Článek Tak jde čas...

Tak jde čas...

Luke

Luke

14. 4. 2008 22:51 25
Reklama

Návraty legend obvykle doprovází provolávání slávy ještě dříve, než se legenda samotná objeví ve veřejném prostoru a ukáže se, zda její koruna září dnes stejně jako před lety. Očekávání a juchání vzbuzené v pamětnících se rychle obrací v jakési mrmlání a nenápadné vytrácení do pozadí davu, jako v případě nové trilogie Hvězdných válek. Návraty ve filmu nebo knihách a hrách jsou ošemetné. Jejich autoři se snaží vystihnout atmosféru starých děl, ovšem mýlí se v názoru, že to je přesně to, co publikum čeká. Publikum totiž trochu naivně očekává stejný zážitek jako před lety, aniž by si ve většině případů lidé uvědomovali, že doba pokročila, staré trendy jsou nahrazeny novými a jim samotným se změnil hodnotový žebříček natolik, že to, co bylo „cool“, je dnes „out“. Proto zprávy minulého týdne o návratech herních legend od Interplay nebo starých titulů jako Gobliiins ve mně vyvolávají strach z toho, co se kde pokazí. Časová propast od posledních her je totiž až příliš široká.

Vždyť půjde jen o další díl, řeknete, co by na něm mělo být špatně? V podstatě – všechno. Začněme od vývojářského týmu. Lidé, kteří dělali hry před patnácti lety, jsou dnes daleko od herní kultury nebo se stali součástí velkých týmů, kde vytvářejí sériové věci. Řekněme, že tehdy jim bylo pětatřicet a dnes je jim padesát. Pakliže by vůbec našli důvod se ke svému Velkého Hernímu Úspěchu vrátit, zřejmě nejsou detailně seznámeni s vývojářskými trendy současnosti. Jejich nová hra se starým hrdinou pak může dopadnout buď naprosto nudně, protože se nebude mechanicky lišit, anebo půjde o splácaninu první kategorie, která bude postrádat vyšší myšlenku a ucelený design. V případě, že se vývojáři nevrátí, nahradí je zástup programátorů a grafiků s úkolem převést starou hru do nové podoby anebo do ní něco přidat – a jsme zase tam, kde jsme byli. Firma jako Interplay navíc může podcenit dnešní prodejní sílu značky, která kdysi otřásala světem. Všimněte si, že například Bethesda prodává Fallout nikoliv jako nástupce nějakých starých her, ale jako zbrusu novou originální hru, která v podstatě na původní verze nenavazuje. Jde o rozumný přístup, kdy firma opírá svůj úspěch nikoliv o značku, ale o vlastní původní práci.

Druhá část problému jsou samotní hráči. Hry, které je uhranuly v patnácti letech, budou dnes nazírat jinak a pravděpodobně jimi budou zklamaní. Klasický příklad očekávání-zklamání. Když hrají dnes starocha Earthworm Jima, mají pocit nostalgie, zatímco nová verze přinášející to samé bude otravná v době Super Mario Bros a stovek kvalitních flashovek na internetu. To samé v případě Gobliiins. U té alespoň vývojáři rozumně cílí na dětskou skupinu hráčů, která si původní hry nemůže pamatovat a tudíž ocení novou verzi jakožto „prima nápad“. Pakliže vývojáři zásadně změní herní systém, budou znechucení i skalní retrofandové (nehledě na to, že jim nová verze asi na počítači běhat nebude) - a jsme zase v koncích.

V případě návratů starých herních legend bych se být herním průmyslem držel při zemi a nechal mrtvoly odpočívat a hráče chodit k jejich zaslouženým pomníkům. Pakliže má celý herní průmysl vypadat k světu a rozvíjet se, musí obrátit zraky do budoucnosti a ne se nimrat v minulosti a recyklovat staré nápady. Jen víc prostoru hrám jako Endless Forest, Audiosurf, Guitar Hero, Grand Theft Auto, Mafia 2, Bioshock, Uncharted, Puzzle Quest a desítkám dalších (doplňte v kometářích), které akceptují svojí herní historii tak, jak je, a snaží se na ní stavět další úspěšné věci. Pakliže mě předtucha neklame, vrácené legendy nyní díru do světa neudělají, snad jen v případě, že se k nim bude přistupovat jako k novým námětům, jako v případě Fallout nebo Deathspank, která podle všeho bude mít z Monkey Island více, než si vůbec dokážeme představit.

A to mi Martin Bach vyčítal, že nejsem schopný napsat provokativní komentář...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama