Článek Komentář: Xbox One jako chytrý telekomunikátor?

Komentář: Xbox One jako chytrý telekomunikátor?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

23. 5. 2013 00:03
Reklama

Asi před deseti roky jsem si koupil svůj první mobilní telefon, který byl schopen fotit. Úžasný "objektiv" se připojoval vespod, takže mobil se během jednoho cvaknutí prodloužil v něco, co by obstálo i ve druhé světově válce a ty fotky... Kvůli extra hrubému rozlišení jsem koukal na něco, co výrazně připomínalo Tetris.

Tehdy jsem pochopil, co je lživá reklama. Ten telefon byl totiž inzerován jako "fotoaparát, ze kterého si i zavoláte". Doufám proto, že právě představený Xbox One nikoho nenapadne prodávat se slovy "receiver, ze kterého si i zahrajete". Znamenalo by to totiž, že zbytečné funkce navíc zahladí stopy po tom, že byl Xbox kdysi i herní konzolí.

Samozřejmě přeháním. Je ovšem pravda, že Microsoft chce po dvanácti letech planých řečí o univerzálnosti konečně udělat z Xboxu domácí centrum zábavy. Doslova chce zamknout člověka v pokoji pro samé sledování filmů, televize, pro video-telefonování a samozřejmě... i kvůli těm hrám. Od snahy o multifunkčnost se mimochodem odvíjí i nový design. Xbox najednou vypadá dospěle. Už to není zmáčklá krabice od mléka a díky hifi vzhledu se jistě stane vhodným doplňkem do obývací stěny.

Vidím, ale nevnímám

Po odhalení tvarů nové konzole ale mohla úterní tiskovka Microsoftu klidně skončit. Vše poté mě už buď nepřesvědčilo nebo rozladilo. Co to bylo?

Nejvíc mě svrbí ďábelská schopnost xboxových vnitřností spolupracovat. Multitasking nové konzole má být (dle záběrů z tiskové konference) skutečně o krok napřed v souboji s PS4 a doslova o Edwardsův trojskok před nintendovskou konkurencí. Otázkou ale zůstává, zda jde Xbox skutečně jenom kupředu. Když totiž Yusuf Mehdi hlasovými příkazy přepínal mezi běžící televizí, rozehranou hrou, webem, download manažerem a ještě si stihl odskočit k videohovoru, polilo mě horko. Je tohle skutečně ten zásadní přínos multimediální konzole?

Je totiž fuk, čím Xbox doopravdy je, ale neměl by být v jeden okamžik vším. Představa, že při sledování filmu skypuju, nebo si tahám interaktivní sestavy do herní NHL, když v opravdovém zápase zrovna padá gól, mě skutečně ničí. Xbox má tendenci naprosto rozmělňovat zážitky. Díky mnoha simultánně použitelným funkcím nenechá člověka soustředit se ani na jednu pořádně, což bohužel loni naznačil i systém SmartGlass - když se kruci dívám na Star Trek, tak nechci smýkat prstem po tabletu, abych se dozvěděl, kam si v příštím díle kapitán schová brejle a kde je na lodi nejlepší kantýna!

A už vůbec nepřemýšlím nad tím, jak všechny ty simultánní procesy a nabídky xboxový hardware zvládne. Nezvládnu je totiž já sám. Nedokážu být smyslově zahlcen, nejsem ani žena, ani Američan...

Ovlivní herní vývoj nové bonusy?

Odvádění pozornosti od hlavního programu mě vytáčí i proto, že se to začíná dít přímo uvnitř her. Jde však o trochu jiný problém. Hra, která spolupracuje s dodatkovým zdrojem informací od nás klidně může v recenzi dostat osmičku, protože je prostě zábavná. Právě takové bylo i ZombiU, které umí tabletový gamepad proměnit v sonar, interaktivní mapu, v deník, prostě v cokoliv, co vám pomůže přežít a v dobře naprogramované spolupráci ovladače s konzolí to vše funguje s neobyčejnou ladností.

Nutí to však k zamyšlení. Nepošťouchne SmartGlass, WiiU a kdovíco od Sony vývoj her směrem od kvality k doplňkové kvantitě? Co by totiž bez sonaru ZombiU vlastně bylo? Nejspíš jen průměrná survival akce, ze kterých se v obchodech mohou stavět barikády.

Právě jenom zvláštní ovládání a porce interfacu navíc udělalo ze ZombiU zajímavost a až studia hromadně přestanou přemýšlet, jak hry dělat, ale co k nim přidávat, může se z herního designu vytratit řemeslná kvalita, kterou už budeme hledat pouze v nezávislých plošinovkách. Jako by příští heslo mainstreamu znělo: "Když v žánru a designu nic nevymyslíš, aspoň to obal!"

Těšíme se na E3

Jak budou hry na Xboxu One skutečně vypadat, zatím nemůžeme ani odhadnout. V tom tisková konference zklamala nejvíc. Nový Xbox a nové hry - to je totiž i po ní stále jenom teorie. Podpořilo ji pouze deset vteřin gameplay videa z Ghosts a tuna nicneříkajících trailerů, které klidně mohly běžet i na starém X360.

A tak se těšme se na E3. Microsoft totiž Xboxu slibuje patnáct exkluzivních her pro první rok a osm nových herních značek, z nichž některé právě v červnu uvidíme s mnohem větší parádou. Na E3 už možná zjistíme, že se Xbox One hodí i na to nerušené hraní...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama