Zrušit Anthem Next byla chyba
i Zdroj: Hrej.cz
Anthem Článek Zrušit Anthem Next byla chyba

Zrušit Anthem Next byla chyba

David Plecháček

David Plecháček

24. 2. 2021 21:30 9

Bioware si mohli zlepšit reputaci a změnit pokažený Anthem k nepoznání. Nakonec ale veškerou snahu skrečovali. Je to dobře? A co to znamená do budoucna?

Reklama

Přiznám se, tohle je mi líto. Nevím, proč tomu tak je, ale z nějakého důvodu má pro mě Anthem speciální místo mezi hrami, na které rád vzpomínám. Úctyhodné, s ohledem na to, že ještě týden před oznámením na E3 nebylo jisté, jak se hra bude jmenovat, bláznivé nápady střídaly ještě bláznivější, ale do výsledné podoby hry se většina z nich nedostala, a to, co jsme hráli, nakonec vzniklo asi tak za rok. Možná že můj vztah k Anthemu pramení z toho, že vůči Bioware chovám vlastně docela obdiv.

BIOWARE MAGIC

Je to už dva roky, a pořád si jako dneska pamatuju, jak jsem přepisoval report Jasona Schreiera, tehdy ještě zveřejněný na Kotaku, kde popisoval, co všechno bylo na vývoji špatně. A přesto z tohohle blázince vzešla hra, která sice nebyla ani zdaleka bez chyb, ale hratelnostně mě bavila. Zatímco pro většinu hráčů, recenzentů a zřejmě i pro vývojáře samotné pověstná Bioware magie nezafungovala, pro mě ano. Stejně jako v případě Dragon Age Inquisition. I tam vývoj neprobíhal podle plánu, většina hry vznikla v totálním vypětí všech sil za pět minut dvanáct… a voilá, kdybychom neznali detaily, nikdo by ani nic nepoznal. Magic. Kouzlo.

Oznámení Anthem Next bylo možná prostě jen nutným krokem, aby studio odešlo z celé situace alespoň částečně se ctí.

V případě Anthemu nebylo tak silné. Hra si prodejně nevedla vyloženě špatně, ale nakládáno dostávala ze všech stran. Už jsme o všech mluvili, kritiku si vysloužila od hráčů, od recenzentů i od autorů samotných. Nutno říct že oprávněně. Spousta věcí nefungovala, spousta věcí chyběla a ten zbytek, no, i ten měl k ideálu daleko. Pořád ale budu tvrdošíjně tvrdit, že jakési jádro, hratelnostní základ, byl zábavný a stačila by trocha leštění, předělávání a úprav a mohli jsme se rázem bavit o hře, kterou budou s chutí hrát (a kupovat!) miliony hráčů.

PŘÍKLAD, KTERÝ ŠLO NÁSLEDOVAT

Docela by mě zajímalo, jestli stejný názor zastávalo i vedení EA, respektive samotný zbytek vývojářů v Bioware (ať už v Edmontonu, nebo Austinu), nebo jestli oznámení Anthem Next bylo prostě jen nutným krokem, aby studio odešlo z celé situace alespoň částečně se ctí. Někde tam uvnitř doufám, že někdo to dobré v Anthemu viděl spolu se mnou a v duchu si přál, aby se z něj stalo další No Man’s Sky. Zatracovaná hra, která postupně rozkvete před očima. To už se však nestane.

Možná že jsme určité vodítko měli od začátku. Trvalo to. Ani Bioware, ani EA nezveřejňovalo o připravovaných změnách prakticky žádné informace, informační embargo prasklo až teď, když jsme se dozvěděli, že se Next ruší. To kdybychom co čtvrtrok psali o nějakém menším updatu, právě třeba po vzoru NMS, asi bychom nemuseli mít takové pochybnosti.

Problém je, že Anthem v mých očích reprezentoval i nějakou snahu o evoluci. Na co vsadí Bioware dál? Čekejte relativně generické hry, které se budou bát riskovat.

Dva roky čekání jsou nyní u konce a veškerá práce přichází vniveč. Na nové verzi Anthemu pracoval malý tým, takže toho asi nebylo moc, ale i to o něčem vypovídá. Pokud by se nakonec rozhodlo, že vydavatel i vývojáři do projektu nasypou další peníze a snahu, výsledek bychom viděli přinejlepším za další rok, tedy tři roky po vydání. Tak, jak se nepovedl samotný vývoj, tak stejně se dle mého názoru nepovedl ani plán následné podpory. Kdo ví, jak bychom o Anthemu hovořili dnes, kdyby byla kontinuální a nečekalo se nutně na kompletní relaunch 2.0.

VIZE BEZ VIZE

Jakkoliv je mi to líto, nelze se ubránit i určité naději – když vývojáři chtějí, stále mají na čem stavět. Zrušení tohoto pokusu o reinkarnaci lze bezpochyby chápat jako nový začátek. Co bylo, bylo. Bioware se definitivně zbavují velkého břímě, dělají tlustou čáru a zkusí to jindy s něčím jiným.

Problém je, že Anthem v mých očích reprezentoval i nějakou snahu o evoluci. Samozřejmě, že se vývojáři snažili svézt na vlně populárních kooperativních looter-shooterů, netvrdím opak, ale je to risk i pro ně, je to žánr, který nikdy nevyvíjeli, vody, které nikdy neprozkoumali. A ano, potenciálně je za tímto riskem i velká odměna. Fakt, že Anthem Next nevyjde a tento pokus tak přijde vniveč znamená v mých očích i to, že Bioware nebude chtít riskovat ani příště. Na co vsadí dál? Víme o dvou projektech a remasteru Mass Effectu, který je trochu specifický. Čekejte však relativně generické hry, které se budou bát riskovat.

Čekejte Dragon Age 4, který se bude hrát úplně stejně jako Inquisition, bez jediné nové myšlenky a jakékoliv invence. Čekejte konec konců i další nový Mass Effect, který naváže svou sterilností na Andromedu. Anthem ukázal i to, že ani po scénáristické stránce nemůžeme čekat zázraky. Možná tak zajímavý lore, který ale bude zoufale nevyužitý. Anthem Next mohl být ideálním pískovištěm, kde by si lidé z Bioware otestovali, jak na tom vlastně jsou, teď ale budou muset vstoupit do vody rovnýma nohama bez jakékoliv průpravy. A celý svět bude čekat, jak ten další pokus bude vypadat.

Na závěr malá otázka k zamyšlení. Čeká někdo, že místo "Anthem Next" dorazí "Next Anthem"?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama