Co v roce 2021 čekat od Sony?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Co v roce 2021 čekat od Sony?

Co v roce 2021 čekat od Sony?

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

11. 1. 2021 16:00 3

Už jsme si představili očekávané hry roku 2021, mezi nimiž figurovaly také tituly z produkce Sony Interactive Entertainment Wolrdwide Studios, tedy od studií pod hlavičkou známého výrobce konzolí. Společnost nám koncem loňského roku naservírovala PlayStation 5 a několik her, které ji doprovodily do obchodů, jmenovitě Demon's Souls, Sackboy: A Big Adventure, Spider-Man: Miles Morales nebo Astro's Playroom, jenž byl dokonce rovnou předinstalovaný na disku.

Reklama

Sony už vyložila karty připravené pro letošní rok, takže už máme jistou představu o tom, co můžeme očekávat. Přeci jen by ale mohlo dojít na nečekaná překvapení. Pojďme si tedy říct, co by se v „modrém týmu“ mohlo v roce 2021 stát, spekulacím se totiž meze nekladou.

Na kávičce v SIE Worldwides Studios

Sony má v portfoliu 12 studí, pokud tedy nepočítáme podpůrné týmy, které nepracují na vlastních projektech (například SIE San Mateo nebo XDev Europe). O některých je slyšet více, o některých méně, všechna se ale významně podílí na produkci exkluzivních titulů. O kterých bychom mohli slyšet v roce 2021?  

Hodně prostoru dostávají Insomniac Games. Americké studio pracuje pro Sony už přes dvě dekády, teprve v polovině roku 2019 bylo konečně koupeno. O prominentní roli mezi dalšími first-party týmy se zasloužilo díky pavoučímu muži, prodeje Spider-Mana z roku 2018 se totiž vyšplhaly k 20 milionům kusů, čímž se stal jednou z nejúspěšnějších PlayStation exkluzivit.

Co v roce 2021 čekat od Sony?
i Zdroj: Hrej.cz

Tou dobou šlo zároveň o nejrychleji prodávanou exkluzivitu, během prvních tří dnů se udalo 3,3 milionů kopií (z toho 2,2 milionu digitálně), což následně překonali až Naughty Dog s The Last of Us Part 2 (4 miliony). Na úspěch původního dílu chtěli Insomniac Games navázat s Milesem Moralesem, ten ale na Petera Parkera výrazně ztrácel. Co se digitálních kopií týče, oslovil na PS4 a PS5 během prvních dnů po vydání „pouze“ 663 tisíc hráčů. Pokud by došlo na oznámení dalšího Spider-Mana, asi by to nikoho nepřekvapilo. Na základě zájmu ze strany hráčů se ale dá usuzovat, že se další pokračování vrátí k Peterovi Parkerovi. Na řadě je však Ratchet and Clank: Rift Apart.

Když už bylo zmíněno zlobivé psisko, můžeme se přesunout rovnou do Santa Monicy. Naughty Dog štěká pro Sony od roku 2001, studio je zodpovědné za Crashe Bandicoota, na svědomí má také značky Jak and Daxter, Uncharted a v neposlední řadě také The Last of Us. Pokračování posledně jmenované hry způsobilo velký poprask, tuhle pohádku ale už všichni dobře známe.

Co lze od Naughty Dog očekávat? Nabízí se multiplayerový přídavek. Ten by měl vycházet z Factions, které byly přilepeny k prvnímu dílu. S režimem se počítalo také v případě dvojky, studio se ale rozhodlo soustředit všechny dostupné zdroje na vývoj singleplayerové části. Došlo tedy k překvapivému oznámení, že se Factions objeví později, patrně ve formě standalone režimu. Autoři nespecifikovali, kdy by se měl objevit, není ale důvod, proč by na něj nemohlo dojít právě letos.

An update regarding multiplayer: pic.twitter.com/CUd98LgJGC

— Naughty Dog (@Naughty_Dog) September 27, 2019

 

A co pokračování série Uncharted? O něm se mluvilo především v souvislosti s nově vznikajícím týmem v San Diegu. Jeho náznaky jsme viděli poprvé zhruba před dvěma roky, podle všeho by měl spolupracovat s jedním z dalších first-party studií, nejčastěji ale bývají zmiňováni právě autoři Uncharted. Tuto možnost podporují také pracovní pozice, podle nichž bude nepřiznané studio pracovat na akční adventuře, která otevře „další kapitolu filmového vyprávění“. Když už je řeč o stříbrném plátně – filmová adaptace Uncharted jde do kin letos. Autoři mají spoustu možností, jak v odkazu Nathana Drakea pokračovat, což ostatně ukázal už spinoff s podtitulem Lost Legacy.

Než opustíme San Diego, je potřeba zmínit, že právě zde sídlí studio zodpovědné za sportovní sérii MLB The Show. Právě letos bychom se mohli dočkat baseballu nové generace, poprvé po letech navíc i na ostatních platformách. Konkrétně víme o Xboxu. Sony přislíbila, že se více informací objeví začátkem roku.

Oregonské studio Bend patří pod křídla Sony od roku 2000. Krom Uncharted: Golden Abyss stojí i za third-person střílečkou Syphon Filter. Speciální agent Gabriel Logan by se sice eventuálně mohl vrátit na scénu, vývojáři se však zřejmě pustí spíše do pokračování Days Gone. Open-world plný freakerů a naštvaných motorkářů u kritiků sice příliš nezabodoval, hned několik měsíců se ale držel v žebříčcích nejprodávanějších her, což je pro vydavatele mnohem důležitější ukazatel. Možná se právě letos dočkáme alespoň oznámení druhého dílu.

 

 

Před 15 lety Sony investovala do Guerilla Games. Studio se blýsklo titulem Horizon Zero Dawn, nyní pracuje na pokračování. Sluší se ale zmínit, že se tým za těch několik let velmi slušně rozrostl, momentálně zde pracuje přes 400 lidí. Je zde tedy určitě prostor na další projekty, co třeba pokračování série Killzone? Do téhle teorie hází vidle včerejší zpráva o ukončení provozu oficiálního webu série. Pokud tedy nejde o snahu značku vybudovat zcela od základů, zní realističtěji zcela nová střílečka podobného ražení. V roce 2018 studio poptávalo vývojáře se zkušenostmi s vývojem multiplayerových her. Tou dobou se navíc nechal naverbovat Simon Larouche, který v minulosti pracoval na Killzone 2, načež si na nějaký čas odskočil do Ubisoftu, kde se věnoval Rainbow Six Siege. Je tedy nejvyšší čas novinku představit.

V letošním roce bezpochyby uslyšíme o Polyphony Digital, zde je situace naprosto jasná. Fanoušci série Gran Turismo se nemohou dočkat dalšího číslovaného dílu, nic jiného se však od studia nečeká. To samé platí i pro SIE Santa Monica, které letos minimálně představí pokračování God of War (i když bychom se rádi nechali vyvést z omylu, pokud by Ragnarok letos skutečně vyšel, pozn. redakce). Překvapit by mohli autoři z PixelOpus. V říjnu roku 2019 vydali Concrete Genie, možná se brzy vytasí s další artovou jednohubkou.

Od koho se naopak letos nedá příliš očekávat? Sem by se dalo zařadit studio Sucker Punch. To s největší pravděpodobností odstartuje vývoj pokračování samurajské akce Ghost of Tsushima. Napovídají tomu pracovní pozice, jejichž prostřednictvím autoři shánějí pisálky se zájmem o feudální Japonsko, kteří zároveň rozumí designu open-world her. Tým Media Molecule se zase ještě nějaký čas bude věnovat Dreams. Komplexní herní editor byl ostatně ve vývoji sedm let, autoři mu zajisté budou chtít věnovat další čas. A vzhledem k tomu, že tým tvoří pouze 60 lidí, nedá se očekávat, že se zároveň pustí do něčeho dalšího.

Hry na zakázku

Není nic zvláštního, když si výrobce konzolí domluví obsah u „cizích“ studií. Pro Sony tímto způsobem vzniká hned několik zajímavých titulů. Často není úplně jasné, zda se postupem času neobjeví také na dalších platformách, časová exkluzivita patří mezi velmi populární strategie, to ale není tak podstatné.

V předchozím článku už jsme se o některých hrách zmínili, jde třeba o Returnal od Housemarque. Ti patří mezi vůbec nejstarší finská studia a jsou zvyklí pracovat s těmi největšími hráči průmyslu. Zrovna pro Sony už v minulosti několik her dodalo, kupříkladu Resogun nebo Alienation. Na PlayStationu se pak patrně naposledy objeví exkluzivní obsah od Arkane Studios, byť jde v případě novinky Deathloop pouze o exkluzivitu časovou. Hra navíc rovnou zamíří i na PC. To samé platí pro Tango Gameworks a jejich Ghostwire: Tokyo. Novou značku představil Šindži Mikami na konferenci Bethesdy v roce 2019. Ze záběrů je jasné, že nebude nouze o paranormální jevy, duchy a démony. Hráči musí objasnit nevysvětlitelné mizení občanů Tokya. Naposledy se k nám dostala informace o možnosti pohladit si zdejší toulavé psy, čímž si hra určitě zajistila nějaké ty plusové body. Konkrétní datum vydání zatím neznáme, počítá se ale s letošním rokem.

 

 

Když už jsme u těch domácích mazlíčků, je na místě zmínit studio BlueTwelve a jejich titul Stray, v němž nechá hráče nahlédnout do světa bez lidí, kde se pohybují pouze humanoidní roboti a kočky. A právě z perspektivy čtyřnohých mňoukalů budou prozkoumávat fiktivní Kowloon Walled City. Vývojáři z Montpellieru chtějí představit unikátní přístup k adventurám, což se jim zatím daří.

Zapomenout nesmíme na Destruction AllStars. Demoliční derby nechá hráče vybrat z 16 postaviček, s nimiž se po výběru z několika unikátních bouráků mohou pustit do bláznivých závodů. Jízda samozřejmě může velmi rychle skončit bouračkou, hráč nicméně pokračuje dál ve snaze ukořistit novou káru. A k tomu může využít speciální schopnosti. Autoři připravují celou řadu rozmanitých režimů, počítá se i s dodatečným obsahem. Dobrou zprávou je, že Destruction AllStars přifrčí rovnou do služby PlayStation Plus. Za hrou stojí studio Lucid Games, které bylo založeno týden poté, co Activision v roce 2011 zrušil Bizarre Creations.

Pozornost si zaslouží také Final Fantasy XVI. Novinka od Square Enix se objevila na loňské PlayStation 5 Showcase, kde byly představeny první záběry, Naoki Jošida se následně v příspěvku na PlayStation blogu o šestnáctce košatě rozpovídal. Svou troškou do mlýna přispěl i novinář Jason Screier, podle jeho zdrojů je Final Fantasy XVI ve vývoji už přes čtyři roky, což by mohlo znamenat, že datum vydání není tak vzdálené, jak by se mohlo zdát. Autoři přislíbili, že se letos podělí o další informace.

Pod křídly Square Enix operuje také studio Luminous Productions, které loni představilo působivý, ale zároveň velmi nečitelný Project Athia. Nepomohla ani slova z úst vývojářů, z nichž stále není úplně jasné, co si pod novinkou představit. Hra by nicméně měla být zasazena do otevřeného světa, na což se i hodí i nástroj Luminous Engine, s nímž studio pracuje. Ať už se z projektu vyklube cokoliv, půjde o dva roky trvající časovou exkluzivitu.

 

 

Nákupní horečka

Časová exkluzivita, magický termín, který v případě Sony pravděpodobně budeme slýchat mnohem častěji. Může se totiž stát součástí strategie, skrze níž se ke své platformě bude snažit přilákat další hráče. V době, kdy nejsme ochotni na nic čekat, kdy musíme mít vše okamžitě, může jít o dobrý krok. Sony si tímto způsobem mohla pojistit i naprosto zásadní tituly, o nichž teprve uslyšíme. Vzpomenout můžeme například na spekulace ohledně exkluzivity chystaného dílu populární městské akce Grand Theft Auto. Jde sice o bláznivou domněnku, kdo ale čekal, že Microsoft koupí ZeniMax Media?

Právě s touto rekordní akvizicí bude muset Sony nějakým způsobem počítat, zařídit se podle ní do budoucna. Jednou z možností je samozřejmě odpověď v podobě vlastní investice. Stále je ostatně z čeho vybírat. Nabízí se samozřejmě studia, s nimiž Sony už nějaký čas spolupracuje, do této kategorie spadají například Bluepoint Games. Mistři restaurátoři se postarali o velmi zdařilé remastery (Uncharted: The Nathan Drake Collection, Shadow of the Colossus), naposledy se podíleli na remaku Demon’s Souls. O nabídce ze strany Sony se již nějakou dobu mluví, poté by studio eventuálně mohlo dostat prostor v tvorbě vlastní IP.

Co v roce 2021 čekat od Sony?
i Zdroj: Hrej.cz

Také Hideo Kodžima má se Sony nadstandardní vztahy, už jen díky tomu, že mu podala pomocnou ruku poté, co opustil Konami. Sluší se říct, že by Death Stranding patrně nikdy nevzniklo, kdyby s Kojima Productions aktivně nespolupracovali vývojáři z Guerilla Games. Kodžima postavil hru na enginu Decima, nizozemské studio dokonce vyčlenilo tým o 70 lidech, kteří se vývoji Death Stranding plně věnovali. Kodžima bude chtít i v budoucnu pracovat na velkých projektech, partnerství se Sony tedy dává smysl. Možností je ale daleko víc.

Urychlujeme produkci

Samostatnou kapitolou je pak virtuální realita, s níž Sony počítá i do budoucna. Často se mluví o headsetu, který by využil vyšší výpočetní výkon nové konzole, na něj nicméně letos nedojde. Řekl to ostatně i sám Jim Ryan, šéf SIE. To však neznamená, že nebude podporováno aktuální PS VR. Zde bychom se mohli dočkat novinky z produkce studia SIE London, které má na svědomí předloňský hit Blood & Truth, přispět by mohlo i Japan Studio.

Prioritou je nyní uspíšit výrobu a distribuci dalších konzolí. PlayStation 5 je zkrátka hit, jen za první měsíc se podařilo prodat 3,4 milionu kusů, což ještě žádná jiná konzole od Sony nedokázala. Fantastický rekord, jen co je pravda. Ani tak se ale nepodařilo uspokojit velkou poptávku. Poslední zprávy naznačují, že přesně k tomu dojde. Sony podle všeho navýšila produkci, v roce 2021 bude chtít dodat do obchodů až 18 milionů kusů. Původně se přitom počítalo pouze s 10 miliony. Dostupnost konzole by tedy brzy měla být o něco lepší.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama