Co čekat za první first-party hry pro PlayStation 5
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Co čekat za první first-party hry pro PlayStation 5

Co čekat za první first-party hry pro PlayStation 5

David Plecháček

David Plecháček

10. 6. 2020 13:00 12
Reklama

Přichází zřejmě herně nejexponovanější dny a týdny letošního roku. Obvykle bychom je zabalili do líbivého a známého kabátku „E3“, ale i když se nejslavnější herní veletrh nekoná, jeho duch bude přítomný i v akcích, na něž bude upřený celý širý herní svět. Události naberou rychlý spád, zítra je odstartuje společnost, která se původně chtěla celému na tuto dobu plánovanému martýriu vyhnout, a následovat budou jak akce tradiční, tak akce nové. Přesto vedle EA Play, PC Gaming Show, za měsíc konané Ubisoft Forward nebo iniciativy magazínu IGN bude hned ta první konference vyčnívat. Dlouhé roky dopředu jsme věděli, jaké jsou plány Sony, až jsme se dostali do fáze, kdy všechny oznámené hry vyšly nebo v dohledné době vyjdou. Co dál? To bychom se měli dozvědět už zítra. Ale dost možná už to víme. A dost možná by nás celá konference mohla v jistém slova smyslu zklamat.

ZA OPONOU

Předvídat, co všechno Sony pustí do světa, z naší pozice nejde. Samotné vedení herní divize si jistě lámalo s programem podobné konference hlavu dlouhé týdny, než padl finální verdikt. Situaci navíc komplikovalo hned několik faktorů, nejprve koronavirová krize a obavy o to, aby přišel PlayStation 5 na trh včas a v adekvátním množství (a se správně nastavenou cenovkou), později ne úplně dobře komunikovaná konference Marka Cernyho, která byla mnohem techničtějšího rázu, než se většina hráčů domnívala. Další kroky tak musí Sony vážit pečlivě. To neznamená, že čtvrteční show musí být napěchovaná hrami k prasknutí, ani to, že na ní musí dojít k představení PlayStationu. Vzhledem k tomu, že do vydání PS5 zbývá přibližně půl rok, mají lidé ze Sony stále spoustu času, než design konzole odhalí, ačkoliv – s respektem ke všem vývojářům a herním studiím – to pro někoho může být největší lákadlo celé akce. Od organizátorů ale zaznělo poměrně jasně, že primárně půjde o představení toho, co za hry na nové generaci budeme hrát. Cokoliv navíc by byl jen bonus.

Sony už dlouho nedokázala udělat nabitou prezentaci, teď by se však trailery prošpikovaný scénář poměrně hodil.

Pokud hovoříme o hrách pro PlayStation 5, tak nějak automaticky v pozadí vidíme hry, které chystá pod svým patronátem samotné Sony. Jestli se celá akce bude skládat z first-party titulů, nebo jestli do ní promluví i někteří third-party vývojáři, není vyloženě jasné, a nejvíce bude rozhodovat délka akce a potřeba minuty adekvátně zaplnit. Můžeme očekávat přibližně hodinovou show. Sony nicméně už dlouho nedokázala udělat nabitou prezentaci, aby se vyvarovala hluchých míst, i když v případě next-genu je možná povídání vývojářů zajímavější než na jiném libovolném jevišti z minula. Teď by se však trailery prošpikovaný scénář poměrně hodil. Z druhé strany však musíme myslet na to, že se nevyplácí odhalovat své projekty s velkým předstihem, a divili bychom se, kdybychom slyšeli o hrách, která vyjdou v horizontu delším než dva roky.

Více méně tak podobným uvažováním dojdeme k tomu, že samotná Sony zase tolik vlastních her neukáže. Teprve uvidíme, jakou zvolí taktiku, jestli se vytasí s delšími záběry svých her a tím pokryje celou stopáž, nebo jestli na pódiu přivítá i někoho jiného. I v takovém případě ale soudím, že jsme schopní společně odhadnout, co se na akci takového formátu objeví. A právě v tomto smyslu může jít o zklamání. Klíčové bude diváka zaujmout, překvapit ho, navnadit na něco, co nečeká. Microsoft má v tomto směru výhodu; sice též víme o několika hrách, které se zaručeně chystají – Halo, Forze, Senue a jejím Hellblade – ale přeci jen má Microsoft více studií, která dlouho nic nevydala a naopak v tichosti pracují na tom, aby měl i Xbox Series X dostatek kvalitních exkluzivních her.

ČEKAT ČEKANÉ

Sony má tu nevýhodu, že je ve vývoji hned několik titulů, o jejichž existenci víme – a můžeme se tak domnívat, že uvidíme právě jejich trailer. Hned dvě hry, na jejichž pokračování čekáme, vyšly už v roce 2017, a pokud by mělo jít o tituly na příští rok, vývojáři by měli dost času na jejich vývoj. Začněme s pokračováním závodní série Gran Turismo. Tehdejší Sport nedopadl úplně přesně podle představ a Polyphony Digital musí leccos napravovat. Navíc by mělo být v zájmu Sony, aby PlayStationu nechyběly závodní hry tak jako na PS4, a vydat nové Gran Turismo hned zkraje generace není špatný tah. Pravdou však je, že řadit do výčtu určitého „zklamání“ právě závodní hru jen s ohledem na to, že nemůže nabídnout příliš nového, je hodně příkré. Pokud se ale lidé v Polyphony nepustí do souboje s Forzou Horizon, uvidíme maximálně tradiční závodní hru... a nic víc.

Horizon nám ale dělá krásný oslí můstek ke Guerrilla Games. Letos to jsou tři roky od vydání jejich Horizonu, Horizon: Zero Dawn, a dnes už víme, že by měla být v přípravě celá trilogie. Její druhý díl čekáme už zítra. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se bude pokračování příběhu Aloy hýbat, stále se jedná o jednu z nejkrásnějších her aktuální generace a Guerrilla několikrát dokázala, že co se týče technického zpracování se můžeme těšit na dechberoucí scenérie a neuvěřitelnou úroveň detailů. Horizon však v době svého představení zaujal především jedinečným a unikátním světem, v něž se kloubí kmenové uspořádání společnosti se světem futuristických a především nebezpečných dinosaurů. To, jak se hrál, je pro teď vedlejší, rozhoduje wow efekt a to, jak na hráče zapůsobí. Možná jste to již pochopili, ale právě moment překvapení by mohl celé akci chybět, a Sony snadno může vytvořit akci, na níž představí jen to, co čekáme.

To platí i u pokračování her z roku 2018. Pomalu se dostáváme k roku, který se nachází nebezpečně blízko k dnešnímu datu, a vyvstává tak otázka, jestli na pokračování není příliš brzy. To však nic nemění na tom, že dříve či později dorazí na naše obrazovky jak další God of War ze severu, tak další Spider-Man ze západu, respektive pravděpodobně z Manhattanu. Zatímco u vývojářů ze Santa Monicy není pochyb o tom, na čem teď pracují, Insomniac Games jsou přeci jen méně čitelní. Možná se skutečně dočkáme pavoučího muže, skoro bychom si ale vsadili na to, že před jeho odhalením dojde na Ratcheta & Clanka. Kdyby se o něm s předstihem nespekulovalo, bylo by to krásné překvapení. PlayStation 5 by mohl dostat skvělou rodinou hru hned při svém vydání a mohl by tak dát zapomenout na tragického a dodnes vysmívaného Knacka, který měl být ekvivalentem takové hry při vydání PS4. Jenže se o dynamické dvojici spekuluje a její přítomnost na konferenci by tak žádným výjimečným momentem nebyla.

Čistě teoreticky tak chybí poslední otázka: Na čem pracuje studio Bluepoint Games? V rámci tohoto článku je trochu paradoxní, že na akci, kde se pravděpodobně ukáží hry, o nichž máme nějaké ponětí, může překvapit studio s remakem nějaké hry, která už v minulosti vyšla. Svým způsobem v takovém případě neuvidíme opět nic nového, ať už půjde o Demon's Souls, nebo Bloodborne, třeba i s oznámeným portem na PC. Snad ještě paradoxnější je ale v případě všech těchto her hovořit o „zklamání“. Každá z nich se řadí mezi zástupce nejprodávanějších sérií z PlayStationu 4. Spider-Man trhal prodejní rekordy, God of War se těší enormní popularitě a spousta hráčů jej řadí mezi to nejlepší na aktuální generaci. Nebýt Spider-Mana, pozici extrémně prodávané hry by držel Horizon. A i přes zaškobrtnutí Gran Turisma jde pořád o veleslavnou sérii, na jejíž pořádný díl čekají miliony diváků. Opakoval bych se, problém je zkrátka jen v tom, že Sony neukáže nic nečekaného.

KDE NIC NENÍ, ANI SMRT NEBERE

On totiž není ani nikdo, kdo by se o překvapivé novinky postaral. Vyjmenovali jsme všechna velká studia Sony, Sony Santa Monica, Insomniac Games, Guerrilla Games, Polyphony Digital, chybí nám jen dvojice Naughty Dog (které ale v těchto dnech vydává The Last of Us Part II) a Sucker Punch (na nějž přijde řada za měsíc s Ghost of Tsushima). O překvapení se nepostará ani Media Molecule (jejichž Dreams vyšlo na jaře), pravděpodobně ani Bend z Oregonu (loni na jaře vydali Days Gone). Teoreticky tak může překvapit Japan Studio, to je však formálně podepsané pod Bloodborne, takže dost možná vypomáhá Bluepoint Games, případně se o port stará samo a Bluepoint ukáží Demon's Souls. A kdo dál? Studia, která by se dříve nabízela, ačkoliv třeba nemusela být vyloženě pod hlavičkou Sony, se vydala vlastní cestou nebo už neexistují.

Až už se Knackovi vysmíváme sebevíc, faktem je, že na jaře 2013 překvapil. Driveclub, ať už dopadl, jak chtěl, taktéž. Nikdo o něm neměl ani tušení.

Plně rozumím tomu, proč někomu například hry od Quantic Dream chybět nebudou, prodejně za všemi výše uvedenými značkami vždy zaostávaly a nejsou tak dominantní, ale kdyby David Cage právě zítra z nenadání oznámil novou hru, bylo by to „to“ překvapení. Supermassive Games s výjimkou Until Dawn neukázali nic revolučního a spíše se jim nedaří navázat tam, kde skončili, ale i oni teoreticky mohli představit titul, který svět do té doby nečekal. A těžko si sice představit, že by vedle sebe na pódiu stanuli lidé z Evolution Studios s těmi od Polyphony, ale třeba by mohli vytvořit z dlouhodobého hlediska podobnou dvojici, jakou u Microsoftu tvoří Turn10 a Playground Games. Ať už se Knackovi vysmíváme sebevíc, faktem je, že na jaře 2013 překvapil. Driveclub, ať už dopadl, jak chtěl, taktéž. Nikdo o něm neměl ani tušení. Dnes nemá tuto roli kdo zastat a i Sony by možná potřebovalo svůj seznam interních týmů rozšířit.

JAKO S POHÁDKOVOU ŘEPOU

Je to škoda, ale zároveň to ukazuje na dlouhodobý fenomén soustředit se na výdělečné a zavedené značky než experimentovat s těmi novými. O to se Sony snažilo alespoň částečně dosud, minimálně launch PlayStationu 5 ale bude sázkou na jistotu. Z obchodního hlediska to dává absolutně smysl, o tom žádná. Lidé takové hry chtějí, tak proč jim je nedat? Uvidíme, jak bude vypadat období po nich, minimálně Naughty Dog však vidí šanci tak padesát na padesát: na výběr je buď The Last of Us 3, nebo nová značka. I když neznám kvality TLOU2, už teď vím, pro co bych se rozhodl, a to ať už by přitom šlo o jakékoliv studio s jakoukoliv značkou. Vraťme se ale ještě na chvíli zpět do minulosti, do roku 2013, kdy Sony podobnou akci hostilo naposledy. Tehdy kromě některých překvapivých her došlo i na Killzone: Shadow Fall a InFamous. Nic moc, že? Situaci zachraňovaly hry od dalších vydavatelů. Ubisoft ukázal Watch Dogs, ale čelist některým spadla především po návštěvě Capcomu s nikdy nevydaným Deep Down. Čert vem fakt, že si několik hráčů koupilo konzoli díky hře, která dosud nevyšla, tehdy svůj efekt splnila. Je otázkou, jak bychom na tehdejší akci koukali dnešní optikou, tehdy to však stačilo.

Minimálně launch PlayStationu 5 bude sázkou na jistotu. Z obchodního hlediska to dává absolutně smysl, o tom žádná. Lidé takové hry chtějí, tak proč jim je nedat?

Capcom dost možná opět pomůže. Jen zřejmě (znovu) neodhalí Deep Down, ale nový Resident Evil. Je to víc? Je to míň? Je to značka, kterou všichni dobře znají, tudíž já bych radši Deep Down, ale to asi řešit v tuto chvíli nemusíme. To samé v bledě modrém se dá říct o Activisionu, nedivili bychom se, kdyby došlo k představení nového Call of Duty. Staronové Black Ops si bohužel dokáže představit asi každý. Já vím, já vím, i tak prodá desítky milionů kopií, a o to jde především.

Dnešní optikou by tehdejší stav asi málem nebyl a ekvivalent show z roku 2013 by prošel i letos. Musíme si ale uvědomit, že o čtyři měsíce později Sony nechyběla na tehdejší E3, kde hráčům naservírovala rovnou dvě a půl hodiny dlouhou konferenci. Na ní, vedle již oznámených her a titulů pro končící PlayStation 3, nechyběl například The Order, další z překvapivých titulů, který nejen že nikdo nečekal, ale vypadal (a dosud vypadá) naprosto fenomenálně. Možná že někdo namítne, že si radši vybere stále stejné a kvalitní tituly, než hry, které ve výsledku propadly. O to tu ale nejde. Na pódiu jasně zaznělo, že tehdejší SCE chystá 30 vlastních her, z nichž 20 vyjde v průběhu prvního roku, byť šlo i o žánrovky typu Doki-Doki nebo Hohokum. A nesmíme zapomínat ani na oznámení další hromady neexkluzivních her. Jestli o některých z nich s odstupem můžeme říct, že šlo o čiré překvapení, letošní rok nás v tomto směru může velice snadno zklamat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama