Ahoj, nováčci!

30. září 2008 00:54 / Pavel Dobrovský / Komentář / Diskuze (5)

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
13496074
hitokage napsal 30. 9. 2008 v 18.51

Hezky clanek. Mezi hrace novacky zapadam z casti i ja. PC (ktery zvlada vice nez jen Hledani min) mam teprve tretim rokem. V dobe, kdy jeste zvladal novinky, jsem jako novacek na PC scene sjel snad vsechno co vychazelo. Zelezo ale zestarlo a upgrade je pro me jako pro konzolistu zbytecny. Tim to ale teprve vsechno zacalo. Stacilo se jen otocit a misto dopredu se podivat zpet. Objevil jsem spustu odkazu na starsi veledila, o jejichz existenci jsem nemel ani paru. Zacalo to KOTORem a Fable. Pak prisly dalsi a dalsi az jsem se dostal k hram jako Baldur's Gate, Albion (1996) nebo Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992). Ted mam v planu Freelancera a Dreamfall. Grafika nebo fyzika me u her nezajima. Nejdulezitejsi je zazitek. A tak tady mam pred sebou herni raj za symbolickou cenu a (pro nekoho paradoxne) se tesim na kazdou starou hru. Tim jsem chtel havne rict, ze kdyz bude novacek chtit, tak si dokaze najit jak to bylo minule. Samozrejme neni na skodu ho trochu navest.

Nahlásit nevhodný obsah

20796783
mickthemage napsal 30. 9. 2008 v 15.19

Ahoj! Ehm :)

Zoberem to trochu rozhadzane, ale snad sa doberem k myslienke :)

"Hra, kterou doma s radostí hraje, třeba Need for Speed 242, dostala průměrné hodnocení s výtkou „minule to bylo lepší“ a argumenty se pohybují v rovinách, které nezná."

Skusenost kazdeho hraca tvori jeho "herna historia", veci ktore pocas svojho herne aktivneho zivota do seba vstrebal. Svojim sposobom je aj herny novinar hrac s historiou. Neobzerat sa na to co bolo, je preto velmi tazke. Ale rozhodne suhlasim s tym, ze sa to da, lenze... Co potom ta nastvana cast pamatnikov? :) Ktori budu tvrdit, ze im niekto odporucil, vychvalil cosi, co tu uz 200x krat bolo a to uz hrat nechcu?

"Jde o to přiblížit mu celý herní svět prostřednictvím jasně daných argumentů a skrz minimum odkazů na předchozí hry."

Ano, vec uskutocnitelna, ale predstav si kolko s tym bude roboty :) Uprimne, myslim si, ze dovod preco to tak nie je, je priordzena ludska lenivost. Je pohodlnejsie odkazat sa na nieco, co uz tu bolo, pretoze to vyzaduje menej namahy, ako priblizovat cely herny system, svet od znova, pre tu konkretnu hru.

Je pravda, ze uz som par krat odpozoroval spravanie sa ne-hracov, pri hrani hier, ktore som osobne odsudil, zavrhol, skratka zdali sa mi byt prilis priemerne a nezaujimave (z poslednej doby Space Siege, predtym napriklad Kobra 11). Kym ja som pri tych hrach zival a cakal, kedy sa ta hra konecne niekam pohne, nieco mi ukaze, prinesie etc. Títo ludia sa pri nich neuveritelnym sposobom bavili. Az si clovek hovoril, ze ci nehraju nejaku "deviatkovu" hru :)

Toto cele mi opat nahrava na notu - "neexistuje objektivne hodnotenie hry", lenze potom sa naskytuje otazka:
Ake su teda kriteria hodnotenia?
Coho sa ma "znudeny" skusenostami recenzent drzat?
Ake je spravne vyhodnotenie tejto zabavy?

A este par otazok na zamyslenie:
Vyjadruje naozaj suchy technicky popis kvalitu hry?
Naozaj sa netreba odvolavat na hernu historiu?
Nemalo by byt sucastou media zaoberajuceho sa hrami, priblizovanie aj onej historie, novacikom?
Maju teda herne media mat rubriku vysvetlujucu zakladne herne pojmy, prehlad zanrov a ich zakonitosti?

a nakoniec

Da sa pri hrach hovorit o zanroch? :)

Ehm, mam taky pocit, ze som zase trochu uhol, ale...stava sa - nebol by som to ja :) Mimochodom, dobry clanok. :)

Nahlásit nevhodný obsah

174745
sleepless. napsal 30. 9. 2008 v 15.43

Vis na vetsinu tvych otazek se da odpovedet velmi jednoduse. Hodnoceni (vcetne kontextu), styl psani, vyber vhodnych informaci, vyber struktury, delky clanku a dalsi desitek kriterii, to vsechno se ridi tim pro koho pises - zkuseny hrac, obcasny hrac, hardocre hrac, male děcko, dospěly chlap atd..

To je to prvni, co si musi kazdy autor (a nejenom recenzi, proste vseho vcetne romanu - az na naturalisty, ti si chteji jen ulevit :) vyresit a jakmile to ma, jde uz "jen" o realizaci. Na to se samozrejme vaze nevyhnutelny fakt, ze nelze psat jednim stylem pro vsechny skupiny ctenaru/hracu, coz mi prijde jako nedosazitelny sen mnoha podobnych polemik.

Uvedu nazorny priklad:

Tva otazka: Vyjadruje naozaj suchy technicky popis kvalitu hry?
Ma odpoved: Kdyz pises pro skupinu ctenaru, kteri to tak chteji (a neni jich malo), tak ano, vyjadruje.

Ta otazka: Naozaj sa netreba odvolavat na hernu historiu?
Moje odpoved: Netreba, kdyz pises pro pravidelne hrace, u nichz se predpoklada zajem o soucasnost i minulost herniho prumyslu.

Na obe otazky se da pritom odvetit i negativne, ale tez nerozhodne, podle toho, ke z pohledujake skupiny hracu se na to divas.

Samozrejme je tedy zajimave vsechny tyto otazky resit, ale vzdy je treba vymezit si jasne hranice, v jejich ramci se to bude dit. Jinak se z toho stane aplikace konkretnich otazek na obecny pojem, coz je neresitelna a patova situace.

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 30. 9. 2008 v 09.07

No čau.

Nahlásit nevhodný obsah

3339577
Edie napsal 30. 9. 2008 v 11.26

zdravim.... ;)

Nahlásit nevhodný obsah