Devadesátá léta jsou v herním developingu často považována za vrchol a zároveň počátek pádu originálního myšlení. Tedy za milník, kdy začala být původnost a neotřelost počítačových her pozvolna nahrazována náročnou technologií a s tím spojenou touhou vydavatelů po zajištěných výdělcích, což způsobilo mainstreamové zprůměrování kvality většiny důležitých titulů napříč žánry. Možná je to pravda, možná tak úplně ne. Záleží na úhlu pohledu, vždyť o prohnilosti herního byznysu se debatovalo už po příchodu šestnáctibitů před dvaceti lety. Ať tak či onak, není na škodu se nad „fenoménem proměny“ trochu zamyslet. Protože jistá proměna v devadesátých letech opravdu přišla.
-
ScreenshotyScreenshoty
Slovo má byznys
Průmysl na poli počítačových her se po polovině minulého desetiletí začal podobat kuchařově velkému hrnci, kam padalo stále méně přísad. Zatímco trh se zvětšoval, zajímavých a renomovaných firem, které pro něj hry vyráběly, ubývalo. To byl jasný trend. Velcí požírali malé a že šikovné menší studio mohlo mít za sebou i několik kultovních her, nehrálo v otázkách jeho budoucí samostatnosti vůbec žádnou roli. Důležitějším se stalo spojování kapitálu v zájmu využití drahých technologií. Hlavní slovo si vzali akcionáři. A ti kupovali, rušili, přejmenovávali a stěhovali. Menší renomovaná studia ztratila punc milovaných rockových kapel. Jejich jména prostě zmizela.
Malí, skvělí, ale zapomenutí
Herní svět se stal samozřejmě svědkem i obrovských herních pádů, kdy z mapy mizely třeba Microprose, Infogrames či Sierra, ale mnohem zajímavější je vzpomenout právě na studia, která stála většinou nejníže ve vývojářském řetězci. Tedy na tvůrce a distributory, jejichž hry jsou dodnes vesměs známé, ovšem na samotné developery už si lidé často nezpomenou. Tou nejčastější příčinou zániku firemní značky je pohlcení silnějším vydavatelem, který zaměstnance původního studia využije pro práci pod svým vlastním brandem. To se stalo i společnosti, jejíž zkratka je dnes neprávem zcela pasé. Vždyť DSi (1982-1991), tedy Distinctive Software, stálo u samotného zrodu PC závodění. Díky Test Drive, Stunts, Grand Prix Circuit či The Cycles si řada dnešních hráčů plně uvědomuje své herní kořeny. Šéf DSi Don Matrick, který kvůli chybějící licenci zkomolil svoje jméno na Matrelli a v Grand Prix si osedlal přímo jednu z formulí, je stále zajímavý chlapík, i když nutno přiznat, že už jej komerce zcela pohltila. Pokud jste se letos v létě dívali na přenosy z E3, byl to ten uhlazený sympaťák nadšeně propagující Kinect. K Microsoftu se dostal po devíti letech u Eletronic Arts, kterým bylo DSi v roce 1991 koupeno za necelých osm set tisíc dolarů. Matrick žije. Ale DSi?
Na dně oceánu
Ano, Matrickovo DSi je totálně zapomenuto, ale stále aspoň tak trochu duchovně funguje jako EA Canada. Stalo se tedy typickým herním nemrtvým. Podobným, jako byl ve své době například ještě mnohem významnější britský Ocean (1983-1998). Tento developer a distributor až do poloviny devadesátých let těžil z obliby Amigy a také konzolí, kam od něj mířilo mnoho arkádových předělávek. Mnozí si Ocean pamatují také jako líheň her s filmovými licencemi. Ocean se však nepřizpůsobil novým technologiím a za sto milionů dolarů ho musela odkoupit společnost Infogrames, která se díky tomu v roce 1996 dostala mezi pětici největších vydavatelů světa. Poslední hrou, která vyšla pod notoricky známým modrým obdélníčkem Oceanu byla symbolicky Mission: Impossible z léta 1998. Pak se Ocean definitivně vsákl do Infogrames i jménem. Odcházejícího Jona Woodse zvolili v roce 2004 do síně slávy anglické zábavní asociace UKIE.
Ocean měl na kontě stovky her, ovšem některá jiná slavná zmizelá studia neměla žádné vydavatelské ambice a jsou spjata pouze s několika interními tituly. Zato však bezvýhradnými ikonami. Je proto dobré vzpomenout na další trojpísmenkovou zkratku - FTL (1982-1998). Tato americká firma, jež reprezentuje již zcela mrtvá uskupení, která nebyla ani odkoupena ani přejmenována, je u znalců dodnes synonymem pro Dungeon Master. Tedy pro hru, která definovala význam krokového RPG s realitmovým bojem a postarala se o zdomácnění samotného pojmu „dungeon“. Jenže Faster Then Light byla příliš malá firmička o třech kmenových vývojářích, kteří navíc zůstali zcela ukolébáni tím, co se jim s prvním DM povedlo a příchod plnohodnotného druhého dílu oddalovali natolik, až přišel ve zcela jiných poměrech a neuspěl. Tím se studio s byznysem v podstatě rozloučilo. Zakladatel Wayne Holder, který si v roce 1974 postavil svůj vlastní počítač na čipu Intel 4040 za sto dolarů, nakonec ale zůstal počítačům a technologiím kolem nich věrný. Je spjat s programovacím jazykem Java.
Britské zeštíhlení
A teď trochu jinak. Která země do světa vyplivla desítky renomovaných studií a přežil jich na svobodě pouhý zlomek? Už jsme ji tady jednou měli. Ano, je to Velká Británie. Naprosto spolehlivým reprezentantem této země jsou dnes po zmizení Eidosu (2009 pod Square Enix) hlavně Codemasters, kteří urazili dlouhou cestu od Dizzyho přes Micro Machines až po dnešní Dirt, což se mnoha jejich sousedům nepovedlo. Byť ve své době mohly znamenat mnohem víc Codies. Třeba Core Design (1988-2006). To vydrželo hodně, vydrželo dlouho, ale nakonec po něm zbyla jen vzpomíka na kdysi revoluční první díl Tomb Raideru, na kterém svítila módní nálepka 3Dfx. Jen pro přesnost, Core bylo už před Raiderem koupeno konglomerátem CentreGold a později i známým Eidosem, avšak pod svým jménem tvořilo až do roku 2006, kdy teprve po neúspěchu TR: The Angel of Darkness definitivně a bez náhrady přešlo pod skupinu Rebellion. Není bez zajímavosti, že původní tým Core se rekrutoval z britských Gremlin Software, kteří už také neexistují. Skončili v roce 1999.
Britská škola má spoustu známých odpadlíků. S Core bylo velmi sblíženo U.S. Gold (1984-1996) a to právě přes hybrid CentreGold, k jehož vzniku došlo po spojení firem CenterSoft a právě U.S. Goldu skrz šéfa obou firem v jedné osobě Geoffem Brownem. U.S. Gold byla firma, kterou mohli hráči vidět jako vydavatele u spousty her. Distribuovala skutečně kdeco a společně s Oceanem patřila mezi evropskou špičku. A to opět až do kritické poloviny devadesátých let, kdy U.S Goldu začaly docházet peníze a jeho slepenec CenterGold byl koupen Eidosem. Poslední hrou s logem U.S. Gold bylo Olympic Games: Atlanta 1996.
Ještě nějaké britské adieu? Magnetic Fields (1989 – 2000) zazářili v úvodu devadesátých let s nadprůměrnými SuperCars a samozřejmě Lotusem a se závodními hrami, hlavně rally, pokračovali až do roku 2000, ale poté se po nich doslova slehla zem. Byli příliš malí. Na rozdíl od dalšího souseda, který se ale taktéž vytratil zhruba ve stejné době - Psygnosis (1984-2000). Psygnosis bylo typickým představitelem střední vývojářské třídy. Bylo to dost velké studio na to, aby proslulo jistou arogancí k herním novinářům, ale zase ne tak velké, aby si samo určilo svůj osud. Můžeme jej zařadit do kategorie společností, které sice dodnes fungují (aktuálně asi sto zaměstnanců), jenže pod úplně jiným jménem z důvodu přání nadřazené společnosti, v tomto případě Sony. Psygnosis jsou dnes „SCE Studio Liverpool“ a z pověsti kdysi extra důležitého developera pro první Playstation kvůli novému jménu nezbylo mnoho, ačkoliv se pozice studia časem příliš nezměnila.
Herní svět je plný smutných konců. Bez náhrady byli rozpuštěni třeba i Gariottovi pohůnci z Origin Systems, autoři sérií Ultima či Wing Commander. A co třeba Black Isle, studio podepsané pod geniálním izometrickými RPGčky? A co „thiefovské“ Looking Glass Studios? A Parallax, DMA, Westwood, Impressions, Bullfrog? Jejich jména jsou již také pouhou vzpomínkou. Kult ustoupil mainstreamu. Vzpomenou si čtenáři na další vyděděnce trhu, kterému dnes dominují mašiny typu EA, Activision či 2K?
Kam dál?
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
Bounty napsal 11. 1. 2011 v 13.03
Naprostý souhlas doba kdy hry byly důvtipné a zároveň hratelné je pryč nahrazená vizuálními orgiemi s jen velmi málo vyjímkami.
MICROPROSE FTW
Editováno: 11. 01. 2011 v 13.05
YcemaN napsal 7. 1. 2011 v 09.38
humanbeanpiece (gmail.com): Na wiki se dá najít seznam her na Amigu.
Ale divím se že si tu žádný srdcař nevzpomněl na Mindscape a jejich Moonstone.
Moc to hrotíš.
humanbeanpiece (gmail.com) napsal 7. 1. 2011 v 01.56
Tak, mám po práci, odkládám počítač. Doufám, že vás mé konsternované a unáhlené reakce moc nevyděsily. Stejně mi to nedá, zmíním ještě stále fungující Sierru a její Questy. "Slávě" jsem obětoval nejeden den...
Omlouvám se za případné chyby, a že jich tam je... Loučím se i tady a loučím se nadobro s diskuzí na Hrej, chtěl jsem to jen, po dlouhé době, zkusit... Mějte se...
humanbeanpiece (gmail.com) napsal 6. 1. 2011 v 23.42
Deadmann: 3DO... Děkuji, ani to nebolelo... Ta mlaskne! Zbytek už soukromě, ano?
Deadmann napsal 6. 1. 2011 v 23.32
+1 Shiny... Messiah, MDK.. naprostý lahody.. Bitmap Brothers nikdo?
Editováno: 6. 01. 2011 v 23.34
humanbeanpiece (gmail.com) napsal 6. 1. 2011 v 23.21
Imho, jelikož mám rád číslo šest, mám pro Vás výzvu. Mám na jazyku další firmu, kdo ji uhodne, má u mě pusu, i kdyby jeho dech zabíjel.
humanbeanpiece (gmail.com) napsal 6. 1. 2011 v 22.21
Já teda vážně doufal... že si vzpomenete na SirTech... ale, co můžu dělat...
A krom nich, když už mám přetáhnout trojici, doplním do pětice BlueByte. Ti jsou sice stále "in", ale největší slávy dosáhli právě v 90. letech... Promiňte, že jsem to nevydržel... nedalo se... Jdu za vás držet minutu ticha...
humanbeanpiece (gmail.com) napsal 4. 1. 2011 v 15.18
Už mi tu chybí jen SSI a Cryo...
Nechci být sýček, jen mě tyto "kulty" poznamenaly podobnou měrou jako vámi zmiňované...
Budiž země lehká všem zmíněným kamarádům bez bázně a hany...
kywi napsal 4. 1. 2011 v 09.22
m.pik: ano, ale v případě právě WipeOut mi připadá že Liverpool Studio nebylo tlačeno k něčemu co by nechtělo :) A deadline? ty má přece každý projekt (tedy samozřejmě až na nezávislé věci), ale souhlasím, že to může být občas kruté.. (ale opět: pokud se podíváme na GT5.. :))
clone9 (atlas.cz) napsal 4. 1. 2011 v 03.29
Jednu takovou hru hraju už 7 let, první vydavatel jí málem zničil, když jí z finančních důvodů nechal vydat v alfa verzi. V den vydání vyšel i první patch. Hra tehdy neobsahovala co bylo psáno na krabici, vraceli se peníze, k tomu se přidaly problémy se připojením do Internetu a málem bylo po onlinovce. Pak přišly ještě finanční problémy, ochrana proti bankrotu, propouštění a pomalý ale jistý postup vpřed pravidelným upgradováním, které probíha až do dnes. Zkuste se pak prosadit na trhu s perzistentní PvP MMO FPS RTS world simulation RPG z období zasazaného do počátku WWII kombinující pozemní jednotky od pěchoty po děla, tanky až letadla a lodě na úrovni simulace a nikoliv střílečky. Zkuste rozjet RTS v režimu 7/24/365, kde bude každá jednotka od velitele až posledního vojáka živý tvor. Zkuste uvěřit, že něco takového existuje a funguje už několik let, zatímco se obyčejné stčílečky chlubí 7 až 8 miltiplayer módy, zkute vyhrát válku v multiplayr módu PvP MMO FPS RTS RPG na virtuálním bojišti tak neskutečně obyčejně nazvané hry World War II Online.
Mimochodem, chybí tu legenda jako Papyrus a jeho Indianapolis 500, IndyCar, Grand Prix Legends a sérií NASCAR, ze kterých se stali jakési iRacing.com
m.pik napsal 2. 1. 2011 v 19.53
kywi: trochu ta musim poopravit, veta: Přece jen, Sony se postará o propagaci a ty můžeš v klidu tvořit a soustředit se na práci, celkom neplati, lebo potom tvoris hry ako si to predstavuje ten co ta kupil a nie tak ako chces ty, musis stihat deadliny a pod., skratka budes skakat ako tvoj majitel piska
VenoM119 napsal 2. 1. 2011 v 15.58
kywi: Já to samozřejmě chápu, ale jde tady o to, že tyhle studia mají jakési postavení mezi hráči a mnozí z nich si koupí hru jenom proto že je od nich (třeba Bungie by mohlo udělat simulátor výkalu a byl by to kauf roku). Tím že jim změníš jméno jenom zmateš zákazníka a to se odrazí na prodejích. Něco jiného je když to studio má špatnou pověst samozřejmě, ale u níže jmenovaných těles to prostě obchodně nedává smysl. Jde mi samozřejmě jen o to jméno. Co se bude vytvářet je už na triku investora.
kywi napsal 2. 1. 2011 v 14.56
POznámka ke článku: neplést si FTL a Faster Then Light, jsou to dvě zcela rozdílná studia. To druhé je z Albionu a má na kontě perly jako Dun Darach a Tír Na Nóg. (FTL samozřejmě znamená "rychlejší než světlo" ale právě kvůli záměně s britskými kolegy jej studio nepoužívalo)
Infogrames je mi strašně líto, hlavně kvůli V-Rally :(
collector124: The Ball je trošku jiná věc, jedná se o produkt UDK (Unreal Development Kit), který je volně stažitelný, může být (i komerčně) používán zdarma až do dosažení určité částky (5000 dolarů). Až poté je nutno Epicu odvést peníze.
VenoM119: Myslím že pokud by tvoje studio koupil gigant jako je SCE, tak rád změníš jméno. Přece jen, Sony se postará o propagaci a ty můžeš v klidu tvořit a soustředit se na práci. Ano, je to samozřejmě škoda, ale Psygnosis/Liverpool Studio pořád tvoří a Wipeout HD si stále občas rád zahraju. Jen bych ocenil vzkříšení jiných sérií.. Třeba předělávka takového G-Police :)
Editováno: 2. 01. 2011 v 14.59
Ursus napsal 2. 1. 2011 v 13.06
collector124: S tou přetinou bych možná i přidal. Mám pocit, že je to suveréně nejčastější engine multiplatformových her. To se jim opravdu povedlo.
collector124 napsal 2. 1. 2011 v 12.44
jazzy: celá Unreal značka patrí Epicu. to znamená že všetky unreal tournementy sú od nich a do kasy im idú aj peniaze za licenciu na unreal engine, na ktorom sa v súčasnosti robí snáď tretina väčších titulov (Batman AA, The Ball, Mass Effect, Borderlands atď).
jazzy napsal 2. 1. 2011 v 12.04
Mick : a jo...ale jen jsem tak lovil v paměti a přemýšlel nad logami těch firem. Vlastně až teďka jsem si vzpomněl že Epic měl co dočinění minimálně s Unreal Tournament 2003...nevím jestli i ty další.
urfin88 napsal 2. 1. 2011 v 11.31
skvely clanok o dobach ked hry boli este hramy ....
MickTheMage: hej DMA je Rockstar,dokonca v nezmenej podobe
obdobne dopadli Reflections /Shadow of the Beast/ su teraz UbiSoft....
Hail to the Kings
Editováno: 2. 01. 2011 v 11.33
mickthemage napsal 2. 1. 2011 v 00.52
jazzy: Epic Megagames stale existuju, len si z nazvu vyhodili "Mega" :)






















vegasss7771 napsal 12. 1. 2011 v 16.57
,,Hlavní slovo si vzali akcionáři. A ti kupovali, rušili, přejmenovávali a stěhovali.´´
Co je to za kravinu? Jak může mít vliv akcionář na to, že sám akcionář zruší/přejmenuje hru?
P.S.: A letos už bylo léto? o_O
Editováno: 12. 01. 2011 v 17.01