dvojsecnost-nadhledu
Článek Dvojsečnost nadhledu

Dvojsečnost nadhledu

Luke

Luke

12. 1. 2009 23:57 32
Reklama

Jedna z věcí, kterou jsme od mala učeni, je: dívejte se na věci s nadhledem. Jde o poučku, která se dá interpretovat různě. Můžeme díky ní zdánlivě důležité věci přehlížet a čekat, až se přeženou nebo se ujasní, že až tak důležité nejsou anebo – a to je předmětem dnešního komentáře – vidět věci v širších souvislostech. Zní to frázovitě, ale právě počítačové hry monumentálně přispívají k tomu, že vidíme věci z nadhledu. Jsme zvyklí orientovat se v herních světech, které mají podivné úhly pohledu, například izometrický a lze v nich měnit vzdálenost kamery od sledovaného objektu a tím si uvědomovat měřítko věcí. Stačí oddálit kameru od hrdiny a je vidět, že je mezi domy. Když oddálíme ještě trochu víc, už je patrný plán ulic, případně po dalším oddálení je vidět celé město. Dívat se na věci z nadhledu patří v současnosti nejen ke hrám, ale i k běžnému životu – mapové služby, které používají satelitní snímky, ukazují, jak vypadá například čtvrť, ve které žijete – a to z takového úhlu, do jakého byste se (pravděpodobně) nikdy nedostali.

Výhrou nadhledu je, že lépe chápeme celek, který naše vlastní smysly zpracovávají jen dílčím způsobem. Když jdu po Vítězném náměstí, vidím jen vizuální část reality omezenou zorným polem, ale není problém se přepnout do „satelitního módu“ a představit si, jaká je má poloha vzhledem k okolním domům a ulicím (i těm, kterým nevidím, pakliže znám satelitní plán dobře). Díky nadhledu mám tedy přesnější představu o světě, ve kterém žiji. Z nadhledu vidím množiny domů, které se určitým způsobem skládají, aby vytvořily síť ulic – a vše působí přirozeně a logicky. Nadhled lze jednoduše přenést i do jiných částí lidského života, než je zrovna dupání po chodníku do bageterie. Řekněme: do hodnocení počítačových her. Dokud bereme jednotlivé hry jako izolované produkty-domy, uniká nám smysluplnost celého žánru-čtvrti. Musíme se abstraktním satelitem vynést pár set metrů nad hry-domy, abychom pochopili, jaká je mezi nimi souvislost.

Pro posuzování her ale nestačí samotný nadhled, patří k němu i drobnohled, to znamená zkoumání pod lupou. Proto jsem v prvním měsíci nového roku neskutečně zklamán efektem, který přímo vyplývá z příliš častého používání nadhledu u recenzentů. Konkrétně jde o Prince of Persia . Příliš často se objevoval v žebříčcích zklamání minulého roku anebo dostával z podivných důvodů nízké hodnocení, protože „it doesn't deliver.“ Hra nepřinesla to, co se od ní pod tlakem hypu čekalo a recenzent jí přiřadil automaticky k jiným podobným hrám a používal až příliš často nadhled, aniž by vzal do ruky lupu a zkoumal hru pod ní. Kdyby to udělal, kdyby nezkoumal jen celek, ale zaměřil se i na detail, zřejmě by hra dopadla poněkud lépe, protože přináší řadu drobných vylepšení a malých revolucí. Opět použijme analogii s domem: krásný dům může v základu vypadat stejně, jako hnusný dům – ovšem ten první bude od druhého odlišovat vyzdobená fasáda a pěkně provedená okna.

Nepochopení hry kvůli nadhledu není jen problémem recenzentů, jde často i o problém samotných hráčů, zejména těch, kteří do hry neinvestují peníze a okamžitě po stažení se předhánějí v kritických a nepodložených názorech. Hra je umělecké dílo, které by se nemělo odmávnout, ale zaslouží si delší čas pro prozkoumání a pochopení, o co se vývojáři snažili. Pakliže je ve hře inovativní element, musíme si položit otázky: proč tam je? Co se tím snaží dokázat? Z čeho vychází? A odpovědět si na ně. Neříkat si: tady stojí dům, který vypadá vlastně dost podobně jako ostatní, tím pádem je to dům. Ne. Tady stojí dům, který vypadá podobně, jako ostatní domy, ale má hezčí výzdobu fasády, pěkné věžičky, zajímavě řešená okna a každá drobná změna působí prakticky a následně celá čtvrť domů bude díky němu vypadat zajímavěji a možná se na něm jiní architekti něco naučí. Proto se, prosím, pokaždé, když začnete hrát novou hru, dvakrát zamyslete, než začnete vyslovovat soudy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama