bbyznys-jmenuje-se-mysak-mickey-a-ma-hlad
Článek BByznys: Jmenuje se myšák Mickey. A má hlad!

BByznys: Jmenuje se myšák Mickey. A má hlad!

Blixa

Blixa

2. 9. 2009 22:24
Reklama

V angličtině se takovým zprávám říká „breaking news“ a vyznačují se obvykle tím, že pár sekund po přečtení jejich nadpisu většina lidí jen kouká s otevřenou pusou a nemůže uvěřit. Jedna z takových zpráv začala zaplňovat zahraniční deníky a internetové servery během posledního dne letošních prázdnin. Ve zkratce – The Walt Disney Company koupila za 4 miliardy dolarů (částečně v hotovosti a částečně v akciích) komiksovou legendu Marvel Entertainment. Získala tak práva k více jak pěti tisícům postav z marvelovských komiksů včetně těžkých vah typu Spider-Mana, Iron Mana nebo všech X-Menů. V rámci portfolia společností, které Disney aktuálně vlastní (jejich několikastránkový výpis najdete na Wikipedii), to možná na první pohled vypadá jako kapka v moři, ale nenechte se mýlit. Superhrdinské komiksy získaly se svými filmovými adaptacemi nový dech a jeden film se Spider-Manem tak může s klidem vydělat víc, než několik menších divizí Disneyho dohromady. Včetně té herní.

Žravý Mickey

Přestože hlavním záměrem Disneyho v této akvizici určitě nebylo posílit svou pozici na trhu s videohrami, je tento obrovský nákup z hlediska herního byznysu velice zajímavý. Disney se totiž o hry systematicky zajímá a v posledních letech si připravuje pozici k mnohem větší invazi na toto pole. Prvním předpokladem pro naplnění této snahy jsou samozřejmě peníze, a ty v Disney rozhodně nechybějí. Zhruba před rokem prozradil jeden z šéfů herní divize Disney Interactive Studios Thierry Braille, že jeho firma hodlá během následujících pěti let investovat 350 miliónů dolarů do vývoje her a zároveň nevyloučil i nákupy dalších vývojářských studií. Disney láká i zkušené vývojáře a manažery z jiných firem – na čele je samozřejmě Warren Spector a jeho Junction Point Studios, méně nápadné a možná o to důležitější, bylo ale například přetažení významného člena vedení BioWare Dana Tudgeho na pozici šéfa studia Propaganda Games. Tento tým je jedním z pěti studií aktuálně spadajících pod DIS a je třeba podotknout, že vedle casual pokusů o Hannah Montaně mají v plánech i několik zajímavých titulů pro hardcore hráče.

Konkurence pro EA?

Faktem nicméně je, že Disney zatím evidentně nemá ambice v herní distribuci a nevypadá to, že by se firma nějak hrnula do přímé konkurence Electronic Arts nebo Activisionu. Ačkoliv loni na jaře vzbudil jeden z významných komentátorů novin Wall Street Journal rozruch doporučením, aby Disney koupil EA (což by si Disney bezesporu mohl dovolit), nezdá se, že by vedení firmy k takovému kroku směřovalo. Disney zatím spolupracuje na výrobě a distribuci her podle svých licencí s externími společnostmi. Ačkoliv tedy firma již pár let vlastní Pixar (ten koupila mimochodem za 7,4 miliardy dolarů, ovšem na rozdíl od Marvelu pouze v akciích), hry na motivy jeho veleúspěšných filmů nadále vytváří a vydává THQ a vzhledem k tomu, že od roku 2006 běží nový kontrakt, nelze předpokládat, že by se to do budoucna změnilo. Co se týče Marvelu, tam je situace podobná. Marvel již mnoho let úspěšně licencuje své postavičky jiným firmám a i aktuálně má podepsány dlouholeté dohody s řadou herních firem. Šéf Disney Bob Iger v této souvislosti prohlásil, že jeho společnost tyto smlouvy považuje za výhodné a že rozhodně budou pokračovat. Na druhou stranu ale nevyloučil, že po jejich vypršení bude zahájeno nové jednání. A jen tak pod čarou podotkl, že podle dosavadních zkušeností jeho firmy může být interní vývoj v některých případech výhodnější, než spolupráce s externí firmou. Dosavadní partneři Marvelu se tedy mají čeho obávat. Konkrétně jde o Activision (Marvel Ultimate Alliance a Spider-Man do roku 2017), Segu (Iron-Man, Thor a Incredible Hulk v několikaletých dohodách na konkrétní hry), THQ (Marvel Super Hero Squad na konkrétní hry) a Gazillion Entertainment (Marvel Universe do roku 2019). Dohody s Marvelem má i Capcom, který na Xbox Live znovu vydává svou sérii bojovek Marvel Vs. Capcom.

Mamuti do her

Otázka, která souvisí se vším vše napsaným, zní: Dočkáme se do budoucna velkého vstupu obřích mediálních konglomerátů mezi herní firmy? Cesta Disneyho je zřejmá, velké ambice mají ale i další mamutí podniky zábavního průmyslu typu Warner Bros. nebo Viacom. První z nich již přímo vydává hry pod svou značkou a nedávno koupila krachující Midway, druhá se pak zatím angažuje jen vlastnicky v oblasti hudebních her (jeho společnost MTV Networks vlastní vývojáře z Harmonixu). Mimochodem, právě Viacom tento týden prozradil, že jen za autorská práva související s The Beatles: Rock Band zaplatil více jak 10 miliónů dolarů a konečné podíly ze zisku pro držitele práv se mohou odhadem vyšplhat až ke 40 miliónům. To jsou částky, které by pravděpodobně nebyla schopná nabídnout žádná čistě herní společnost. Každopádně, i přes trvající hospodářskou krizi jsou hry pro velké nadnárodní společnosti zajímavým odvětvím, které mnohé z nich mohou brát jako jakousi náhradu za upadající trhy s filmovými DVD nebo hudebními nosiči. Do budoucna se tedy můžeme dočkat ještě řady velkých překvapení a nákupů...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama