Článek Square doplatilo na naivitu

Square doplatilo na naivitu

Ondřej Švára

Ondřej Švára

19. 4. 2013 22:00 21
Reklama

Kdoví, co by se stalo, kdyby se firmě Square Enix komerčně nedařilo ani s letitým Final Fantasy. Už takhle má dost problémů. Ty nejčerstvější si vyžádaly dokonce hlavu ředitele Yoichiho Wady. Vydavatelství se ocitlo v opravdu nezáviděníhodné pozici.

Způsobilo si ji však samo. Square Enix v posledních době trpí napoleonským komplexem. Z malé firmičky na pohádky o tisíci a jedné noci z Final Fantasy se díky skupování konkurence vyšvihlo do pozice v širší světové špičce, ale na víc nemá. A poněkud umělý vzestup nakopnutý akvizicí Eidosu v roce 2009, se pro ni stal psychologickou zátěží. Manažeři Square chtějí být konkurencí pro Activision, EA a Nintendo, ale při vší úctě se jim vyrovnají pouze ve smělých plánech a vizích. A ty teď s oficiálně prozrazenou krizí vzaly za své.

Fuj, Tomb Raider

Účetnictví Square se propadlo do červených číslech a snad jako by chtěl jeho management potvrdit pravdivost úvodních odstavců, svádí svůj neúspěch dost nepochopitelně na špatné výkony klíčových značek Tomb Raider, Sleeping Dogs či Hitman. Na jejich neúspěch? Vždyť tyhle hry dohromady prodaly přes deset milionů kopií! Za blamáž by podobné výsledky mohl označit snad jen Activision…

Jenže Square očekávalo prodeje minimálně o třetinu vyšší. Například od Tomb Raidera chtělo nějakých pět až šest milionů kopií, zatímco se jich prodalo "pouze" tři a půl milionu. To je první známka obrovské naivity. Firma prý nechápe, proč se vysoké hodnocení na Metacritics neodrazilo právě v prodejích, ale odpověď je přece nesmírně jednoduchá: Proč by mělo? Na Metacritics je důležité nejít pod sedmdesát bodů a uchovat si zelený proužek u názvu hry. O nic jiného nejde. Pod touto hranicí se totiž hra neprodává v milionech, ale už jen ve statisících a tuhle zákonitost Tomb Raider beze zbytku potvrdil. A to ještě v tom příznivějším duchu - je zelený a prodal tři miliony her. Čemu se Square diví?

Ztráta téhle firmy je proto opravdu působena především naivitou a nezkušeností s velkým byznysem. Fiskální rok 2013 byl pro Square navíc úplně prvním, kdy se spoléhalo jen na vydávání "západních" her bez jednoznačného hitu v domácím Japonsku. To také o něčem svědčí.

Square zkrátka není schopné dostát svým přehnaným ambicím a jeho vlastní očekávání jsou pro něj největším soupeřem. Proto se momentálně topí ve ztrátě 140 milionů dolarů. "Ten obrovský schodek byl něco jako hlas shůry, že mám odejít," říká ke svojí rezignaci bývalý šéf Square Yoichi Wada. Ano, odchodem šéfa se firma snaží řešit svoji situaci. Ale nejen tím. Obměňuje také představenstvo a vyhazuje řadové zaměstnance. Jako první odnesla novou politiku pobočka firmy v Los Angeles.

Investice nejen herní

Square se zkrátka rozhodlo šetřit, ale to není jediný způsob, jak provést důležitou reorganizaci. Square musí naopak i hodně investovat a to nikoliv do her, ale především do servisního byznysu, trendů a technologií. Square by mělo spustit svůj vlastní digitální kanál, mělo by se zajímat o cloud, zavést free-to-play a casual portfolio, prostě začít se vším, co již u silnější konkurence funguje, jinak se jí nikdy nepřiblíží. Ne nadarmo tyto moderní služby neprovozovalo ani THQ a dnes už je rozporcováno mezi ostatní.

Pokud deset milionů kopií a záloha stabilního Final Fantasy nestačí "velké-malé firmě z Japonska" na udržení černých čísel, mělo by zkrátka Square přemýšlet o tom, jak hry prodávat ještě chytřeji. Nový ředitel firmy Yosuke Matsuda říká, že se pořádně podívá na to, co ve firmě dřív fungovalo a co ne. To je fajn přístup. A možná, zjistí že úspěch Square najde v menších nárocích.

A třeba i paradoxně ve svém zmenšení. Osvobození Eidosu, Taita, Crystal Dynamics nebo IO by možná mohlo být novým začátkem, ve kterém přehnané sny ustoupí reálnému plánování. Vždyť tahle studia přece nedělají úspěšné hry, ne?

Z historie: jak Square Enix málem nebylo

Square Enix už jednou před zásadním problémem stálo. Mezi roky 1985 a 1987 vydalo několik neúspěšným her pro Famicom a kvůli finančním těžkostem mělo skončit. Ještě chtělo dokončit nové RPG inspirované Dragon Questem s názvem Final Fantasy a pak...

Pak se z prvního Final Fantasy stal hit s půl milionem prodaných kopií a to firmu nejenže zachránilo, ale zadělalo jí na příští mnohaletou stabilitu. Final Fantasy se stalo hlavní studiovou sérií.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama