Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Streamování od A do Z

Streamování od A do Z

Aleš Adam

Aleš Adam

31. 3. 2020 12:41 21
Reklama

Od konce minulého roku se pravidelně objevuje v médiích Stadia, projekt cloudového streamování her od Google. Její přijetí bylo rozporuplné. Kritiku si Stadia vysloužila nejen za samotnou kvalitu streamování ale také za svou cenovou politiku, za nedostatečné ověření funkčnosti své technologie a za menší nabídku her. Google není zdaleka jediný, kdo zkouší své štěstí na poli streamování her. Do tohoto velmi zajímavého segmentu trhu se už pustila Sony, Nvidia a Microsoft. Existuje i několik menších hráčů, většinou technologických startupů.

Herní streamování přes všechny potíže není podle mého názoru slepá větev. Jednou to bude velká věc. Znovu budeme sledovat vznik něčeho vyjímečného a globálního. V ne tak dávné minulosti jsme zažili masový rozvoj osobních počítačů a vznik celého průmyslu chytrých mobilních telefonů. Mnozí z nás si můžou pamatovat úplné začátky herního průmyslu a jeho rozvoj do dnešních miliardových obratů. Z doslova malých hříček několika nadšenců se stal byznys větší než filmový průmysl! Viděli jsme úplné začátky sociálních sítí. A teď tu máme herní streamování, které možná všechno tohle propojí dohromady. Tato technologie má potenciál vytvořit největší zábavní globální trh v dějinách lidstva. Nelze stát stranou, i když to znamená opakované neúspěchy. Jednou to vyjde.

K ČEMU JE TO DOBRÉ?

Pokud jste hráči, asi máte doma nějaký kus silnějšího hardwaru, který vám pěkně naservíruje hry a nemusíte nic řešit. Jednou za pár let si koupíte novou konzoli, nebo vyměníte komponentu v počítači a máte zase vystaráno. Takhle to funguje roky a funguje to dobře, že ano? Tento stav ovšem vedl k relativnímu uzavření platforem. Máte hru na jedno zařízení, musíte ho hrát na něm. Chcete ho hrát na jiném? Kupte si hru znovu. Není tato konkrétní hra na této platformě dostupná? Máte smůlu. Šup zpátky do ohrádky své platformy. 

Vystačíte si s běžnými neherními stroji a s kapacitou disku na úrovni mobilního telefonu.

Herní streaming by měl otevřít všechny platformy. Tedy v ideálním stavu. Jednu hru si budete moci sdílet mezi počítači, konzolemi a mobilními přístroji. Rozehrajete hru doma v křesle na své konzoli, při cestě do školy či do práce odehrajete dalších pár minut na mobilním zařízení a zase zpět doma tentokrát v posteli dokončíte, co jste začali. Pokaždé na jiném přístroji. Zní to zajímavě, že ano? Navíc nebudete muset řešit hardwarové požadavky. Vystačíte si s běžnými neherními stroji a s kapacitou disku na úrovni mobilního telefonu.

JAK TO FUNGUJE?

 V zásadě lze odlišit dva typy herního streamování: V lokální síti a z cloudu. V lokální síti jsou všechna zařízení připojena na typicky domácí síť a k přenosu hry dochází ze silnějšího stroje na slabší v rámci této sítě. U některých řešení domácího herního streamování je sice nutné připojení k internetu, zátěž však zůstává v domácí síti a na hostujícím stroji. Lokální streamování má proto nižší požadavky na kvalitu internetového připojení a dosáhnout vyšší kvality je teoreticky snazší.

Cloudové řešení je jiné. Vaše zařízení se připojuje přes unikátní účet ke vzdálenému serveru, na kterém probíhají všechny hlavní operace a odkud je poslán signál. Hlavní zátěž je tedy na vzdáleném serveru a na internetové síti. Proto velmi záleží na kvalitě (rychlost, stabilita) internetového připojení.

Streamování hudby, videa a her funguje na stejných principech. Na jedné straně je host - například vzdálený server a na druhé straně uživatel se svým počítačem, mobilním telefonem či třeba televizí. Server zpracovává tzv. syrová data, syrový vstup. Tato data jsou před odesláním zakódována a komprimována do balíčků a poslána přes síť. Přenos v síti je řízen příslušným síťovým protokolem. Protokoly určují způsob pohybu dat v síti. Na straně příjemce musí být systém schopný data zachytit a dekódovat. K tomu jsou dnes hojně využívány webové prohlížeče schopné signál přijmout a číst. Pokud jsou data zachycena správně, dojde k jejich dekódování a stává se z nich vaše oblíbená skladba, film či hra. Způsob a efektivita kódování a dekódování, komprimace a síťové protokoly jsou určující pro kvalitu streamu. Nezáleží tedy pouze na tolik zmiňovaném “rychlém internetu”. Zvláště u her umí novější pokročilejší kodeky (software pro komprimaci a kódování signálu, dat) lépe zpracovat obraz z hry a zlepšit odezvu a tím plynulost a hratelnost.

 Filmy a hudba nemusí na rozdíl od streamování her fungovat v reálném čase a nemusí přenášet vstup ovladačů na straně klienta. Máte-li dostatečné připojení, filmy i ve vysokém rozlišení se vám budou přednačítat. Zatímco vy sledujete dvacátou minutu filmu, stream k vám poslal data obsahující třicátou minutu. Tím je zaručena plynulost. Hry musí být streamovány bez této pomoci a musí docházet k plynulé komunikaci vašich periferií s hostujícím zařízením. Proto ta vysoká náročnost na síť. 

ZAČÁTKY

Nápad využít silný vzdálený hardware na domácí hraní není zdaleka nový. První kroky se podnikaly už na přelomu tisíciletí s výsledkem prezentovaným finskou společností G-cluster na E3 v roce 2000. Tehdy nešlo o skutečný cloud streaming ale pouze místní stream přes wifi. Následovalo několik dalších pokusů. Často se zmiňuje společnost Crytek, který chtěl využít technologii vzdáleného streamování pro Crysis 1. Funkčního řešení jsme se ale nedočkali. Ještě nenastala správná doba. Sítě byly v té době někde jinde a nestačily.

ONLIVE

V roce 2010 bylo spuštěno první opravdu zajímavé řešení herního streamování pod jménem OnLive stejnojmenné společnosti založené v roce 2003. Tato služba nebyla nějakým malým podnikem několika nadšenců ale velká věc s mnoha investory, jakým byli například Warner Bros, Autodesk či Britský Telecom. OnLive byl ve všech směrech moderním pokusem vzdáleného hraní. Měl i v podstatě stejné problémy jako současná řešení. Nabídl možnost hrát hry na řadě zařízení od osobního počítače s Windows přes chytré televize až po mobilní zařízení s Androidem a to skrze svou aplikaci. Nabízel navíc virtualizaci vzdálené plochy, sdílení videí z her, okamžité připojení do hry a prodával vlastní unikátní herní ovladač. Hry bylo možné buď přímo koupit na stránkách OnLive, nebo si zákazníci mohli koupit časově omezený přístup k hraní her z dané nabídky.

Přestože OnLive nabídl moderní prostředí a unikátní službu, nenašel si mezi zákazníky dostatečný zájem. Chyběly exkluzivity, v nabídce byly spíše starší hry a kvalita přenosů byla příliš závislá na konkrétní hře a místě hráče. Nebyl zaručen určitý všeobecně platný standard kvality. OnLive se dostal do finančních problémů a v roce 2015 společnost prodala své technologie Sony a ukončila činnost.

GAIKAI

Ve stejné době, kdy se rozjížděla služba OnLive, pracovala na vlastním řešení hraní ze vzdáleného serveru společnost Gaikai založená úspěšným herním vývojářem a podnikatelem Davidem Perrym s přispěním kapitálu divize Intelu, Qualcommu a několika dalších firem. V roce 2010 byla první veřejná demonstrace a od roku 2011 byla služba nabídnuta veřejnosti. Narozdíl od OnLive, který používal dedikovanou aplikaci, herní stream běžel na webových prohlížečích skrze Adobe Flash player. Gaikai fungoval stejně jako OnLive také na mobilních zařízeních a televizích. Hry byly nabízeny přes odkazy partnerů, distributorů her. Gaikai poskytoval streamovací technologii.

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Gaikai koupila v roce 2012 Sony. Společnost fungovala nadále pod svým jménem a vyvíjela technologie pro Sony. Výsledkem je současný Sony Remote Play, PlayStation Now a Share Play.

PLAYGIGA

Tato méně známá služba se dostala do světové pozornosti koncem roku 2019, kdy byla koupena Facebookem. Ve Španělsku ji v roce 2013 založil Cesar Valencia jako malý startup. V průběhu roku 2014 se podařilo spustit funkční prototyp a následovaly první dohody s herními vydavateli. V roce 2017 byl zahájen komerční provoz ve Španělsku, Itálii a v Argentině. V dalším roce došlo k expanzi převážně v Latinské Americe a v Evropě (v ČR nebyla dostupná) a brzy měl přijít na řadu Blízký východ. V nabídce bylo streamování her jako Mad Max, Grid nebo Lego hry. Její knihovna obsahovala přes 100 titulů. Služba byla dostupná skrze měsíční poplatek. V současné době pracují lidé z PlayGiga na herním streamování pro Facebook. Část týmu založila nový projekt pod jménem Dixper.   

SOUČASNOST

Vedle velkých hráčů, jakým jsou Microsoft se svým xCloud, Google se svou Stadií, Sony s PlayStation Now, Nvidia s GeForce Now, EA se svým Project Atlas a nesmíme zapomenout ani na Tencent a jeho Start (též pod jménem Tencent Instant Play), zkouší své štěstí v cloud hraní několik menších hráčů jako například Jump, Vortex, Shadow, Parsec, Playkey, LiquidSky a Utomik (dříve Kalydo).

I takový gigant, jakým je Google, se musí sklonit před tím úplně posledním síťovým prvkem, kterým je zákazníkův router.

Všechny výše zmíněné služby se musí vypořádat s řadou výzev. Zásadní je rychlost a stabilita internetového připojení a to po celé délce sítě. Ačkoli pokrytí sítě a proklamované maximální rychlosti jsou v mnoha oblastech dostatečné a dokáží generovat zajímavý trh, stále jsou tu problémy se stabilitou respektive odezvou a propustností v síti. Astronomické hodnoty maximálního downloadu jsou vám k ničemu, když je odezva v síti vysoká. Nesmíme zapomenout ani na koncovku sítě. I takový gigant, jakým je Google, se musí sklonit před tím úplně posledním síťovým prvkem, kterým je zákazníkův router. Operátory distribuovaná zařízení nejsou ty nejlepší a zákazník je obvykle používá v základním nastavení. To není zrovna bezpečné a zařízení v základním nastavení nemusí optimálně fungovat. Ani nemluvě o péči, která se v domácnostech těmto kusům elektroniky věnuje. Zkuste si sami sáhnout do svědomí, jestli se zrovna ten váš router neválí někde v prachu za skříní. Méně kvalitní síťovou infrastrukturu může na druhou stranu vyvážit lepší technické zpracování streamování, efektivnější komprese signálu.

DOMÁCÍ STREAMOVÁNÍ

Zdálo by se, že cloudové streamování her je pořád někde v budoucnosti. Nejspíše se v plné síle prosadí až se zavedením sítí 5G. Máme tu ale ještě domácí neboli lokální streamování umožňující využít silnějšího domácího hardwaru (počítač, herní konzole) k streamování her do jiných slabších zařízení v rámci uzavřené typicky domácí sítě. Na tomto poli se už dobře etablovala Sony se svým Remote play a Microsoft s XBox One. Z obou konzolí lze streamovat místně hry do jiného zařízení včetně počítačů. Máte možnost si tedy zahrát hry z PS4 či XBoxu One na svém počítači. Nvidia nabízí streamování z počítače skrze své podporované grafické karty (GTX 650 a novější) do jiných zařízení. Tato služba je primárně určena pro herní tablet Shield ale s využitím softwarové nadstavby Moonlight lze streamovat na další počítače včetně těch bez grafické karty od Nvidie, mobilní telefony, mikropočítače typu Pie apod. Vedle velké trojky Sony, Microsoft, Nvidie se níže podíváme na další řešení domácího streamování.

DOJMY Z DOMÁCÍHO STREAMOVÁNÍ

V následujících řádcích se věnuji několika vybraným službám, které lze využít k domácímu streamování her. Všechny jsou dostupné zdarma a většinou vyžadují vytvoření unikátního účtu na webu výrobce. Šíře podporovaných platforem je velmi podobná. Standard je podpora Windows 10 (Windows 7 z oficiální podpory často vypadl) a Androidu a většinou nechybí Linux, iOS, Mac a Raspberry Pi. Všechny služby jsem zkoušel na PC s i5 2500K (základní takt), GTX 1060 3 GB, 12 GB Ram, SSD a Windows 10 (hostující stroj) a na notebooku HP Pavilion G7 s i7 3632QM, 8 GB Ram, AMD Radeon HD 7600M s Windows 10 (klient). Oba stroje mají nejlepší léta za sebou. Hostující počítač, to je ten, který vykonává všechnu práci a posílá video do klientských zařízení, není žádná super herní mašina. I starší počítač může streamovat hry! Samozřejmě platí, že čím lepší hostující zařízení, tím teoreticky lepší výsledky a vyšší dosažitelné rozlišení streamovaných her.

Účelem této části článku je poskytnout základní informace o níže jmenovaných službách a přidat dojmy z nich. Nejde o žádnou recenzi. Nepoužívám žádné empirické postupy a detailně nehodnotím výkon hardwaru a průběh streamování. Vycházím z čistě subjektivního pocitu ze streamování. Sluší se ještě dodat, že každý software může fungovat na různých sestavách odlišně. Zatímco u jednoho hráče pomalu nic nefunguje, jiný nemusí zaznamenat jediný problém, nebo jsou obtíže jen drobné. Proto je vhodné mé zkušenosti brát jako jedinečné.

TEAMVIEWER

Pokud jste kdy dělali v nějaké kanceláři, asi jste se s tímhle programem setkali. Možná jste tápali, co dělá, nebo se naopak stal vaší noční můrou při představách, že se váš šéf kdykoli může podívat na to, co zrovna děláte na počítači. Teamviewer dělá de facto to samé co herní streamovací programy - streamuje plochu a veškeré úkony z jednoho zařízení do druhého. Proč ho tedy nevyužít ke streamování her?

Vyzkoušel jsem jen několik her a hned jsem pochopil, že tudy cesta nevede. Pouze tahová strategie Europa Universalis IV byla hratelná, i když ovládání nefungovalo správně. Teamviewer ke streamování her tedy ne.

STEAM REMOTE PLAY

Dovolím si říci, že řada uživatelů Steamu o této funkci ani neví. Je schovaná v nastavení a aspoň v mém případě byla v základu vypnutá. Co umí? Pokud máte dvě podporovaná zařízení připojená na tutéž uzavřenou síť, třeba domácí síť, můžete se na obou přihlásit ke svému Steam účtu. U tlačítka “Hrát” (Play) se objeví nabídka streamovat vybranou hru. Nejste omezeni pouze na svou Steam knihovnu a můžete streamovat všechny na hostujícím stroji nainstalované hry včetně těch z GoG, Originu apod. Na klientském zařízení nemusíte mít hru nainstalovanou a ani nemusíte mít volné místo na disku pro její hraní. To ostatně platí pro všechny tyto streamovací služby. Zapnete službu, zvolíte si, jestli dáváte přednost kvalitě streamu před odezvou, či naopak, a nebo vyváženému nastavení. Můžete změnit Bandwidth limit sítě. Pro čistě domácí síť bez obav zvolte nejvyšší hodnoty. Když chcete stream ukončit, prostě odejdete ze hry, případně vypnete Steam.

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Domácí streamování od Steamu funguje velmi dobře. Pokud Steam používáte a nechcete se dále s ničím zatěžovat, toto je nejjednodušší způsob domácího streamování. Stačí mít tuto funkci zapnutou a vybraná zařízení mít připojena na tutéž síť a tentýž Steam účet. Toť vše. Jednodušeji to snad ani nejde.

NVIDIA GAMESTREAM A MOONLIGHT

Nvidia GameStream je úzce spojená s herním tabletem Shield. Protože Shield nevlastním a nikdy jsem o jeho koupi ani neuvažoval, nezajímala mě ani služba GameStream. Je tu ovšem nadstavba na GameStream pod jménem Moonlight. Ten umožňuje využít službu Nvidie ke streamování do mnoha dalších původně nepodporovaných zařízení. Zásadní podmínkou je vlastnit podporovanou grafickou kartu od Nvidie a zapnutý režim Shield v GeForce Experience. Stream běží pouze skrze prohlížeč Google Chrome. Máte-li AMD, nebo bojkotujete-li z nějakého důvodu Chrome, přesuňte se k další streamovací službě. Tato není pro vás.

Moonlight je na internetu velmi dobře hodnocený a já se na jeho vyzkoušení tudíž těšil. Bohužel jsem zaznamenal několik problémů. Automatické spárování dvou zařízení nefungovalo a musel jsem zadat příslušné údaje ručně. Nic tragického. Horší to bylo s dalším nastavením programu a celkově s funkčností. Oba moje testovací počítače mají odlišné rozlišení a s tím si Moonlight neuměl dobře poradit. Při spuštění streamu opakovaně docházelo k zatuhnutí obrazu. Několikrát jsem musel dokonce restartovat hostující počítač.

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Ačkoli se nakonec povedlo službu spustit, metoda pokus omyl zabrala příliš času a uživatelskou přívětivost bych proto hodnotil negativně. Kvalita streamu byla srovnatelná s Steam Remote Play, ale problémy s rozlišením hry se objevovaly opakovaně. Umím si představit, že je Moonlight pro mnoho hráčů ideální volba, já mezi ně nepatřím a dal bych přednost jiným řešením. 

RAINWAY

Pokud jste četli tento článek pozorně, říká vám něco jméno David Perry, který se spolupodílí na tomto projektu. V roce 2018 byl spuštěn beta provoz a od roku 2019 služba funguje v plné síle. Počátkem roku 2020 byla zprovozněna funkce streamování z PC do XBox One. Na webu se objevily zprávy o několika milionových investicích. Začátky jsou slibné a Rainway má opravdu co nabídnout.

Kvalita videa byla velmi dobrá, odezva rovněž. Měl jsem však problémy se zvuky. 

Velmi mě zaujalo moderní a pěkné uživatelské prostředí a široké možnosti nastavení. Rainway sám našel všechny hry na disku a seřadil je do přehledných dlaždic. Streamuje se přes webový prohlížeč. Narozdíl od Moonlight nejsme omezeni na Chrome. Používal jsem Firefox. Po spuštění služby dochází k připojení na vzdálený server a následně začíná samotný stream. Stream je sice lokální, ale je nutné připojení se k účtu na vzdáleném serveru. Kvalita videa byla velmi dobrá, odezva rovněž. Měl jsem však problémy se zvuky. Někdy nefungovaly úplně a musel jsem stream restartovat. Jeden večer jsem nebyl schopen se ke službě připojit vůbec. Asi po hodině byla funkčnost obnovena. Podle dostupných informací dochází k podobným problémům pravidelně. Vyzkoušel jsem i streamování do mobilního telefonu. Fungovalo překvapivě dobře a já si pár minut zahrál na mobilním telefonu Skyrim. Používal jsem XBox One ovladač připojený přes Bluetooth.

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Nebýt výpadků spojení ke vzdálenému serveru a obtíží se zvuky, byl by Rainway můj favorit. Celkový dojem byl velmi dobrý a vzhledem k dění kolem tohoto řešení bych se nebál o jeho další rozvoj. Určitě stojí za to Rainway dále sledovat.   

PARSEC

Stejnojmenná společnost sídlící v New Yorku byla založena už v roce 2016 a stojí za ní Benjy Boxer. Vývojový tým Parsecu se podílel na základu pro další streamovací službu OMEN Game Stream určené výhradně pro produkty Hewlett-Packard, především herní notebooky.

Vzhled uživatelského prostředí ve mně příliš nadějí nevzbuzoval. Rainway působil mnohem lépe. Žádný dashboard, žádné pěkné ikonky s mými hrami. Nic! Díky jednoduchosti jsem vše nastavil rychle a váhavě spustil první stream přes dedikovanou aplikaci (využít lze i webovou aplikaci pro Chrome). Před sebou jsem měl kopii obrazovky mého hostujícího stroje. Vzpomněl jsem si na Teamviewer a jeho (ne)schopnost streamovat hry. Má nedůvěra se prohloubila. Spustil jsem Steam, bez přemýšlení vybral hru a dal hrát. Upřímně, čekal jsem, že hra ani nenaběhne. Mýlil jsem se. Stream fungoval velmi dobře a plynule. Občas jsem pozoroval drobné změny v kvalitě, ovšem nic dramatického a po hodině hraní jsem to už ani nevnímal. Byl jsem překvapen. Dosud nejlepší kvalita streamu a nejstabilnější služba. Následovala série testů. Ke konci jsem Parsec vyloženě ždímal. Spuštěný plně modovaný Skyrim, několik videí na youtube, hudba a několik oken prohlížeče. To vše jsem úspěšně streamoval z mého herního veterána do starého a na hry dávno nepoužitelného notebooku. Vyzkoušel jsem také stream do mobilního telefonu - opět Skyrim. Tam byl výsledek horší. Stream se ukázal být nestabilní. Vinu bych dával na prvním místě nastavení mého wifi připojení - vysílání pouze v pásmu 2.4 GHz, doporučuje se 5 GHz.

 

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Parsec mě ohromil. Kvalita jeho streamu byla velmi konzistentní. Občas jsem zaznamenal drobné problémy se zvukem a kostičkování obrazu v případě rychlých změn pohledů ve hře, jinak vše fungovalo velmi dobře. Zpětně hodnotím jako velkou výhodu streamování celé plochy hostujícího počítače. Službu díky tomu lze využít i pro neherní účely podobně jako Teamviewer s tím, že je Parsec výrazně plynulejší. Můžete tak sedět u jednoho počítače a pracovat s několika počítači zároveň. Bohužel jsem měl i nepříjemný problém, který se odhalil až po delším čase testování. Parsec po spuštění PC někdy fungoval jen částečně. Uměl se připojit ke vzdálené ploše, ale každá vzdáleně spuštěná hra okamžitě ukončila činnost. Pomohl pouze restart Parsecu, což znamená osobní interakci s hostujícím počítačem a tomu se chceme u vzdáleného hraní jaksi zbavit. Jako pojistku pro tyto případy jsem proto používal Teamviewer, přes který jsem vzdáleně prováděl restart Parsecu. 

REMOTR

Dalším řešením umožňující herní domácí streamování je Remotr, jenž nabízí svou aplikaci na Apple Store i Google App Store. Hodnocení je na obou platformách smíšené s velmi pozitivními i velmi negativními recenzemi. Tato služba je zaměřena na streamování her z domácího počítače na mobilní zařízení. Ačkoli se prezentuje i jako streamovací řešení počítač - počítač, není tento způsob nadále podporovaný. Aplikace pro klientské zařízení na Windows již není dostupná. Podpora Linux a Mac byla slíbena, ale nakonec nikdy nenaplněna. Celý projekt se mi zdá být opuštěný, ačkoli na oficiálním webu není o ukončení podpory a vývoje ani slovo. Můj dojem podporuje několik neoficiálních diskuzí na Redditu a LinusTechTips. Remotr je stále nabízený a některými velmi pozitivně hodnocený, proto ho v tomto výčtu streamovacích služeb nevynechávám.  

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Kolem Remotru se točí řekněme klepy o bezpečnostních problémech, k čemuž se autoři služby nijak nevyjádřili. Samotný oficiální web nemá žádné aktuality, aktivní blogy, cokoliv, co by poskytlo aspoň nějaký kontakt uživatele s vývojářem. To je pro mě vždy varovným signálem. Remotr za mě ne.

DIXPER

Zatímco PlayGiga chystal velkou expanzi a původně nepočetný tým se zněkolikanásobil, rozhodl se jeden ze spoluzakladatelů odejít a založit si svůj vlastní startup pod jménem Dixper. Stalo se tak v roce 2018 a zakladatelem je Iván Mayo.

Po registraci se instaluje hostující aplikace. Dostupná je zatím pouze Windows 8 a 10 verze. Klientskou část obstarává webový prohlížeč. To umožňuje streamovat na všechna zařízení podporující webové prohlížeče. Oficiálně se doporučuje Chrome, Firefox a Safari. Já používal Chrome. Uživatelské prostředí aplikace je velmi jednoduché. Po spuštění streamu z hostitelského počítače se vygeneruje link. Ten se musí odeslat do klientského zařízení, které se skrze něj přes web připojí na stream. Přenáší se celá plocha hostujícího stejně jako u Parsecu.

Streamování od A do Z
i Zdroj: Hrej.cz

Velmi se mi líbila možnost měnit na klientovi v průběhu streamu kvalitu obrazu, cílovou hodnotu snímků za sekundu (fps) a plynule přepínat z plného zobrazení do zobrazení v okně. Tady přepínání mezi zobrazení v okně a plným zobrazením funguje opravdu dobře i ve hrách narozdíl od Parsecu, v jehož případě takové přepnutí dokázalo občas hru zaseknout. Šikovná je do streamovacího okna zabudovaná funkce vzdáleného vyvolání správce úloh, což se hodí právě ve chvíli, kdy se vám hra na hostovi zasekne a vy jí potřebujete vzdáleně vypnout. Jak bych tohle ocenil u Parsecu! Naopak velmi zlobila funkce vyvolávání kontextové nabídky streamování, která je nastavena na klávese ESC. Má fungovat tak, že když chcete vyvolat menu streamování, podržíte klávesu ESC po dobu alespoň 3 sekund. Tím se má zamezit interakce mezi vyvoláním menu streamu a vyvoláním menu ve hrách, které jsou rovněž velmi často prováděny touto klávesou. Bohužel nejspíše odezva stála za tím, že jsem na místo odchodu ze hry vyvolával streamovací menu a prakticky nešlo ze hry odejít jinak než přes správce služeb. To je škoda. Odcházet ze hry přes ukončení ve správci úloh není fakt ideální řešení. K této interakci funkcí klávesy ESC docházelo poměrně často, avšak zdaleka ne vždy.

Kvalita obrazu byla velmi dobrá u všech testovaných her. Zvuky se přenášely trochu ztišené. Odezva ovládacích prvků nebyla špatná, ale u Parsecu či Steamu byla lepší. Dobrá byla komunikace s XBox One ovladačem a klávesnicí. U myši jsem pocítil odezvu horší. Dixper je funkční a dobré řešení herního streamování. Potěší jednoduchost a užitečné funkce. Zklamala odezva myši. Možná se jednalo o problém mé konkrétní sestavy. Celkově tuto službu hodnotím kladně.  

SHRNUTÍ A ZÁVĚR

S herním streamováním jsem strávil uplynulé tři týdny a byla to zajímavá zkušenost. Mohl jsem si vyzkoušet několik dobrých a funkčních služeb. Nejhorší z nich byl Remotr, jehož vývoj je nejspíše opuštěný. Uživatelé Steamu to mají jednoduché: Pokud chcete teď hned streamovat a na zkoušení jiných služeb nemáte chuť či čas, Steam je pohodlná a dobrá volba. Máte-li doma podporovanou grafickou kartu od Nvidie, můžete se směle pustit do testování jejich řešení. Chcete-li přenášet celou obrazovku hostujícího stroje, doporučuji sáhnout po Dixperu a Parsecu. Druhý jmenovaný se nakonec stal mým osobním favoritem a službou, kterou budu používat nadále. Subjektivně mi Parsec přišel nejlepší v odezvě ovládacích prvků. Rainway sice vypadl z mého top, přesto budu jeho vývoj nadále sledovat. 

O budoucnost herního streamování se nebojím. Je to další logický krok. Není otázkou jestli ale kdy. Pokud chcete aspoň “přičichnout” k této budoucnosti, můžete to zkusit sami doma spuštěním vlastního herního streamování. Než k nám to cloudové streamování dojde, bude to ještě chvíli trvat. Nakonec se mu hráči nejspíše nevyhnou, proto si myslím, že je dobré se o něj byť třeba jen povrchně zajímat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama