Článek Vzhůru do vesmíru!

Vzhůru do vesmíru!

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

19. 1. 2008 23:37
Reklama

Klíčovými znaky dobrého vesmírného simulátoru jsou: rozsáhlý herní svět, jenž aspoň částečně navodí pocit nekonečnosti vesmíru, příběh jen jako kulisa volného cestování, obchodování a bojů, a široká škála obchodních komodit, zbraní, lodí či mimozemských druhů. To všechno dohromady znamená docela velkou porci obsahu, jehož tvorba stojí čas a úsilí. Stejně tak je obtížné výslednou hru pečlivě otestovat a zbavit programových chyb. Počet volně šířitelných vesmírných simulátorů tak není závratný, když už se ale nějaký povede dokončit, obvykle stojí za to.

Vazalem Vile Monkonnena

Na začátku třetího tisíciletí se freeware hráči stali na čas vazaly finského autora Vile Monkonnena. Jeho hry se vyznačovaly na poměry tehdejší indie scény fantastickým audiovizuálním zpracováním a nebývalou rozsáhlostí. Vysoká hodnocení sbíralo RPG Magebane 2: Trinity, motorková akce Bikez II nebo sci-fi řežba Notrium. A vůbec nejvíc času strávili nadšení hráči u Wazzala. Ten brilantním způsobem uvedl hráče do světa budoucnosti. Ve 24. století lidé osídlili celou sluneční soustavu. Dochází k prvnímu kontaktu s mimozemšťany, ale není to veselá konverzace nad čajem o páté. Podle jejich zpráv má Slunce brzy explodovat a zničit tak život na všech osmi (nebo devíti, nebo kolik jich, k čertu, vlastně je) planetách. Zachránit lidstvo mohou jen pokročilé technologie cizí civilizace, ta se jich ale nehodlá jen tak vzdát. Altruismus se v ekonomii nenosí. A tak se začíná boj o peníze a o moc; v první řadě ovšem o holé přežití...

Do začátků vstupují hráči s malou vesmírnou kocábkou. Je na nich, aby si obchodováním vydělali na lepší loď a vybavení, mohou se stát piráty a kořistit na slabších, plundrovat vesmírné přístavy, anebo plnit úkoly pro nejrůznější mocenské skupiny. Cíl? Vykoupit si život. I když jde o více než pět let starý projekt, Wazzal má stále své kouzlo, především díky silné atmosféře a ucelené prezentaci herního světa.

Dobré vesmíry se vracejí

Bylo by s podivem, kdyby se Elite a jí podobným úplně vyhnula remakes scéna. Samozřejmě tomu tak není, a tak si zájemci mohou vyzkoušet například relativně průměrný Elite – The New Kind, nebo o poznání zajímavější open-source variantu Oolite. Vůbec nejlepším remakem je ale Privateer: Gemini Gold. Totální konverze open-source projektu Vega Strike je původní předloze z poloviny 90. let minulého století věrné do puntíku. Výsledkem je otevřený, akční vesmírný simulátor, v němž lze obchodovat, mnohem větší zábava jsou ale bitvy s různorodými nepřáteli, pirátění v rozlehlém prostoru a plnění řady i nepovinných úkolů.

Televizní vesmíry

Našel jsem ji! Jako vítězný pokřik fanouška vesmírných simulátorů může znít český překlad podtitulu hry podle televizního seriálu Babylon 5. Projekt I've Found Her je ve vývoji už několik let, v současnosti si mohou fanoušci vyzkoušet jednu plnohodnotnou kampaň Danger and Opportunity, na další s názvem Black Omega se pracuje od roku 2005. Do rukou dostanou opět spíše bojově orientovaný a silně příběhový, nicméně přesto velmi variabilní simulátor. V ději vystupují známé postavy z pera Michaela Straczynského a stejně jako seriál i hra pracuje s jejich psychologií. Rozhodně nejde o přímočarou sci-fi zábavu, naopak – vážně míněný titul s dramatickým dějem plným zvratů.

Do svého univerza se mohou ponořit i fandové nejslavnějšího sci-fi seriálu, Star Treku. Bohužel, titul Open Trek už je staršího data a velení USS Enterprise tak není zdaleka taková zábava, jaká by mohla být. Lépe vypadá Vega Trek, jen škoda, že se vývoj zastavil už někdy v roce 2003. A i když do televizní škatulky nepatří a k otevřenosti mají daleko, zmínku určitě zaslouží i bezvadné vesmírné simulátory s tematikou Hvězdných válek: Battle of Yavin a Battle of Endor.

Československá stopa

V. Remek může uznale pokývnout hlavou – čeští a slovenští vývojáři přispěli několika velmi dobrými hrami i do náročného žánru vesmírných simulátorů. Stalo se tak především v souvislosti se soutěží Becherovka Game. V roce 2005 se titul Space Merchants: Conquerors stal rovnou celkovým vítězem. Rozsáhlý vesmír, obchodování ve stylu Elite a krásná grafika v čele se světelnými efekty vynesla slovenskému DataWebu i nezanedbatelnou finanční prémii. Mimo soutěžní kategorie nadchnul publikum originální titul Space Patrol (škoda, že se po chystaném pokračování zřejmě slehla zem, poslední zmínka pochází z roku 2004). Kontroverzní roli v historii BG sehrály loni Lodičkoidy - ač šlo o značně nedodělanou hru, pro nedostatek konkurence vyhrála kategorii simulátorů. Organizátory to vyprovokovalo k úplnému zrušení žánrových škatulek... Letos pak porotu příjemně překvapil nevzhledný, ale chytlavý titul Becher Wars.

Roztroušené tipy

Ve stručnosti ještě pár her, na něž se v článku nedostalo:

Transcendence - původem japonský vesmírný simulátor ve 2D
Star Wraith: Shadows of Orion - osvobozená hra, původem shareware, čemuž odpovídá rozsah i grafické zpracování
Contraband: Packing Time - jeden z lepších produktů soutěží serveru Caiman
Rock Station - akční vesmírné bitvy v rockovém rytmu
Adventures in the Galaxy of Fantabulous Wonderment - adventurou říznutá hra Bena Crosshawa

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama