Série FIFA v průběhu let
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Série FIFA v průběhu let

Série FIFA v průběhu let

Vojtěch Wantulok

Vojtěch Wantulok

19. 1. 2018 17:00 8
Reklama

Když se v jakémkoliv koutě zeměkoule řekne herní fotbal, jen hrstka jedinců si nevybaví právě sérii FIFA. S tou před čtyřiadvaceti lety přišla tehdy kanadská společnost Electronic Arts. Od té doby hráče každoročně zásobuje další, povětšinou lepší, reálnější a vyšperkovanější verzí všudy milovaného fotbálku. Kdo by tehdá tušil, že právě herní továrna sídlící v kolébce hokeje Kanadě, vytvoří fotbalovou franšízu, která si bezkonkurenčně podmaní celý trh a vytvoří monopolní postavení. Od vydání úplně prvního dílu se FIFA stala jednou z nejlépe prodávaných sérií na světě s více než 100 miliony prodanými kusy a každým rokem jsou čísla lepší a lepší. Jak to ale vypadlo od úplných začátků, a jak šel se samotnou sérií čas?

Fifa International Soccer (občas také nazývána jako FIFA 94)

Úplně první fotbálek z dílny EA Sports spatřil světlo světa 15. července roku 1993. A že to tehdy byla bomba. Animace hráčů, nevídané efekty diváků nebo sama hratelnost totálně zbořily všechny dosavadní fotbalové hry té doby. Ve Velké Británii se hra záhy stala hitem a na půl roku z prodejního trůnu dokonce sesadila legendárního Street Fightera. To vše i navzdory neskutečným bugům, chabému výběru pouze z národních týmů a fiktivním hráčům.

FIFA 95

O rok později přišel bez jakýchkoliv grafických či většího množství dalších změn druhý díl. Jedno pořádné vylepšení však přinesl - týmy z osmi nejslavnějších lig světa. Hráči mohli hrát za oblíbené kluby z Brazílie, Německa, Itálie, Španělska, Anglie, Francie, Nizozemí a Spojených států. V té době se jednalo o něco nemyslitelného a oproti smyšleným týmům, na které byli hráči zvyklí od asijských konkurentů, jasné lákadlo. Podtitulek „Nejlepší konzolový fotbal, který můžete dostat“ mluvil za vše.

FIFA 96

Malá velká revoluce. Vůbec poprvé se FIFA dostala i na konzoli PlayStation, což jí umožnilo použít 3D animace a grafiku. Vrcholem byla licence na reálná jména hráčů, hodnocení, transfery nebo možnost upravit si týmy podle svého. Všechny tyto změny hru okamžitě katapultovaly na pozici herního bestselleru ve Velké Británii. Tamní fotbaloví nadšenci měli zkrátka vánoce v létě.

FIFA 97

Čtvrtý přírůstek herní série FIFA přišel s grafickým vylepšením ve formě polygonálních modelů a dvourozměrných animací hráčů. Debutu se dočkal také komentář zápasů zprostředkovaný britskými profesionály z oboru. Bezesporu nejpříjemnějším přídavkem byl indoor mód, tedy zápasů v hale 6 na 6 s odlišnou atmosférou a hratelností oproti klasickému zápasu.

FIFA Road to World Cup 98

Předchozí díl patřil i navzdory množství změn a úprav k těm slabším. EA se tedy rozhodlo pro změny. A že jich bylo. Předělaný grafický kabát s možností vlastních úprav, 16 stadiónů, vylepšená umělá inteligence, licencovaný soundtrack a hlavně režim Mistrovství světa. Všichni si tak mohli zahrát turnajový mód, jenž simuloval nejslavnější a největší fotbalovou událost na světě.

FIFA 99

Ani po úspěchu mladšího ročníku neusnuli v EA na vavřínech a opět přivedli zase o něco lepší verzi. Obrovskou změnou a zkrášlením prošla grafika, a to hlavně díky implementaci animací do předtím jednotvárných tváří hráčů a dalších vizuálních efektů, a vůbec poprvé jste mohli poznat, jestli zrovna hrajete za Jana Kollera a ne Tomáše Rosického. Chápete správně, na hřišti začala být přehledná výška hráčů a už konečně všichni nevypadali identicky. Ke stávajícím herním módům, a že jich tehdy opravdu moc nebylo, byla přidána “Evropská liga snů”, kde se hráči mohli vžít do formátů slavné Ligy mistrů.

FIFA 2000

I když se jednalo o první verzi vydanou pro novou konzoli PlayStation 2, očekávaným grafickým změnám díky využití lepšího stroje se vývojáři vyhnuli oklikou. Do hry byly přidány pouze licencované týmy “classic” s fotbalovými legendami, fiktivní americká liga byla nahrazená tou oficiální MLS, a to bylo, co se týče vylepšení, vše. Zanedlouho po premiéře se díl s číslem 2000 stal terčem všech kritiků a posměšků na internetu. Hlavní příčinou byla až stupidně lehká obtížnost s možností skórovat snad z každé pozice a právě zmiňovaná 'zastaralá' grafika, která oproti jiným fotbalovým titulům nebezpečně pokulhávala.

FIFA 2001

Facka kritiků byla tak velká a bolestivá, že to EA donutilo k razantnějším krokům a změnám. Nový grafický engine, který uživatelům umožnil upravit si dresy, znaky nebo tváře hráčů. Další velkou novinkou a oblíbeným přídavkem byl ukazatel síly střelby, a tak vůbec poprvé tento důležitý aspekt hry mohl hráč kontrolovat a využívat dle libosti. Všechny tyto změny si opravdu sedly, ale něco je trumflo na plné čáře. První online zápasy (pouze PC). Pocit z online sice nepatřil k nejplynulejším, ale co. Hlavně, že to bylo proti lidem, a ne pořád jednotvárnému a 'suchému' AI.

FIFA Football 2002

Přidání ukazatele síly při střelbě se nakonec ukázalo být tak velkým převratem, že tuto vlastnost vývojáři implementovali i do systému přihrávek, což naprosto změnilo pocit ze hry a fotbalová reálnost vystoupala zase o pár procent výše.

FIFA Football 2003

Ročník s číslem 2003 přišel s velkými změnami, ať už co se týče kompletně předělaného herního stylu oproti předchozím dílům a upgradu na vyšší grafickou úroveň. Na tu dobu musel tento pohledný fotbálek lahodit oku každého fanouška - pěkně vypadající stadiony, detailně naskenované tváře nebo dresy s přidáním známých televizních ukazatelů a grafik, které hře dodaly pocit reality a atmosféry velkého zápasu, vídávaného v živých fotbalových TV přenosech. Hodně změn na jeden rok, že? Ano, konkurence asijského herního fotbalu, nyní známého jako Pro Evolution Soccer, byla totiž stále větší a nebezpečnější.

FIFA Football 2004

Po plodném předchozím vydání se toho tento rok moc neudálo. Grafika nebo hratelnost zůstaly víceméně stejné. Největší chloubou ročníku bylo přidání druhých divizí nejslavnějších lig, tzn. hodně méně známých a slabších týmu.

FIFA Football 2005

Třetí rok to samé? Bohužel. Předčasné vydání tohoto ročníku bylo jasně namířeno, aby předběhlo konkurenční Pro Evolution 4 a ukradlo jim pár nedočkavých hráčů z jejich o poznání lepší fotbalové simulace. Jedinou změnou oproti předchozím ročníkům bylo přidání tzv. prvního doteku, který hráčům umožňoval lepší kontrolu míče a více parádiček.

FIFA 06

Rok velkých změn a dá se říct, že naprosto odlišná hra. Velký skok v celkovém grafickém zpracování mi při prvním zapnutí hry navodil pocit totálního blaha. Hra vypadala opravdu pěkně a s přidáním propracovaného módu kariéry přinášela reálný pocit z trénování světového klubu, čemuž přidávala i nově zavedená funkce ''týmové chemie'', která měla napovídat, jak si hráči budou rozumět na hřišti.

FIFA 07

Grafika a hratelnost byly tentokrát nedotknuty, za to se přidalo více než 500 týmu z 27 lig a 20 států světa s více než 10 tisíci licencovanými hráči. K tomu i nové světové stadióny jako Wembley a Emirates Stadium. Skalní fanoušek fotbalu ocenil nové interaktivní ligy s přesnou kopií televizních přenosů a týdenních updatů formy klubů podle reálného počínání v lize.

FIFA 08

EA své fanoušky opět nechala na pospas a řídila se trendem - velké změny jednou za tři roky. I když měla díky prvnímu vydání pro konzole nové generace PlayStation 3 a Xbox 360 možnost oslovit nově příchozí fanoušky, vše, co hráči mohli ale vidět, byla zastaralá grafika s místy až nudnou a krkolomnou hratelností.

FIFA 09

Ačkoli to s grafickými pokroky opět nevyšlo, udeřila FIFA tam, kde to umí - v online režimech. První představení režimu ''Adidas live Season'', což byl předchůdce současného hitu Ultimate Team. Hráč mohl hrát za oblíbené týmy a hráče, jejichž atributy se podle výkonů předvedených na reálných hřištích měnily. Dalším velkým online přírůstkem byl režim ''FIFA 09 CLUBS'', který hráčům umožňoval hrát s přáteli za jeden tým a vyzývat při tom ostatní skupinky. Režim si svou popularitu udržel dodnes.

FIFA 10

Už to pomalu zavánělo pohromou. Někteří fanoušci se bouřili. Další rok a zase jen opravdu mikroskopické pokroky v grafice a celkovém zpracování. Největším hitem a změnou byl asistent trenéra, který za vás vystřídal zraněné hráče, když se vám zrovna nechtělo. Skvělé, že?

FIFA 11

Pozdě, ale přece. Když se chce, tak to v EA prostě umí. FIFA 11 si díky novému grafickému kabátu, systému přihrávek a hratelnosti celkově vysloužila nálepku 'Sportovní hry roku'. Oblíbený kariérní režim se dočkal dlouho očekávaného módu trenéra a hráče v jedné osobě. Do režimu Be A Pro přibyla možnost hrát za brankáře a doslova všichni byli spokojeni. Ze hry, světel a pohybu hráčů vyzařovalo něco speciálního, co z hry dělalo - na předchozí poměry série FIFA - reálný herní požitek a pocit 'fotbalovosti'.

FIFA 12

Ještě před jejím vydáním se producent David Rutter nechal slyšet: „Pro sérii FIFA tohle bude revoluční rok… hlavně na poli hratelnosti.“ A je třeba přiznat, že se nejednalo o pouhé výkřiky do tmy a prázdné fráze. Hra přinesla kompletně změněné AI, nový fyzický engine modelu hráčů, taktické bránění nebo precizní driblink. Všechny tyto změny udělaly z FIFA 12 dosud nejautentičtější verzi hry.

FIFA 13

Příchod dalšího dílu se nesl opět v návalu několika vychytávek na poli hratelnosti - kontrola prvního doteku, zvýšená umělá inteligence útočníků při zakládání útoků a další. Ono to docela fungovalo. Hra se prodávala skvěle a dokonce padl rekord v počtu prodaných kopií, jenž se zastavil na čísle 14 a půl milionu. Skalní fanoušci série však až tak spokojeni nebyli. Reddit a různá fóra zabývající se aktuální novinkou byla plná stížnosti, že je pramálo změn a takřka úplně to samé, co minulý rok.

FIFA 14, FIFA 15, FIFA 16

Nářky a stížnosti byly vyslyšeny. Konzole nové generace PlayStation 4 a Xbox One dostaly pořádnou hru. Až FIFA 14 si podle mě v novodobých vydáních série (2010+) zaslouží nálepku přelomová. Nový engine Ignite svou grafikou naprosto uchvátil. Detailní modely hráčů, dynamické počasí a prostředí udělaly lichotivou a oku lahodící kulisu. Do toho byli vloženi hráči s kopírováním pohybu implementovaným podle těch nejlepších fotbalistů na světě.

Úspěšný rok, povzbuzený hypem kolem Mistrovství světa zvedl razantně popularitu režimu Ultimate Team. Hráč si zde mohl a může vytvořit svůj tým složený z oblíbených jednotlivců podle svého gusta. Herní měna, která sloužila ke kupování hráčů a různých vymožeností, mohla být buď těžce vydřená zápasy, nebo doplněna skrze mikrotransakce a takzvaných FIFA Points. Ty poslouží pro nákup balíčků, ze kterých je asi tak 0,00001% šance dostat vaše oblíbené CR7, Neymary apod. Ono to tak funguje dosud a bylo to přesně to, co EA potřebovalo k odrhnutí se od letitého rivala z Konami a kompenzování si nedostatek reálné hratelnosti. O tom ale jindy.

FIFA 15 a FIFA 16 byly něco jako peněžní krávy. „Funguje to, tak proč to měnit,“ mysleli si v EA. Avšak pouhé přidání ženského fotbalu a nepodstatných maličkostí - v porovnání s tržbami vyinkasovanými z Ultimate teamu - fanoušky nezasytí.

FIFA 17

Rok velkého pokroku. Představení nového enginu Frostbite bylo přímo úměrné změnám a pozitivním ohlasům z FIFA 14. Skvělá grafika a hratelnost byly předpoklady k dosud největšímu rozmachu na poli Ultimate Teamu. Ten prošel, dá se říct, kompletním předěláním, přidaly se oblíbené výzvy na tvorbu mužstva, kde si hráč mohl přijít na hodnotné balíčky nebo speciální hráče. Vrcholem všeho byla nová Víkendová liga, kde spolu proti sobě soupeřili hráči napříč celým světem a ti nejlepší z nejlepších se potom utkali o pohádkové prize money, rovnající se těm například v CS:GO na velkých offline turnajích v Paříži, Mnichově, Londýně nebo New Yorku.

Všechno samozřejmě s veškerými licencemi hráčů a týmů ze (skoro) celého světa a také se zbrusu novým offline režimem Cesta.

FIFA 18

Fungující kolos nebylo třeba nijak extra předělávat. Pár změnami prošel kariérní mód, kam byly přidány animace jednání při přestupech hráčů. Ultimate Team byl doplněn o režim Squad Battles, kde hráči offline vyzývají týmy ostatních hráčů s možností zisku týdenních odměn ve formě balíčků a herní měny.

Za poslední roky, hlavně kvůli Ultimate Teamu FIFA svou konkurenci totálně převálcovala a právem jí tak náleží místo na trůnu herního zpracování nejpopulárnějšího sportu světa.  

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama