bbyznys-cenovy-vykyv-jmenem-modern-warfare-2
Modern Warfare 2 Článek BByznys: Cenový výkyv jménem Modern Warfare 2

BByznys: Cenový výkyv jménem Modern Warfare 2

Blixa

Blixa

29. 7. 2009 22:03 52
Reklama

Když si firma vybuduje image „zlé korporace“, není vůbec snadné se špatné pověsti zbavit. Nenávidí vás polovička internetu a většina vašich kroků, třebaže původně dobře myšlených, se obrací proti vám. V herní branži měla dlouhou dobu podobné problémy EA a ještě před nějakými dvěma lety byla tato firma pro mnoho hráčů symbolem všech špatných vlastností herního průmyslu. S příchodem Johna Riccitiella do pozice šéfa společnosti se tento obraz začal měnit a aktuálně bych si rozhodně netroufl tvrdit, že EA je nejvíce nenáviděnou herní firmou na internetu. Není to ale jen zásluha EA. Velký vliv na tento posun měl a má Bobby Kottick, šéf konkurenčního Activision Blizzard. Právě on jakoby se snažil z tohoto nedávno narozeného molochu vytvořit „nové EA“. Tedy firmu, kterou budou všichni nenávidět (a která bude nejvíce vydělávat).

No, nekupte to!

Zatím posledním pokusem o hlubší zanoření do internetového pekla jsou experimenty s největším předvánočním hitem Activisionu – střílečkou Call of Duty: Modern Warfare 2. Nemluvím zde přitom o nepochopitelných čachrech s názvem, ze kterého nejprve vypadlo spojení Call of Duty, aby se do něj po desítkách napsaných preview a zpráv zase vrátilo. To koneckonců svědčí jenom o tom, že marketingoví pracovníci Activisionu a Vivendi ještě nenašli, po sloučení do jedné firmy, společnou řeč. Mnohem důležitější je cena, za kterou se bude Modern Warfare 2 prodávat. Ta bude podle aktuálních informací po celém světě o 10–20 procent vyšší, než je obvyklé u jiných her od Activisionu. Původně se tato zpráva začala šířit ve Velké Británii, kde novináři zjistili, že konzolové verze hry budou stát namísto obvyklých 45–50 liber neobvyklých 55 liber (jedná se samozřejmě o doporučené ceny v obchodech). PC verze měla stát stejně a zástupci Activisionu se nechali slyšet, že hlavním důvodem tohoto nečekaného zdražení je kolísající kurz mezi librou a eurem a samozřejmě i „zvyšující se náklady na vývoj her“. Ze lži je ale po několika týdnech usvědčil fakt, že za Modern Warfare 2 si připlatíme úplně všichni. Podle předobjednávkových cen, které uvádějí české obchody, bude PC verze hry stát 1499 korun, zatímco například za Wolfensteina zaplatíme o tři stovky méně. Konzolové verze podle všeho zůstanou, na rozdíl od Anglie, na obvyklé úrovni. PC verze podraží i v USA, a tam se dokonce vyšplhá na 60 dolarů, což je částka shodná s obvyklou cenou PS3 a X360 her (a o 10 dolarů vyšší než je obvyklá PC cena).

Testy na lidech

Známý analytik Michael Pachter nazval krok Activisionu jednorázovým testem „odolnosti hráčů“, který může do budoucna následovat celkové zdražení videoher, případně rozdílné ceny pro ty největší pecky. Reakce konkurenčních distributorů jsou ale zatím velmi rozdílné. Zatímco EA okamžitě přispěchali s ujištěním, že o zdražování v žádném případě neuvažují, jiné společnosti (mezi nimi například Ubisoft nebo THQ) se k věci nepostavily tak příkře. Vlnu zdražování sice zatím samozřejmě nikdo do budoucna neslibuje, ale toho se zřejmě nedočkáme nikdy. Pokud „test Modern Warfware 2“ projde, bude zvyšování cen spíše plíživé a nenápadné, nikoli radikální a jednorázové. Velmi odmítavě se naopak ke zdražování staví prodejci. Zástupci několika anglických webových shopů (konkrétně ShopTo.net nebo Argos.co.uk) začali mluvit o „nebezpečném trendu“, který se sice u jedné hry mohou snažit vyrovnat snížením svých marží (což už v případě Modern Warfare 2 předobjednávek také udělaly), v případě jeho dalšího šíření by ale mohl způsobit nepříjemné propady prodejů.

Ať už jde ze stany Activisionu o test nebo o promyšlenou strategii, která zahrnuje obecnější zvyšování cen, jisté je jedno – horší období na zdražování si lze jen těžko vybrat. V jiných odvětvích se hospodářská krize projevuje spíše snižováním cen a zdražování videoher tedy nepůsobí úplně smysluplně. U tak obrovských titulů jako je Modern Warfare 2 sice zřejmě nebude hrát tak velkou roli a většina hráčů je bude stále považovat za věci s nálepkou „to musím mít“. V celkovém měřítku to ale potenciální klesající trendy může jen těžko zvrátit. Navíc, i kdyby Modern Warfare 2 zvýšení ceny neuškodilo, není ani zdaleka jisté, zda by se ta samá strategie zafungovala i u her jako The Sims 3 nebo Assassin’s Creed 2. Hráči se bouří již teď a výzvy k bojkotu MW2 na pultech jsou stále častější. A tyto protesty rozhodně nelze přirovnávat k fanatickým fandovským peticím. Tady se bude „podepisovat“ přímo v obchodech, a to platí na každou rozumnou firmu. Kdybych se nebál, že prohraji, skoro bych si tedy vsadil na to, že Activision celý ten cenový humbuk, stejně jako název hry, nakonec přehodnotí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama