autorům dává dodatečné vydání hry možnost zasáhnout do jejího obsahu a formy na místech, kde byly zjištěny nedostatky. Nejde o datadisk, ale o hru v její finální podobě, která vznikla díky „protestování“ na prvních platformách. Sice kolem sebe nebude šířit takové hurá a játaky efekty jako napoprvé, zato si ji vychutnáme ve vyšší kvalitě nebo s novými možnostmi. Jestli nám tedy ty efekty DirectX utáhne grafická karta, že.

Pakliže konzolové vydání GTA 4 bereme jako milník, který označuje stav současné podoby herního světa, bude vydání té samé hry na PC potvrzením, že jako uživatelé Windows ještě nemusíme házet flintu do žita.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama