valecny-singleplayere-vrat-se
Článek Válečný singleplayere, vrať se

Válečný singleplayere, vrať se

Ondřej Švára

Ondřej Švára

15. 3. 2013 23:00 5
Reklama

Když se skoro před rokem zhádali produkční nového MOH: Warfighter Greg Goodrich s redaktorem Gamespotu Tomem McShaem, oba netušili, jak moc je jejich vzrušená diskuze o mravnosti nového Medalu irelevantní. Dnes už víme, že se Warfighter neprodával špatně kvůli tomu, že by byl závadným trenažérem střílení. On sice byl - tupá arkádová střílečka nevzbuzující ve hráčích strach z války, je opravdu trochu červivá, ale hlavní důvod jeho neúspěchu spočíval v něčem úplně jiném. Znovuobnovené MOH byla zkrátka úplně zbytečná hra.

Trh je nasycen

Battlefield, Call of Duty, Medal of Honor... Není to trochu moc mainstreamových her na jeden tržní koláč? Neznám nikoho, kdo by měl čas, chuť a hlavně peníze koupit si je všechny najednou, hrát je a v každém  plnit dlouhodobé komunitní povinnosti spojené s platbami za nekonečné updaty a bonusy. Člověk, který by za jeden rok poctivě odehraje B, C i M, musel být duševně rozpolcen.

Dnešní situace na poli onlinových akcí je opravdu odlišná od té před deseti lety. Jestliže tehdy mohly vedle sebe existovat herně identické série jako Unreal Tournament, Quake a k nim alternativy v podobě Counter-Striku či Enemy Territory, bylo to proto, že si rozdělovaly hráče pouze v diskusních válkách. Ale dnešní online trh je jiný. Je založen na dlouhodobém poutání hráče pomocí komunitních služeb a platebních transakcích. Je snad jednoduché odejít od hry, do které jste si během roku koupili šest map-packů a vydavatel vám ještě slibuje, že na podzim dostanete slevu na další díl?

V takové situaci prostě nelze konkurovat s Warfighterem. Electronic Arts buď velké riziko nevnímalo, anebo ho považovalo za abstraktní hrozbu, kterou Warfighter rozrazí. Ale nepovedlo se. Nové MOH nedokázalo přebrat hráče vůbec nikomu a sklidilo jen posměch. EA nepochopilo stav věcí. Jeho hra nebyla o tolik lepší nebo jiná, aby konkurenci zatopila.

Sázka na obehrané téma

A to je vlastně další důvod, proč novodobý MOH (a nyní k ledu uložený) neuspěl. Je neidentifikovatelný, postejnavý a nevýrazný. Tahle hra jednoduše řečeno neměla být online akcí. Značka Medal of Honor totiž na multiplayer nikdy primárně nesázela a veřejné mínění prostě nezměníte. Jestliže lidé tolerovali nebo si dokonce přáli skok z válečné historie k moderním konfliktům, čistý multiplayer už opravdu nebyl tím, po čem se u MOH touží.

A Electronic Arts místo toho, aby využilo momentální díry na trhu a vytvořilo atmosférický válečný "sólofilm", kterých se nám krutě nedostává, vytvořilo v bledě modrém to, co už dávno prodávají jiní. Na jednu stranu to rozhodnutí chápu. Velkou multiplayerovou střílečku pro rok 2012 EA nemělo a atmosférické singleplayery přitom vyvíjí pořád (Dead Space). Navíc komunitní multiplayer se samozřejmě hůře pirátí a přes mikrotransakce generuje nepřetržité zisky. Vždyť premium služby v Battlefieldu 3 vydělaly 110 milionů dolarů.

Jenže na snahu využít to samé Warfighter prostě dojel. Trh je už válečným multiplayerem přesycen a je nejvhodnější čas vrátit se k tuhému singlu se skvělým scénářem, designem, atmosférou a emocemi. Vždyť i EA jej kdysi umělo, Warfighter je jenom důkaz, že v tomto ohledu zlenivělo. Kdyby EA místo trapného a krátkého čekpointového singlu z Warfightera konečně vyrobilo skvěle nadesignovanou hru jako kdysi Allied Assault a udělalo jí obrovské promo, možná by prodalo víc jak dva miliony "multiplayerových" kopií. A možná by načku nemuselo strkat do mrazáku...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama