Unreal Tournament 3 Článek Unreal Tournament 3

Unreal Tournament 3

Julius Rácz

Julius Rácz

4. 3. 2007 23:47 6

Pokud jste nezachytili dřívější zprávy, nevadí. Vše podstatné se nyní pokusíme shrnout do několika vět. Původní název projektu, kterým hodlá firma Epic po cca tříleté pauze potěšit duše všech příznivců multiplayerových klání, byl Unreal Tournament 2007. V hledáčku hráčů se hned z počátku objevily některé nové pojmy. Novinkou je herní režim Conquest, upřednostňující nad jiné strategické uvažování během střetů s protivníky a dávající multiplayeru (v rámci Unreal Tournamentu) zcela nový rozměr. Engine Unreal 3 zvládá řadu v současnosti žádaných a upřednostňovaných efektů, nevyjímaje HDR, Pixel Shader 3.0 či ultra kvalitní textury v rozlišení až 2048 x 2048 pixelů. Tyto údaje samy o sobě dostatečně vypovídají o výtečné kvalitě grafického zpracování. Poněkud rozporuplné bylo přijetí informace o chystaném ovládání v týmu se vyskytujících botů. Ti by měli být do budoucna komandovatelní také hlasovými příkazy, které řadě nepříliš vyškolených hráčů umožní využít jejich bojový potenciál tak, jak bude v dané chvíli žádoucí. Jelikož ne každý hráč je schopen používat klávesové zkratky instinktivně, bez nutnosti mrknout na klávesnici a zalovit v paměti, jeví se tato novinka jako velmi pozitivní prvek v rozvoji hratelnosti týmových deathmatchů.

Nejde o pokračování, ale o novou řadu

Unreal Tournament 3
Pokud jde o změnu původního názvu projektu Unreal Tournament 2007 na Unreal Tournament 3, nebyla tato způsobena, jak by se mohlo zdát, skutečností, že hru pohání třetí generace Unreal enginu. Jak vyplývá z prohlášení společnosti Epic, spíše to má příznivce žánru upozornit na záměr tvůrců vykročit vstříc zcela novému hernímu pojetí. Tomu odpovídá i restrukturalizace režimu hry pro jednoho hráče, která namísto strohých misí nabídne mnohem komplexnější herní anabázi, prostoupenou nejen akčními úkoly, ale také propracovaným příběhem, odvíjejícím se na pozadí akcí.

Zmíněný příběh hráče uvede do hry v roli mladíka, který nastoupí jako jeden z mnoha účastníků do arénového turnaje, pořádaného těžebními společnostmi již pět desetiletí. Na rozdíl od ostatních, pro které znamená účast v turnaji pouhou zábavu a možnost vylepšit si finanční skóre, pro onoho mladíka znamená účast v turnaji cestu k pomstě na společnosti, jež má na svědomí smrt jeho rodiny. Zdánlivě prozaický příběh, korespondující částečně s předchozími koncepcemi série UT, bere za své v okamžiku, kdy je lidská populace napadena vetřeleckou rasou Necris. V té chvíli už nejde ani tak o pomstu, jako spíše o naplnění hesla „Dnes neumírej!“

Zprávy z Las Vegas

Unreal Tournament 3
Když se v rámci Midway's Gamers' Day v Las Vegas objevily na plátně první snímky prezentace Unreal Tournamentu 3, nevypadalo to prý na žádnou oslavu. Prezentace byla údajně zpočátku mírně trhaná, což bylo s největší pravděpodobností způsobeno nízkým framerate. Netrvalo ale dlouho a úvodní pochyby se rozplynuly v žáru emocí vyvolaných úžasně zpracovanými lokacemi a zejména dopodrobna vykreslenými modely herních postav. V kontextu s proběhnuvší prezentací se diskutovalo také o možných kvalitativních rozdílech mezi verzemi pro tři cílové platformy, konkrétně PC, PS3 a Xbox360. Dle sdělení odpovědných pracovníků společnosti Epic by však měly být všechny tři verze kvalitativně rovnocenné.

Zbraně

Je známo, že souboje v Unreal Tournament jsou čistokrevnou akční zábavou, která i přes svou jednoduchost neztrácí na nápaditosti. To je do jisté míry podpořeno také grafickým a technickým provedením zbraní, jejichž účinky jsou veskrze efektní a zajímavou podívanou, která umocňuje požitek ze hry. V souvislosti s dostupným arzenálem nelze než chválit. Autoři totiž prozřetelně ve hře ponechali osvědčené zbraně z dřívějška, jen je poněkud vylepšili. Takže například příznivci velmi oblíbeného Rocket Launcheru (raketometu) rozhodně nemusí ronit slzy nad nenahraditelnou ztrátou.

Vozidla

Unreal Tournament 3
Kromě staronových modelů zbraní se ve hře objeví také už známá i úplně nová vozidla, disponující specifickými schopnostmi či vlastnostmi. Pomineme-li zavedené modely korporačních strojů, jako jsou Manta, Goliáš nebo Leviatan, dostaneme se k vozovému parku vetřelecké rasy Necris. Ta bude mít k dispozici přinejmenším následující trojici speciálů, jejichž názvy jsou, jak jistě sami uznáte, opravdu velmi působivé.

První z trojice je Zmije (Viper). Její předností je rychlost a pohyblivost. Kromě jiného je vybavena speciálním urychlovačem, umožňujícím v jistých terénních podmínkách překonávat prolákliny dlouhými skoky. V průběhu skoku lze navíc použitím tlačítka (klávesy) pro sekundární střelbu aktivovat sebedestrukci vozidla. Zmije se dá tedy použít takticky i jako velmi účinná střela.

Druhým z tria je Nemesis, tank připomínající útočný dopravní prostředek, vybavený třemi různými bojovými módy. V normálním módu se pohybuje standardním způsobem, průměrnou rychlostí a s průměrnou palebnou silou. Ve sníženém módu se pohybuje rychleji, ale jeho palebná síla je nižší. Ve zvýšeném módu je palebná síla vozidla nejvyšší, to však za cenu výrazné ztráty mobility a také zvýšení rizika zásahu (ve zvýšeném postoji je Nemesis poměrně snadno zasažitelným cílem).

Unreal Tournament 3
Třetím z triády, a také nejpůsobivějším, je Dark Walker. Stručně řečeno jde o monstrum pohybující se na trojici nohou. Podle jistých informací by snad mohl být řízen i dvojicí hráčů (jeden jako pilot, druhý jako střelec). Obdobně jako Tripodi ve Válce světů, i Dark Walker nabízí svému pilotu díky svým dlouhým nohám náramný rozhled po bojišti a úžasnou palebnou sílu v podobě palubních paprskometů. Navzdory prvotním pochybnostem se tenhle Chodec překvapivě dobře pohybuje v rozmanitých terénech, za což vděčí svým ohebným nohám. Ostatně, ty mu také dovolují překročit pro jiné nepřekonatelné překážky. Díky schopnosti přikrčení se také docela snadno vyrovná se sníženým profilem, například při průchodech pod nízko zavěšenými mosty. Jedinou velkou nevýhodou tohoto obra je malá pohyblivost a pomalé reakce při zaměřování cílů. Osamocen se tedy snadno může stát kořistí smečky pohyblivějších a hbitějších oponentů.

Herní lokace

Jak lze odvodit z prezentace v Las Vegas, herní oblasti budou zřejmě velmi dobře zvládnuté z hlediska koncepce i grafického zpracování. V praxi to znamená, že budou nejen pestré, nápadité a detailní, ale také, že jejich charakter a rozloha budou navrženy optimálně pro daný typ hry, respektive počet účastníků hry. Z logistického hlediska by herní „mapy“ měly poskytnout případným aktérům pouze málo logistických možností. Několik alternativních stezek umístěných v různě vyvýšených úrovních by mělo zajistit, že souboji s nepřáteli se vyhnete jen stěží. Variabilita terénu zase zabezpečí, abyste některé z herních úseků museli absolvovat po svých (například krátké podzemní tunely a podobně).

Herní módy

Unreal Tournament 3
Je docela pochopitelné, že základní struktura herních módů zůstala nedotčena. Oblíbenost jednotlivých modifikací byla výchozím hlediskem k tomu, aby některé z nich dokonce byly vyloučeny ze seznamu. Finální přehled všech dostupných režimů zatím k dispozici nemáme, ale za zmínku stojí rozhodně inovovaný Onslaught režim, který má v UT3 figurovat pod názvem Warfare. Na přehlídce v Las Vegas ale režim Warfare představen nebyl. Podle vyjádření CEO Epicu Marka Reina byla důvodem časová náročnost potřebná pro zvládnutí a naučení se základních principů tohoto novinkového herního módu. Proto zde také Epic prezentoval CTF, což je režim, který je schopen okamžitě zvládnout každý, byť nováček v žánru multiplayerových her.

Závěrem

I přes nádherně vypiplanou grafiku a ultrarealistické efekty figurující ve hře, by měla dle všeho zůstat hratelnost UT3 v kolejích položených jeho předchůdci. Můžeme se tedy těšit na adrenalinové orgie, jak je známe, navíc rozšířené o spoustu nových možností. Očekávání všech fanoušků série nezná mezí a také my se už nemůžeme dočkat, až se nám do rukou dostane finální verze hry. Už aby to bylo!