Článek Ze zákulisí Sosáků

Ze zákulisí Sosáků

Marek Švrkala

Marek Švrkala

18. 12. 2010 23:16 1
Reklama

Také česká nezávislá scéna nabízí několik zajímavých vývojářských studií, která si drží svůj osobitý styl a tu a tam potěší nějakou tou vydařenou gameskou. Jedním z dobrých příkladů jsou Sosáci, tým zajímavý nejen svým netradičním názvem. Pojďme si krátce představit jejich projekty a zjistit, co partička šikovných vývojářů momentálně připravuje a jaké jsou její budoucí plány.

Exkurze do historie

Bratři Jan a Martin Balko, kteří tvoří jádro Sosáků, se hráčům poprvé představili v roce 2004, kdy svou prvotinu Cathy’s Holidays přihlásili do soutěže BonusWeb Game Competition. Skákačka s rozmazlenou holčičkou Cathy se mezi šestnácti účastníky soutěže pro nezávislé vývojáře umístila na hezkém pátém místě. Tehdejší recenzenty potěšil hlavně velký počet nápaditých úrovní, komiksové zpracování a veselý příběh, kritikům se naopak nelíbily různé chyby v programu rušící hratelnost. Doposud neznámý autorský tým tehdy slušné umístění jistě potěšilo. Sosáci se tak ihned vrhli na další hru, kterou rovněž přihlásili do soutěže. Další výzvou byla Becherovka Game, kdysi nejprestižnější české klání pro nezávislé vývojáře.

Pro ročník 2005 studio připravilo adventuru Little World. Dobrodružství tří hmyzáků – Alvina, Zaka a Raphaela – vyhrálo adventurní kategorii, k tomu se navíc umístilo na třetím místě v absolutním pořadí Becherovky. Hra se na rozdíl od některých jiných titulů nezvrhla ve vtíravou reklamu na známý bylinný nápoj. Podmínku na jeho propagaci autoři vyřešili kulantně – úkolem hmyzího tria je najít ztracenou láhev karlovarského likéru, kterou nepozorným členovcům někdo ukradl. Příběh je plný černého humoru, hráče bavily veselé postavy (cynický hrobařík) a netradiční lokace jako žaludek kočky. Kritika se snesla na některé minihry, pozlobily totiž mnoho pařanů. Little World se dočkal anglického překladu, komiksovou adventuru si tak vyzkoušeli hráči po celém světě.

Sosákům se v prostředí vyhlašování cen Becherovky (na svých stránkách jej popisují jako děvky, chlast a chlebíčky :-) zalíbilo, zapojili se tak i do dalšího ročníku a znovu si vedli velmi dobře. Hororová akce BugAbOO zabodovala jednoduchou, ale chytlavou hratelností. Už na první pohled je patrná vynikající grafická stránka, jejíž vysoká úroveň je pro studio typická. Hra dále nabízí zajímavý příběh a šílené nepřátele v podobě zdivočelých a zlých hraček. BugAbOO na Becherovka Game Competition 2006 ovládlo kategorii akčních her, v celkovém pořadí všech přihlášených titulů se umístilo na nepopulární bramborové pozici. Titul byl oceněn i naším serverem, když se v redakčním hlasování stal pátou nejlepší volně šiřitelnou hrou roku 2006. BugAbOO podobně jako Little World vyšlo i v anglické jazykové verzi.

Případ Eda Fogg

Studio si díky své práci v českých luzích a hájích vybudovalo solidní renomé. Nelze se tak divit, že další oznámený titul Sosáků vzbudil velký zájem. Je jím adventura Edward Fogg, kterou tvůrci připravují už od dokončení Little Worldu v roce 2005. Z detektivního příběhu z viktoriánské Anglie se stal jeden z nejočekávanějších a bohužel i nejodkládanějších projektů domácí nezávislé scény. Sosáci si na sebe upletli bič grafikou – právě ta vývoj zdržela tak, že hra dosud nebyla dokončena a stále není jisté, kdy přesně vyjde. Na vydání se rozhodně vyplatí počkat. Vedle atraktivního černobílého kabátku Sosáci lákají hlavně na chytlavý scénář. Vše se točí kolem podivínského patologa Edwarda Fogga, jenž přijede do zasmrádlého anglického městečka Shakesbury vyšetřovat vraždu syna zdejší vrchnosti. Krvavé mordy se začnou kupit, o zábavu tak bude postaráno. Hra nabídne přes dvacet postav, které se ukážou v padesátce lokací. Rozměry projektu dokládají také dialogy - autoři připravili přes sto stran rozhovorů, tradičně prošpikovaných černým humorem. Snad na tuto nadějnou adventuru nebudeme čekat dalších pět let...

Vedle nekonečného vývoje Edwarda Fogga se letos Sosáci vrhli také do menších kousků. V červenci vyšla logická hříčka Dots and Boxes. Celkem zdařilý kousek na krátké rozptýlení vznikl jako školní ročníkový projekt Martina Balka (student pražského Matfyzu). Brzy bychom se pak měli dočkat dalšího menšího titulu – akční adventura Darville byla původně přislíbena na letošní podzim, její vydání nakonec bude lehce opožděno, práce ale již finišují. Hra pojednává o temném městečku Darville, kde se odehraje surrealistická totalitní jízda plná bitek a potyček. Oživení mají přinést různé originální prvky, zatím přesně nevíme, o co půjde. Z prvních obrázků je ale jisté, že opět zaujme ručně kreslená grafika.

Sosáci se svými dosavadními projekty nesmazatelně zapsali do historie české vývojářské indie scény. Tituly tohoto týmu bodují díky zajímavým příběhům, propracované grafice (oba bratři se jí zabývají – podívejte se na jejich profily na serveru deviantART – Jan Balko, Martin Balko) a černému humoru. Vše je jednoznačně patrné i z oficiálních stránek autorů a z krátkého interview, které jsme pro vás připravili.

Sosáci pod palbou otázek

Jak vzpomínáte na svou prvotinu, tedy arkádu Cathy’s Holidays, kterou jste v roce 2004 vytvořili pro soutěž BonusWeb Game Competition?

Vzpomínáme si na ní bohužel až moc dobře... Chlubit se s ní by mělo stejný význam, jako se vytahovat s obstojným používáním nočníku. Zkrátka začátky ponechme pod drnem. Ale na druhou stranu každý nějak začínal a naše prvotina mohla dopadnout ještě víc obskurně. Koneckonců v soutěži si hra nakonec urvala asi pátý místo. A to už je skoro tak dobrý jako čtvrtý místo. Který je už jenom tři místa od prvního.

V letech 2005 a 2006 jste díky Little Worldu a BugAbOO vyhráli příslušné kategorie v soutěžích Becherovka Game. Co vám vítězství v prestižní soutěži dalo? Nemrzí vás, že Becherovka Game již neexistuje? Není to pro české vývojáře škoda?

Co nám účast v Becherovce dala? Samozřejmě Becherovku. A taky tam byly chlebíčky. :) Ale né, teď vážně. Ty dvě první místa nám ukázaly, že to asi neděláme úplně blbě a díky soutěži si naše hry zahrála spousta lidí, ke kterým by se normálně asi nedostaly.

A ona už ta soutěž neexistuje? To je škoda, freeware scéna tak přišla o jeden ze svých motorů a spousta vývojářů kvůli tomu určitě po nocích brečela do polštáře. Nám to ale dvakrát stačilo. Bylo to príma, ale znovu už bychom se nezúčastnili, nejsme nenasytný hyeny.

Po úspěchu v Becherovce jste ohlásili ambiciózní adventuru Edward Fogg. Jsou to ale již čtyři roky a hra stále nevyšla. Proč její vývoj trvá tak dlouho a co jej zkomplikovalo? Kdy se jí konečně dočkáme?

Protože jsme si na sebe upletli bič, když jsme se rozhodli to udělat graficky tak náročně. Nakreslit jednu lokaci sežere uherskej měsíc a to nemluvím o animacích. Všechno to jsou ručně kreslený vektory a to trvá, trvá, trvá.

Datum vydání jsem už ze sebe vypustil několikrát a vždycky jsem byl následně flambován, když jsme to nestihli. Proto ho už ze mě nikdo nevypáčí. Není třeba zoufat, hráče budeme průběžně masírovat menšími projekty.

Proč jste se rozhodli namísto dokončení Edwarda Fogga tříštit své síly na další menší tituly jako je již dokončený logický rychlík Dots and Boxed a akční adventura Darville? Kolik lidí vlastně tvoří váš tým a jak máte rozdělenou práci?

Dokončit Edu jsme se snažili asi dva roky a skoro nikam se to nehnulo, tak jsme si chtěli orazit a spíchli jsme i tyhle další kousky. Edward Fogg je prostě taková stálice, od který odbíháme k šťavnatějším kouskům :) Ale vývoj EF se nezastavil! Probíhá pořád, ale tak moc pomalu, že...vlastně....stojí...heh.

Jinak naše duo tvoří překvapivě dva lidi, navíc od sebe těžko rozeznatelní. Kdysi nás bralo dělení na to, kdo je programátor, grafik atakdál, ale to už nás přešlo a oba přetékáme do všech oblastí. Občas si taky někoho přizveme, aby nám podal pomocnou pracku třeba s hudbou nebo překladem.

Právě vývoj Darville by nyní měl být ve finiši. Stihnete původně plánovaný podzim tohoto roku? Čím by hra měla fanoušky zaujmout?

To je jedna z těch kouzelných chvil, kdy se proklínám, že jsem zase napsal konkrétní datum vydání. Darville během podzimu nestihnu, v poslední době se vyvrbilo několik událostí, kvůli kterým jsme se ke hrám prakticky nedostali...ale nebojte, narozdíl od EF se práce skutečně hýbou a Darville vydáme dřív než byste řekli “nejzdevětadevadesáteronásobitelnějšími”.

Darville bude dost netradiční adventura, vycpal jsem ji několika nápady, které jsme nikde neviděli a doufám, že je do vydání ani nikde neuvidím. Snad hru trošku přiblíží tohle – nechronologicky vyprávěný příběh bez hlavní postavy, surrealistické prostředí, hutná totalitní atmosféra, noc a černý humor samosebou, ten my máme tuze rádi.

Mnoho vývojářů freewarových her se po úspěchu svých titulů rozhodlo hrám věnovat profesionálněji. Neláká vas tato možnost? Nezvažovali jste třeba Edwarda Fogga prodávat za menší finanční obnos a zkusit s ním prorazit i v cizině?

Nebudu lhát – napadlo nás to několikrát. Ale já prostě nevím jak. Poradí někdo? :D Ale jestli se k tomu někdy prodáme, tak jenom v cizině. Pro Čechy to bude vždycky zadáčo.

Jak vůbec vidíte budoucnost Sosáků?

Růžovou a až po okraj plnou čokolády. V blízkém budoucnu chceme pošpinit i jiné oblasti než jsou PC hry. Dráždí nás představa vlastního animáče, knížky a podobných podobností.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama