duke-nukem-pod-kudlou
Duke Nukem Forever Článek Duke Nukem pod kudlou

Duke Nukem pod kudlou

sleepless.

sleepless.

27. 5. 2009 22:35 8
Reklama

Čistě technicky vzato je Duke Nukem vévoda, čili ten nejvyšší šlechtic pod králem Doomem, ale ve skutečnosti aspiruje na trošku nižší postavení Barona Prášila videoherního průmyslu. Pouhé pomyšlení na to, jak by Nukemovy příhody mohl zfilmovat Terry Gilliam nebo Karel Zeman vyvolává vzrušení a husí kůži na celém těle. Namísto spanilých i vráskami oblezlých slečen by Baron Nukem zachraňoval z různých šlamastik, v mezičase už dospělé, fanoušky a bizarně patové situace řešil drsnými hláškami a arsenálem střelných zbraní namísto šarmu a ztřeštěné důmyslnosti zestárlého aristokrata.

Stáří je smutné

Jenže skutečnost je jiná. Více než dvanáct let už Duke Nukem Forever důsledně dodržuje podstatu svého druhého příjmení „navždy“ a hlavní podíl na tom má dvojice pánů Scott Miller a George Broussard, tahající za nitky ve vedení, velikostí takřka rodinného, podniku. A tahali by klidně dál. Dál by pokračovali ve výměnách enginů v intervalu zhruba jeden uherský rok, dál by se na poli mediálním zuřivě bili za to, že DNF neúnavně vytesává do krásné podoby oddaný tým vývojářů, dál by z nás dělali trubce a blbce. Globální ekonomická krize jim však vzala tu možnost dál pracovat na skulptování chiméry a shodila je na holou zem finančních problémů. Ani pečlivě střádané tantiémy z extrémně úspěšných titulů Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Max Payne 1 a 2, Duke Nukem: Manhattan Project a Prey už nestačily na další dny a týdny hlemýždího vývoje DNF. Vedení 3D Realms muselo s prosíkem za Take 2 kvůli uzavření dohody o financování, aby mohl projekt být vůbec dokončen, jak nedávno přiznal Scott Miller ve vyjádření dementující zánik týmu 3D Realms.

Revoluční plamen

Přesně tak, několik dní žil celý internet v domnění, že po propuštění cca 40 vývojářů už lenošivá legenda jménem 3D Realms neexistuje a možná to byla pravda!  V těch několika dnech, které se možná ještě zapíší do historie, stačila Take 2 žalovat sesterskou firmu 3D Realms, známou sharewarovou legendu Apogee, za úmyslné zdržování vývoje hry. Možná právě to byl pro duo Miller Broussard impuls k tomu, aby 3D Realms udrželi nad vodou, alespoň co by korporátní entitu bez zaměstnanců, ale s plnými licenčními právy. Přeci jenom, žalobě Take 2 na 12 milionů dolarů se člověk lépe brání za maskou firmy než jako fyzická osoba. I když Miller nárok Take 2 rezolutně odmítá a tvrdí, že částkou 12 milionů dolarů Take 2 nikdy na vývoj hry nepřispěla. A jestli tato suma byla v minulosti ve spojení s DNF někomu zaplacena, tak to bylo kombu GT Interactive/Infogrames za vydavatelská práva. Ta jsou samozřejmě stále v držení Take 2, a jak tvrdí shodně Miller i Broussard, tak vedení této společnosti hodlalo 3D Realms předstíranou spoluprací a následným neplněním dohody vydírat, aby k právu na vydání mohla následně za babku odkoupit i celou Duke Nukem licenci.

Pudl bez jádra

Právě to je dle šéfů 3D Realms pravý důvod žaloby. Proč ale nebyla mezi 3D Realms a Take 2 uzavřena po dohodě ústní v roce 2008 okamžitá dohoda písemná a proč toho 3D Realms nedbali a přes to dodávali do Take 2 k posouzení ujednané kusy hry, nad tím zůstává zdravý rozum stát. Z tohoto tvrzení se opravdu zdá, že Take 2 šlo v posledním roce jen o ukolébání vývojářů a následné utažení finančních zdrojů v tu nejméně vhodnou chvíli, aby pak mohla přijít se spásnou nabídkou na odkup 3D Realms a tím i značky Duke Nukem. Nelze však s určitostí tvrdit, kde je pravda. To musí posoudit nezávislý soud, který na rozdíl od nás může 3D Realms i Take 2 donutit k odhrnutí závěsů, které kryjí pravé úmysly a pohnutky obou firem.

Duke je v Ječný

Z vývoje událostí bohužel, nebo bohudík (záleží, jak se k DNF stavíte) vyplývá, že Vévoda Nukem zdaleka neřekl své poslední slovo. Skeleton dvou lidí udržuje 3D Realms v mezích daných zákonem pro nutné fungování a drží si tedy veškerá práva na Duke Nukem licenci. Může ji prodat, určitě s tučným ziskem, ale může ji také delegovat na jiný tým, aby pod producentskou taktovkou dua Broussard-Miller konečně Duke Nukem Forever buď dokončil z rozpracovaného projektu, nebo vytvořil od základu znovu (jako v případě Prey). V takovém případě hru vydá Take 2, pokud se u soudu nestane něco neočekávaného a vydavatelské právo nepřijde.

Nikdy neříkej „navždy“

Na toto konto můžeme samozřejmě polemizovat, jestli to má vůbec cenu. Jestli už DNF není tak zbožštělá hra, že by její sestoupení mezi nás smrtelníky v podobě reálného produktu nebylo jen nežádoucí pošlapání krásného mýtu. Jistou váhu má také argument, že ti hráči, kteří se na hru kdysi těšili, už dnes odrostli a nová generace hráčů, která nastoupila po nich, už o ni nejeví zájem. I když zájem, který aktuální dění okolo DNF a 3D Realms doprovází, této myšlence razantně podkopává nohy. Ať už to ovšem dopadne jakkoli, Vévoda Nukem už o své čestné místo ve videoherních análech i kanálech nepřijde.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama