vita-se-neprodava-a-mela-by-snad
Článek Vita se neprodává. A měla by snad?

Vita se neprodává. A měla by snad?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

22. 2. 2013 23:00 19
Reklama

Stále znepokojivější zprávy dostávají na stůl finanční manažeři Sony. Produkt pod označením Playstation Vita rozhodně nejde na dračku. A takové novinky slýchají už rok, respektive od samotného uvedení Vity na celosvětový trh.

Vita momentálně nesplňuje ani ta nejnižší očekávání. Nový (a asi na dlouhá léta poslední) handheld od Sony uždibuje z koláče mobilního trhu jen pár procent podílu, protože se převážným zbytkem láduje konkurenční Nintendo 3DS. Na jeho sedmkrát lepší prodeje se v Sony dívají s hlavou v dlaních. Když oba systémy porovnáme na čísla a čas, je Nintendo schopné za čtrnáct dní prodat 70 tisíc kusů 3DS, zatímco Sony prodá jen 14 tisíc Vit. To je pro Sony tristní zjištění. Vždyť žádný herní trh není tak volný, svobodný a plný příležitostí jako ten handheldový, kde spolu soupeří pouze dva systémy.

Jak z problému ven? Existuje několik řešení, na kterých management Sony začal pracovat. Nebo alespoň tvrdí, že pracuje. Nejprve ladí novou cenu handheldu. PS Vita není zrovna levná a právě příkladem konkurenčního 3DSka se nyní manažeři chtějí inspirovat. Vždyť 3DS loni po svém výrazném zlevnění začalo trhat prodejnírekordy a o Vánocích se stalo jedním z nejprodávanějších herních hardwarů vůbec.Kdo tvrdil, že Vita už levná je a že její cena klesnout nemůže, mýlil se. V Japonsku momentálně handheld zlevnil o pětinu, přesněji o přepočtovou tisícikorunu a tím se Vita svému konkurentovi výrazně přiblížila.

Co se týče našeho regionu, tak ke slevě v následujících měsících také dojde. Ve hře je prý cena dvou set dolarů, což je v přepočtu příjemných čtyři tisíce korun. V Česku zatím Vita stojí kolem pěti tisíc.

Kde jsou ty skvělé hry?

Cena ale není jediný problém Vity. Od zákazníků ji dělí především tristní softwarová nabídka. Že má být dlouhodobě špatná, dokonale naznačila již loňská prezentace na E3, kde Sony místo originálních novinek nejvíce mluvilo o portu již rok a půl starého Little Big Planet 2 a o jeho plagiátu Puppeteer. Sony dalo jasně najevo, co se má na Vitu prodávat. Jsou to spinoffy a remaky, prostě torza her z velkého PS3.

A pokud si vzpomeneme na snahu o portování retro her z PSX, je vlastně Vita i dokonalým handheldem minulosti. Lidé na něm hrají fláky z PS2, PSP či dokonce PSX, které kdysi minuli. Kteréže je dnes století, Vito?

Nová ekonomická doktrína má prý všechno změnit. Sony chce dát větší prostor third party developerům Tedy studiím, které nemají se Sony nic společného. Vždyť dosud většina Vita her, které proudí i na náš trh, byl vyrobena v Japonsku. Finanční manažer Sony Masaru Kato to teď vidí jasně. "Naším prvotním cílem je přilákat nové developery. To je základ, na kterém může Vita později profitovat," konstatoval Kato.

Tisíckrát viděné, teď jen menší a horší

Jednou z prvních vlaštovek by mělo být Dead or Alive 5. Na druhou stranu je to ale pořád port z konzolí. Momentálně se vlastně nemění vůbec nic. Styl, se kterým se Vita loni definovala, zůstává. Když pomineme retro, hrají se na ní jen zmenšeniny LittleBigPlanet, Metal Gearu, Assassins Creedu, Killzonu a Call of Duty.

Sony zkrátka svůj handheld i přes veškerou snahu o změnu stále propaguje jako levobočka velkého Playstationu, což potvrzují i nynější prohlášení o tom, že se Vitu propojí s novým PS4. Vita ale přitom musí spoléhat na individualitu a originálnost. Ne nadarmo jsou hry jako Uncharted: Golden Abyss brány coby playstationové hry s horší grafikou, přičemž by měly platit za přesný opak, tedy za handheldovky s úžasným technickým zpracováním. Jenže tak je veřejnost nevnímá. Marketing selhal.

Lidé to vidí jasně: Handheldovka Uncharted: Golden Abyss je nejlepší hra, kterou ale už všichni hráli. Navíc v ničem svou předlohu nepřekonává, a tak je považována jen za chudého příbuzného. To je o důvod víc, proč ji minout. A stejné je to i s konkurencí. Co takové Resistance: Burning Skies? To je pouze do nebe volající nuda opět těžící ze známého jména. Úplným vrcholem připitomělé franšízové nabídky je pak Call of Duty: Declassified. Nerad hodnotím hry podle průměru recenzí na Metacritics, ale nelichotivé číslo 33 o stavu Vity něco prozrazuje. Activision i Sony tolik chtěly, aby se na provařeném jméně rychle vydělalo, že z handheldového COD je zmetek s nepříjemným ovládáním, extrémně krátkou singl kampaní a s neustále padajícím multiplayerem složeným z map, o kterých jste si opět mohli říct jen: ano, to už jsme někde viděli.  Declasiffied je jen špatnou imitací něčeho velkého z konzolí a za tisíc korun se dá opravdu vybrat lepší hra. Ovšem bohužel ne na Vitu. Ačkoliv je Declasiffied žumpa, paradoxně je to stále jedna z nejlepších 3D akcí s multiplayerem, kterou nyní může Sony nabídnout.

"Kupte si konzolovou kvalitu hraní do ruky", je slogan, který by Sony už konečně mělo opustit. Vita by měla své analogové ovládání využít originálněji, než jen pro výběr kvérů v menu odbité střílečky. Nesmí být považována za velkou konzoli sbalenou na cesty, to je slepá ulička vývoje, atentát na hráče a ekonomická sebevražda. Vita musí být softwarově atraktivní. Vždyť už před více než dvaceti lety tuhle tezi podpořili Game Boy s Tetrisem. Už tehdy se vědělo, že handheldy se konzolím přibližovat nemusí, stačí aby nezůstaly slepé k zajímavým nápadům a originalitě. A to právě Vita nesplňuje. Proto se neprodává. Začne, až se zbaví pověsti odpadní jímky konzolového mainstreamu. Pár let to potrvá.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama