E3 skrz růžové brýle
i Zdroj: Hrej.cz
Článek E3 skrz růžové brýle

E3 skrz růžové brýle

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

15. 6. 2014 08:46 2
Reklama

Pro běžného hráče, který má doma PC a nějakou tu konzoli muselo být neuvěřitelným potěšením sledovat letošní E3. Místo toho, aby se prezentovaly ptákoviny, poháněné pohybovými technologiemi a virtuální helmy, které skvěle vyniknou na obřím pódiu, jsme dostali trailery, gameplay záběry a CGI filmečky z her. Tečka. Snad nikdy nebylo poselství nejdůležitější herní výstavy na světě tak jasné, jako letos. Může to znít bizarně - co jiného by se na E3 mělo prezentovat, než hry? Je to snad nějaká přehlídka luxusních vysavačů nebo co? Není, ale pro nezúčastněného diváka tak rozhodně v předchozích letech mohla působit.

Herní průmysl dospívá každým rokem a je dobře, že si to uvědomují i firmy, které na E3 prezentují své výrobky. Dávno pryč jsou doby, kdy „tím správným“ způsobem prezentace bylo pozvat pár křičících lidí, kteří si dělali opravdu velmi nechutnou legraci z těch, kteří jim viseli na rtech a čekali, jaký nový díl jejich oblíbené série oznámí. Už ani různé pochybné celebrity druhého a třetího sledu nejsou třeba – ty pravé hvězdy jsme za ta léta udělali z lidí, kteří si to opravdu zaslouží, ze samotných vývojářů. Při mnoha rozhovorech s nimi člověk doslova cítí tu radost, že jsou to teď oni, kdo může vyjít na pódium, slušně se obléct a v několika větách představit projekt, kterému věnovali pár let života. Nechat svou hru představit Paulem McCartneym a Ringo Starrem může znít fajn na papíře, dokonce to zní skvěle v běžných sdělovacích prostředcích, jenže sami dobře víme, jak moc důležité to bylo pro nás, kteří jsme nakonec šli do obchodu pro Rock Band. Nijak.

E3 skrz růžové brýle
i Zdroj: Hrej.cz

Když tento rok Microsoft na začátku svého tiskového briefingu ústy Phila Spencera oznámil, že následující hodinu a půl hodlá celou věnovat hrám, byli jsme zdravě nadšeni. Hlavně z toho důvodu, že pokud do té doby existovalo synonymum pro firmu, která je schopna promrhat cenné minuty tím, že se bude chvástat čísly a proloží to prezentací nejnovějších možností pohybové technologie v kombinaci s televizí, byli to hoši z Redmondu. O devadesát minut později byl slib naplněn bezezbytku a až na několik minut u Sony, ve stejném duchu pokračovaly i ostatní konference , tu s větším, tu s menším úspěchem. Každopádně se nám dostalo toho, co jsme od E3 konferencí skutečně chtěli - nová a nečekaná oznámení, první gameplay záběry z her, které do té doby měly jen jméno či pár obrázků a nezapomnělo se ani na nezávislé tituly.

Bombastické odhalení hry je jedna věc, ale to, aby se objevila nakonec u vás v krabici na poličce, či v digitální knihovně, je už věc druhá. Určitě se v průběhu příštích měsíců dočkáme několika oznámení o zpoždění vývoje a může se stát, že některé z nich možná nevyjdou vůbec. Přesto budu do posledního dechu obhajovat to, aby se hry ukazovaly co nejdříve, byť v raném stádiu vývoje. Co na tom, že se k původnímu datu vydání bude muset přičítat další rok? Co na tom, že se ve hře nakonec neobjeví tohle auto přesně v té podobě, v jaké se objevilo v teaser traileru? Zapomněli jsme snad na to, co jsme především, totiž herní fanoušci?

Jen mě zkrátka zajímají hry a bavím se o nich mnohem raději než o obchodních úspěších té či oné firmy.

Názory některých (často zahraničních) kolegů, ale i obyčejných (často ryze českých) lidí, kteří už teď nadávají nad něčím, co vyjde v průběhu příštího roku, jsou mi zcela cizí. Schválně se podívejte na hráčská diskusní fóra, která překypují nadšením nad odhalením třeba Bloodborne nebo třetího Crackdownu. Fanoušci jsou schopni z několika desítek vteřin videa či traileru vyfantasknit celý děj, okénko po okénku rozklíčovat milé náznaky, které vývojáři do videoukázek často umisťují, protože je jejich práce – a teď se podržte – jednoduše baví.

Možná teď mohu působit jako sluníčková osoba, která skáče v květinovém poli při každém pšouknutí herních vývojářů. Kdepak, záběry z Battlefield: Hardline mě nechaly přinejlepším chladným, LittleBigPlanet 3 mi spíše připomnělo uživatelské úrovně ze dvojky, „tower defense“ režim ve Fable Legends zcela určitě nebude patřit mezi mé oblíbence a i k takovému Destiny nebo The Order: 1886 přistupuji opatrně a bez přílišného očekávání. Jen mě zkrátka zajímají hry a bavím se o nich mnohem raději než o obchodních úspěších té či oné firmy a zdá se, že hlavní tahouni na trhu to na této E3 pochopili a své prezentace na tom vystavěli. 

E3 skrz růžové brýle
i Zdroj: Hrej.cz

A není to vlastně nakonec skvělé? Že se konečně po letech můžeme naplno bavit o hrách, namísto řešení toho, kdo víc pokazil tiskový briefing? I u nás v redakci se z valné většiny vedly diskuse nad tím, co mělo hezčí grafiku, jestli letošní rok bude čím nakrmit naše PC a konzole a jak se povedl či nepovedl trailer, než že bychom byli až po uši zabředlí v nudných číslech a technických specifikacích konzolí a trendových periferií. Letmý pohled do bouřlivých diskusních fór na NeoGAFu mi ostatně dává jednoznačně za pravdu.

Pro hráče mého typu je E3 skvělou příležitostí se nechat ohromit. Možná v lehce hollywoodském pozlátku a trochu lesklejších barvičkách, než jsme běžně zvyklí, ale jednou za rok neškodí být v roli nadšeného caparta. A když se náhodou ukáže, že ta skvělá hra nakonec dopadla ve finální verzi příšerně? Fajn, pěkně jí to vytmavíme. Za skvěle udělanou prezentaci se známky v recenzích nerozdávají. Důležité je, že hlavní herní událost roku byla ve svůj nejzářivější moment konečně o hrách, v jejichž společnosti následující rok strávíme. Takže zapněte PCčka, žhavte konzole, blízká herní budoucnost je více než růžová!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama