Článek Ze zákulisí Legie

Ze zákulisí Legie

Marek Švrkala

Marek Švrkala

13. 2. 2010 23:23 5
Reklama

Závěr loňského roku fanouškům české nezávislé herní scény pořádně vylepšily dvě povedené české freewarové hry. Project Ignis jsme již v našem pravidelném nedělním indie okénku podrobně rozebrali a popovídali si i s šéfem celého projektu Janem Jirkovským. Dnes přichází na řadu druhý z nejlepších českých freewarových kousků roku 2009. I na tvůrce Legie jsme se zaměřili a požádali je o odpovědi na několik dotazů, které odhalily například to, že už chystají další projekt. Ale pěkně popořádku.

Prvním velkým úspěchem byla Královna jezer

Legie totiž není premiérovým dílkem dvoučlenného týmu Sudokop, který za ní stojí. Vítek Jadrný a Radek Adamec si věčnou slávu ve videoherním nebi vydobyli už v roce 2007 (tehdy ještě vystupovali pod názvem Ane-Arch a Avx), kdy s titulem Královna Jezer vyhráli na soutěži Becherovka Game 2007 vedle své kategorie (adventury) také ocenění pro absolutního vítěze celého ročníku. Tajemná zboku viděná 2D adventura s mnoha akčními prvky v našem přísném hodnocení dostala pouhých sedm bodíků z deseti možných. Avšak u jiných serverů hodnotících freewarové hry padali čísla vyšší, a tak si tvůrci spokojeně mnuli ruce. Na vyhlášení Becherovka Game navíc mohli z radosti nad první cenou zapózovat i se sympatickými hosteskami a vedle konzumace lihoviny také oznámit nový projekt, kterým je právě aktuální Legie.

Krátce se ale ještě podívejme před závěr roku 2007, kdy Královna jezer spatřila světlo světa. Autorské duo Ane-Arch a Avx zkoušelo své štěstí už na Becherovka Game 2006, kde se prezentovalo horrorovou adventurou tvořenou fotografiemi pod názvem Okulděje III. Ufouni, jak si tito vývojáři tehdy říkali, se v adventurní kategorii umístili na druhém místě ze čtyř účastníků. Tomáš Krajča v naší recenzi kritizoval hlavně přílišný důraz na pixel hunting. Naopak ocenil interface, příběh, hudbu a udělil Okuldějím sedm bodů.

Střílečka až na obrazovkách TV Nova

Z hlubokého archivu můžeme ještě vytáhnout 2D střílečku Nex 43: Kov na kov. Na té se Vítek Jadrný a Radek Adamec spolupodíleli s několika dalšími vývojáři. Letecká akce vyšla už v roce 2001, v našem hodnocení si od Tomáše Nadrchala vysloužila dokonce osmičku. Vedle deseti misí plných vynikající akční zábavy hra nabídla také „necenzurovaný český dabing s moravským dialektem,“ jak jej kulantně označili sami tvůrci na webových stránkách tohoto kousku. Vydání Nex 43: Kov na kov v příloze časopisu 21. století, který tuto střílečku označil za vhodnou pro děti, se dokonce dostalo i do zpravodajství TV Nova. Autoři reportáže kritizovali právě hlášky, které obsahovali některé vulgarismy. Náš recenzent Tomáš Nadrchal je naopak pochválil pro humorné vyznění, dále ocenil i hratelnost a grafické zpracování. Nelíbila se mu ale délka a absence hudebního doprovodu. Tolik vsuvka z dnes už hluboké herní historie vývojářského dua Jadrný/Adamec.

Z Jilemnice až na konec světa

Po vydání úspěšné Královny jezer se tito autoři rozhodli zformovat vlastní nezávislé dvoučlenné studio a vrhnout se na „poetickou renesanci jednoho upadajícího starého herního žánru.“ V prosinci 2007 tak začali vytvářet své dítko. Legie nakonec vyšla v říjnu roku 2009. Vývojáři je považována za klasický čtverečkový dungeon v 3D zobrazení. Žánr, jenž proslavila klasika v podobě Dungeon Mastera nebo českých Bran Skeldalu, se dnes už skutečně moc neobjevuje. Současní recenzenti tak Legii nejčastěji označují za RPG s akčními a adventurními prvky. Ostatně ve výsledku nezáleží na tom, do jakého žánru Legii zařadíme. Hlavní je, jestli baví. A to plní dokonale.

Chmurný příběh pacholka z jilemnické krčmy si získal mnoho fanoušků, kteří ocenili hlavně v češtině velmi dobře napsané texty, poutavý příběh ze života a solidní hratelnost. Plusové body získala i hudba (soundtrack je ke stažení na blogu scenáristy Radka Adamce). Vývojáři se pokusili vykreslit středověkou Jilemnici poplatně tehdejší kruté dobové realitě. Hráče nečeká žádné hrdinné dobrodružství plné magie, jen příběh jednoho obyčejného mladíka, který si musí proklestit cestu nástrahami života. Legii si můžete stáhnout u naší recenze, kde jsme ji ohodnotili vynikající devítkou. Pokud jste ji už vyzkoušeli a případně i dohráli, nezbývá mi než doporučit jeden z článečků na blogu týmu Sudokop, jenž odhaluje některé perličky z vývoje. Jestliže jste se při hraní zasekli, můžete se podívat do návodu s mapami od jednoho z fanoušků a posunout se dále.

Tým Sudokop své nejaktuálnější dítko distribuoval také do zahraničí a to na sharewarové bázi. Anglická verze prodávaná původně za 17 amerických dolarů (dnes 9.9 USD) se dokonce dostala mezi 224 účastníků prestižního Independent Games Festivalu. Ani drobné zviditelnění na této akci ale nedokázalo tvůrcům pomoci k většímu komerčnímu úspěchu. Klíčový anglický překlad totiž nebyl zrovna povedený.

Další zajímavé informace přímo z vývojářské kuchyně nám poskytl Vítek Jadrný, který společně s Radkem Adamcem tvoří tým Sudokop. Těšme se hlavně na nový projekt tohoto sehraného dua, o němž se v interview Vítek Jadrný zmínil...

Vítek Jadrný z týmu Sudokop pod palbou otázek o Legii

Jak hodnotíte Legii a její přijetí v médiích a u hráčů?
Spokojenost, média známkovala bez výjimky vysoko (jednotlivé články postupně shromažďujeme na českých stránkách Legie). Ohlasů od hráčů přišlo více, než jsme byli schopni přečíst, objevily se i fanouškovské stránky, návody nebo videa na Youtube... to vše nám samozřejmě dělá radost, šíří-li se takto hra médii bez našeho přičinění.

Udělali byste zpětně něco jinak, kritizovaný je hlavně systém soubojů?
Jednoznačně anglický překlad měl být zhotoven pečlivěji - více lidmi a s důkladným testováním. Anglickou verzi jsme udělali narychlo, velmi nedbale a stále dostáváme kritiku ze zahraničí, že prý často ani nelze pochopit významy vět. Není to ale vina překladatele, jako spíše naše - dodali jsme mu texty zpřeházené, nenavazující dialogy a neumožnili mu ani hru vyzkoušet, tedy to celé psal "poslepu", aniž by znal skutečné významy některých souvislostí (že například slovem "výčep" scénárista zamýšlel kohoutek na sudu a ne celou hospodu...). Takže takhle příště ne!

Čím jste se při tvorbě nejvíce inspirovali? Zajímá vás středověk?
Oba hrajeme na staré nástroje v kapele středověké hudby Radvanoch, tedy máme ke středověku a historii obecně vztah příznivý. Pro Legii byl největší inspirací český dungeon Asmodeus z roku 1996, ze kterého jsme převzali systém soubojů, pochodní a obchodování. A právě systém soubojů, o kterém v předchozí otázce píšete jako o kritizovaném, svého času skvěle fungoval a my ho jen nepatrně vylepšili. To jasně dokazuje, že nároky hráčů se stále zvyšují, a že oldschoolovým prvkům mladší generace moc neholduje.

Pochází někdo z týmu z Jilemnice?
Nikdo, pouze jsme zajeli toto město navštívit právě při příležitosti dokončení Legie. Symbolicky jsme vhodili CD se hrou do kašny na náměstí.

Proč jste tedy Legii zasadili právě do Jilemnice?
Potřebovali jsme podle scénáře město v horách, kde se těžilo zlato, a kde dodnes existují rozsáhlé jeskynní komplexy z dolomitu, které mohli obývat poustevníci. A Jilemnice byla ideální, pro srovnání třeba taková Mladá Boleslav: komíny, hluk, dvojité kruháče, tranzit lokomotiv, nelidské přechody pro dělníky...

Jak dlouho trval vývoj? Kolik lidí se na hře podílelo?
Vývoj trval něco přes rok, pracovalo se ve chvílích volna, tedy vždy až po návratu z továrny. Na hře se podíleli jen dva lidé, neboť se nám osvědčilo, že čím více nespolehlivých darebáků se do tvorby zapojí, tím více hrozí nedokončení a krach.

Dočká se Legie ještě nějaké další podpory, patchů, případně pokračování apod.?

V plánu byla verze pro Linux a Mac, ale toto zatím zastínily přípravy nových projektů.

Proč jste se rozhodli pro model české verze - freeware, anglická – shareware?

Hru jsme od počátku plánovali jako český freeware, určený českým hráčům, i proto obsahuje tolik vlasteneckých prvků. Anglická verze za peníze vznikla z jediného důvodu, a to získat zkušenosti s vydáním shareware hry, zkusit komunikaci s publishery, resellery, nasbírat kontakty apod.

Jak dobře se anglická verze prodává? Proč jste ji zlevňovali?

Prodeje anglické verze byly mizerné, přestože demo se stahovalo po desetitisících. Nemoderní grafika tedy kupodivu překážkou nebyla, neboť pokud se někdo odhodlá k vyzkoušení dema, musí ho zaujmout screenshoty nebo trailer. Důvodem neúspěchu byl především již zmíněný špatný překlad, který adventuru a příběh prakticky pohřbil a dal celé hře neseriózní až amatérský nádech. Že hra je v jiném jazyce freeware nám obchodně také neprospělo, stejně jako záměrně malý objem [9 MB] nebo chybějící dabing. Na US trhu byla žádaná hlavně Mac verze, kterou jsme po technických problémech nedokončili. Takže jediným řešením bylo snížení ceny jen na symbolickou částku, tím se nám po všech srážkách vrátily alespoň náklady na licence a vývoj.

Pomohla vám ve zviditelnění v zahraničí účast na IGF?

I naše účast na IGF byla jen experiment. Na zviditelnění to příliš vliv nemělo, neboť Legie zůstala ztracená mezi stovkami jiných her a do užšího výběru se nedostala - ostatně nebyla k tomuto účelu ani vytvořená - dobře víme, že IGF hledá originální inovativní hry, zatímco Legie oslavuje prvky starých škol. Ale dostali jsme velké množství názorů a postřehů od porotců IGF, kteří se k Legii vyjadřovali a to pro nás bylo rozhodně přínosem. Nejlepší hodnocení získala atmosféra a ozvučení, kritika padala nekompromisně opět na vypráskaný překlad.

Na čem momentálně pracujete? Jaké máte plány do budoucna?

Pozvolna vzniká engine pro hru další, kterou plánujeme ještě na letošní rok.

Můžete o ní něco prozradit?

Chceme zkusit zase něco dalšího, takže to nebude adventura ani dungeon.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama