Shenmue Článek Retroskop: Shenmue

Retroskop: Shenmue

Martin Kaller

Martin Kaller

29. 9. 2009 22:28 8
Reklama

Nesmírně ambiciózní projekt od Segy, který se v závěru minulého století objevil na konzoli Dreamcast, nebyl svého času přijat zcela jednoznačně. Vedle vysokých hodnocení a prestižních ocenění se totiž objevily také hodně kritické hlasy, do jisté míry devalvující tuhle akční adventuru, u níž byly následné prodeje velkým zklamáním. Jakkoliv se vyšplhaly přes milion zákazníky rozebraných kopií. Nicméně pro rekordní rozpočet (do Shenmue se mělo údajně investovat na 70 milionů amerických dolarů) nebylo zmíněné prodejní číslo ani zdaleka zajímavé. Přitom hra jako taková zajímavá naopak byla, neboť v mnoha ohledech předběhla dobu.

Žánrový koktejl

Ač bylo Shenmue původně koncipované jako akční RPG, nakonec se stalo spíše jakousi simulací skutečného života. Hráči byli konfrontováni s nesmírně realistickými atributy, jako byl běh času se střídáním dne a noci, s čímž pak úzce souvisely rozličné aktivity a jistá herní pravidla. Počínaje pravidelným spánkem pro potřebný odpočinek po náročném dni. Přes otevírací dobu shopů, barů a restaurací. A konče výskytem konkrétních NPC, co tu měly své povinnosti a vlastní zájmy, což napomáhalo dotvářet výjimečný pocit opravdového světa.

Tenhle pocit dále umocnila spousta skutečně pozoruhodných detailů a vysoká míra herní interakce. Náhle se objevivší deštníky nad hlavou chodců v momentě, kdy se dalo do deště. Váš prst na číselníku telefonu - při volání na důležité číslo z adresáře. Možnost zajít do obchodů na nákup. Anebo zaskočit do herny, zkusit několik legendárních coin-op klasik z herní minulosti. Korunu všemu tvůrčímu snažení nasadila nutnost docházky do práce, kde vás čekalo kupř. přerovnávání beden vysokozdvižným vozítkem - věru nezapomenutelná zkušenost!

Na druhou stranu řada hráčů se tu mohla začít nudit, protože během pátrání po vrahovi vašeho otce a odhalování pozadí celého konfliktu jste neustále pendlovali mezi důležitými postavami, jejichž informace byly dostupné jenom v určitý čas. A ten se nedal v prvním dílu nijak urychlit. Hra tak v některých fázích nebyla zrovna dvakrát dynamická. Nicméně pro trpělivé hráče znamenala zdejší herní zkušenost příjemné novum, kombinující v sobě několik žánrů. Počínaje adventurou, přes RPG a konče bojovkou.

Shenmue jako Virtua Fighter

Hlavní hrdina nebyl žádným obyčejným teenagerem. Od malička se věnoval studiu bojových umění a zdejší dobrodružství nabízelo mnoho příležitostí, jak toho patřičně využít. Pravidelné soubojové pasáže, zhusta proti více protivníkům, nabízely zajímavé herní vyžití, při němž jste mohli uplatnit různé kopy a chvaty, jejichž rejstřík se s postupujícími hodinami utěšeně rozrůstal. Soubojová vložka přitom byla poměrně propracovaná, byť vyžadovala něco času, než jste se dokázali na tuto herní fázi náležitě adaptovat.

Miniherní vklad

Dalším podobně příjemným zpestřením byly časté tlačítkové minihry, označené jako QTE - Quick Time Event. V určitý okamžik jste tak vstoupili do specifické akce, během níž jste pasivně sledovali dění, do nějž jste mohli zasáhnout a ovlivnit jej toliko včasným stisknutím tlačítka, které se vám objevilo na obrazovce. Podobným způsobem jste pak mohli nahánět jinou osobu ulicemi města, při vyhýbání se dalším lidem a překážkám, což dávalo hře rozměr téměř interaktivního filmu. Třebaže Shenmue rozhodně nelze brát jako zakladatele tohoto nápadu, hra se zapříčinila o jeho rozšíření a rozmach, který trvá do dnešních dnů.

Filmový feeling

Dalším momentem, který bylo možné ve hře označit za stěžejní, byla audiovizuální prezentace. Třebaže nabízené město nebylo ani zdaleka tak konzistentní, jako tomu bylo v případě pozdějšího hitu Grand Theft Auto III, potažmo nějak bůhvíjak rozsáhlé, grafika na svou dobu budila zasloužený obdiv. Orchestrální hudební kulisa pak dotvářela příjemnou atmosféru a namluvení všech dialogů zase povědomí, že za tímhle dílem byla velká spousta poctivě odvedené práce. Všechno výše uvedené a navrch ještě nápadité kamerové nahlížení propůjčovalo Shenmue téměř kinematický feeling a hráč se tak cítil maximálně vtažen do děje, jemuž na některých místech nechybělo ani slušné napětí.

Nedokončený seriál

Shenmue bylo původně zamýšleno jako několikadílný seriál, vlastně cosi na způsob dnešního nápadu s epizodickým hraním. Bohužel si tady tvůrci ukousli příliš velké sousto, a tak - především díky neuspokojivému komerčnímu hledisku - zůstalo pouze u dvou herních kapitol, objevivších se nejprve na Dreamcastu, posléze ještě v kompilátu na konzoli Xbox. Třebaže se v průběhu času objevovaly náznaky, že by sága mohla pokračovat právě na platformě od Microsoftu, se kterým měla Sega nadstandardní vztahy, nakonec zůstal tenhle příběh nedopovězen a hráči ochuzeni. Přičemž snaha neopustit tohle univerzum - skrze projekt Shenmue Online, se také minula účinkem. Chystaná online hra totiž nikdy nespatřila světlo herního světa.

Je docela zajímavé, že nové pokusy z dílny Segy - jako je aktuální série Yakuza, má právě se Shenmue mnoho společných prvků. Mimo jiné ne úplně přesvědčivé prodejní výsledky (v USA a Evropě, doma v Japonsku je to hit). A pak že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Ovšem ta, v níž bylo svého času Shenmue, nabízela zcela mimořádný herní prožitek s řadou nápadů a momentů, které zkrátka předběhly dobu. Není jistě náhodou, že mnohé z toho je dnes jakýmsi standardem u všech potenciálních herních hitů.

Mám-li tedy zdejší nostalgické ohlédnutí za další herní legendou nějak uzavřít, musím říci, že mi svého času s ní bylo opravdu dobře a že na tohle herní dobrodružství vzpomínám jako na opravdu kvalitně strávený čas. Jste na tom stejně jako já?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama