Gran Turismo 5 Článek Varování: hype může zabíjet

Varování: hype může zabíjet

Ondřej Švára

Ondřej Švára

29. 11. 2010 23:29 51
Reklama

Mužům i ženám se obvykle při prvních společných schůzkách stává zajímavá věc. Těsně před rande je poněkud zvláštně zašimrá v břiše, aniž by předtím vdechli pírko, ba celou slepici. To chemie jim v tělech rozehrála parádní koncert vzrušení a jemného ostychu z neznáma! Mnozí už si bez něj život ani neumějí představit. Jenže je tu malý problém. V obyčejném člověku se spouští tenhle efekt pouze tak často, do jaké míry je schopen společensky žít. A v tom má paradoxně jednodušší pozici tvor na první pohled nejsamotářštější - počítačový hráč. Pokud jde totiž jenom o ty rejdící motýlky, má náruživý plejer v podbříšku schováno tolik vzrušení k rozpuku, že mu může být vlastně zhola fuk, jestli jinak bývá lvem salonu, nebo „třeba se vás… plachej“. Stačí, aby bral dostatečně vážně svůj koníček, a motýl mu přiletí pokaždé, když si přečte, či přímo zhltne, poslední novinku o dlouho očekávané hře a vyrazí si ji koupit. Má rande se stříbrnou placaticí.

Sláva GT

Softwarová láska opravdu existuje. Před lety na to přišla stáda pracovníků v marketingu a začala pro hry vytvářet jakousi záměrnou auru dokonalosti, které se říká hype. Bez hypu už dnes nikdo neprodá ani sebegeniálnější kousek a naopak s jeho pomocí si obelhaný zákazník klidně pořídí i brak. Hype je propracovaný byznysový nástroj. A většinou skutečně vede ke komerčnímu prospěchu každého titulu. Ať už je jakýkoliv. Ovšem dějí se výjimky. Komerční masáž paradoxně může hře i  výrazně ublížit. Hlavně té, která je sice všeobecně kvalitní, ale marketing ji dlouho viděl ještě o chlup lepší a neprávem z ní udělal předpokládané sestoupení z nebes. Dnes chci být v byznys komentáři zcela konkrétní. Za toho nejnověji postiženého označuji jednoznačně Gran Turismo 5. Hype a snaha komerčně vyzdvihnout pětileté úsilí Polyphony Digital tuhle hru přizabilo.

Běžně totiž recenzentská hodnocení končící čísly 8 a 9 z 10 dávají fanouškům úsměv na tvář díky pocitu částečné jistoty při budoucím nákupu. Ovšem tentokrát je to jinak. Lidi, co léta sledovali screenshoty z GT5, chtěli vidět desítky. A jsou v rozpacích. Celkové skóre GT5 na Metacritics nižší než u Hot Purusit je teď pro ně jako rána olověnou tyčí do slabin. Ha. Páté Gran Turismo není dokonalé. Ha. Ona je to jen velká a dobrá hra. HaHa. Bůh závodní helmu nenosí! Jak je to jenom možné?

Kazunori Yamauchi! Tenhle sympatický chlapík by se spíš než na pozici šéfa vývojářského studia hodil do čela japonského ministerstva propagandy. Yamauchi je démon. Zatímco si stýská nad nedostatečným výkonem PS3 k tvorbě geniální grafiky, hráči se u toužebně očekávaného Gran Turisma podivují nad strojovou AI, samotářským split-screenem, importovanými tratěmi z GT4 a nad chybějícím kokpitem u osmi stovek aut. Bublina splaskla. Nové Gran Turismo v žádném případě není dokonalé. Je jen velmi dobré. A Yamauchi jako by vůbec nestál nohama na zemi. Místo uznání, že tým přecenil síly a měl se soustředit na kvalitu místo kvantity, pouze tvrdí, že GT5 je dokonalé, ale k dokonalosti krát dvě by ještě potřeboval buď další roky vývoje, anebo úplně nový hardware.

Riziko chyby

Pravda je však úplně někde jinde. Nové GT5 se stalo obětí vlastní megalomanie. Kolem hry se vytvořila neskutečně vyhypovaná atmosféra a tím nejdůležitějším se stala čísla. Kolik bude aut, kolik bude okruhů, kolik se na scénu vyplácá polygonů, kolik fps udrží konzole v zátěži a kolikrát bude muset jít hráč vylít kbelík slin. A to je průšvih. Podívejte, čím víc textu píšete, tím je větší riziko, že někde uděláte pravopisnou chybu. A s tvorbou obsahu ke hře je to úplně stejné. Kdyby těch osm set standardních aut ve hře nebylo, co by se kritizovalo? Že tam nejsou? Kdo určuje, kolik jich má v závodní hře být? Vždyť těch prémiových tam jezdí dvě stě a to je stále více než dvojnásobek toho co, lze nastartovat v NFS: Shift i Toce 3, která samotná byla už před lety kritizována za to, že právě kvůli vysokému počtu aut si jezdec v kariéře nedokáže na žádné pořádně zvyknout. A prásk, u Gran Turismo je to problém. Gran Turismo úplně zvrátilo hodnoty herního obsahu a doplácí na to. Pokud by se o téhle hře dopředu vědělo méně, pokud by každý měsíc nevycházel pečlivě upravený a schválený trailer, pokud by veřejnost nehltala ultra retušované screenshoty, kde má svůj vlastní odlesk snad i logo na kapotě, kdyby Sony nenechávala Yamauchiho tolik žvanit a kdyby nevyšel Proloque s třímilionovou hráčskou základnou, dostávalo by dnes GT5 asi opravdu desítky. Ale nedostává je. Je to prostě jen inovovaný Proloque s nabobtnalým obsahem, do kterého je snadné se strefovat.

Polyphony se tím jako first party developer pro PS3 dostalo do zajímavé situace. Mělo za úkol znovu nakopnout bundle prodej konzole a i když se jim to nejspíš povede (lidé kupují GT5 bez ohledu na recenze, spousta lidí měla hru dávno předobjednanou), tuhle hru bude nějaký čas provázet deziluze. Touha po dokonalosti totiž dokonalost samu nedělá. Zvlášť pokud se k veřejnosti dlouhou dobu nemluví zcela upřímně. GT5 je velké, prodalo se ho už skoro dva miliony kopií, ale není božské. A to spoustu lidí zaráží. Je to skvělá hra za 8/10, což je na ní to nejstrašnější.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama