Ve znamení vysokých rozlišení

17. leden 2018 18:15 / Aleš Tihlařík / Téma / Diskuze (30)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20859314
h4nsasjks napsal 23. 1. 2018 v 16.22

kvok: Přestaň tu prosím trolit...

Nahlásit nevhodný obsah

20876754
sleglik87 napsal 22. 1. 2018 v 22.55

Tak upřímně ta zkratka mne nanapadla... spíš D3, P4 nebo 2K, ale 4k? To opravdu ne :-) Dobře tohle bylo jenom rejpnutí...

Nicméně, abych si rejpnul znovu... je dobré vědět, že 4K není UHD. Tyto rozlišení nejsou totožné. Je tam zhruba 600 tisíc pixelů rozdíl a to není málo!

Takže to jenom, abyste neřekli :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 22. 1. 2018 v 09.09

Masarkavtrenyrkach: :D
Pidalin: +1

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 22. 1. 2018 v 08.43

Všem bych vám naordinoval Atari 2600, bando rozmazlená! :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600…

Editováno: 22. 01. 2018 v 08.43

Nahlásit nevhodný obsah

20814464
Pidalin napsal 21. 1. 2018 v 17.27

Ocelotr2.0: Myslim že ID je v současnosti asi jediná firma která dokáže hru optimalizovat, tak aby jela stabilně v 60+ FPS i na průměrnym HW. Jsem fakt hodně zvědavej teď na Kingdome Come, to bude zase zvěrstvo. Ale když si vzpomenu na Mafii 1 i 2, tak to byly taky výborně optimalizovaný hry, to jelo na všem. Tam kde jelo GTA SA v 1024x768 s 25 FPS, tam Mafie frčela ve 1280x1024 na stabilních 40 - 50. Asi je to fakt jak řikáš, tou velikostí těch studií a tim že když na tom dělaj stovky lidí, tak ten kód prostě nemůže bejt čistej, když si vzpomenu jak odpornou grafiku měly starý GTAčka a jak "plynule" to jelo, tak musim tvůrce Mafie fakt obdivovat jak to dokázali udělat. Mafii jsem hrál na Pentium II 350 MHz s 64MB RAM a ňákou S3 integrovanou grafikou a dalo se to hrát, zkus na tomhle spustit GTA Vice City nebo co bylo v tý době za GTA. :-D

RomanK47: To neni tak uplně pravda, 30 FPS na konzoli je trochu menší zlo než na PC, nedokážu to nijak věděcky podložit ani vysvětlit, ale tak to cejtim. Na PC když mi klesne FPS třeba na 40, tak už nadávam jak se to seká, ale když u někoho hraju na konzoli a vidim že to jede v low fps tak mě to zas tak netrápí, řekl bych že na konzolích je menší input lag u ovládání, protože na tom PC neni problém ani tak to nízký FPS jako takovový, ale s nim spojený opožděný reakce myši a klávesnice. Ale současnou generaci konzolí jsem ještě neviděl, takže nemůžu soudit jak to je dneska, na konzoli jsem hrál naposled někdy v době kdy vyšel PS3. :-D Myslim že ten input lag na PC při nízkym FPS je danej Directem, nebo za to může třeba Windows, fakt nevim, ale je to tak. Při 30 FPS na PC je už myš tak opožděná že to nejde hrát. Připadá mi že ve Vulcanu je to lepší, ale tam je zase dost těžký narazit na scénu kde je tak nízký FPS, takže těžko soudit. :-D

Aleš Tihlařík: S tim motion blurem tě musim trochu opravit, sice se to používá jako maskování nízkýho FPS, ale podle mě je to s tim ještě horší a hlavně ten motion blur k smrti nenávidim, radši sekání, než motion blur. Ale jak nízký FPS, tak motion blur způsobujou to samý - netrefim se rychle tam kam chci. Prostě někam koukam a najednou koukam jinam, chybí tam ten plynulej přechod během kterýho můžu třeba zastavit a upravit míření když je to potřeba.

Mitsurugi: Měl jsem roky 24" monitor s 1920x1200, opravdu to bylo viditelně rozpixelovaný. Teď mam 4K monitor a když někde vidim "normální" monitor, třeba v práci, tak mi to připadá jak když je ten obraz poskládanej z kostiček. :-D ale ve hrách mi to FHD nijak zvlášť nevadí, to spíš při běžnym internetu, čtení a podobně je mi to nepříjemný jak je text zubatej.
Zajímavý je ale že na TV používam starý CRTčko se set-top boxem a je mi to uplně ukradený, je to prostě jenom TV, na zprávy nepotřebuju ani to HD. Asi to vyměnim jenom kvůli místu a spotřebě, jinak je mi to fakt jedno. :-D

kvok: Kvůli lidem jako je tvuj bratranec jsem WoTko přestal hrát :-D

Editováno: 21. 01. 2018 v 17.46

Nahlásit nevhodný obsah

20876245
kvok napsal 19. 1. 2018 v 23.01

Aleš Tihlařík: Malý bratranec hraje World of Tanks na 4 fps a to už je nepochopitelné i pro mě.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 1. 2018 v 16.33

leco77: Já mám FullHD na 21 palcovém a přijde mi to v pohodě. Na 24 palcovém už bych to asi taky nechtěl.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 19. 1. 2018 v 16.10

Mitsurugi: taky si myslím, že 1440p bude asi dostačující, ale neviděl jsem. Vím, že FHD mi docela vadí na takovém monitoru. I na prohlížeč, nebo na word a podobně to je docela takové kostičkované. Mám ještě 13" notebook a tam je FHD v pohodě

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 1. 2018 v 16.04

leco77: Tak ono taky existuje něco mezi 1080p a 4K, že? 1440p je skvělé rozlišení pro 24 palcový monitor. Ale to chce aspoň GTX1070.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 19. 1. 2018 v 15.08

FHD je za mě na PC nedostatečné rozlišení. Mám 24" monitor a ty pixely jsou, vzhledem k vzdálenosti od monitoru, příliš velké. Zároveň mám GTX 1060 a ta je sotva na hry ve FHD. Na 4K můžu absolutně zapomenout, pokud se bavíme o aktuálních hrách a ne o nějakým starých, či graficky slabších hrách.

TV už mám 4K, předtím jsem měl FHD a předtím HD. Vždy to je samozřejmě posun k lepšímu, ale z FHD na 4K je ten rozdíl znatelnější. Předtím XO a PS4, teď Xbox One X a musím říct, že teď jsem opravdu se 4K a Xbox One X opravdu spokojený. Graficky to je pro mě osobně velký posun a nemůžu se na ty vylepšené hry vynadívat. Nejen, že mají lepší rozlišení, ale lepší textury, lepší efekty, vyhlazovaní atd. Je na to radost koukat.

Editováno: 19. 01. 2018 v 15.09

Nahlásit nevhodný obsah

20917054
Wexz napsal 19. 1. 2018 v 11.49

Mitsurugi: No částečně souhlasim - co hra to unikát. Ale engine není příčina. Borderlands a Dishonored běží na Unrealu 3. A ten žádné "vrozené" prpblémy s frame pacingem nemá, jak dokazují mraky jiných her na UE3. Náchylnost možná, ale důvod to není. Principem stejné jako u optimalizací her.

Ke článku, je to TEN durante, co v podstatě opravil PC verzi Dark Souls 1, že...jo ten má zasloužený respekt.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 1. 2018 v 11.07

Wexz: To platí jen pro pár her, kde je to enginový problém, rozhodně to neplatí plošně, jak se tady snažíš tvrdit. U vysokého množství her RTSS dosahuje lepšího framepacingu, než při zamknutí frameratu jinými způsoby. To je holý fakt podložený důkazy, třeba tady pro Zaklínače: http://www.pcgamer.com/durantes-witcher…

Nahlásit nevhodný obsah

20917054
Wexz napsal 19. 1. 2018 v 09.42

Mitsurugi: Ne, hra trpící špatným frame pacingem jako např. Borderlands 1 nebo často i Dishonored 1 má ten problém zakořeněný ve svém kódu. S tím uzamknutí v River nic neudělá, testoval jsem to už dávno. V obou hrách na PC uzamknu 60fps které drží, ale frame pacing to nesrovná, ani nemůže. Další věc je potom fakt, že se to ani se zámkem na 60fps na 60hz monitoru nedá hrát kvůli screen tearingu, takže to nakonec uzamknu stejně ve hře použitím vsync

V případě PC je tedy řešením Freesync/Gsync monitor na vypořádání se se špatným FP. Jinak konozole toho mimochodem taky nejsou prosty, u titulů jako Bloodborne FP není "srovnaný" ani když zrovna hra drží 30fps. K tomu doporučuji video od Digital Foundry, kde to testovali na PS4 Pro s Boost Modem.

Editováno: 19. 01. 2018 v 09.46

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 19. 1. 2018 v 08.49

Wexz: To se pleteš, RTSS má funkci pro zamknutí frameratu (mimo jiné, je to mnohem víc než jen monitorovací utilita), která nabízí prakticky nejlepší frame pacing ze všech nástrojů pro zamykání FPS. Srovnatelný s konzolemi.

Jinak všechny ty vylepšováky nejsou tak důležité, naprosto zásadní je framepacing, když je stejný, tak už je skoro jedno jestli se hraje na monitoru, nebo televizi.

Editováno: 19. 01. 2018 v 08.52

Nahlásit nevhodný obsah

20917054
Wexz napsal 19. 1. 2018 v 06.44

RomanK47: Televize mají tzv. Herní mód - PŘÍMO přizpůsobený ke konzolím. A není jen o snížení input lagu. Oproti tomu žádný (herní) monitor nemá funkce vylepšující hraní ve 30fps.
Jsou PC hry, které už jsou technologicky vybavené různýma "vylepšovákama" takže i při 30fps běží na monitoru slušně (Rise of the Tomb Raider například) ale kombinace konzole+televize pořád dokáže tenhle framerate podat stejně nebo líp.

Masox: Riva jen měří a pomocí Afterburneru pak ukazuje frame pacing. Nedokáže ho měnit za určitého frameratu.

Jinak, výborný (odborný) článek. Thumbs Up :-)

Editováno: 19. 01. 2018 v 06.46

Nahlásit nevhodný obsah

20880825
Aleš Tihlařík napsal 18. 1. 2018 v 22.36

kvok: Pokud byl ten měřič přesný, tak smekám. 12 FPS bych zvládl možná v mládí v nějaké strategii, ale v open worldu, to tedy ne :)

Masox: Díky za doplnění a tip

Nahlásit nevhodný obsah

332942
Masox napsal 18. 1. 2018 v 21.33

Aleš Tihlařík: Frame pacing (frame time) velmi dobře řeší Riva tuner statictic server. Ještě dodám, že výrazně pomalejší odezva na TV rozhodně pomáhá plynulejšímu dojmu na rozdíl od monitoru, kde je odezva rychlejší.

Nahlásit nevhodný obsah

20876245
kvok napsal 18. 1. 2018 v 21.23

Aleš Tihlařík: Open world ve 30 fps nehratelné? Mě u Assassin's Creed III ukazoval Uplay většinou 12 fps a docela v pohodě.

Nahlásit nevhodný obsah

20880825
Aleš Tihlařík napsal 18. 1. 2018 v 19.29

RomanK47: Hry na konzolích jsou dělané trochu jinak, jsou optimalizované tak, aby i ve 30 FPS (za předpokladu, že je to opravdu stabilní snímkovací frekvence) vypadaly plynule. Dosahuje se toho třeba motion blurem, hlavní roli ale hraje frame-pacing.
Na konzolích jednotlivé snímky následují ve víceméně stejných odstupech, kdežto na PC nejsou ty časy doručování snímků natolik konstantní - právě to utváří ten sekaný dojem. Pak je tady i to hledisko, že na konzolové hry se člověk většinou dívá z větší dálky, a v konečném důsledku i ten gamepad lehce dopomůže k větší plynulosti. Toto všechno způsobí, že pokud hra není tímto způsobem dělaná na PC, což často nebývá, vypadá ve 30 FPS trhaně. A není to tak mj. proto, že na počítač vyvíjíš hru pro miliony konfigurací hardwaru, u konzolí se soustředíš na několik jednotek.
Je pravda, že některé hry na PC i ve 30 FPS vypadají plynule, často filmově laděné střílečky, hry s pomalým tempem, hopsačky, adventury. Problém je u fast-paced her, závodní hry jsou na PC ve 30 FPS alespoň pro mě takřka nehratelné, to samé platí u open world her nebo rychlých stříleček. Podívej se kupříkladu, jak vypadá Forza Horizon 3 ve 30 FPS na PC a srovnej to s Xbox One verzí, která je stejně locknutá.

Nahlásit nevhodný obsah

20838584
RomanK47 napsal 18. 1. 2018 v 17.33

"30 FPS na konzoli se bohužel nerovná 30 FPS na počítači"

Co je toto za blábol? Hrávám na PC i konzoli a je to naprosto to stejný. Výjimkou jsou jen zpackaný tituly, který trpí třeba nějakou formou stutteringu na té či oné platformě. A ani klávesnice+myš/gamepad to nijak neovlivňuje, s 30 FPS se hraje stejně neohrabaně na PC či konzoli s myší i gamepadem. 30 FPS jako 30 FPS, rozdíl může dělat tak už jen vsync, který nemusí třeba PC port podporovat.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 18. 1. 2018 v 13.53

Mitsurugi: Nevim, wowko je hra kde je připojeno xtisíc hráčů takže říct, síť s tim nemá nic společného mi přijde divné (když ten engine musí zvládat i Pentium 700) a se StarCraftem jsem v singlu neměl problém. Jen jeden malej - JE TO NŮŮŮDA, ovládat pidižvíky a hra chce abyste je ovládali rychle a ještě k tomu pracovním nástrojem. Mám radši strategie jako XCOM, kde se člověk může jít mezi tahy třeba vykadit. Starcraft je hra pro fretky.

Editováno: 18. 01. 2018 v 13.54

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 1. 2018 v 13.24

Ocelotr2.0: Hry od Blizzardu jsou nenáročné, proto běží dobře, ale po stránce optimalizace to není žádné terno. Vždyť Starcraft 2 nedokázal udržet 60 FPS na ultra high-end strojích a WoWko to v raidech nezvládne ani dnes. To nemá se síťovým připojením nic společného.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 18. 1. 2018 v 12.59

Mitsurugi: Nezažil jsem od nich hru, co by nejela absolutně plynule, nebo se nedala k plynulosti donutit pomocí samotného nastavení hry i při zachování slušného rozlišení. já samozřejmě mluvím o grafice, čili o single player zážitku optimalizace jejich síťových kódů, či rychlost tvého připojení, mě nezajímá.

Ale Watchdogs, Far Cry 3 4 jsem, bez toho aniž bych hru totálně dodzigal v rozlišení, stabilních 60 FPS jet nedonutil ani kdybych se rozkrájel. když jede hra od blizzardu špatně jede stabilních třeba 40 FPS = furt. Když jede špatně hra od UBI tak to variuje 60, 15, 40, 2, 56. Pro mne je známkou dobré optimalizace stabilní nelocknuté FPS. když FPS skáče jak blázen je to známka odfláknuté práce programátorů a zkaženého jádra samotné hry. Tyhle hry na 60 FPS nedosáhnou jinak než brutální silou = drahými komponenty v PC.

Editováno: 18. 01. 2018 v 13.00

Nahlásit nevhodný obsah

15916702
Merengues9 napsal 18. 1. 2018 v 12.47

To, že spousta TV nevysílá ani ve Full HD je pro mě jasný signál, že na 4K je ještě brzo. A kvůli hraní si nebudu kupovat další TV dokud moje Full HD slouží.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 18. 1. 2018 v 11.25

Ocelotr2.0: Blizzard a dobrá optimalizace? To je dobrej vtip. WoW i Starcraft jsou po stránce optimalizace otřesné. Vždyť Starcraft donedávna ani nedokázal využívat víc jak dvě jádra a o 60 FPS si mohl člověk nechat jen zdát.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 18. 1. 2018 v 11.12

4K 60 FPS bude na konzolích výsadou pár optimalizovaných titulů, nikdy se to nestane standartem, ani v příští generaci. Protože jakmile tu bude hardware schopný zobrazit 4K 60FPS(teoreticky při launchi konzole), už zde budou i náročnější efekty a algoritmy a s tím jak se bude zlepšovat grafika, bude klesat FPS. Bude se jen opakovat situace jako u PS2 (s SD rozlišením) PS3 (s FULL HD) PS4 (FULL HD/4K).

4K 60 se dá dosáhnout všude pouze na PC za nenormální peníze. U konzolí to nebude nikdy, protože firmy jako EA nebo UBISOFT na to prostě nemaj. Při 400 zaměstnancích na hru, neuměj kód hry "čistej" a optimalizovanej, aby nedržel pohromadě jen pomocí 200 patchů. To umí jen ID, BLIZZARD, KOJIMA.

4K 60 FPS je CHASING THE DRAGON. To je výraz, který se v angličtině používá pro feťáky, kteří se snaží dosáhnout u drogy zážitku, jako když si ji dali poprvé. Jenže to není možné, je to pronásledování bájného zvířete, pronásledování draka.

4K 60 FPS půjde bez problému používat na každým PC až tu budeme mít 8K, jelikož počítače už budou mít dostatek nadbytečného výkonu. Tak jako si já konečně a bez problému užívám FULL HD 60. Hrát o generaci pozadu je nej.

Nahlásit nevhodný obsah

20876978
Dr.One napsal 18. 1. 2018 v 10.05

Pidalin: jj, takovej ten efekt "oči si zvykají" to taky strašně miluju

Nahlásit nevhodný obsah

20875788
DeviR1 napsal 18. 1. 2018 v 09.39

Pidalin: Jaká hra na konzolích běží ve 4K a 25 fps? A Jaká hra běží ve 4K na úkor detailů? Prosím o zdroj.

Nahlásit nevhodný obsah

20814464
Pidalin napsal 17. 1. 2018 v 22.11

Zatim se to rozhodně nevyplatí, jako jo, je tam velkej rozdíl v aliasingu, ale to pro většinu lidí neni taková katastrova, nebo pokud chcete hrát na opravdu mega velký úhlopříčce, ale ten brutální úbytek výkonu za to pro mě zatim nestojí. 4K monitor jsem kupoval kvůli fotkám a to FPS ve hrách je tak čtvrtinový, možná ještě hůř. Takže když mam normálně třeba 60 - 80 v ňáký náročný hře, tak ve 4K jsem pod hranicí hratelnosti. Dokud nestoupne výkon HW aspoň dvojnásobně za stejnou cenu, tak to nemá význam, je to jenom pro pár zbohatlíků co maj 2x GTX1080. A na konzolích se k tomu snad ani nebudu vyjadřovat, protože to jejich 4K při 25 FPS je výsměch, navíc předpokládam že to 4K bude celkově na úkor detajlů.
kvok: Já třeba o to čemu řikaj HDR nestojim. Hry hraju protože se chci pobavit a protože se mi nechce ven, to neni simulace reality. nechci aby když ve hře svítí sluníčko, aby mi to vypalovalo oči na tom monitoru nebo televizi. Ať si s tim experimentujou, ale hlavně ať je to vždycky ňák nastavitelný. CO mě ohledně nasvícení v dnešní době nejvíc rozčiluje je to kolísání jasu když přelezu ze stínu do světla a naopak, to je něco tak otravnýho, snažej se o ňáký pseudo HDR i bez HDR monitoru a výsledek je tkaovej že kvůli tomu tu hru pak ani nedohraju.

Editováno: 21. 01. 2018 v 17.23

Nahlásit nevhodný obsah

20876245
kvok napsal 17. 1. 2018 v 21.57

4K je především u televizí velmi přeceňovaná věc. Ne že by bylo k ničemu, ale je to jenom drobný vývoj, ten obraz je jenom ostřejší, nic jiného se nezlepšuje – a pro rozpoznání rozdílu je u úhlopříček do 55" potřeba sedět u TV opravdu blízko. Taky kvůli 4K se přesunuly 100Hz panely do vyšší cenové kategorie – prostě v té nižší cenové kategorii bylo třeba při přidání 4K obětovat jiné vlastnosti obrazu, takové, které měly pozitivní vliv na prakticky každou situaci.
Místo toho se podceňuje HDR, což je technologie, která opravdu přináší novou kvalitu obrazu, nový zážitek. Akorát že TV s pořádným HDR stojí aspoň 30 klacků a monitory se se slušným HDR téměř nedělají.

Nahlásit nevhodný obsah