RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz
Cyberpunk 2077 Článek RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek

redakce Hrej.cz

redakce Hrej.cz

26. 12. 2020 14:00 5
Reklama

Ještě před dvěma týdny, kdy celá herní komunita netrpělivě čekala na vydání několikrát odložené herní události všech dob, by nikoho nenapadlo, jakým fiaskem si bude CD Projekt RED se zpackaným launchem Cyberpunku procházet. Všichni jsme samozřejmě po zkušenostech s posledním Zaklínačem čekali po všech směrech vyladěnou hru s parádní optimalizací, místo toho jsme se dočkali nedotažené betaverze možná skvělé, leč po technické stránce nedodělané hry, protkané enormním množstvím bugů a grafických glitchů. A to už vůbec nemluvím o majitelích dosluhujících PS4 a Xboxů. Ti jsou na tom ještě o pár úrovní hůř.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

*fotografii v plném rozlišení zobrazíš kliknutím na ilustraci

A tak se opět hráči rozdělili do dvou táborů. Jedni si hru i bez ohledu na příšernou optimalizaci a ještě horší technickou stránku nemohou vynachválit, druzí masivně žádají o refund a v diskuzních fórech vláčejí CD Projekt RED bahnem. Veřejnost je holt nesmlouvavá a úspěchy i neúspěchy herních studií odměňuje okamžitou zpětnou vazbou. I přes hrozící žaloby ze stran investorů věřím tomu, že vývojáři udělají všechno pro to, aby hru v co nejkratším čase vyhrabali z nejhoršího a odstranili veškeré neduhy, které se v menší či větší míře objevují napříč všemi platformami. Vždyť Kingdom Come Dana Vávry to také neměl zpočátku jednoduché, po mnohých opravách se z něj ovšem oprávněně stal jeden z největších klenotů české "pařbografie". I přes zpackaný launch tak věřím tomu, že Cyberpunk 2077 čeká podobný osud, jako český Kingdom Come. Jen to bude ještě nějaký čas trvat a pro vývojáře to bude znamenat spoustu bezesných nocí a zpackaných vánočních svátků.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

Věřím tomu, že společně s hráči i investory není nijak nadšená kolem rozruchu ani společnost Nvidia, pro niž měl být Cyberpunk 2077 jakousi vlajkovou lodí pro prezentaci revolučních technologií Ray Tracing a DLSS, které spatřily světlo světa s příchodem předchozí generace GeForce 20xx. Ač se jedná o přelomové technologie, které posouvají realističnost vykreslování herních scén o level výš, dvojkové řady karet nebyly dostatečně výkonné, aby nabídly úchvatný vizuál se zachováním plynulosti 60 FPS ve vysokých rozlišeních.

Výkon trojkové řady je však opět někde jinde a navíc se karty GeForce 30xx prodávají za mnohem příznivější ceny. Nvidia však, stejně jako Sony či Microsoft, podcenila sílu trhu, jehož poptávka několikanásobně převyšuje nabídku. V případě Nvidie je to zejména díky výraznému nárůstu výkonu při velmi rozumných cenách. Doufejme, že s novým rokem se dostupnost nových grafik GeForce výrazně zlepší.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

Nvidia však výsledkem vizuální implementace zklamaná být rozhodně nemusí. Právě její inovační technologie totiž dodávají Cyberpunku ten pravý realistický punc a troufnu si říct, že právě Ray Tracing dělá z Cyberpunku ryze next gen hru. Alespoň po vizuální stránce, která je s RTX ON skutečně dechberoucí. Samozřejmě na správně vyladěném rigu poháněným kartami GeForce řady 30xx.

Ray Tracing, tedy sledování paprsků, je technologie, díky které se světlo ve videohrách chová jako živé. Simuluje skutečné světelné paprsky pomocí algoritmu, jenž sleduje dráhu, kterou by se odrážel paprsek ve skutečném světě. Tato technologie umožňuje vývojářům vytvořit virtuální světelné paprsky odrážející se od objektů, což v praxi znamená realističtější stíny i odrazy. Technologie byla objevena již v roce 1969 a dlouhá leta se používala pro vylepšení výsledného obrazu ve filmovém průmyslu. Filmaři totiž mají spoustu času na renderování scén oproti hrám, které musejí být vykreslovány v reálném čase. Nvidia tuto technologii přinesla do her díky jádrům Tensor, které se starají primárně o výpočty lomu světla a zajišťují tak mnohem realističtější vizuál.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On (fotografii v plném rozlišení zobrazíš kliknutím na ilustraci)

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Jádra Tensor ovšem nepočítají jen lom světla. Další unikátní technologie, která jejich neuronové sítě využívá, se nazývá DLSS 2.0, tedy vylepšená verze funkce "Deep Learning Super Sampling". DLSS ve své podstatě říká grafice, aby počítala snímky v nižším rozlišení, ty následně přepočítá do vyššího s nulovou či minimální ztrátou kvality. Bezztrátový upscaling zajišťuje umělá inteligence, jejíž algoritmus využívá strojového učení z desítek tisíc vykreslených sekvencí obrazu. DLSS by se tak bez nadsázky dal nazvat inteligentním škálováním obrazu do vyšších rozlišení, což je zejména při zapnutém Ray Tracingu nutností. Jinými slovy DLSS dokáže ulehčit práci grafickému čipu, což má za následek navýšení FPS se zachováním benefitu ostrosti ve vysokých rozlišeních.

Přestože Cyberpunk není příliš dobře optimalizován ani pro PC, zmíněné technologie Nvidia karet z něj dělají luxusní podívanou při zachování plynulosti. Samozřejmě čím vyšší jsou požadavky na obrazovou kvalitu, tím výkonnější kartu nové generace budete potřebovat. Pojďme se podívat na pár srovnávacích obrázků ze hry, které byly pořízeny na nejvyšší detaily se zapnutým RTX na maximum (Psycho) a DLSS v režimu Quality. Všechny obrázky je možné rozkliknout a porovnat v plném rozlišení.

Ray Tracing lze poznat i za denního světla. Samozřejmostí jsou odlesky na sklech atuomobilů. Když ale obrázky porovnáte důkladněji, všimnete si i změny odstínu na přechodu a odrazů na silnici.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Trasování paprsků se přímo podepisuje na neonových obrázcích a nápisech, kterými je Night City protkané. Nemluvě o odrazech pozadí drsné japonky na kovovém povrchu dveří klubu.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Ve venkovních scénách má zapnutí RTX opravdu obrovské, nádherně pozorovatelné dopady. Oproti poněkud jalově vykreslené scéně s vypnutým Ray Tracingem dostává scéna s počítanými odrazy opravdu šťávu. Markantní rozdíl je zejména na oknech budovy po levé straně. Lépe vypadá i scéna v pozadí a samozřejmě světlo na silnici.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Nejen venku, ale i ve vnitřních prostorech zajistí RTX technologie markantní rozdíly ve grafice a úchvatnou podívanou. Odrazy objektů místnosti v prosklenné praští do očí každého. Všimněte si ale lepšího nasvícení podlahy pod okny a zařízení, které máte nad hlavou.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Odrazy jsou sice fajn, ale je to jen část schopností RTX. Například v tomto případě působí mnohem jemněji a skutečněji nasvícení celé scény.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

U venkovních scén mívá Ray Tracing přímé dopady na celkové realističnosti scén. Všimněte si, jak je celá scéna s vypnutým efektem ponurá a textury zašlé (například schody vlevo nebo popelnice v popředí). Po zapnutí RTX se však vše zostří a scéna má v tu ránu jinou jakost.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Hra s paprsky skutečně působí na hru jako balsám. Občas jsem si (samozřejmě s velikou nadsázkou) připadal, že porovnávám scény z GTA 3 a GTA 5. Vliv na celkový vzhled scény a kvality textur je ohromný.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX On

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

RTX Off

Jedna věc je samozřejmě kvalita grafiky, o které nemá absolutní smysl diskutovat. RTX upgraduje speciálně tento titul na neuvěřitelnou úroveň skutečného next genu. Ne, že by hra bez RTX vypadala vyloženě ošklivě, ale některé pasáže jeho absence vyloženě kazí a vrací celkový dojem ze hry o pár let zpět. Chápu rozhořčení hráčů s konzolemi, jejichž nedostatečný výkon se prostě nemůže srovnat s dostatečně výkonným PC.

Druhá věc je ovšem framerate. Fakt, že Ray Tracing je neskutečně náročný na výpočetní výkon grafiky je neochvějný. V tu chvíli vstupuje do hry technologie DLSS, která se zdárně snaží tyto rozdíly mazat a vypořádat se s vykreslováním brutálně náročných scén.

Z toho důvodu jsem se rozhodl udělat detailní test všech možných kombinací nastavení Ray Tracingu a DLSS ve třech rozlišeních - FullHD, QHD a UWQHD. Testy probíhaly na výkonném high endu dnešní doby s plným nastavením grafiky - tedy veškeré detaily na maximum, a to včetně prznitelů obrazu Film Grain (Filmové zrno), Chromatic Aberration (rozostření krajů obrazovky) a Depth of Field (rozostření vzdálených předmětů). Při běžném hraní doporučuji tyto efekty vypnout. Rozmazávají scénu a kazí dojem ze hry.

Konfigurace testovací sestavy:
CPU: Core i9-10850K
MB: Asus Z-490 A Gaming
RAM: 4x8 GB ADATA Spectrix DDR4 @ 3000 MHz
GPU: Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro OC 10G
SSD: Samsung 970 EVO PLUS 1TB
Verze grafického ovladače: 460.79
Verze hry: 1.04
Verze OS: Windows 10 Pro 20H2 build 19042.685

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

Testování probíhalo na mé skromné herní mašině, díky tomu bylo možné podrobit engine Cyberpunku křestu ohněm. Jelikož nemá svou vlastní Benchmark utilitu, není měření stoprocentně přesné. Testoval jsem tím způsobem, že jsem ve všech případech probíhal stejnou trasu rovné tři minuty. Samozřejmě jsem s každým proběhem znovu načetl pozici, abych měl jistotu, že se vše odehrává ve stejnou denní dobu. Během akce by sice byly výsledky variabilnější, účelem tohoto benchmarku bylo spíše porovnání jednotlivých nastavení RTX a DLSS a rozdíly v FPS mezi rozlišeními.

Ve FullHD nemá grafika problém dosáhnout si s vypnutým DLSS na maximální detaily k 60 FPS. Vyplatí se však zapnout DLSS na Quality, což nemá absolutně žádné dopady na vizuální stránku a naopak razantně zvedá výkon. S RTX 3080 si s přehledem zahrajete na maximální detaily s DLSS nastaveným na Quality.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

V rámci zachování plynulosti při hraní ve QHD rozlišení bych doporučil kombinaci RTX Ultra a Balanced Quality. Budete mít jistotu, že hra pojede ve většině scén 60+ FPS a zachová si kvalitní next genový vzhled.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

Blázni jako já, kteří si užívají hry v širokoúhlém 21:9 rozlišení (a stejně tak hráči, kteří frčí ve 4K), už budou muset ze svých nároků podstatně slevit. Veliký počet pixelů si žádá ústupky. V tomto případě bych též doporučil nastavení RTX Ultra a DLSS Balanced. Sice občas padnete 45-50 FPS, ale pokud provozujete monitor s G-Syncem, tak se žádné trhání obrazu nekoná. Vypozoroval jsem, že trhání začíná být znatelné pod hranicí 35 FPS.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

Během testování jsem si nemohl nevšimnout zvláštního bottlenecku. Průměrné FPS mi během testů nikdy nevyskočily přes 83 - 85 FPS, a to bez ohledu na zvolenou kvalitu a rozlišení. Zato grafická karta se v těchto momentech vyloženě flákala, při některých momentech ve slabším rozlišení jela na 60-80 procent výkonu. Hádám, že jsem v tomto případu narazil na určité limity enginu, jelikož můj monitor podporuje 120 Hz obnovovací frekvenci.

Na závěr si dovolím ještě pár obrázků s porovnáním různých stupňů DLSS. S nastaveními quality a balanced se algoritmus popral opravdu bravůrně. Až na větší rozmazání průsvitného skla na scéně nebyl vidět žádný rozdíl. Horší vizuální výsledky byly v režimech performance a ultra performance. V těchto nastaveních už je zřejmé, že rozlišení, ze kterého algoritmus škáluje do UWQHD je příliš nízké, což se podepisuje zejména na šikmých hranách a objektech, které jsou v pohybu. U chodců je na maximální výkon zřejmá pixelizace a u vzdálených objektů rozostřenost. Osobně bych doporučil DLSS provozovat ideálně v režimu quality, při nejhorším v režimu balanced. Dopady na obrazovou kvalitu jsou v těchto režimech, až na šikmé hrany, téměř nepozorovatelné.

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

DLSS OFF

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

DLSS Quality

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

DLSS Balanced

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

DLSS Performance

RTX ON dělá ze Cyberpunku 2077 vizuální zážitek
i Zdroj: Hrej.cz

DLSS Ultra Performance

I když je Cyberpunk rozbitá hra, které by slušelo aspoň půl roku dalšího vývoje, se správným hardwarem, který je schopen naplno využít RTX a DLSS, zažijete naprosté vizuální orgie. CP2077 možná neměl silný start, ale společně s Watch Dogs: Legion využívá naplno moderní technologie, které dělají ze současných her opravdové next geny. Nemůžu se dočkat, až budou technologie od Nvidie dostupné ve všech nadcházejících titulech, protože Cyberpunk je jasným příkladem toho, že Ray Tracing dodává hrám čtvrtý rozměr, zatímco DLSS odlehčuje výpočetní náročnost a zvyšuje FPS bez ztráty kvality. I když je předčasně narozený Cyberpunk zralý na dalších pár měsíců v inkubátoru, je to stále velmi kvalitní titul, který vás vtáhne a jen tak nepustí. Tak se mějte fajn a na viděnou v neonově osvícených ulicích Night City.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama