Velké změny ve velké Coraabii
i Zdroj: Hrej.cz
Coraabia Článek Velké změny ve velké Coraabii

Velké změny ve velké Coraabii

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

15. 4. 2014 22:37 2
Reklama

Karetní hra Coraabia od českého nezávislého studia ARK8 je ve vývoji mnoho let, až loni do ní ale mohli vstoupit první hráči se spuštěním betatestu. Rok hráli stárnoucí verzi, zatímco se v podzemní kádi, jak sami vývojáři své kanceláři přezdívají, usilovně pracovalo na celé řádce nových prvků a značných vylepšení, které by měly Coraabii posunout blíže k celosvětovému launchi.

PŘÍBĚH NADE VŠE

V první řadě došlo na kompletní přepracovaní modulu Aktivity, který přichází s novými, zajímavějšími úkoly. Hráči si často stěžovali, že jsou aktivity jednotvárné, neintuitivní a hlavně neumí využít hloubky celého Coraabského univerza, na kterém vývojáři staví. Proto je například příběh vyprávěn v přímé řeči, přibyly rovněž nové ilustrace a hráč je motivován tím, že už dopředu vidí, jaké odměny po splnění dané aktivity dostane.

Lidé z ARK8 tím dávají jasně najevo, jak je pro ně vyprávění příběhu důležité a chtějí se tím odlišit od jiných karetních her, které jsou sice zábavné, ale co do příběhu ploché. Příkladem za všechny je Hearthstone od Blizzardu, který sice designér Jakub Hussar uznává, ale jak uvedl v rozhovoru pro Games.cz, samotného jej nebaví hrát. Ostatně i mnozí hráči Coraabie, kteří si chtěli Hearthstone vyzkoušet, se podle Hussarových slov vraceli zpátky s tím, že jim nemá úspěšná hra od Blizzardu co nabídnout.

SVĚT SE PLNÍ LIDMI

Dalším velkým tématem v komunitě aktivních hráčů pak bylo to, že v aktuálním betatestu narazili na živého hráče jen jednou za čas, přibyla proto možnost vybrat si, zda vám nevadí sehrát hru s boty, anebo chcete doopravdy čekat na to, až matchmakingový systém vyhledá živého protivníka. Tím se v podstatě otevírá možnost hrát Coraabii v singleplayeru, ale je pravděpodobné, že se problém s absentujícími hráči vyřeší právě nyní, po nasazení novinek. Díky nim je totiž Coraabia mnohem přístupnější a spousta roztodivných názvů v Coraabštině už najednou dává smysl i těm, kdo na stránky hry zavítají poprvé.

Z dalších zajímavostí je nutné zmínit 26 zcela nových karet, zcela novou schopnost - flash - a také zásadní změny v levelování. Nový RPG systém totiž podle slov tvůrců přináší více obsahu a jednotlivé úrovně tak trochu nestačí. Nejvyšší level tedy zůstal bez změn, dostanete se maximálně na úroveň 40, ale byly přepočítány jednotlivé hodnoty expů pro potřebné úrovně, takže se váš aktuální level po přepočtu sníží. Všechny další novinky, případně prostor k dotazům, hledejte v oficiální diskuzi, kterou lidé z ARK8 pečlivě spravují a vůči komunitě zůstávají i po letech vývoje velmi aktivní.

Velké změny ve velké Coraabii
i Zdroj: Hrej.cz

ROZHOVOR S JAKUBEM HUSSAREM

U příležitosti vypuštění velkého updatu jsme rovněž položili několik slov designérovi hry, Jakubovi Hussarovi, který se v pozici designéra stará o Coraabii od samého začátku. Je to ostatně jeho dítě a vedle samotné hry se poohlíží i po dalších možnostech, jak dostat Coraabii i k fanouškům knih, komiksů nebo filmů.

V jednom ze statusů na Facebooku jsi uvedl, že práce na aktuálním updatu začaly už v červnu loňského roku, jsi schopný vyjádřit, z kolika procent odráží aktuální podoba finální verzi?

Přechod na verzi 2.0 pro nás znamená razantní posun směrem ke světovému vydání. Coraabia by se měla vydat na cestu do světa ve verzi 2.3 - čeká nás zavedení cyklických grindů, titulů (obdoba achievmentů), zbrusu nový tutorial a v neposlední řadě celková optimalizace. Další obsah už může přijít v průběhu samotné anglické bety. Ladit by se to dalo do nekonečna, je však třeba určit si práh, po jehož překročení bychom měli vyrazit s kůží na trh.

Kdy tedy přijdou na řadu další updaty, posunující hru požadovaným směrem?

Další update přijde již tento týden, právě dokončujeme fixy nejpalčivějších bugů, verze 2.0.1 se už horlivě dokončuje. Menší updaty vycházejí několikrát do měsíce, velký changelog pak cca jednou za dva měsíce. To, myslím, signalizuje, že se o hru poctivě staráme. Strhnutí nálepky „Beta“ je tak pro nás pouhou formalitou, se kterou rozhodně nebudeme spěchat. Obsah bude totiž přibývat pořád, Coraabia je hra, ve které dějiny neustále pokračují a s nimi přicházejí nové a nové věci. Myslím, že prohlášení typu – je tam všechno, co jsme chtěli – od nás nikdy neuslyšíte. Naše plány a nápady nám již nyní vystačí na několik let dopředu.

Update jste nasadili před několika dny, jaké jste dosud posbírali reakce od aktivních hráčů, případně - našlo se něco, čeho jste si jakožto vývojáři nevšimli a hráči vás „načapali“ při nějakém nedostatku, který bylo nutné rychle opravit?

Při takovém objemu nového obsahu se logicky objevily věci, které jsme navzdory několika měsícům poctivého testování nedokázali podchytit. Drtivá většina těchto věcí však již byla opravena či bude opravena s nahozením verze 2.0.1. Ohlasy jsou velmi pozitivní, nový RPG systém totiž vznikl v úzké spolupráci s komunitou, strávili jsme mnoho času analýzou nedostatků staré verze. S výsledkem jsme navýsost spokojeni a myslím si, že nejsme sami.

Velké změny ve velké Coraabii
i Zdroj: Hrej.cz

Jak vnímáš reakce hráčů, kteří si stěžují na přílišné zvýhodňování těch, kdo utrácejí v Coraabii reálné peníze, a jak obecně vnímáš negativní přijetí F2P her, případně kde leží zbraně, jak s tímhle stavem bojovat?

Coraabia je sběratelská karetní hra. Tento segment her byl odjakživa zpoplatněn, přesto jdeme hráčům velmi naproti. V jednotlivých úkolech na vás čekají stovky rewardů - hromada free boosterů, speciální perky, které vám vydělávají více herních peněz, desítky nových „planetárních“ karet. Popravdě nám po zavedení nové verze přibyli hráči a poklesly tržby, což ovšem nevnímám negativně. Beru to jako velmi vstřícný krok vůči neplatičům - i když se o tom lidé s oblibou hádají, v Coraabii nemusíte utratit ani korunu a přesto se skvěle pobavíte. Přitom bychom mohli být mnohem striktnější - V Magicu neexistuje, že byste do začátku dostali zdarma nějaké karty a přesto se tomu již po více než dvacet let nikdo nepodivuje.

Vzhledem k tomu, že Coraabia běžela takřka rok v původní verzi a nyní nastaly opravdu radikální změny, hodláte se opřít před launchem také do propagace hry, nebo sázíte na word of mouth? Hráči povětšinou hrají s boty, rádi by už kolem sebe viděli živoucí svět.

Snažíme se o sobě dát vědět. S nulovým rozpočtem na marketing to jde poměrně těžce, proto v tomto sázím na myšlenku Jakuba Dvorského, který tvrdí, že dobrá hra si najde své příznivce sama. Tím ovšem myslím jen intence českého trhu, na kterém jsme, myslím, poměrně nepřehlédnutelným elementem. Ve světě se ale budeme muset sakra otáčet, abychom na sebe patřičně upozornili! Některé věci proto připravuji již s předstihem, nesmíme nic podcenit.

Velké změny ve velké Coraabii
i Zdroj: Hrej.cz

Pokud zvažujete reklamu, můžeš se podělit o rámcový rozpočet, na který by vás propagace přišla? Kolik vlastně stálo zprovoznit Coraabii v podobě, v jaké je dnes?

Rozpočet na reklamu je přesně nula korun. Naše příjmy nyní pokryjí nutné náklady, nic víc - čísla jsou ovšem v poměru k velikosti lokálního trhu velmi pozitivní - o pětiprocentní konverzi v platící hráče si většina browserových her může nechat jen zdát. Coraabia nás dosud vyšla na přibližně milion korun, dalších zhruba deset milionů je hodnota práce, kterou odvedlo naše studio ARK8 v letech 2008 - 2014. Do toho nepočítám práci zhruba třicítky externistů a betatesterů.

Obrovským tématem už od samého začátku jsou spolupracující umělci - slyšeli jsme o nich mnoho, viděli jejich skvělou práci - jak moc je ale musíte přemlouvat? Zní to totiž skoro jako pohádka a fakt, že jich máte na palubě víc, než kdy měly třeba karty Magic, je pro malý nezávislý tým z (takřka) východní Evropy to pravé sci-fi, co říkáš? :)

V poslední době zcela vážně uvažuji o tom, že přihlásíme Coraabii k zápisu do Guinessovy knihy rekordů. Na hře se nyní podílí již více než 400 umělců ze 65 zemí světa (minulý týden přibyl Ekvádor). To z Coraabie s jistotou činí karetní hru s největším počtem participujících umělců na světě. Myslím, že jsme před časem překročili určitý kritický práh - seznam umělců obsahuje natolik věhlasná jména, že je pro nově příchozí spíše poctou podílet se na tomto unikátním projektu. Poslední dobou jsme se zaměřili především na mladé a nadějné umělce, kteří nám vlastně sami děkují a doufají, že se skrze nás časem patřičně zviditelní (každý Coraabia artist má na naší Coraabopedii vlastní galerii s odkazem na své portfolio). Zní to celé dost neuvěřitelně, ale je to tak.

Netajíš se tím, že bys Coraabii rád viděl i v podobě knihy, komiksu, nebo dokonce filmu, pokročily někam plány zejména na filmové zpracování a rýsuje se něco reálného? Co námět, scénář? Máš jasno, o čem by měl být příběh, tedy „něco-obecného-o-Coraabii“ nebo konkrétní příběh o jedné z kvadrilionu postav z vašeho univerza?

Co se týče celovečerního filmu, mám již poměrně jasnou vizi, ovšem nerad bych nyní předbíhal. Prozradím však alespoň to, že příběh se neodehrává v coraabské přítomnosti. Půjde tedy vlastně o historický film... Ovšem celovečerák, to je běh na dlouhou trať, všechno má svůj čas. Posloupnost je následující - nejdřív hra, pak film, knihy a komiksy. A pro ty, kdo by snad pochybovali - ano, celý film bude samozřejmě odehraný v tradiční (těžařské) coraabštině :)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama