Vigor Článek Report z představení Vigoru

Report z představení Vigoru

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

3. 9. 2018 13:45 1
Reklama

Psalo se datum 7. srpna, horké úterní odpoledne v centru Brna, ve kterém se krásně klimatizované kanceláře Bohemia Interactive jevily zprvu jako omamná Fata Morgana, později naštěstí jako reálná oáza, pověstný přístav plný naděje a světlé budoucnosti. A právě naděje a světlá budoucnost jsou klíčová slova, která obklopují Vigor, ambiciózní projekt od tvůrců série Arma.

TROCHA HISTORIE

První se ale sluší představit samotnou společnost Bohemia Interactive, herní firmu, která byla založena Markem Španělem v roce 1999. Studio za sebou má již desítky her, přičemž v současnosti v něm 400 lidí v sedmi pobočkách po celém světě pracuje na čtyřech hlavních projektech – Arma 3, DayZ, Ylands a právě Vigor (čtěte [Vygr]), kterému je dedikován tým asi 80 lidí.

Pokud však stále čekáte, že se ve hře budete prohánět na nákupních vozících, budu vás muset rychle vyvést z omylu.

A co vlastně ten bájný Vigor je? Tvůrci se brání označením battle royale nebo čistý survival, rádi hru označují jako shoot’n‘loot, tedy „střílej a shromažďuj“. Ruku v ruce s tím jde cílová kategorie titulu, která je na rozdíl od Fortnite a podobných titulů vymezena spíše na starší hráče ve věku 25-34 let. Asi nepřekvapí, že největší publikum má hra v USA, ostatně spojení žánru a platformy Xbox k tomu Vigor takřka předurčuje. Pokud však stále čekáte, že se ve hře budete prohánět na nákupních vozících, budu vás muset rychle vyvést z omylu.

DOBA STUDENÁ

Děj se odehrává ve fiktivní minulosti, konkrétně v Norsku roku 1991. Základním stavebním kamenem loru okolo hry je špatně pochopené vojenské cvičení, které se ošklivě zvrhne – ano, roli zde hraje mj. atomová bomba. Hráč je uprchlíkem ze střední Evropy, kde je situace opravdu neutěšená – ti, kterým se nepodaří emigrovat do Ameriky nebo na sever, se stávají účastníky pochodů smrti ve Finsku nebo Rusku. Šance na přežití je mizivá, ale stále větší než při neopuštění svého bydliště. Proto také po herním světě nacházíte opuštěná vozidla, zavazadla a domy – spěch je klíčem k přežití, stejně jako lootování, které je ve Vigoru pravděpodobně nejdůležitějším herním mechanismem. Na rozdíl od DayZ nebo jiných survivalů si tak nemusíte hlídat životní potřeby, ale hlavně sbírat vše, co naleznete.

Váš cíl je tedy dlouhodobý – vylepšovat svůj úkryt, který ve hře slouží jako základna a zároveň jediný ukazatel progrese hráče. Ostatně jen skrze něj dosáhne váš charakter nového začátku, který zoufale hledá. A právě z úkrytu se vydáváte do tzv. setkání, ve kterých začíná to pravé dobrodružství. Jste do nich totiž vhozeni spolu s ostatními hráči, kteří mají podobný cíl, jako vy – zápletka je tedy rychle na světě. Map o velikosti přibližně 1 km2 je hned několik a další budou přibývat, ostatně jedna rozpracovaná nám byla přímo na kameru předvedena.

Pokud však do setkání vyrazíte s cílem všechny vystřílet, mohli byste velice jednoduše narazit. Střelba má totiž ve hře spíše obrannou funkci, ne nadarmo se spousta hráčů snaží pobrat co nejvíce věcí a poté potichu utéct zpět do úkrytu. Dle statistik vývojářů na mapě umírá jen asi 40 % hráčů, což je překvapivě nízké číslo. Kdo by ostatně umírat chtěl? Ono zemřít je totiž ve světě Vigoru tuze nepříjemnou záležitostí. Nečeká na vás totiž žádný respawn – smrt znamená ztrátu veškeré výbavy, kterou jste pracně posbírali.

ŠMEJDĚNÍČKO ŠMĚJDĚNÍ

A kde že ty věci vlastně naleznete? Většinu času strávíte šmejděním v opuštěných domech, kde přijde vhod vizuální ukazatel toho, zdali již místo navštívil někdo před vámi – pokud už skříně někdo vybral, šuplíky zůstanou pootevřené, což vám signalizuje, že nepřítel, a tedy potenciální nebezpečí, je nablízku. Druhou možností, jak k lootu přijít, jsou airdropy, které jednou za čas přihrají nějakou tu krabici do náhodné lokace. V tu chvíli začíná nejen sprint k samotnému dropu, ale následně i rychlý přesun k východu z mapy, ostatní hráči jsou totiž vždy ve střehu a ztráta nalezených zásob ukrutně bolí.

Paranoia a nejistota se hráči rychle dostanou do hlavy…

Právě přítomnost ostatních hráčů pak navozuje hutnou atmosféru, podobně jako je tomu i v případě Escape from Tarkov nebo Hunt: Showdown. Právě k nim je Vigor přirovnáván nejčastěji, paranoia a nejistota se totiž hráči rychle dostanou do hlavy. Ve hře navíc může dojít i ke spontánnímu spojenectví s cizím hráčem – ale to, jestli vám bude celou dobu pomáhat, a nakonec těsně před odchodem z mapy zhynete kulkou z jeho zbraně, je čistě jeho, potažmo vaše rozhodnutí.

Jak už padlo v našem streamu, Vigor je spíše hrou, kterou chcete hrát, než sledovat – pasivní zážitek vám totiž nezprostředkuje právě tolik důležité pocity beznaděje, které hráč cítí. I přesto se však Vigor stal jedním z oblíbených titulů u streamerů, kteří u něj v hojném počtu využívají platformy Mixer. Velký bratr má oči všude, a tak se jednoduše může stát, že právě na váš stream se vývojáři dívají. Jak ostatně můžu potvrdit z naší návštěvy v kancelářích, hned na několika monitorech nepřetržitě běží streamy a Discord. A právě zpětná vazba od komunity hraje ve vývoji Vigoru extrémně důležitou úlohu.

TVOJE BUDOUCNOST, HODNĚ MÍŘÍ VYSOKO

Pro Bohemia Interactive se totiž jedná o první velký titul na Xboxu, hodí se jim tedy veškerý feedback, který od hráčů dostanou. Interakci s komunitou si ostatně vývojáři opravdu pochvalují, vždyť díky jejím postřehům se teď urgentně pracuje na vylepšení gunplaye, který je v momentální verzi poněkud mdlý, a také přepracování UI, se kterým se s gamepadem v některých chvílích nepracuje zrovna nejlépe. Nápady fanoušků jsou také inspirací k přidání nových funkcí – do ostrého startu hry by měly být hotové ženské postavy, hraní v koordinované skupině, skupinový voice chat, plnohodnotný tutoriál, komplexnější matchmaking a také příběhové prvky a animace, díky kterým se budou hráči moci lépe zorientovat ve světě.

Ve dvoutýdenním uzavřeném preview, do kterého byl přístup umožněn jen na pozvání, případně skrze Insider program od Microsoftu, hrálo Vigor 78 tisíc hráčů. 

A vypadá to, že sázka na práci s komunitou se opravdu vyplácí. Ve dvoutýdenním uzavřeném preview, do kterého byl přístup umožněn jen na pozvání, případně skrze Insider program od Microsoftu, hrálo Vigor 78 tisíc hráčů. Následující Xbox Game Preview, ve kterém se hra momentálně nachází, přivedlo po týdnu 65 tisíc hráčů, přičemž 20 tisíc z nich si zakoupilo tzv. Founder’s Pack, jehož cena je 20 eur. Ten je určen hlavně pro hardcore fanoušky, kteří kromě půlročního předběžného přístupu získají i několik herních předmětů a také herní měnu v hodnotě 40 eur.

ZA KAČKU KRABIČKU

Nejen vývojáři, ale i já mám obavu ze střetu dvou odlišných komunit, ke kterému zákonně dojde někdy v únoru. Tehdy totiž vyjde ostrá verze, kterou od hraní s Founder’s Packem neodliší jen obrovský rozdíl ve zkušenosti hráčů, ale i platební model – hra totiž v únoru přejde na platební model free-to-play. Co si pod tímto označením máme představit? Vývojáři se dušují, že nemáme čekat žádné pay-to-win praktiky, mikrotransakce se totiž budou týkat jen oblečků a airdropů. Za peněžitý obnos bude možné zvýšit jejich frekvenci, což pak udělá hru zajímavější pro všechny, a zároveň automaticky nedodá výhodu jen platícímu.

Posledním tématem, kterému se naše návštěva v Bohemia Interactive věnovala, je technická stránka hry. Jelikož program, ve kterém se momentálně Vigor nachází, je obdobou bety, případně Early Accessu, ve hře často narazíte na bugy, případně problémy s optimalizací. Pokud si však pamatujete optimalizaci Arma 3, která na počítačích zatápěla i vysoce výkonným procesorům, budete velmi vděční, že Vigor běží na jiném enginu – konkrétně je jím Unreal Engine 4. generace, který nahradil vlastní Real Virtuality Engine, používaný ve hrách od „Bohemky“ už od první Operace Flashpoint (samozřejmě v jiné verzi). Unreal hře zajišťuje zatím lehce ukuckaných, časem však snad plynulých 30 FPS, které ve verzi pro Xbox One X dokonce okusíme v nativním 4K.

A PC verze? Dotaz na její existenci samozřejmě padl, tvůrci se však při zmínkách o ní jen potutelně usmívají. Zatím tedy není jisté, zdali se Vigor na počítače podívá, musíme jej tedy brát jako zástupce opravdu elitního a úzkého uskupení s názvem „Hry exkluzivní pro Xbox“. Dojde však jednou i na počítače, platformu, která byla Bohemia Interactive vlastní až doteď? To odhalí až čas…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama