zaplat-nebo-bude-mctavish-nahej
Článek Zaplať, nebo bude McTavish nahej!

Zaplať, nebo bude McTavish nahej!

Ondřej Švára

Ondřej Švára

26. 4. 2013 22:00 1
Reklama

Electronic Arts před pár lety koupilo za 300 milionů dolarů casual studio PlayFish. Říkalo se, že chce rozšířit svůj mainstreamový byznys o sociálno, ale teď to vypadá, jako by se tenkrát jen chtělo zbavit facebookářské konkurence. Inu jak se říká, nepřítele si drž blízko k tělu.

Je to samozřejmě nesmysl, ale aktuální rozprášení sociálního portfolia vypadá opravdu divně a naznačuje, že se v EA děje něco špatného. Ruší se Simcity Social i další facebookové rychlokvašky a o práci přicházejí lidé za ně zodpovědní. Navíc EA hlásí: "Počet hráčů a jejich aktivita na facebookových hrách spadla pod lukrativní úroveň." Prostě to balí.

Zvláštní. Nebylo to Electronic Arts, kdo nedávno tvrdil, že sociální hry, respektive jejich mikrotransakce a freemium nabídky, znamenají jasnou herní budoucnost hraní. A teď najednou propouští v londýnském Playfishu i v mobilní pobočce v Indii. Zdá se, že to s odchodem ze sociálna myslí vážně, čemuž se opravdu těžko věří. Už proto, že zástupci samotného facebooku vidí budoucnosti svých her zcela opačně. Podle nich je síť stále na vzestupu, což dokládají čísly. Tisková mluvčí Tera Randallová upozorňuje, že zatímco loni v říjnu hrálo facebookové hry 235 milionů lidí, dnes už je to čtvrtmiliarda. A v podobném duchu prý roste i počet uskutečněných plateb.

Děkujeme, vypadněte

Tak kde je problém? Vždyť začátkem roku propustil dvě stě lidí i sociální gigant Gameloft. Co jiného má ještě naznačit, že odpočinkové hry se dotkly ekonomického stropu a byznys s nimi začíná uvadat? Možná je to ale úplně jinak. Facebookový trh je pořád ok, ale plány firem byly jednoduše naddimenzované. Už loni to svým způsobem demonstrovalakauza PopCapu (shodou okolností rovněž součást Electronic Arts), když se v něm propustilo několik desítek lidí a přitom se zjistilo, že firma není o nic menší než v době, kdy ji EA přebíralo. PopCap za krátkou dobu prostě neřízeně nabobtnal, cožneodpovídalo možnostem trhu.

Ať už ale mikrotransakční trh roste nebo klesá, jedno negativum ze sebe neodpáře. Je extrémně nepředvídatelný. Vždyť SimCity Social nevydrželo v chodu ani rok a jemu podobné Sims Social ani dva roky. Pro velké firmy je trh se sociálními hrami překvapivě nejistý. A jakmile se nějaká aplikace stane ekonomicky neperspektivní, poznají to hráči i vývojáři. Nikdo se s nikým nepáře. Děkujeme, že jste hráli a děkujeme, že jste to vyrobili. A vypadněte... Brianu Reynoldsovi, autorovi Alphy Centauri, bylo jeho renomované jméno docela k ničemu, když dostával padáka od Zyngy za to, že se CityVille 2 nevydělává tak dobře jako to první.

Hledání alternativy

Nestálost sociálního byznysu mi trochu připomíná divočinu v českém mediálním prostředí, kde různí finanční magnáti v posledních letech zakládají regionální týdeníky, aby je obratem rušili a stovky lidí přicházely o práci nebo ji po vyhraných konkurzech nedostávali. Kellnerův šílený projekt Naše adresa je toho dostatečným příkladem. Skončil dřív, než začal a nechal stovky lidí v existenčních problémech.

Firmy podnikající v casual byznysu hospodaří podobně. Ocitají se v investiční nejistotě a zvažují, čím do budoucna nevýnosné sociálno vykrýt. Taková Zynga předběhla všechny a investovala do hazardu. Ale může si něco podobného dovolit Electronic Arts? Samozřejmě, že nikoliv. Pro EA by byl hazard opravdu hazard. Pověst si zkazit nemůže, protože přese všechnu kontroverzi ji narozdíl od Zyngy má. Co tedy dělat? Pro Electronic Arts se rýsuje zcela nová alternativa. Možná je méně brutální. Jsou to mikrotransakce ve velkých hrách.

Malé platby ve velké hře

V době, kdy se i nový Command and Conquer nebo Ridge Racer Driftopia chystají použít mikrotransakce (protože jsou od free-to-play hry), konkurenci nezbývá než přemýšlet o něčem podobném, jenom méně okatém. Co si budeme povídat, mikrotransakce ve velkých hrách  být mohou. Co totiž není zakázáno, je dovoleno. A to i přesto, že se mainstreamovky prodávají za peníze. Na hráčích je, aby se stím do budoucna smířili.

Šikovnost malých plateb v komerčních hrách si některé značky v nedávné minulosti otestovaly. Příkladem může být Tomb Raider, Mass Effect či Assassins Creed. Nyní se jen odstartuje boom, který bude vyprovokován bezvýchodnou situací trhu, kdy náklady na vývoj novogeneračních titulů vzostou, přičemž výdělky z retailového prodeje se nijak nezvýší. Mikrotransakce se proto stanou jen dalším logickým pomocníkem. Stejně jako dříve zavedená DLCčka či eason Packy.

Peněžní urychlovač

Electronic Arts svůj budoucí mikrotransakční systém naznačilo v nedávném Dead Space 3. V něm si za peníze může hráč koupit součástky do stavby zbraní, které by jinak musel pracně hledat. Jde v podstatě o time-cheat, který za poplatek urychluje postup hrou.

O jeho smyslu sice můžeme dlouze debatovat, nicméně není pochyb o tom, že určitý typ hráčů takovou službu ocení. A nejen oni. Nové mikrotransakce nebudou určeny jen lidem, kteří hrají hry proto, aby dřív než ostatní zjistili, že už je konec. Za drobáky se bude prodávat všechno. Cetky, skiny, tapety... v podstatě to bude takový slabší odvar běžných mikrotransakcí.

Mezi oběma typy plateb má být skutečně rozdíl. Tvrdí to Activision, který „AAA mikrotransakcím“ říká Micro Items a slibuje, že nebudou ovlivňovat hratelnost. Tu si totiž lidé kupují za peníze již v základním balení. A když vám Black Ops 2 nabídne strakaté textury pušek, nač se čílit. Jejich největší hrozbou  bude jen nevkus.

Activision samozřejmě předvádí smířlivější scénář. Je ale otázkou, co se s mikrotransakcemi stane v budoucnu. Pokud člověk trochu sleduje fóra a čte dosavadní zkušenosti hráčů, vidí jasná rizika. Již blízké době bude nejspíš problém určit, co je a co už není malá platba. Nedá se totiž říct, že by se fanouškům líbily kosmetické úpravy za nekosmetické ceny a že si třeba v Gears of War mohou koupit double XP, když ho mají i v dražším Season Packu včetně klíčem ke všem DLCčkům.

Právě na selském rozumu hráčů, přesněji řečeno na jeho absenci, budou velká studia asi vydělávat. Jako na zavolanou to paradoxně ukázal i  zatím "čestný" Activision. V Black Ops si totiž můžete za dolar koupit i národní vlaječku, která je ovšem v takové Shootmanii úplně zdarma. Mikrotransakční byznys zkrátka vstupuje do nové fáze a možná to bude trochu bolet. Velké firmy jsou totiž přesvědčeny, že lidé za drobné předměty platí, protože se jim to líbí. Ale s tím se jaksi nedá souhlasit. Platí, protože mají pocit, že musí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama