Článek Dvacet let s hrami

Dvacet let s hrami

Ondřej Švára

Ondřej Švára

30. 12. 2011 23:00 5
Reklama

Závěr roku je zpravidla vyhrazen bilancování a předsevzetím. To druhé necháme na vás a o to první jsme se právě postarali. Výsledek čeká pod těmito řádky. V dvoudílném retro článku se dozvíte nejen to, co se mezi hráči schumelilo letos, ale rovnou jsme zmapovali důležité události z posledních dvou dekád, kdy i konečně svobodný český člověk mohl hrát, bavit se a číst si o tom. Na kontext doby minulé vzpomínáme textem fotografiemi i videem.

Vzhledem k dlouhé historii herního průmyslu jsou nejčerstvější události z roku 2011 vlastně jen jako právě zašpuntované lahvinky vína, co potřebují dozrát ve sklepě s klenutým stropem. Než se tedy tak stane, jdou na řadu starší ročníky.

1991

Rok 1991 plyne ve znamení nečekaného konkurenčního boje. Propracovaný marketing Nintedna čelí útoku Segy, která představuje zbrusu novou značku Sonic the Hedgehog i se stejnojmenným maskotem. A vzniká fenomén, kterému říkáme konzolové války. K zesílení konkurenčního boje dochází i na platformě domácích počítačů. Stále silná Amiga a počítače od Atari se musejí smířit s překvapivě sebevědomým PC. Doba, kdy osobní počítač předčí domácí computery nejen výkonem, ale i softwarem a multimediálností, se blíží. V Československu se otevírá herní trh. Vznikají první časopisy Excalibur a Bit a hry se začínají oficiálně dovážet.

Na nejdůležitějším americkém trhu se v srpnu 1991 začíná prodávat šestnáctibitová konzole Super Nintendo Entertainment System za 199 dolarů. Čtvrtá generace konzolí tak získává svůj etalon. Cena her pro SNES (stejně jako pro jiné tehdejší konzole i PC) je na dnešní poměry vysoká, od padesáti do devadesáti dolarů.

----------

Microprose vydává Civilization, nejslavnější hru Sida Meiera. Dosud se jí prodalo přibližně deset milionů kopií.

Capcom posílá na trh Street Fighter II, který naposledy přinutí mládež vysypat z kapes všechny drobné na herní automaty. Arkádám pomalu zvoní hrana, ani Mortal Kombat nebo Daytona USA už na tom v budoucnu nic nezmění.

Společnost S3 představuje první 2D grafický akcelerátor pro Windows na jednom čipu. Jmenuje se 911 po slavné modelové řadě automobilky Porsche. Na první 3D akcelerátory si však hráči musejí ještě počkat. Dostanou je až konzole z páté generace, Playstation či N64.

Nintendo je ve státě New York obžalováno z herního monopolu. Soud prohrává a nabízí zákazníkům pětidolarovou slevu na každou hru.

Vznikají studia Blizzard (zatím jako Silicon & Synapse), id Software a Bungie.

V lednu vychází první český herní časopis Excalibur. Poté, co v roce 1990 vyšlo jeho nulté číslo jako osmistránková příloha k časopisu Popular Computer Magazín, rozhodl se kolektiv autorů vydávat Excalibur nezávisle. Vydavatelem je Martin Ludvík a prvním šéfredaktorem Lukáš Ladra. Třiadvacetistránkový černobílý časopis stojí 18 Kč.

1992

Rok 1992 je co do počtu aktivních herních platforem asi nejbohatší v celé herní historii. Existují vedle sebe klubové arkády, prosperující konzole, sílící PC i stále ještě oblíbené domácí počítače. Mimo jiné vznikají moderní žánry realtime strategie a FPS

-----------

Gremlin vydávají hru Zool, jednu z mála skutečně úspěšných reklamních her, takzvaných advergames. Ty se mimo hlavní proud vydávají dodnes, namátkou Volvo The Game.

Díky Ultimě Underworld: The Stygian Abyss se žánr RPG poprvé převléká do plně trojrozměrného kabátu s plynulým vykreslováním. Krokovací dungeony jsou zahanbeny.

Pátého května vydává id Software akci Wolfenstein 3D. Svým vlivem v následujících letech takřka zahubí žánr plošinovek. Ačkoliv akční hry z vlastního pohledu existují od sedmdesátých let, až nyní vzniká pojem First Person Shooter.

Dune II od Westwoodu definuje základní mechaniku realtime strategií. Krom remaku z roku 1998 a jedné freewarovky na ni překvapivě žádná další stejnojmenná RTSka nenavazuje.

Commodore posílá na trh Amigu 1200, nejoblíbenější a také poslední dobře prodávanou amigu. V Československu stojí před slevou čtrnáct tisíc korun, což je trojnásobek průměrné hrubé mzdy. Celá platforma je o rok později pohřbena zaživa Doomem a následnou vlnou 3D akčních her.

Dvacet let s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

Se snížením nákladů na produkci CD mechanik zvolna přichází doba multimediální. Philips uvádí na trh všestrannou konzoli Cd-i, jenž se ale stejně jako všechny další pokusy o hybridní systém špatně prodává kvůli malé poptávce. Luxusní přehrávač her, hudby a videa jaksi nikdo nepotřebuje.

1993

Rok 1993 je již skutečně rokem multimédií. A to v herních konzolích i v osobním počítači. Ačkoliv většina hráčů stále používá k přenosu her kartridže nebo diskety, o budoucnosti je díky dalšímu zlevnění technologie CD-ROM rozhodnuto. Hry jako 7Th Quest či Myst ukazují, jak silný může být zážitek ze hry, jeli obohacena o megabyty videa, digitální hudby a grafiky ve vysokém rozlišení. Avšak Rebel Assault a nastupující subžánr interaktivních filmů zase naznačuje, že ne všechno, co vypadá na první pohled hezky, se dá také dobře hrát. FMV hrám se relativně daří jenom díky masivnímu píár.

--------

V roce 1993 se kvůli abnormální popularitě bojovek Mortal Kombat či Street Fighter II poprvé otevírá diskuze nad videoherním násilím. Američtí senátoři Joseph Lieberman a Herbert Kohl přesvědčují americkou vládu, aby se jím začala vážně zabývat. Videoherní průmysl dostává jasné ultimátum: buď si sám vytvoří žebříček hodnocení závadnosti, podle nějž se budou hry prodávat, anebo to za něj udělají politici. Základní kámen k dodnes platného ratingového systému byl potřísněn Sub-Zerovou krví.

V březnu se rozjíždějí linky na výrobu procesoru Pentium - prvního čipu Intelu, který nectí číselné pojmenování.

Po japonském hardwarovém prologu jménem FM Town Marty dochází i v Evropě k 32-bitové revoluci. Vyhlašuje ji Panasonic, když uvádí konzoli 3DO s CD mechanikou v základní výbavě. Za 699 dolarů je to však příliš drahá švanda. V Česku a později i ve světě se propadá do kategorie rarit.

Star Wars: Rebel Assault je první hra od LucasArts publikovaná pouze na CD a rozjíždí boom takzvaný interaktivní FMV her.

Scifi akce Doom ukazuje směr, kam se mladý žánr FPS ubírá. Doom mu dočasně propůjčuje i své jméno. Až do roku 1998, kdy vycházejí nové revoluční hry jako Unreal a Half Life, se všechny 3D akční hry familiárně nazývají doomovkami.

Dvacet let s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

Společnost Apogee/ 3D Realms ve spolupráci s Id Software naplno rozjíždí byznys s herním sharewarem. Životaschopný se jeví až do konce milénia, kdy funkci spotřebitelského testu přebírají hratelné demoverze.

Česká warez scéna šmelí a hamouní. Zkopírované hry na disketách jsou v Excaliburu častým  tématem k diskuzi. V roce 1993 se ale redakce zamýšlí nad tím, že protipirátská ochrana her je vlastně jen trestáním poctivců. Právě oni musejí listovat manuály a hledat klíčová slova., byť si hru legálně koupili. Na druhou stranu jich zase nebylo mnoho...

1994

Rok 1994 plyne v kurzu klonů Dooma, tedy 3D akčních her, které kopírují jeho technologii i leveldesignem. Na konzolovém trhu si odbývají japonský debut konzole Sega Saturn a Sony Playstation. Zatímco ta první zaznamená úspěch právě jenom na východě, PSX zcela změní herní poměry. Dvojrozměrné hry ze šestnáctibitové éry ustupují polygonům a třetímu rozměru. Díky šedé krabičce, které se později prodá sto milionů kusů.

----------

V Česku je přeběhlíky z Excaliburu založen časopis Score. Mezi první redaktory se objevují známé tváře Jan Eisler a Andrej Anastasov.

Americký časopis Game Zero se jako první herní magazín objevuje na webu.

Looking Glass Studios vydávají System Shock a Blizzard strategii Warcraft.

Double-speed CDROM mechanika stojí v Česku přibližně pět tisíc korun. Průměrná měsíční mzda je sedm tisíc.

Po čtyřiceti letech končí firma Commodore. Osud amigy se naplnil a PC platforma je silnější než kdy dřív.

Desátého listopadu umírá ve svých čtyřiaosmdesáti letech William Higinbotham, autor jedné z prvních virtuálních her s vůbec. Tennis for Two vznikl v roce 1958.

1995

V roce 1995 se v přechodu spritové grafiky do 3D polygonální objevuje další milník. Engine scifi akce Descent umožňuje naprosto volný pohyb hráče ve všech směrech a ačkoliv je celá hra renderována ještě softwarově, (3D akcelerátory ještě nejsou dostupné), jsou protivníci ve hře modelováni trojrozměrně z polygonů a nikoliv sprity. Novou techniku brzy vylepší Quake.

----------

V lednu se na stáncích objevuje už třetí český herní časopis. Jmenuje se Level a jde o nezvyklý pokus vydavatele Martina Ludvíka vytvořit konkurenci sobě samotnému. Stále totiž vydává i Excalibur.

Microsoft vydává Windows 95. Tento systém je pro hráče zpočátku synonymem pouze pro softwarovou nekompatibilitu a pokles výkonu. Přesto se Windows stávají dominantním operačním systémem, když jimi Microsoft zcela účelově vytlačuje svůj vlastní DOS.

Microsoft začíná podporovat hardware klíčovou sadou knihoven nazvanou DirectX.

V Los Angeles se koná první ročník E3, dnes nejdůležitější herní výstavy na světě.

Touha po virtuální realitě roste. Na okamžik se velkým hitem stává helma VFX-1.

Westwood vydává Command & Conquer, budoucí etalon žánru RTS a Team 17 nás baví naštvanými Červy.

Čerstvě promovaní medici Ray Muzyka a Greg Zeschuk zakládají v Edmontonu studio BioWare. Bude se soustředit na žánr RPG...

1996

Rok 1996 je rokem supersilných konzolí. Sega Saturn a Sony Playstation drtí ve druhý rok své existence PC grafickým výkonem. hrami ukazují v plné síle a přinášejí kvalitní tituly jako Dragon Force, Panzer Dragoon II, Wipeout XL nebo Twisted Metal 2. Nintendo posílá na trh N64, poslední konzoli, která odmítá CD-ROM. Vymyslelo pro ni analogový klobouček zjemňující směrový pohyb. Brzy ho použijí i všichni ostatní.

-----------

Bandai pouští na trh handheld Tamagoči. "Nejde ani tak o digitální hru, ale spíše o simulaci jakéhosi rodičovství," píše Level asi půl roku po japonském launchni. Během deseti let se prodá na celém světě 76 milionů pípajících přívěsků.

Arkádový průmysl se chytá posledního stébla a namísto obligátních stříleček, závodů a bojovek, nabízí spíše pohybové aktivity. Vznikají hry se snowboardem, surfovým prknem, lyžemi. Předzvěst toho, co jednou pošle Nintendo přímo do obýváků?

Apple se samo musí přesvědčit, že není videoherní firmou. Pro Bandai navrhuje multimediální konzoli s připojením na internet Pipin ale její pozice na trhu je stejně mizerná, jako samotného Applu. Nastal čas zavolat Stevu Jobsovi.

Na jarním ECTS 96 dokazuje Quake, jak moc už počítačovým hrám chybí 3D akcelerátory, se kterými už by PC mohlo napodobit polygonové šílenství z Playstation. Quakovy postavičky jsou příliš… „hranaté“ . Na novináře nedělá hra předpokládaný dojem. Později však jako jedna z prvních oficiálně vychází i ve verzi pro 3D karty.

Lara Croft se stává prvním herním sex symbolem a z Duke Nukema je Čvorčenegr počítačových monitorů.

Sandbox RPG The Elder Scrolls: Daggerfall překonává dva rekordy Má největší herní svět  a největší počet chyb v něm. Původní verze hry nejde kvůli chybám ani dokončit.  Časem dozraje do relativní dokonalosti.

Klíčová hra Super Mario 64 jako 3D plošinovka s kontrolovaným pohybem kamery naučil ostatní vývojář jak pracovat s polygonální grafikou v otevřeném herním světě

Sid Meier zakládá Firaxis Games. První hrou bude méně známý Gettysburg!

1997

Rok  1997 je již plně zasvěcen 3D hraní. První komerční grafické akcelerátory jsou konečně k mání. Hráči si však na PC neužívají jen grafickou kvalitu v obstojném frameratu. Prostor stále ještě dostává i originalita, vycházejí Dungeon Keeper, Carmageddon či Total Annihilation a  žánr RPG ožívá postapokalyptickým Falloutem.

Firma 3dfx se stává pojmem. Její logo svítí u každé hry, která má ambice vypadat skvěle a grafická karta Diamond Monster 3D na čipu Voodoo za šest tisíc korun chce mít každý.

Microsoft vyvíjí počítačovou myš IntelliMouse, se kterou popularizuje skrolovací kolečko. Během několika let stane nepostradatelnou součástí ovládání nejen webu a dokumentů, ale i her.

Základy masivního online multiplayeru byly dány již ve hře Meridian 59, ale až Ultima Online popularizuje MMORPG. Žánry, jehož jméno vymyslel Richard Garriott. Ultima časem získá sto tisíc předplatitelů, žádná jiná online hra se ničím takovým pochlubit nemůže.

28. dubna 1997 oznamuje studio 3D Realms, že po úspěchu akční hry Duke Nukem 3D zahájilo práci na pokračování pojmenovaném "Forever". Nikdo netuší, že jde o jednotku rychlosti vývoje samotné hry.

Polyphony Digital po pětileté dřině vydávají na Playstation exkluzivní závodní simulátor Gran Turismo. Do dnešních dnů prodala tato značka šedesát milionů her.

John Romero se rozhodl udělat z hráčů svoje děvky. Kontroverzního sloganu pro 3D akci Daikatana později lituje.

Activision kupuje Raven Software a začíná systematicky budovat svoji celosvětovou síť spřízněných studií.

Český veletrh zaměřený na počítačové technologie Invex prožívá své zlaté období. V letech 1996 a 1997 na něj přijde 140 tisíc lidí. Jedním z dominantních témat ročníku 1997 je web. K vidění jsou  například ukázky "hned několika obchodních domů na Internetu, s možností on-line nakupování", jak píše v archivním článku publicista Jiří Peterka. Říjen kdysi býval měsícem Invexu...

Je založeno studio Illusion Softworks.

V Levelu se zase řeší asi nejtypičtější problém každého herního časopisu: Plakát - ano, nebo ne?

1998

Tři platformy a tři revoluční hry. Metal Gear Solid, The Legend of Zelda: The Ocarina of Time a Half-Life přinášejí revoluci na PSOne, Nintendo 64 a PC. Každá hra se stává svým přístupem k hratelnosti inspirací pro všechny následující. Rok 1998 je herně jedním z nejsilnějších v historii. Vychází Baldur's Gate, Diablo, Unreal, NFSIII, Commandos, Thief, StarCraft, Grim Fandango, Soul Calibur. Co jméno, to pojem a hlavně i nová značka.

------------

Unreal a Half Lifeposunují v 3D hrách technickou úroveň, ale také jim mění základy v leveldesignu. Akční hry se přestávají dělit na levely, raději vyprávějí příběh.  Dobrá akční hra již napříště nemůže vznikat bez scénáristy.

iMac popularizuje sběrnici USB. O rok později už Intel pracuje na verzi 2.0. Ta přenáší data mnohonásobně rychleji a připojení přes port USB se stává normou. není problém rychle ukládat data nebo pořádat videokonferenci.

Valve ohlašuje Team Fortress 2. Do deseti let bude určitě hotovo.

Řetězec Wal-Mart si zakazuje prodej padesátky her, které považuje za nevhodné pro mladistvé.

Znakem luxusu se stává sedmnáctipalcový CRT monitor se zabudovanými reproduktory. Ceny se rozpínají od osmnácti do třiceti tisíc korun.

1999

Rok 1999 je rokem rozvoje masivního multiplayeru. Vycházejí hry EverQuest a Asheron´s Call a připravuje se živná půda pro Anarchy Online či Dark Age of Camelot. I Blizzard již uvažuje o MMO světě. Proto Warcraftu vkládá dá hrdinskou až individualisticky pojatou hratelnost a příběh, dost netypické pro RTS.

--------------

Myšlenka na online hraní se díky Dreamcastu probouzí také u herních konzolí. Dreamcast běží na Windows CE a jeho hry mají k PC platformě blízko podobně tak jako dnes ty xboxové. Sám o sobě se však neprosazuje a Sega končí s vývojem jakéhokoliv herního hardwaru.

Dance Dance Revolution poprvé nutí lidí u her zvednout zadek.

Billy Mitchell v Pac-Manovi nasbírá maximální skóre 3.333.360 bodů. Rekordu dosahuje bez ztráty života a to jak svého tak i virtuálního. Sní všechny puntíky i duchy až do levelu 256, ve kterém hra kvůli grafickému bugu končí.

Nové grafické karty například s čipem Voodoo 2 se vyplatí koupit jen pokud vlastníte alespoň Pentium 200.

V srpnu zahajuje AMD výrobu procesoru Athlon z čipové rodiny K7. Firma poprvé vážně konkuruje Intelu, začíná procesorová válka.

Matrix jako jeden z mála filmových snímků skutečně ovlivní videohry. Bullet time následně použitý v Maxi Paynovi je v různých formách u vývojářů oblíben  dodnes.

Minh Le a Jess Cliffe vytvářejí modifikaci akční hry Half-Life zvanou Counter Strike. Zaměřuje se na multiplayer a v mnoha variantách se jí nakonec prodá deset milionů kopií. Pomáhá rozvinou dva fenomény - profesionální síťové hraní a modařskou scénu.  ¨

Do multiplayerových bitev zasahují také dva hlavní korzáři - Quake III Arena a Unreal Tournament.

Dva studenti Eric Harris a Dylan Klebold zastřelí na střední škole v americkém Coloradu dvanáct studentů a jednoho učitele. Společnost znovu otevírá problém příliš snadné dostupnosti násilí mladé generaci. Sega se v Americe rozhodne nevydat k Dreamcastu světelnou pistoli.

Illusion Softworks vydávají Hidden & Dangerous, první českou AAA hru.

Je založeno studio Bohemia Interactive.

2000

V roce 2000 končí doba velkých krabic. V Evropě se začínají balit hry do umělohmotných pouzder v „DVD formátu“ tak, aby se velikostně sjednotily s hrami z Playstationu 2. V USA se sice stále distribuují v papírových krabičkách, ale taktéž zmenšených.

AMD vyhrává závod o prolomení magické hranice gigahertzové frekvence. Šestého března 2000 vydává procesor Thunderbird na Socketu A. Intel představuje své Pentium III na stejné frekvenci o dva dny později. V budoucnu se frekvence procesoru stane ve světle dalších parametrů téměř bezvýznamnou.

Dvacet let s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

Sony velí k první "nextgen" revoluci. Jeho Playstation 2 díky DVD mechanice má pádný důvod zabírat místo i v obýváku. Odkaz hybridních systémů z počátku devadesátých let konečně nachází živnou půdu, Playstation se coby první konzole uplatní i jako DVD přehrávač. PS2 se dodnes prodalo 150 milionů kusů a existuje na něj deset tisíc her.

Nvidia kupuje 3dfx, teď už jí bude konkurovat jen ATi.

Je vyroben první flash disk a má kapacitu 8MB. Diskety jsou nahrazeny, avšak pro nás stále jen velmi potichu. Ještě v thrilleru Collateral z roku 2004 nám připadají flashky jako scifi.

The Sims zakládají zcela nový herní žánr - simulátor člověka. Hra se stává hitem a v roce 2002 už je nejprodávanější PC hrou historie, když poráží letitý Myst.

Koná se první ročník World Cyber Games v jihokorejském Soulu. Progaming se stává sledovaným sportem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama