doug-lombardi-pc-generuje-spoustu-dolaru
Článek Doug Lombardi: PC generuje spoustu dolarů

Doug Lombardi: PC generuje spoustu dolarů

Luke

Luke

26. 12. 2008 23:00 7
Reklama

Jak to děláte, že vám tak dobře šlape spolupráce s nezávislou scénou?

No, víte, hodně věcí je nepředvídatelná. Potkáte se třeba s lidmi, jako jsou kluci z Introversionu, co udělali Darwinii (a Multiwinii -pozn. red.) nebo s Dylenem Fedrem, co udělal Audiosurf a jsou to takové druhy setkání, které prostě tak nějak spadnou z nebe před naše dveře. Tak kreativním lidem pak naše společnost pomůže dokončit hru, připravit jí pro Steam a postaráme se o marketing a nějaký ten hype, aby bylo o hře vědět. Třeba zmiňovaný Audiosurf je pro Steam jeden z největších úspěchů v oblasti nezávislých her. Vezmu to trochu od začátku: jistý člověk měl několik měsíců internetovou stránku BestGameEver, kde každý pátek vydával herní prototyp ke stažení. Ze všech prototypů byla nejoblíbenější jedna závodní hra a on se rozhodl dotáhnout prototyp do konce. A vznikl z toho Audiosurf. Z nějakého důvodu se pak rozhodl, že my můžeme distribuovat už dokončenou hru exkluzivně – a byla to pro něj celkem výhra, protože se stal milionářem. Víte, myslím si, že vytvořil hru, která je v dlouhém časovém úseku jedna z nejzajímavějších a nejoriginálnějších.

Vaše společnost je dlouhé roky spojována s trojrozměrnými střílečkami – nevadí vám to? Nechcete naplno vstoupit i do jiného žánru, třeba do adventurového, podobně jako jste to udělali s Portálem?

Portál je pro naší společnost malým krůčkem mimo naší obvyklou škatulku střílecích her. Portál byl o hádankách a objevování. Co se týče stříleček, tak si myslím, že máme ještě spousta místa, kde můžeme inovovat hratelnost a zlepšovat zažité herní systémy. Dobrým příkladem je Left4Dead. Děláme kooperativní akci, která by měla být velmi dynamická a nabídnout hodně znovuhratelnosti. Kombinujeme v ní komunitní aspekt CounterStrike anebo Team Fortress 2 a vyprávění nebo narativitu, jak jí znáte z Half Lifeu. Takže si myslím, že v tomhle směru určitě inovujeme. A co se týče jiných žánrů, ve Valve je spousta lidí, co mají nápady na hry, ale teď máme na stolech spoustu jiné práce, na kterou se musíme soustředit. Změna stylu přijde.... no, možná přijde. :)

Co skrývá budoucnost pro Steam – kam se bude posunovat?

Co se týče Steamu, tak máme stále stejný přístup: naslouchat přáním zákazníků a podle toho systém upravovat. Například služba Cloud vznikla poté, co si lidé stěžovali, že po změně herního počítače musí znovu otravně nastavovat ovládání v našich her nebo znovu zadávat čísla originálních CDček. Nyní jim stačí stáhnout jedno mega dat, a tam je všechno uložené. A samozřejmě jsou tam také uložené informace o hardwarové konfiguraci a nastavení grafiky a uložené pozice. Když pak půjdete na návštěvu k bráchovi nebo strejdovi, tak z jeho počítače můžete začít hrát Half Life 2 přesně z toho místa, kde jste doma naposledy uložili pozici. Cloud je dobrým příkladem principu rozvoje Steamu. Na druhé straně, kde jednáme s producenty, jsou věci také neustále v pohybu. Konzultujeme, jak fungují naše komunitní servery a jaké nám dávají výstupy a zda podle nich můžeme říci, jaké hry budou lidé chtít, a tak podobně. O tohle se budeme hodně starat i v budoucnosti a neustále budeme naše komunitní systémy zlepšovat. Počítejte s přidáváním nových i starých a nezávislých her. Momentálně jsme rádi, že máme zpátky portfolio Epicu a myslím, že i pro ně je to určitá výhra.

Neuvažujete o tom, že byste Steam přenesli na nějaké jiné herní konzole?

Takové diskusi jsme vždy otevření.. Někteří producenti nebo konzolové firmy mohou mít potřeby, které by jim Steam jednoduše splnil a jiní mají zase systémy, které jim dobře slouží. Samozřejmě ale vítáme možnost vést s těmi firmami dialog a zjistit, zda u nich není příležitost.

Podíváme se teď na takovou bublinu. Na bublinu smrti PC her, která byla nafouklá před několika měsíci a častým protiargumentem proti byla právě existence Steamu. Co si o celé té debatě myslíte?

PC hraní rozhodně není mrtvé, řekl bych právě naopak, že je v jednom ze svých nejlepších období. Myslím, že celé to nedorozumění pochází z několika zdrojů, jako jsou třeba tržní výsledky severoamerických herních prodejen. Tam odsud se dozvíte, že prodeje PC her nestoupají nebo padají - ale jen ve Státech! Podle toho se přeci nedá soudit celá globální situace. Stačí se podívat na prodeje PC her v Německu a získáte naprosto jiný názor, než jaký byste měli z údajů ze Států. Když se podíváte na tržby plynoucí z World of Warcraft, Steamu, Peggle a vůbec z her od PopCapu, tak nic z toho se nezapočítává do celkových počtů prodaných kusů. Když byste se na to podívali pod touhle perspektivou, tak zřejmě zjistíte, že PC generuje mnohem více dolarů, než konzolový trh dohromady.

Plánujete zůstat věrní PC hrám nebo připravujete nějaké konzolové hry? Jak vím, Orange box byl první vaší hrou pro konzole, takže nenavnadilo vás to k výrobě dalších konzolovek?

Jak víte, Half Life vyšel na Playstation 2 a Half Life 2 vyšel na X box 360 rok po premiéře na PC. Bylo to také poprvé, co jsme udělali konzolovou hru interně. Cílem bylo vytvořit ve firmě tým lidí pro programování enginu na Xbox 360, abychom ho později mohli použít i pro jiné hry. Naše firma ale vidí PC jako primární platformu, na kterou se bude zaměřovat, což je patrné z toho, jak jsme investovali do Steamu a že naše hry vycházejí na PC. Na druhou stranu spousta známých nám říká, že nemá nadupaný počítač s výkonnou grafickou kartou a přitom chce hrát naše hry. Identifikovali jsme tedy majitele Xbox 360 jako zákaznickou skupinu, o kterou se nám vyplatí se postarat. Ve výsledku vidíte, že se staráme o lidi, kteří buď nemají peníze na pořádné PC nebo o něj prostě nemají zájem a vystačí si s laptopem na internet. Naše koketování s konzolemi je tedy spíše péče o nové zákazníky a otevírání více dveří k našim produktům. Nemyslím si, že byste od nás někdy slyšeli, že Valve opouští PC a naše nové hry budou k dispozici pouze na konzole nebo handheldy.

Zajímalo by mě, jak ze svého firemního i osobního hlediska vidíte rozdíl v akceptování herní zábavy ve Spojených státech a v Evropě. Moje otázka má podklady – nedávno jsem četl, že jde o velmi rozdílné a vyhraněné trhy, proto mě napadá, že i firma jako Valve se tomu bude muset přizpůsobit.

Tak samozřejmě, že uvidíte rozdíly, když se budete dívat na jednotlivé kontinenty, kde se hrají hry, to znamená v současnosti severní Amerika, Evropa a Asie. Když se vypravíte do Asie, tak zjistíte, že mikrotransakce jsou stará vesta. Prostě to tam funguje už skoro věčnost. Zatímco v Evropě a Spojených státech jsou z toho všichni na větvi a vidí v tom budoucnost. Když se o mikrotransakcích budete bavit s někým v Japonsku nebo Koree, tak se na vás bude dívat jako na opici - vždyť v jejich zemích to tak funguje už roky a je to stále velmi oblíbený způsob financování. V Evropě pak zase vidím mnohem početnější skupinu PC hráčů, kteří hrají mnohem více RPG a RTS, než lidé ve Spojených státech. Ve Státech jsou hráči zase hotoví z Maddena nebo Burnoutu a závodních her obecně. Ale některé trhy jsou shodné, třeba ten britský a americký nám přijdou podobné a Orange Box prodal přibližně stejný počet PC a X box kopií v Anglii i v Americe. Když se podíváte na Německo nebo východní Evropu – tak tam v podstatě nebyly xboxové prodeje, ale zase tam letěly PC verze. Takže vidím rozdílný vkus, ale nevím, čemu to dát za vinu nebo jak to vysvětlit. Hodně cestuji po různých zemích a můžu srovnávat lokální prodeje her s prodejem našich her na steamu a je jasné, že strategiím a RPGčkám se v evropě daří mnohem lépe než závodním věcem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama