SSX Blur Článek SSX Blur

SSX Blur

Dalibor Franta

Dalibor Franta

28. 1. 2007 23:29

Sérii SSX, která se po téměř dvouleté odmlce konečně vrací na naše konzole, lze ve svém žánru bez nadsázky označit za jednu z nejlepších a nejúspěšnějších. Než však natěšení majitelé Playstationů a Xboxů začnou nadšením metat kozelce a hledat plandavé snowboardové kapsáče, musíme je varovat – těmi šťastnějšími budou tentokrát exkluzivně majitelé Wii od Nintenda.

Na svahy s nunchakem

Prvosledové tituly, jako byla například Zelda Twilight Princess, určené pro launch nové Nintendovské konzole, už svůj úkol splnily, dotáhly Wii k čelním příčkám prodejnosti a nyní by potřebovaly trochu toho zaslouženého volna. Místo na čele se tak uvolnilo third-party vývojářům a společnostem, mezi nimiž kralují Ubisoft a EA, jejíž vlajkovou lodí (či spíše prknem) je kromě jiných titulů i SSX Blur, které se chystá pořádně prověřit všechny originální ovládací prvky nové konzole. Je všeobecně známo, že s hrami pro Wii si člověk obvykle moc klidu v křesle neužije a pro nové SSX to bude platit dvojnásob.

SSX Blur
Tam, kde si dříve hráči vystačili s hbitými prsty a dobrými reflexy, budou nyní nuceni vydolovat v sobě i ty nejskrytější atletické vlohy - a to na zemi i ve vzduchu. Tvůrci z EA BIG se totiž do své nové hry rozhodli aplikovat hned dvojí ovládací systém. Zatímco jízda po zemi bude vyžadovat zejména precizní práci s nunchakem, tak trikové sekvence budou přímo závislé na dokonalém zvládnutí Wiimote. Stejně jako na opravdovém svahu, ani v SSX Blur se však hráči neobejdou bez kooperace všech myslitelných i nemyslitelných končetin. K naprosté virtuozitě bude třeba ovládnout oba ovladače zároveň a to jak s nohama pevně na svahu, tak s hlavou pevně dolů při trikových sekvencích. Hrůza? Zděšení? Strach? Nejsou na místě.

Zmatení končetin

Ve skutečnosti všechno funguje až překvapivě jednoduše a intuitivně. Nakláněním nunchaku lze ovlivnit směr jízdy a v kombinaci s analogovou páčkou pak bude možné točit zavřenější zatáčky – to když bude hrozit akutní setkání s nevlídně tvrdým kmenem stromu. K odrazu při výskoku stačí nunchakem jemně švihnout. Wiimote pak za jízdy obstarává turbo boost (tlačítko Z) a některé rozptylovací funkce (jako třeba házení sněhu po soupeřích). Ve vzduchu už je však kooperace obou ovladačů mnohem sofistikovanější a ovládání se z gruntu mění. O přemety a otočky se ve vzduchu stará opět Wiimote, který je třeba naklonit vždy ve směru požadovaného úkonu.

SSX Blur
S trochou cviku tak lze během chvilky točit dvojitá salta vzad, aniž by přitom docházelo k (příliš častým) frakturám zápěstí. K vyšperkování skoku nějakým tím grabem už však bude třeba sáhnout po nunchaku, kdy nakloněním na stranu hráč určí způsob úchytu. Provedení übertricku pak bude vyžadovat prostorovou představivost a výtvarné nadání. To když bude třeba vykreslit do vzduchu pomocí obou ovladačů specifické obrazce. Dovedeme si představit, jak složitě to zní a jak stupidně musí vypadat takový pařan snažící se před obrazovkou vytočit 360 backflip with tale grab. Skutečnost však není ani zdaleka tak zlá.

Dokonce ani ve chvíli, kdy se triková sekvence vymkne hráči z rukou a on s jednou hnátou zamotanou v topení a druhou zabořenou hluboko ve zbytcích porcelánové výbavy nebude sto zvrátit bolestivý pád, není třeba zoufat. Opakovaným stiskem tlačítka B se skokan vrátí do polohy slučitelné se životem a elegantně přistane. Jediná obava tak v tomto směru může směřovat spíše až k přehnanému user friendly přístupu. Zvládnout základy SSX bylo vždy poměrně jednoduché, avšak dosáhnout v ní naprostého mistrovství znamenalo projít často náročným a dlouhým procesem zvládání těch nejtěžších triků. SSX Blur se v tomto směru zdá (alespoň prozatím) mnohem shovívavější.

Über jízda

Zatímco ovládání prošlo pro potřeby konzole Wii radikální proměnou, ostatní dobře známé prvky série zůstaly v podstatě nezměněny, či pouze kosmeticky modifikovány. Těšit se proto můžeme na starý známý trikový ukazatel – Groove meter, tentokrát rozdělený do čtyř stupňů. Plnění stupnice už navíc nebude závislé pouze na počtu úspěšně provedených triků. Mnohem důležitější roli by měl hrát celkový umělecký dojem z jízdy. Čistota triků, sladění jízdy s hudbou, správný rytmus, atd..

SSX Blur
Od stupně tři pak bude možné aplikovat übertricky. I ty si však musíte nejprve zasloužit a jeden po druhém pečlivě odemknout sbíráním nejrůznějších předmětů roztroušených po svazích. Celkově by mělo být speciálních triků k dispozici až 12, stejně jako tratí (ať už originálních, nebo převzatých z minulých dílů). Singleplayer bude tvořit klasický quick play s možností naskočit okamžitě na svah, rampu, nebo slalomovou trať a tournament s cílem na samotném vrcholku hory (což je tak trochu paradox, protože obvykle bývá cílem sjezdu dostat se dolů…kupodivu). V multiplayeru zatím nahlášen pouze split-screen a hot seat.

Virtuální sníh zachraňuje zimu

Co do vizuálního zpracování šahá SSX Blur až na samotný vrchol. Okolní příroda je nádherně detailní, jiskřivý sníh přímo vybízí k vyválení a drobné efekty jako mlha v nížinách, sněžení, nebo psychedelické vlnění notové stopy, která hráče obklopí při naplnění Groove meteru, dodávají hře potřebnou atmosféru. Vzhledem k tomu, že SSX Blur čekají ještě minimálně dva měsíce usilovné práce a už hratelná verze byla po technické stránce na pravdu vysoké úrovni, troufáme si odhadnout, že se máme v březnu na co těšit.