Gran Turismo 6 Článek Gran Turismo 6: Sladké a kyselé!

Gran Turismo 6: Sladké a kyselé!

Maggot

Maggot

21. 12. 2013 23:34 4
Reklama

Vykračuju pomalým krokem, chodím pozdě spát, brzy vstávám. Můj stravovací režim připomíná pětihvězdičkový zájezd do koncentračního tábora a mouchy si v podpaždí podávají ruce jako na sjezdu zahrádkářů. Ano, to předznamenává blížící se zimu, kromě toho ale nedávno vyšlo Gran Turismo 6! Kdo mě zná, ví, že si nemůžu odpustit alespoň krátký příspěvek na téma nejglorifikovanější závodní série všech dob. Snídám benzín, obědvám motory a vás zvu na večeři!

JEDNA ASFALTOVÁ ROMANCE

Hledat lásku ke Gran Turismu není vůbec těžké, za těch 30 let, co se ze závodních her stal životní styl, žádná jiná série nedokázala tak dokonale propojit automobilový průmysl, závody a virtuální ježdění. Najdete nespočet simulací, které lépe simulují, najdete i množství her, kde motory aut znějí věrohodněji, ale nenajdete herní značku, která by tak dokonale oslavovala kult auta a člověka, který za ním stojí. Chápu, ne každý hráč je schopen tuto skutečnost ocenit a ne každý vidí krásu za něčím, co není obestřeno řadou efektů, blurů a hollywoodských scén ve stylu Need for Speed. Není to ničí chyba, hry jako Gran Turismo nejsou pro všechny.

I tak mi šestý díl znovu připomněl, proč jsem tak moc hrdý na to, že jsem si tuto sérii vzal za ženu již s prvním dílem. Intro hry hráči představí „následovníky“ legendárního Senny, tvůrci totiž navázali partnerství s organizací Instituto Ayrton Senna, těšit se tak můžete na závodní kombinézu legendárního jezdce i jeho monopost. V průběhu hráče osloví i Lord March aby jej pozval na vyhlášený festival rychlosti a dispozici je i krátký dokument o tvorbě nové Corvetty. Každý, kdo se na vývoji Gran Turismo 6 podílel, byl zapálený fanoušek aut, který do hry vkládá ohromnou porci své vášně. V tomto ohledu bude mít Gran Turismo vždy ohromný náskok, který ocení zejména ti hráči, kteří považují auta za něco více, než za další prostředek určený k transportu.

V tomto ohledu bude mít Gran Turismo vždy ohromný náskok, který ocení zejména ti hráči, kteří považují auta za něco více, než jen jako další prostředek určený k transportu.

Přísahám Bohu, když při závěrečných titulcích zahrála přepracovaná píseň Moon Over The Castle, byl jsem lehce na měkko. Ano, já, stokilový samec ze severních Čech. Kazunori Jamauči, otec série, se sám zúčastnil intenzivních vytrvalostních závodů a vy přímo vidíte jeho zkušenosti promítnuté do hry. Přepracovaná aerodynamika funguje úžasně. Pokud se chcete sami přesvědčit, vezměte si pořádnou žehličku a zkuste s ní v rychlostech nad 300 kilometrů za hodinu pohnout. Mazda 787B poslouží skvěle! Jízdní model je po zásahu do charakteru podvozku a technologie pneumatik o notný kus zábavnější a uvěřitelnější. Něco mi totiž říká, že si budu kroužení po okruzích užívat po mnohem delší dobu než u Gran Turismo  5, k němuž je po této zkušenosti prakticky nemožné se vrátit.

HNUSNÝ A RYCHLEJŠÍ

Gran Turismo 6 ovšem není jen o cukrové vatě a radosti, je to křižovatka, kde se perfekcionismus střetává s kompromisem. A dokonalosti nelze dosáhnout rychle ani jednoduše, bohužel. Ve hře se můžete projet ve zhruba 1200 automobilech. Průměrná závodní hra se vejde do stovky aut. Máme? Fajn, z oněch dvanácti stovek vozů je zhruba polovina až absurdně detailní a možná až zbytečně krásná pro tuto generaci konzolí. Polyphony Digital myslí na budoucnost, při přechodu na next-gen budou mít tvůrci mnohem méně práce. Představte si, jak se proháníte v nádherně vymodelovaných autech… a v tom vás předjede hnusný, odporný a rozpixelovaný kus vraku převzatý z Gran Turismo 4, jenž vyšla na PlayStation 2.

Chápete tu logiku? Proč musí vývojáři obecně harmonické dojmy ze hry nabourat tím, že do ní narvou auta ze staré generace v téměř stejné podobě a se stejnými zvuky? Zatímco markeťáci v Sony jásají nad tím, že mají chytlavý titulek na plakáty, hráči upadají do mdlob. Copak není možné postavit parádní kariéru a závody na šesti stovkách rozmanitých aut? Tohle je pravděpodobně ten největší hřích šestého GTčka, díky němuž působí hra částečně nekompletně. Pravda, tato takzvaná „Standard“ auta, byť je hra už tak neoznačuje, jsou oproti předchozí hře částečně vylepšená, stále je ovšem bezpečně rozeznáte od nádherných prémiových aut. Je to stejné zvěrstvo, jako kdybyste se v roli chlapa chtěli POUZE KAMARÁDIT se Scarlett Johansson. A jak zní zvuky těchto strojů? Ty byly nahrávány židlí, když kolegové v kanclu foukali do pytlíku od svačiny.

Postavte se ke Gran Turismu jako k poctivým závodům a dostanete vrchovatou porci zážitku. Díky přepracovanému renderovacímu enginu a simulaci změny času a počasí je boj o první místa ještě záživnější a intenzivnější. Když se během jednoho závodu stačí setmít a dvakrát zapršet, poznáte, o čem mluvím. Na trati jezdí až 16 aut současně, což je vzhledem k filozofii vývojářů tak trošku magie. Po stránce přímé interakce hry s hráčem není hře moc co vytýkat, stále se navíc nemůžu zbavit toho dojmu, že hraju hru, která myslí na hráče nad rámec povinností. Není to jen o zábavě, ale i o sdělení jakéhosi poselství, které je mnohým tvůrcům závodních her cizí. Polyphony Digital se pohnulo z místa a vyrazilo vstříc světu, aniž by nabouralo svou ideologii.

NA CÍLOVÉ ROVINĚ

A to i přesto, že kolem nás poletují mikrotransakce. Ty zlé mikrotransakce, které chtějí naše peněženky vysát do běla a koupit si za jejich obsah mahagonový stůl a černou kočku. Nemějte obavy, ke hraní je vůbec nepotřebujete, stejně jako v každém předešlém Gran Turismu si na všechno vyděláte poctivě. Mnohem výrazněji mě irituje fakt, že se studio až strašlivě spoléhá na postupné aktualizace. Za necelé tři týdny, co je hra venku, vyšlo zhruba 5 aktualizací, které odemknuly dvě nová auta a zpřístupnily několik menších služeb. Děsí mě, jak odlišně bude hra vypadat za dva roky a lituji ty hráče, kteří si hru koupí v dobré víře a nemají přístup k internetu. Hra jako taková je dobrá již v základu, ale je možné očekávat, že spousta původně zamýšleného obsahu přibude v průběhu následujících měsíců.

Nutno dodat, že je Gran Turismo 6 i mnohem jednodušší, což je obecně problém všech her nově se orientujících i na méně náročné hráče. A zatímco bych v kterémkoliv jiném případě pozvedl varovný ukazováček a vzteky si jej zastrčil do oka, zde není důvod smutnit. Kdo chce, hru si udělá těžší tím, že si vypne elektronické pomocníky nebo si vezme vyrovnané či pomalejší auto. Jednoduché a efektivní! Závodění je jiné i díky umělé inteligenci, která je překvapivě dobrá! Vážně, kdo stejně jako já nečekal takto radikální skok, bude mile překvapen. I když se závodí ve stejných autech, pole závodníků se často roztrhá na silnější a slabší jedince. Potkáte super pomalé čepičkáře, ale také rychlé dravce, kteří se vás budou snažit dostat na každém apexu.

Děsí mě, jak odlišně bude hra vypadat za dva roky a lituji ty hráče, kteří si hru koupí v dobré víře a nemají přístup k internetu.

Strojovité ovládání vozu AI je pryč a tak je mnohem jednodušší s trochou úsilí a tréninku dostihnout i ty nerychlejší, jelikož i oni dělají chyby. Skvělým příkladem budiž poslední závody ve třídě S, v nichž naleznete zkrácené variace vytrvalostních závodů. Nezávodíte 24 hodin, ale 24 minut. Nemusíte ujet 150 kol, ale jen 15. Autoři vás ovšem postaví do závodů se ztíženými podmínkami, tudíž musíte takticky přemýšlet, kdy zajedete do pitů. Uvědomíte si, že musíte šetřit palivo a dávat pozor na pneumatiky. Ještě před vydáním hry se nechal Kazunori Yamauchi slyšet, že chce závodům dodat drama opravdových vytrvalostních soutěží, což se mu povedlo. Kdo ovšem usiloval o všechno zlato v předešlých hrách, 90 % závodů v GT6 zvládne na první dobrou.

NEED... MORE... POWER?!

Je tedy dokonale zřejmé, kde je zakopaný pes. Vývojáři až příliš bazírují na minulosti a ke dnu je táhne i kámen v podobě PlayStation 3. Gran Turismo 6 běží na mohutně předělaném enginu předchozí hry, s jehož ukočírováním měli vývojáři ohromné problémy. Chápu, vaše hra je známá tím, že je v ní extrémně mnoho aut. Ale za všechny oddané milovníky této značky vám můžu vzkázat jen jediné – vykašlete se na to a dělejte hry tak, jak to umíte. Něco mi říká, že Gran Turismo na nové generaci bude opět tou dech beroucí hrou, u níž budou padat na kolena všichni hráči.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama