Usáma Bin Ladin vs. počítačové hry
Není žádným tajemstvím, že se herní trh přizpůsobuje světovému dění a zákazníkům více, než kdykoliv předtím. Popravdě, možná je aktuálně na pomyslném vršku obchodní a tvůrčí flexibility, tvarující se dle požadavků hráčů a moderních trendů. Vydavatelé mají k ruce internet a vysílají do světa stohy oběžných dotazníků, které už ani neskrývají svou podstatu kumulace dat. Trh se zkrátka rozpíná do všech směrů a pokud možno tak, aby ty nejsilnější větve rostly z aktuálně nejžhavějších témat. Jak asi tušíte, máme na mysli konkrétní událost, jež otřásla všemi vrstvami dnešní společnosti, nejvíce však tou konspirátorskou a politickou. Komunističtí trpaslíci místo mimozemšťanů v Roswellu? Česká vládní krize? Ale kdeže… smrt Usámy Bin Ládina je tím mediálním "blockbusterem", který se od jisté doby promítá i do videoherního trhu.
Byla to jenom otázka času… za těch několik let, co jsou hry naprosto dostupnou zábavou, už jsme v nespočtu akčních her válčili v téměř všech místech, kde byla prolita krev. Druhé světové válce pomalu odeznívají poslední výkřiky a vývojáři se snaží orientovat spíše na konflikty moderní doby, mezi něž lze zařadit i invazi USA na východ. Proč USA? Třeba protože nezáleží na vůli ostatních spojeneckých států, které tak jako tak musí napochodovat na frontu "osobní války", kterou před mnoha lety tento kolos vyprovokoval. Konspirační teorie nechme koňům, ty jsou schopni tyto kecy ustát. Ne protože mají velkou hlavu, ale protože jim nerozumí. Vraťme se nyní o pár let zpět, do doby, kdy se Usáma Bin Ládin stal mediální hvězdou každého televizního kanálu z celého světa.
Fejs 2 Fejs
11/9/2001 – Budování počátků nového věku
Jedenáctého září 2001, kdy se k teroristickým útokům na
budovy WTC (Světová obchodní centra v New Yorku) přihlásil Usáma Bin Ladin
spolu s buňkou organizace Al-Kajdy, byl samozřejmě determinován stav
ohrožení a hlavně nová éra zla promítaného do veřejné videoherní zábavy. Svého
se ihned chopili nezávislí herní vývojáři, zejména jednotlivci, produkující
flashové hry. Už den po útoku se na internetu objevila jednoduchá casual hříčka
zvaná „Kill You Osama“, v níž šlo o jednoduché strefování terčů v podobě
konkrétní persony. Stačil pouze den k tomu, aby se po internetu virálně
rozšířila takováto hra! Což je samozřejmě vzhledem k událostem pochopitelné,
ale o to absurdněji a paradoxněji to celé působí, když vezmete v potaz, že
do té doby drtivá většina nejen amerických obyvatel neměla o Al-Kajdě a už
vůbec o figurce jménem Usáma Bin Ladin sebemenší tušení.
Nenávist, smutek, zraněná srdce a pýcha se samy postaraly o to, aby přesně taková událost rozpoutala řetězovou reakci, díky níž se vývojáři akčních her začali ve velkém zaměřovat na moderní konflikty, které do té doby mnozí přehlíželi. Období temna USA lze považovat za katalyzátor, který rozjel trend akcí z moderní doby, takže pokud vás vytáčí série Modern Warfare, můžete poděkovat tomu vousatému pánovi v turbanu. S nadsázkou řečeno samozřejmě, ale to co Saddám nakousl, Bin Ladin pokorně dojedl. Sám Usáma ovšem účinkoval i v několika větších, leč budgetových titulech, kde většinou zastával roli bosse a obětního beránka. Prvním z nich je akce Fugitive Hunter: War on Terror (taktéž známá jako America’s 10 Most Wanted pod vydavatelem Play-It), jež vyšla v roce 2003 pro PC, PlayStation 2 a Xbox. Pokud jste o hře nic neslyšeli, chyba není na vašem přijímači. Nejde o doporučitelnou, nýbrž ani průměrnou hru, jako spíše patriotistický výtvor, sloužící ke zvýšení pošramocené morálky. V roli speciálního agenta chytáte nejhledanější zločince po celém světě, přičemž finální boss je právě Bin Ladin. Zajímavostí je, že je celá hra koncipována jako FPS, přičemž bossovské scény se s krvavou a záměrnou pravidelností přepínají do režimu klasické bojovky s indikátory zbývajícího života. Pokud si také chcete zabít vlastního Bin Ladina a k tomu ještě tou nejstylovější cestou, Fugitive Hunter je ta správná volba. Uznejte sami, kolik speciálních jednotek dá doopravdy přednost pěstnímu souboji s nejhledanějším člověkem planety, před jasným headshotem?
A teď trocha vážnosti...
Květen 2011 – Konceptuální modelování reality
Kapitola Usámy byla opět otevřena teprve před několika dny,
když světem proletěla zpráva o jeho smrti. Jednotka Team Six z útvaru SEAL
pronikla do utajeného komplexu, kde Bin Ladin sídlil, a během 36 minut jej
usmrtila. Ano, jeho obličej po zásahu připomínal želé, helikoptéra BlackHawk se
stealth technologií se také mohla na základnu vrátit celá, ale údajně je po
všem. Víc není třeba řešit, určitě ne v naší kůži. Přesně tuto událost
rekonstruovalo studio Kuma Games, které pravidelně vydává epizody online FPS
série známé jako Kuma War. Celou svou historii studio těží zejména z kontaktu
s povolanými lidmi z armády, díky čemuž produkuje epizody misí
založené na opravdových událostech. Aby si všichni mohli užít tuto nepochybně
slavnostní chvíli, vyšla 107. epizoda kompletně zdarma – v ní se hráč znovu
podívá do komplexu a jak tvrdí sám ředitel studia, Keith Halper, hráči musí být
stejně přesní a rychlí jako opravdoví vojáci. „Bin Ladin byl špatný člověk a lidé
se díky jeho smrti cítí bezpečněji,“ budiž reakce na rozporuplné ohlasy
veřejnosti.
„SEALs musí být rychlí, chytří a musí mít dostatek štěstí, aby se vojáci Al-Kajdy nedostali ke svým zbraním. Ani Team Six nevěděl, kde se Bin Ladin schovává, proto se ve hře nachází pokaždé na jiném místě, aby byla hra při každém průletu naprosto odlišná,“ dodává Keith, na kterém je vidět až neostyšně velké zapálení pro věc. A není divu. Série Kuma War je sice akční hrou, ale jak můžete sami vidět, z větší části se jedná o politiku a formu národní hrdosti, která se v USA prolíná s naprosto všemi druhy zábavy. Kdybyste v den, kdy se svět dozvěděl o jeho smrti, na Manhattanu otevřeli stánek s párky v rohlíku a pojmenovali jej „Grilovaný Bin Ladin“, na druhý den by se z vás stali milionáři. Obdobné události jsou prostorem pro národní sjednocení, ale také pro hrabání peněz, které jsou - ruku na srdce - až na prvním místě. Už jen díky tomuto fakt lze očekávat mnohem více rekonstruovaných dopadení Usámy Bin Ladina i v titulech, které teprve čekají na odhalení.
Ani Counter-Strike: Source nebyl ušetřen díky aktivní komunitě, která opět dokazuje, že lidská tvořivost je naším největším trumfem. Mapka s názvem „fy-abbottabad“ od uživatele Fletch vyšla 7.5., a od té doby byla stažena víc jak 10 000x, přesto se autor nevyhnul kritice, v níž čelí zejména nařknutí za příliš časnou rekonstrukci podobné události. Na svou obranu samozřejmě dodává, že jediné, co virtuální komplex sdílí s tím reálným, je lokace. Do budov prozatím nelze vstupovat, což se má údajně změnit v další aktualizaci, na které Fletch pilně pracuje. Potíž v kritice ovšem netkví ani tak v předmětu celého sdělení, ani mapě, jako spíše ve faktu, že se jedná o Counter-Strike, který je i přes svou oblibu v herní komunitě pouhou videohrou, v níž se zabíjí lidé. Alespoň tedy pro širou a neznalou veřejnost.
Usáma na divoko
2011/? – Recyklace těl
Je zcela jasné, že výše zmíněné tituly jsou jen začátkem
toho, co pro nás chystají vývojáři her jako je Call of Duty, nebo Medal of
Honor. Nedávno se totiž ve spojení s Modern Warfare 3 mluvilo právě o
jednotce Team Six, přičemž i sám Bin Ladin byl předmětem několika dialogů v předešlých
dvou hrách. Jeden z hlavních záporáků, Makarov, s ním totiž údajně
úzce spolupracoval, což vývojářům nyní otevírá nejedna velká vrátka. Zajímavé
ovšem je, že se o ničem podobném nemluví v nedávno uniklých materiálech, v nichž
je rozebrán prakticky celý scénář hry. Vývoj hry byl už v době, kdy byl
Bin Ladin vyfragován, v pokročilejším stádiu a Sledgehammer Games
pravděpodobně nijak nepočítali s jeho zařazením do hry. Vedení studia
ovšem nedávno vydalo prohlášení, v němž veřejnosti sděluje jejich plány s hrou
– velkou podporu po vydání hry, což znamená spousty multiplayerových DLC v podobě
nových map, ale také rozšíření příběhové linie, které je v případě MW3
opravdu reálné. Ve spojení s tím vším, o čem se tu celou dobu bavíme, jsou
pravděpodobné obě možnosti, leč se zároveň vylučuje přímá návaznost na realitu.
Minimálně se ovšem dočkáme mapy inspirované právě vyhlášeným komplexem, v němž
se vůdce Al-Kajdy schovával, jenž ponese příznačný název jako například „Úkryt“.
Další díl novodobé podoby série Medal of Honor rozhodně nebude takto nenápadný. Série Call of Duty za poslední léta nabrala status velkolepé akční řezničiny a právě Medal of Honor zastupuje labutí píseň oslavných ód, pějících se směrem k vojenským jednotkám na východě. Po dohrání prvního dílu je nadmíru jasné, že mise s Bin Ladinem se objeví i v pokračování, které bude jistojistě brzy oznámeno. Možná půjdeme po člověku jménem Lusám In Badin, zejména z důvodu kladnějšího veřejného přijetí, ale už od pohledu je jasné, v co budou podobné mise v mnoha jiných akcích rezonovat. Všichni si zkrátka budou chtít odkázat na takto důležitou událost.
Písečné dny zítřka
Možná jsme vás měli upozornit na předchozí dva odstavce, jedná se samozřejmě o čiré spekulace. Pokud se ovšem rozhlédnete kolem sebe, tak zjistíte, že se zároveň jedná o nesmírně žhavý kus kovu, který si žádá kování. Ne z důvodu našeho požitku, ale z důvodu upevnění veřejného mínění a narovnání morálky USA, která tolik utrpěla s jedenáctým zářím. Vlády řeší ústní boje, nevinní lidé to odnášejí, přesto je zábavné sledovat vývoj událostí kolem nás, které se tak okatě promítají i do herního průmyslu. Pokud byste někdy uvažovali o kariéře herního analytika, momentálně máte jedinečnou možnost… trh už pravděpodobně nemůže být více předvídatelný.