Dark Reign: The Future of War Článek Top 10 RTS tipů pro fandy Chrise Taylora

Top 10 RTS tipů pro fandy Chrise Taylora

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

19. 2. 2007 23:59
Reklama

V následujících řádcích si představíme rovnou desítku her, které splňují několik základních kritérií. Jedná se o tituly, jež lze zařadit do škatulky real-time strategie. Jde vesměs o hry vynikající nebo velmi dobré. A v jednom či více aspektech každá z vybrané desítky může fungovat jako alternativa výtečnému Supreme Commanderu. A aby byl výběr co nejzajímavější, pokusili jsme se pokrýt celou historii žánru – a zabrousili několikrát i do nezávislé sféry.

Dune 2

Westwood Studios | 1992

Když chce někdo urazit realtime strategie jako takové, řekne obvykle: "Všechno jsou to jenom klony Duny 2". Slavná hra neméně slavného týmu Westwood Studios nebyla první, jež by se dala značkou RTS ocejchovat, na dlouhou dobu se ale stala symbolem a vlajkovou lodí žánru. Supreme Commander skutečně je "klonem" Duny 2. I v něm se staví základny, těží suroviny, vyrábějí jednotky a po mapě posílají směrem k nepříteli. Stejně jako Dune 2 i Supreme Commander nabízí tři odlišné strany konfliktu, obě hry spojuje i sci-fi prostředí. Jasně, interface se od doby, kdy nešlo ani označovat víc jednotek prostým tažením myši, poněkud rozvinul a modernizoval. Může ale SupCom nabídnout adrenalinový úprk před hladovým písečným červem?

Command & Conquer

Westwood Studios | 1995

Je to trochu laciná jiná volba, nicméně celá Command & Conquer patří k nejúspěšnějším RTS. V současné době se navíc chystá její regulérní třetí díl s podtitulem Tiberium Wars. Společným jmenovatelem se SupComem není jen válka budoucnosti (ovšem s relativně střídmým, tomu současnému podobným arzenálem), ale i využití všech prvků, jimiž byla v Dune 2 definována realtime strategie. Z C&C 3 určitě nezmizí ani těžba, ani výstavba, ani výroba a upgradování, ani bitvy tanků, artilerie či speciálních jednotek. Oproti novince Chrise Taylora nabídne ale zážitek přístupnější masovému publiku – a kdo ví, možná i snesitelnější HW nároky.

Z

Bitmap Brothers | 1996

Klasické "zetko" není Supreme Commanderu ani tak podobné herně. Podmínku alternativnosti splňuje v jiné kategorii – má podobě hloupý název. Zatímco Supreme Commander pouze asociuje novou verzi prohlížeče souborů, Z je nevýhodné z mnoha důvodů. Špatně se vyhledává, špatně se zapracovává do rozhovoru, zkrátka samá negativa. Ale žerty stranou – Zetko bylo hlavně vynikající multiplayerovou zábavou, rozhodně rychlejší a akčnější, než je SupCom, singleplayerová kampaň pak pobavila humornými videosekvencemi s robotickými hlavními hrdiny.

KKND

Beam Software | 1997

KKND, což není nic jiného než zkratka pro Krush, Kill 'n Destroy, je zvláštní RTS případ. Hra zajímavá tím, že i když byla rozhodně propagovanější a sklízela vyšší hodnocení než Total Annihilation, nedočkala se zdaleka takové slávy. S odstupem času obě hry samozřejmě nelze srovnávat, mody a zájem komunity udělaly z TA výjimečnou hru. Postapokalyptická a poměrně svižná realtimovka KKND ale mohla při troše štěstí docela klidně dopadnout podobně. Snad kdyby se její později vydané vylepšené Xtreme verze, anebo technologicky pokročilejšího druhého dílu z roku 1998, chytl nějaký zapálený fanoušek...

NetStorm: Islands at War

Titanic Entertainment | 1997

NetStorm je už v době svého vydání opomíjená RTS, přesto hlavně v multiplayeru vynikající počin. Odehrávají se v něm bitvy na vzdušných ostrovech krásného světa Nimbus. Bohužel trpěla hra v době vydání nepříjemným bugem prakticky znemožňujícím online soupeření. Ten opravil až v únoru 1998 patch, v květnu 2002 byly ale všechny oficiální servery pro nedostatečný zájem hráčů uzavřeny. Skupina skalních fandů ale nenechala NetStorm zapadnout prachem dějin – spustila byskně neoficiální server, vydala řadu neoficiálních patchů a addonů, a momentálně nabízí i kompletní hru (status: abandonware) ke stažení na NetStorm headquarters. Právě nadšená komunita je spojujícícm prvkem s Total Annihilation. MP bitvy v NetStormu nejsou vůbec k zahození.

Earth 2140

Topware Interactive | 1997

Earth série je svou hratelností Total Annihilation z her v tomto seznamu dost možná nejblíže. Sci-fi realtimovka klasického střihu začala jako klon klasiky ve 2D provedení se všemi nezbytnými proprietami: těžbou surovin, výstavbou bází a na RTS poměry docela taktickými bitvami. Další díly s názvy Earth 2150 a 2160 rozvinuly zajímavý příběh a přinesly na svou dobu atraktivní 3D zpracování a celkově poměrně velkorysou prezentaci. Vydavatelská společnost Zuxxez Entertainment, pod Earth sérií podepsaná, je stále aktivní a momentálně chystá například zajímavé RPG Two Worlds.

Dark Reign

Auran | 1997

A ještě jednu sci-fi realtimovku, která na první pohled jako by Earth sérii z oka vypadla, si představíme. Dark Reign toho má vážně s Earth 2140 hodně společného – stejný rok vydání, podobně vysoká hodnocení v recenzích, zajímavý sci-fi příběh (i když z budoucnosti trochu vzdálenější), relativně klasikou, ale vybroušenou hratelnost; a také pokračování, které původně 2D hru převedlo do 3D podoby. A stejně jako v případě Earth 2150 i v případě Dark Reign 2 (rok vydání 2000) se jednalo o dobře zvládnuté pokračování a krok vpřed v rámci série.

Globulation 2

Globulation 2 team | 2006

Globulation 2 je první z našich nezávislých alternativ. I v rámci open-source scény se totiž jedná o značně hardcore záležitost, která stejně jako Supreme Commander vyžaduje takticky zdatného hráče. Důvodem je zejména netradiční nepřímý způsob ovládání, kdy jednotky nereagují přímo, ale velitel zadává příkazy a k nim jednotlivé jednotky přiděluje. Chce to si zvyknout (a někdo si nezvykne nikdy, na rovinu), nicméně jde o zajímavý zážitek.

DEFCON

Introversion Software | 2006

DEFCON, vlajková loď indie scény v minulém roce, skvělý mutliplayerový titul vycházející z jednoduché stylizace ovlivněné filmem War Games. Proč ho zmiňovat v souvislosti se Supreme Commanderem? Inu – kde SupCom nabízí velké mapy, DEFCON má v rukávu silnější trumf: odehrává se rovnou na celé zeměkouli. Kde SupCom nabízí taktické rakety, DEFCON se vytasí rovnou s jadernými hlavicemi mezikontinentálního doletu. Bitvy a masakry v nové hře Chrise Taylora jsou lecky velkolepé, co je to ale proti suchému konstatování: "Mexico City, 15 milionů mrtvých" v abstraktním modročerném světě?

Spring

Swedish Yankspankers | 2007

A poslední freeware, respektive open-source hra do sbírky je realtimovka Spring. Původem švédská hra ještě nedospěla k verzi s kódovým označením 1.0, nicméně ke zmínce v tomto článku ji předurčuje fakt, že autoři nikde neopomenou zmínit: inspirováno Total Annihilation. A skutečně: kdo TA hrál, bude ve Spring jako doma. Ano, všechno se odehrává ve 3D prostředí blízké budoucnosti (a líbivém 3D prostředí, to se sluší dodat), ale herní principy byly zachovány prakticky beze změny. Ostatně není divu, když jde v podstatě o stand-alone modifikaci původní TA. Nechybí ani velmi záživný síťový multiplayer.

Přehlídka deseti pěkných, Supreme Commanderu podobných realtimovek je u konce. Kdo si nevybral (páni, máte vůbec rádi RTS?), třeba si svého favorita najde v našem obsáhlém freeware katalogu. Taková S.W.I.N.E. vůbec není k zahození... ;-)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama