S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl Článek Survarium má varovat před katastrofou

Survarium má varovat před katastrofou

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

27. 2. 2013 23:00 2
Reklama

Survarium, Stalker, GSC, Vostok... kdo se v tom má vyznat? Klíčovou informací posledních měsíců však zůstává, že nového Stalkera se už zřejmě nikdy nedočkáme. Po divokých měsících změn se ukrajinské vývojářské studio GSC Game World odmlčelo, aby z jeho popela povstal nový tým: Vostok Games. Ten nyní chystá online střílečku Survarium, který připomíná hodně DayZ, trochu Armu, ale především Stalkera, se kterým bude mít společné především post-apokalyptické zasazení (byť se hráči tentokrát vydají i za hranice Zóny). Na co se tedy máme koncem letošního roku těšit? Odpovídal nám mluvčí studia Oleg Javorsky.

Mohl byste ještě jednou ujasnit, jak vlastně došlo ke zrušení vývoje Stalkera 2, vytvoření týmu Vostok Games a oznámení hry Survarium?
Jistě. V prosinci 2011 vlastník GSC Game World tým nečekaně zavřel a “zmrazil” vývoj Stalkera 2. Vývoj přitom běžel v tu chvíli hladce, a tak to bylo pro vývojáře celkem šokující. Pak jim zůstaly dvě možnosti – rozutéct se a začít pracovat jinde, nebo zůstat pohromadě a pokusit se najít nějakého investora pro další vývoj. Zkusili jsme to druhé. Po několika měsících různých eskapád a vyjednávání jsme úspěšně sehnali potřebné finance. Jenže vynořil se nový problém s právy: nemohli jsme se dohodnout na používání značky S.T.A.L.K.E.R. A tak jsme museli začít úplně od začátku. Investoři naštěstí věřili, že náš tým má na to dělat skvělé hry, a tak jsme v březnu 2012 mohli založit Vostok Games a začít vytvářet náš první projekt – Survarium.

Jak jste toto divoké období prožívali?
První reakcí byl čistý šok a zklamání nad zavřením GSC a zrušením Stalkera 2. Dělali jsme vše, co jsme mohli, abychom projekt zachránili, ale nevyšlo to. Tak jsme museli spustit plán B a začít se vším od nuly. Přestože děláme novou hru, budeme se snažit, abychom zůstali co nejvíce věrni stalkerovské tradici. Nejdůležitější je, že se podařilo tým zachránit a že jsme zůstali společně jako Vostok Games.

A jak je to tedy s právy na značku S.T.A.L.K.E.R.? Bylo kolem toho dost záhad...
Ano, hodně se kolem toho spekulovalo. Dle mých informací práva pořád vlastní Sergej Grigorovič (majitel GSC).

Survarium má být především online střílečka bez singleplayerové kampaně. Proč jste se takto rozhodli?
Hra založená na multiplayeru nám konečně umožní vytvořit dlouho očekávaný co-op režim v PvE módu, například. Ale to není jediný důvod. Jak můžete vidět z posledních trendů, hry hodně tíhnou ke dvěma vývojovým větvím – mobilním titulům a free-to-play online hrám na PC. Rozhodli jsme se následovat trend a přišli s naší vizí free-to-play online FPS hry. Ale nebojte, vzhledem k naší vývojářské minulosti do hry rádi implementujeme i řadu typických singleplayerových prvků.

Co třeba?
Například chceme klást velký důraz na příběh, což pro online multiplayerový titul není úplně obvyklé. Survarium bude mít hodně prvků ze Stalkera, jako jsou anomálie, frakce, mutanti a podobně. Online režim hry nám navíc umožňuje Survarium neustále vylepšovat a přidávat do něj různé inovace a nové prvky. Budeme hráčům naslouchat a podle jejich odezvy hru upravovat.

A jak to tedy bude s free-to-play modelem? Budou hrát mikrotransakce velkou roli v herní ekonomice?
Free-to-play jsme zvolili z několika důvodů. Zaprvé, je to celkem fér systém – můžete si stáhnout hru a začít hrát, aniž byste utratili jedinou korunu. A když se vám nelíbí, tak ji prostě vypnete a smažete. Ale když se vám líbí, můžete do ní investovat nějaké peníze a udělat si z toho celkově příjemnější zážitek (a taky nějak ocenit vývojáře). To mi přijde jako velmi čestný přístup. Zadruhé, free-to-play model nám umožní omezit pirátství, které je stále velkým problémem pro vývojáře a vydavatele. A koneckonců free-to-play se už ukázalo jako nejprogresivnější směr vývoje moderních her a věřím, že uvidíme stále více a více titulů na této bázi. Co se týče našich plánů na monetizaci, nejsme zastánci agresivní taktiky “plať, abys vyhrál”. Upřednostňujeme více demokratický přístup s tím, že placení nabídne hráčům pohodlnější zážitek. Rychlejší levelování, více herních statistik nebo unikátní předměty, to jsou příklady výhod pro platící hráče.

Skutečně jste tedy museli začít s vývojem od nuly? Nepoužili jste ze Stalkera 2 ani ň?
Survarium vzniká "na zelené louce", všechny herní součásti budou zcela nové.

Jak velké mapy mohou hráči očekávat?
To bude záležet na zvoleném herním módu. Například v PvP módu se rozsah map pohybuje od 100 do 300 metrů čtverečních. Ve Freeplay módu budou mapy o dost větší a budou klást větší důraz na prozkoumávání a survival aspekt hratelnosti. Ještě ale úplně přesná čísla říct nemohu, zatím stále hru balancujeme a testujeme.

Odkud berete inspiraci? Z knih, filmů, her?
Na rozdíl od sci-fi knih a filmů se snažíme přiblížit herní příběh realitě: současné přírodní katastrofy, globální oteplování, nehody jaderných elektráren... to vše nám dává dost materiálů k vymýšlení. Faktem je, že jsme si jako tým dali za úkol dělat hry, které rozšíří lidské zkušenosti a donutí hráče diskutovat o kontroverzních otázkách dnešní doby. O vědě, ekologii, vztahu člověka a přírody, krutosti a vynalézavosti moderní civilizace – a samozřejmě i o duchovnu. Ale ano, máme i nějaké vzory, zejména ty, které se zabývají vztahem “člověk vs příroda” nebo “přežití v post-apokalyptickém světě”. Například Ulitka na skloně od bratrů Strugackých, dílo Kira Bulyčova, z filmů třeba Kniha přežití nebo Já, legenda.

Chystáte další hru z post-apokalyptického prostředí. Co vás do něj táhne pořád znovu a znovu?
Jsme velkými fanoušky post-apokalyptických her, rozumíme této tematice velmi dobře. A cítíme, že jsme v daném žánru ještě neřekli vše, obzvlášť, když jsme měli spoustu nápadů pro druhého Stalkera, které jsme nikdy nevyužili. Sovětsko-apokalyptické zasazení nám přijde pořád dost čerstvé, abychom v něm pracovali. Tentokrát se však posuneme o hodně dál za černobylské prostory: ekologické katastrofy, na nichž příběh stojí, mají globální dopad, takže ve hře se může objevit jakékoliv místo na světě. Začátek cesty bude na obvyklém místě v Ukrajině (i s částí Černobylu), pak se posuneme do Ruska a ještě dále.

Umíte si představit, že byste dělali něco trochu “mírumilovnějšího”?
Třeba fantasy hru?
Proč ne? Ještě v GSC jsme jednu udělali – Heroes of Annihilated Empires. Teď se soustředíme jen na Survarium. Ale možná jednoho dne...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama