Článek Před patnácti lety nám dala přítelkyně sbohem

Před patnácti lety nám dala přítelkyně sbohem

Ondřej Švára

Ondřej Švára

16. 9. 2009 22:34 6
Reklama

Koupím Amigu 600+ 40 MB harddisk, 2 či lépe 4 MB RAM, myš, dva joyisticky, 14“ nebo raději 17“ RGB barevný monitor. Také nějaký software (alespoň dvě stě disket). Zasílejte mi prosím nabídky…

Inzerátů, jako byl tento, jste mohli v polovině devadesátých let najít přehršel v každém časopise, zabývajícím se výpočetní technikou. Značka Amiga tehdy v newyorské aukci čerstvě spadla do klína společnosti Escom, a tak hybrid mezi stolním počítačem a konzolí, dlouho nedostižný multimediální vzor pro klasické „písíčko“, tenkrát uzavřel nejslavnější kapitolu své historie. Je tomu patnáct let, co Commodore svým bankrotem odepsal jednu z nejoblíbenějších počítačových platforem a nový majitel jí rok poté definitivně začal kopat hrob.

Co jiného, nežpionýrskou dobou půtek mezi příznivci odlišných technologií byla éra Amigy (španělsky přítelkyně). Těch „Doom forever“ impertinencí, které si amigisté vyslechli od PCčkářů, těch posměšků alá „speaker je trapný“, co kolovaly napříč herními časpopisy od majitelů amig. Vyhraněnost, nesvár, antipatie. V takovém duchu se nesly hádky zastánců šikovné klávesnice a majitelů později dominantního PC.

Barevný zázrak

Aniž bychom zabřehávali do technických detailů, pojďme si srozumitelně zrekapitulovat historii „krabičky“, která se jako jediná může nazývat přítelkyní každého IT nadšence. Rok 1985 - levná Atari ST neumí scrolling, výkonný Apple Macintosh zobrazuje pouze černobíle a PC-XT/AT si ještě minimálně rok počká na svou první interní zvukovou kartu. A do toho vstupuje jako blesk z čistého nebe Amiga 1000, systém vzhledově podobný PC (klávesnice, case, monitor), ale především díky fantastickému multitaskingu daleko a dlouho přesahující jeho možnosti. Díky pokrokovému chipsetu, který umí rozdělit práci s grafikou a zvukem, může hardwarová novinka v pohodě pracovat s grafickým operačním systémem, animací, videem a čtyřkanálovým stereozvukem, se kterým překonává i do té doby skvělý hudební čip SID na Commodoru 64. Majitelé osobních počítačů uraženě mžourají na zelenou příkazovou řádku s černým pozadím…

V první Amize dostal zákazník za patnáct set dolarů high-end, později vyhlášeným časopisem PC World, jako sedmý nejúžasnější počítač historie. Co si na něm mohl zahrát? Například jednu z prvních pěkných her pro Amigu: sci-fi akční adventurku Brataccas z roku 1985, jež byla zároveň prvním počinem vydaným od Psygnosis. Brataccas nabídl drsný svět plný korupce a velkou svobodu pohybu. Dobová kritika naopak peskovala pomalé, nemotorné ovládání a bugy. Co dál? Třeba Mind Walker od Billa Williamse, také jeden z první komerčních titulů pro „tisícovku“ a neradno zapomenout ani na Mindshadow z dílny Interplaye i skutečně raritní Monkey Bussiness, jakýsi klon Donkey Konga. Byly to vskutku pionýrské pokusy pro začínající platformu, pravý boom měl teprve přijít…

Počítač, schopný kouzlit barevné 3D grafy, nemohl být pro byznys maximálně užitečný, když v jeho době chyběla doplňková infrastruktura v podobě kvalitních tiskáren a prezentačního software. Cena Amigy běžné spotřebitele hodně trápila, přitom ve výpočetních střediscích neměl počítač velký úspěch. A tak se stalo, co se stát muselo. Původní Amiga dala život dvěma novým typům – drahé profesionální A2000 a vhodně rozšiřitelnému low-endu zaměřeného na hráče s označením A500. Do té doby herně dominantní osmibity a Atari ST byly postupně co do množství a kvality her odstrčeny ve prospěch nastupující progresivní platformy. Začal zlatý věk amigistů.

Amiga v Česku

Existenční záběr herní pětistovky, vzhledově již známé „bytelné“ klávesice, se v závěru své etapy překryl s rozvojem širší hráčské obce v Československu. V tehdejších magazínech jako Bit či Excalibur se Amiga začátkem devadesátých let úspěšně vetřela do společnosti C64, Atari Xx, PC, Amstradu, ZX Spectra a získala si pozici lídra, aby se později stala levnou alternativou pro začínající hráče. Posuďte sami: v roce 1992 se vedle ultralow-endu v podobě C64 (cca 4000 Kčs) pětistovka prodává za třináct tisíc korun, což je o nějakých sedm tisíc méně, než u tehdejší novinky A1200 a dokonce o polovinu méně, než u soudobé základní dvaosmšestky.

Pokus o plný výčet her pro levnou Amigu je nemožný, vyberme to nejzásadnější. Zatímco ve školách se na počítačích o přestávkách prohánělPrehistorik střídán Grand Prix Circuit, amigistům doma bobtnala sbírka skvělých her jako je Powermonger, Alien Breed, Project X, Chaos Engine, Moonstone, Black Crypt, či SuperCars. Devadesát procent ze sta si vysloužil Turrican v britském magazínu Zero z června 1990. Největší devizy hry? Dynamická a plynulá animace, skvělá hudba, vhodně dimenzovaná obtížnost a množství speciálních zbraní…

Kix Commodoru

Běžný uživatel Amigy to moc nevnímal, ale Commodore neustále bojoval s financemi a úděsným marketingem, což se projevilo například v roce 1990 při ohlášení CDTV (v této době přichází také nástupce dvoutisícovky – A3000). CDTV byl multimediální přízrak, v podstatě vylepšená A500 s optickou mechanikou a jediná konkurence mu hrozila od Phillipsu se systémem CD-i. Jenže Commodore začal zboží propagovat jako „obývákovou“ elektroniku, a tak exotická konzole se vzhledem videorekordéru nebyla dostatečně po chuti ani pařanům, ani běžným spotřebitelům. Ještě že koncem roku 1991 přišla aspoň vylepšená A500+, brzy doplněná „šestistovkou“. Tu lze s nadsázkou označit za amigácký notebook, jenž kvůli absenci numerické klávesnice téměř vyloučil hraní leteckých simulátorů, ale na druhé straně posloužil jako základ mainstreamové A1200.

Příchod 32bitové vlny konzolí byl téměř na spadnutí a v sezoně 1992/93 u nás rotovaly konverze her prakticky už jen mezi Amigou, ST a PC. PCcčkáři tu a tam začínali mít mírně navrch, i když, pakliže chtěli mít sbírku originálních her (což se nestávalo), museli z peněženky obvykle vytáhnout víc, než člověk kupující tu samou věc pro Amigu. Kupříkladu s hrou Epic od Oceanu už ale Amiga opravdu musela před PC zalézt do kouta. Rychlý pohyb vektorových objektů, propracovaná animace, kvalitní statická pozadí - to byly prvky, se kterými se u této hry PCčkáři vytahovali. Zatím to bylo jen takové malé pošťouchnutí, ale cosi naznačovalo. Ta pravá rána totiž měla Amigu zasáhnout již brzy, blížil se prosinec 1993 a id Soft horečně dokončoval cosi velkého…

Nenechte si ujít pokračování trojdílné série článků o historii a současnosti Amigy na Hrej.cz. V hlavních rolích se představí A1200, CD32, PC, Escom, VisCorp, Gateway a další…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama