Revoluce v rozlišení se nekoná
i Zdroj: Hrej.cz
Ryse: Son of Rome Článek Revoluce v rozlišení se nekoná

Revoluce v rozlišení se nekoná

Erik Omar

Erik Omar

10. 11. 2013 23:02 39
Reklama

Sami si položte otázku, co vás jako první napadne pod pojmem nová generace konzolí. Vsadili bychom se, že většina z vás si teď v duchu říká: "No přece lepší grafika!" A je tomu skutečně tak, většina hráčů si tradičně od nové generace opravdu slibuje lepší vizuální stránku herních titulů. Sami vývojáři sice neustále zdůrazňují, že tentokrát nejde o grafiku, ale o kompletní zážitek (pohybové ovládání, distribuční služby, vzdálené ovládání, atd.), hráči však slyší na jediné - specifikace a následné zprávy o tom, v jakém rozlišení a frameratu ta která hra projede. Jak to tedy zatím vypadá a kdo má z dvojce Xbox One a PS4 papírově navrch?

ÚVOD DO VĚD ROZLIŠENÍ A FRAMERATE

Než se pustíme do konkrétností, pojďme si osvěžit, co všechny ty údaje, které se na nás v posledních dnech sypou ze všech stran, vlastně znamenají. Jak možná víte, od nové generace si mnoho hráčů slibuje tzv. zlatý standard; tedy hry, které poběží v rozlišení Full HD 1080p a framerate 60 fps. Oněch "1080p" znamená, že hra nativně běží v rozlišení 1920 x 1080 a rozlišení odpovídají také textury. Pokud jste si mysleli, že koupí Full HD obrazovky hrajete hry současné generace ve Full HD, jste na omylu. Vaše televize je sice schopna takového rozlišení, ovšem hra, kterou prezentuje, takovým rozlišením zpravidla nedisponuje (výjimkou jsou některé tituly na PS3). Pro lepší pochopení si představte, že byste se na své supertenké LEDce pouštěli VHS - záznam z kazety bude samozřejmě očividně nekvalitní a nic na tom nezmění nálepka "Full HD" v rohu televize.

Zkratka fps, pro PC hráče jistě důvěrně známá, pak zkracuje termín "frames per second", tedy počet snímků za sekundu (jednotka frameratu). K tomu aby byl přechod mezi realitou a virtualitou nezištný, potřebuje vývojář hráči poskytnout plynulý zážitek. Právě fps je pak zprostředkovatelem takového plynulého zážitku. Čím je fps vyšší, tím vyšší je frekvence obnovování obrazu, plynulost i odezva. Pokud začne fps klesat (řekněme pod 15), dojde k rušivému lagování/zasekávání obrazu. To je způsobeno náročnosti některých titulů na výpočetní sílu daného hardwaru. Úkolem vývojářů je tedy najít optimální poměr mezi kvalitou textur, počtem objektů, složitostí AI, rozlišením a frameratem. A jsou to právě konzole nové generace, PS4 a Xbox One, které by v tomto směru měly směřovat ke standardizaci 60 fps.

CO JE A CO NENÍ FULL HD

Xbox One Exkluzivní


  • Dead Rising 3
    720p/30 fps
  • Ryse
    900p/30 fps
  • Killer Instinct
    720p/60 fps
  • Crimson Dragon
    1080p/30 fps
  • Forza 5
    1080p/60 fps

Xbox One Multiplatform


  • AC: Black Flag
    720p/30 fps
  • Battlefiled 4
    720p/60 fps
  • Call of Duty: Ghosts
    720p/60 fps
  • FIFA 14
    neznáme/60 fps

Pojďme se teď na celou věc podívat konkrétněji. Microsoft při odhalení své konzole nasliboval víc, než dokáže splnit a toho, kdo mu to v prvním momentě zbaštil, čeká nepříjemné procitnutí - kauza Resolutiongate ostatně mluví za vše. Microsoft se při svém pompézním představení Xboxu One nespokojil pouze s Full HD a hráče začal lákat na budoucí 4K rozlišení, které zatím není rozšířené ani v televizním průmyslu, a kterého by měli vývojáři dosáhnout až díky cloud renderování. Nyní se však ukazuje, že bude těžké dosáhnout i pouhého zlatého standardu 1080p/60fps. Z exkluzivně připravovaných her pro Xbox One toto kritérium splňuje snad jen Forza Motorsport 5. Další exkluzivity pak v těchto parametrech zůstávají velmi pozadu: Dead Rising 3 dokonce poběží v pouhém 720p rozlišení při 30 fps, což vývojáři obhajují tím, že jde o hru z otevřeného světa a jako taková nemůže běžet ve Full HD z kapacitních důvodů paměti. Znamená to, že má snad Xbox One málo koní pod kapotou? PS4 totiž podobný problém nemá - na něm všechny exkluzivity poběží v 1080p.

Nejlepší srovnání nám nabídne multiplatformátová scéna a nutno říct, že zde se problémy konzole od Microsoftu ukazují v plné nahotě. Call of Duty: Ghost ve verzi pro PS4 nabídne 1080p/60 fps, ovšem pro Xbox One už to bude jen 720p/60 fps. "Tak to prostě vyšlo z optimalizace. Abychom udrželi vysoký framerate, museli jsme jít na 720p," okomentoval rozlišení Ghosts pro Xbox One jeden z vývojářů, ale podle prvních dojmů z PS4 verze nevyřešili problém se stabilním framerate úplně.

Framerate u online střílečky je objektivně důležitější než rozlišení (k čemuž se ještě vrátíme). Je však rozdíl mezi 720p a 1080p natolik markantní, aby hráče Xbox One rozhořčil nejen na papíře, ale i v přímé konfrontaci s verzí na PS4? Vzhledem k tomu, že jsme zatím většinou nikdo na konzolích nové generace nehráli, nezbývá nám, než se obrátit na profesionály z branže, a ti si dost protiřečí. V jednom se však přeci jen shodují: Grafika není to nejdůležitější, soustřeďte se na obsah. Studio RARE ovšem tvrdí, že rozdíl mezi 720p a 1080p je naprosto očividný. Druhým dechem pak dodává, že rozdíl mezi rozlišením pohybujícím se kolem hranice 900p je od Full HD lidským okem prakticky nerozeznatelný. Zde se opět vracíme k Xbox One exkluzivitám; např. historické akci Ryse: Son of Rome od Cryteku. Ta poběží v 900p/30 fps, přičemž vývojáři tvrdí, že 1080p zkoušeli, ale hra vypadala totožně. Snížením rozlišení navíc získali výpočetní paměť, díky které do každé scény přidali dalších deset postav ovládaných umělou inteligencí.

I na Xbox One se samozřejmě objeví hry ve Full HD, ale zpravidla na to doplatí poklesem frameratu. Zde se vrátíme k RARE a jejich Kinect Sports Rivals (1080p/30fps). Rare začínalo na 720p, když pak zkusilo 960p, rozdílem byli natolik ohromeni, že se rozhodli jít ještě o krok dál - 1080p: "Začali jsme na 720p a s ničím jsme neměli problém. Zkusili jsme 960p a všechno bylo najednou ostřejší. Pamatuji si, jak jsme se na to podívali a řekl si - jo, tohle je obrovský posun. Když jsme pak šli na 1080p, neviděli jsme v podstatě žádný rozdíl." Závěrem by tak šlo říct, že pokud hra na Xboxu One poběží alespoň v 900p, můžeme ji z hlediska rozlišení pokládat za totožnou s Full HD titulem na PS4.

MOUDRÁ SLOVA PROFESIONÁLŮ

Jak už jsme ovšem naťukli, nejlépe hry posoudíme až my sami, což ostatně tvrdí i VP Microsoft Studios Phil Spencer. Tomu se debaty o rozlišení a specifikacích Xboxu One v porovnání s PS4 vůbec nelíbí: "Běžte se na ty hry nejdřív podívat, zahrajte si je, a až pak nám řekněte, co si o nich myslíte. Teď hráči tuhle šanci nemají a právě proto mě nepřekvapuje, jak moc se zaměřují na specifikace. Nikoho za to nechci kritizovat, ale v konečném výsledku je pravdou, že hrajeme hry a ne rozlišení." Nejen podle něj, ale i podle vývojářů jde tak především o obsah a grafické efekty. Hráči zároveň musí mít na paměti, že jsme na začátku několikaletého běhu, který bude mít určitý progres. Vývojáři se prvně musí s konzolemi naučit pracovat, aby se postupně mohli dopracovat k vyšším rozlišením. Jak říká jeden z vývojářů Cryteku: "Není to o specifikacích, ale co s těmi specifikacemi dokážete udělat."

FPS, JE TO VŮBEC DŮLEŽITÉ?

PlayStation 4 Exkluzivní


  • Killzone: Shadow Fall
    1080p/60 fps
  • Knack
    1080p/30 fps
  • Resogun
    1080/60 fps
  • Warframe
    1080p/60 fps

PlayStation 4 Multiplatform


  • AC: Black Flag
    1080p/30 fps
  • Battlefield 4
    900p/60 fps
  • CoD: Ghosts
    1080p/60 fps
  • FIFA 14
    1080p/60 fps

Dobrá, pokud se budeme v prvním roce nových konzolí pohybovat alespoň kolem rozlišení 900p (tady je řeč především o Xbox One), můžeme být dle vývojářů více než spokojení, ale jak je to s frameratem? Oněch zlatých 60 fps zatím (a opět to platí spíš pro Xbox) svítí jen u hrstky her. Dle vývojářů je navíc vysoké FPS v mnoha případech kontraproduktivní a zbytečné - hodí se do stříleček a závodních her, kde je potřeba minimalizovat odezvu mezi ovladačem a hráčem. Jiné hry mohou uvolněnou paměť snížením na 30 snímků využít přidáním obsahu. Titul Kinect Sports Rivals, který by se na první pohled mohl zdát jako ideální adept na 60 fps, pojede v 30 fps. Proč, to vysvětluje jeden z vývojářů: "Existuje něco jako přírodní lag těla. Ohnutí páčky nebo zmáčknutí tlačítka je maličkatá vzdálenost v porovnání např. s kompletním otočením volantu. Ani moje pohyby nejsou tak rychlé, aby na protočení páčky potřebovaly 60fps, proto v našem případě stačí 30."

Jak jsme už zmínili, rychlá odezva je důležitá především u online multiplayerovek. Proto se 60 fps dočkáme u next-genového Battlefieldu 4 a snad i u Call of Duty: Ghosts, v souvislosti se kterým ale novináři, kteří už měli možnost hrát PS4 verzi, hlásí problémy a občasné pády snímkování. Další hrou, která slibuje 60fps, je Xbox One exkluzivní bojovka Killer Instinct, což je vzhledem k žánru hry vítané. Opět se však potvrzuje problém s Xboxem One, který musí rychlost 60fps vykoupit snížením rozlišení na 720p; tato rovnice pro PS4 neplatí.

SOUBOJ SE BLÍŽÍ...

Jak jste si jistě všimli, většinu článku byla řeč o problémech Xboxu One a to o něčem vypovídá. Výroky vývojářů, že tato konzole v porovnání s PS4 nemá žádné výkonnostní nedostatky, pak vzhledem k výše popsanému nezní příliš důvěryhodně. Samozřejmě, na jakékoliv závěry je brzo, protože se bavíme pouze v číslech a bez jakýchkoliv empirických zkušeností. Pravdou však zůstává, že z tohoto "papírového" předsouboje vychází vítězně PS4. Xbox One pak musí doufat, že pro něj Resolutiongate nebude znamenat to, co znamenala Watergate pro Richarda Nixona. První část téhle velké hádanky odkryjeme už velice brzy, žhavíme totiž naději, že se ke konzoli PS4 dostaneme někdy v době Evropského launche, tedy ještě v listopadu, držte nám palce!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama