A ozubená kola patří Microsoftu...
i Zdroj: Hrej.cz
Gears of War Článek A ozubená kola patří Microsoftu...

A ozubená kola patří Microsoftu...

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

29. 1. 2014 23:06 2
Reklama

Konzolové války vyhrávají exkluzivní tituly. Tohle pravidlo platí odjakživa a logicky se o něm bavíme i v souvislosti s novými konzolemi PlayStation 4 a Xbox One. Nikoho totiž nezajímá, jestli Tomb Raider vypadal lépe na Xboxu, nebo jestli náhodou nemá FIFA o šest polygonů víc na PlayStationu. To podstatné se děje hlavně ve hrách typu The Last of Us, Uncharted, Gran Turismo, Halo, Forza Motorsport a Gears of War. Posledně jmenovaná hra se navíc začátkem týdne opět postavila do záře reflektorů a strhává na sebe pozornost změnou licenčního vlastníka, kterým se po vývojářích z Epic Games stává Microsoft.

Komu tenhle obchod prospěl? Dal se očekávat? A co se slavnou sérií bude? Překvapivě na to existují velice uspokojivé odpovědi…

WIN-WIN SITUACE

V první řadě se pojďme podívat na to, co ozubený deal znamená pro obě zúčastněné strany. Jistě, ve vyhodnocování mám trochu svázané ruce tím, že není známa výše oné magické částky, z povahy věci ale předpokládám, že se na hůl nenechali vzít ani v Epicu, ani v Microsoftu. Zatímco vývojáři mohli začít pociťovat jistou únavu, které nepřidalo ani vlažné přijetí dosud posledního dílu Gears of War: Judgment, Microsoft nutně potřebuje exkluzivní hry z důvodů naznačených v úvodu. Z tohoto pohledu se tedy zdá, že obchod pomůže do budoucna oběma stranám a nikde není napsáno, že tím musí velké přátelství skončit. Příkladem za všechny může být Fortnite, kooperační survival akce, která podle dosavadních informací míří výhradně na Windows. Jistě chápete, že odtud už je jen krůček k Xboxu a případné smlouvě o exkluzivitě, navíc Fortnite bude jednou z prvních her, ve které chce Epic Games demonstrovat sílu nové generace Unreal Enginu, čímž se dostáváme k tomu, nakolik je upuštění od Gears of War pro vývojáře výhodné.

Mohlo by se zdát, že jsem Gears of War odepsal jako hru předchozí generace, nenechte se ale zmýlit.

Bez ohledu na to, že první díl Gears of War na několik ovlivnil let vývoj stříleček, pomohl nakopnout prodeje Xboxu 360 a hlavně – šlo o opravdu povedenou hru – sloužila partička kolem Marcuse Fenixe z velké části také jako benchmark třetího Unreal Enginu. Není tajemstvím ani hanbou, že Epic Games vydělává obrovské peníze na licencování vlastních technologií a vzhledem k tomu, co se chystá, v tom samozřejmě hodlají pokračovat. V takovém případě pak není rozumné vsadit karty na hru, která je ikonou již uplynulé generace a skrze ni demonstrovat sílu nového enginu, od kterého se očekávají přinejmenším stejné zázraky jako od toho předchozího. Epic Games, navíc ochuzení o ikony spjaté s Gears of War – Cliffa Bleszinskiho a Roda Fergussona, určitě dají dohromady hru, která bude zbrusu nová a také, v souladu se zájmem takřka polovičního majitele firmy, tedy čínské investiční firmy Tencent, multiplatformová.

KAM S NÍ?

Mohlo by se zdát, že jsem Gears of War odepsal jako hru předchozí generace, nenechte se ale zmýlit. Zájmy Epicu se od Microsoftu v tomto bodě odlišují a zatímco vývojáři potřebují nejen prodat, ale také zaujmout případné zákazníky pro licencování enginu, Microsoft potřebuje „pouze“ prodat. A prodat hodně spolu s konzolí a jejími prvky, na což se i přes neúspěch Judgment hodí značka Gears of War znamenitě. Že to nebudou mít noví vývojáři z Black Tusk Studios jednoduché, snad ani nemusím zmiňovat, mají ale otevřené pole působnosti a jeden trumf v rukávu.

Pokud bychom totiž měli v kauze hledat poraženého, byla by jím, pro nezasvěcené možná trochu překvapivě, firma 2K, která přišla o výše zmiňovaného Roda Fergussona. Ten dosud vedl nové 2K studio v Bay Area, aby se po necelém roce stěhoval do Vancouveru a jako manažer Black Tusk přiložil ruku dílu. Ostatně, byl jednou ze sudiček u kolébky slavné značky, a zatímco CliffyB tráví svůj čas na Twitteru (a na své nové hře, dobře…), je Fergusson do vývoje celý hrr.

Kdo ví, třeba další Gears of War naplno představí možnosti cloudu či smart-glass, anebo se vývojáři tak trochu zblázní a zkusí nějaký nový finanční model.

Nicméně slova o tom, že to nebude mít Microsoft prostřednictvím nových vývojářů lehké, nebyly vyřčeny do větru. Nemluvím teď snad ani tolik o kvalitě nebo zkušenostech jednotlivých zaměstnanců Black Tusk, jako spíše o vizi, kterou budou muset naplnit, chtějí-li z dalšího Gears of War udělat pověstný system seller. Zatížení značky předchozí generací konzolí totiž přetéká i sem a bude velice zajímavé sledovat, jak radikální novinky vývojáři představí. Vsadím se, že předmětem jejich zájmu nebude podpora Kinectu, je tu ale spoustu dalších prvků, které potřebují být náležitě propagovány a zpopularizovány za účelem dalších zisků. Kdo ví, třeba další Gears of War naplno představí možnosti cloudu či smart-glass, anebo se vývojáři tak trochu zblázní a zkusí nějaký nový finanční model. Vydávat hru jako krabicovku je sice fajn, ale na epizodických nebo free-to-play hrách se dá vydělat mnohem víc peněz, než by se bývalo ještě před několika lety zdálo. Navíc vzhledem k tomu, že podle dostupných informací ještě v podstatě žádný vývoj v Black Tusk nezačal, nezdají se úvahy o podobných modelech liché – spíš než dva roky vyvíjet a mlčet, je ekonomicky výhodnější koncem roku spustit nějaký pěkný early access, nebo betu, vybírat peníze a dál v poklidu pracovat.

SVALNATÉ PAŽE ROMANTIKA

Pokud bych měl nechat promluvit můj zcela subjektivní názor, podobné psí kusy s epizodami a dalšími libůstky bych neviděl rád. Microsoftu se velice úspěšně podařilo přehodit vývoj série Halo z Bungie na 343 Industries a tento postup by měl být bezezbytku zopakován i v případě Gears of War. Mnohem důležitější je totiž dát hráčům pocit, že next-gen není jenom skvělá grafika, ale že s novou generací skutečně přijdou změny ve věcech, na které si stěžujeme posledních pár let. Jedině tak je možné získat jejich důvěru a uvažovat o získání licence jako o dobře rozjeté dlouhodobé akci, ze které lze systematicky podporovat konzoli Xbox One i finanční výsledky adekvátními tržbami. V opačném případě hrozí, že se z Gears of War stane parodie sama na sebe, protože utahovat si z macho chlápků se zbraněmi o velikosti větší než velké jde přece tak snadno…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama