SimCity Společnost Recenze SimCity Společnost

SimCity Společnost

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

27. 11. 2007 23:00

A když nepomůže ani vysázení parků kolem jaderné elektrárny, vždycky můžeme za město šoupnout sklad toxického odpadu, popřípadě to jistí tučné výnosy z dovozu odpadků ze sousedního města. Aspoň tak nás to tvůrci série SimCity vždycky učili. Od základního top down pohledu v prvním díle a nezapomenutelné godzilly jsme se přesunuli do dodnes nepřekonaného SimCity 2000, které dovolovalo vytvořit si své vlastní město, jež vám jako virtuálním starostům bylo přesně šité na míru. Toužili jste po hi-tech megalopoli, plné luxusních mrakodrapů a spokojených obyvatel, kteří bez svého vznášejícího se auta nedali ani ránu? Žádný problém! Nebo třeba plně ekologické městečko, kde energii dodávají větrné elektrárny, na každém rohu zurčí potůčky a v romantických zákoutích se schovávají roztomilé domečky plné rozesmátých lidiček? I to bylo možné.

Jako studená sprcha pak působilo třetí pokračování s prozaickým názvem SimCity 3000, které svými koupelnově pastelovými barvami a naprosto triviální hratelností dovedlo spolehlivě odradit všechny potencionální zájemce o místo starosty. A navíc s třetím dílem začaly objevovat sliby o kompletním 3D provedení, který se neobjevil ani ve čtvrtém pokračování. To bylo naprosto hardcore stavěcí strategií, ve které se chyby neodpouštěly a neustálé balancování rozpočtu, klidně i za cenu nespokojeného remcání tisícihlavého stáda obyvatel bylo na denním pořádku. Spoustě lidí se ale čtyřka zdála až příliš komplexní a naprosto nepřístupná občasnému hráči, což byla sice pravda, ale málokdo si dovedl představit, že by podobně zaměřená hra šla udělat nějak jinak.

Lépe. Jednodušeji. Bez neustálého cukání při zoomování...

Jenže licenci na sérii stavěcích strategií spolkli Electronic Arts, kteří razí nepsané heslo „když hry, tak pro všechny,“ a svěřili vývoj nového SimCity (S)společnosti Tilted Mill, která má s vytvářením stavěcích strategií své zkušenosti. Převedli do trojrozměrného grafického kabátku dvě klasické série – Caesar a Pharaoh (pod poetickým názvem Immortal Cities: Children of Nile). A ačkoliv u spousty nostalgiků z řad příznivců původního stylu výše zmíněných her upadli v nemilost, čistě z řemeslného hlediska se jednalo o solidně odvedenou práci. Právě proto se docela netrpělivě čekalo, zda v novém SimCity zůstane zachován klasický duch z předchozích dílů.

Už na první pohled je vidět evidentní provázanost se sérií The Sims, která jde ještě mnohem dál, než tomu bylo minule. Vzhledem k tomu, že se vše odehrává v daleko menším měřítku, můžete rovnou zapomenout na to, že byste ovlivňovali „masu“ lidí. Daleko více se budete zaměřovat na nejrůznější skupinky obyvatel. Ani rozloha mapy vám nedovolí stavět rozlehlá města o několika čtvrtích, na vzájemnou provázanost a obchodování, známé (a dobře fungující) z dřívějška můžete rovnou zapomenout. Tady se počítá něco úplně jiného – spokojenost s vaším městem a s ním spojený zisk nejrůznějších trofejí. Nalákali jste do města 1500 obyvatel? Šup sem s bronzovou plackou! Produkuje vaše osada třicet bodů vzdělanosti? Tady máš fajnovou trofej! Dovedu si představit, že spoustě hráčů tento systém bude proti srsti, zvláště z řad veteránů. Každé město začínáte od znova, dokonce si v základním menu můžete nastavit nekonečné peníze, nebo rovnou odemčené všechny budovy. Neexistuje žádná kooperace, prostě pokaždé začínáte od znova a pokaždé si můžete určit jiné prostředí a zkusit jiný stavební styl.

A propos, stavební styly. To je jeden z hlavních charakteristických prvků nového SimCity. Můžete si vytvořit stylovou country osadu, město plné paneláků a čmoudících továren (samozřejmě s odpovídajícím dopadem na čistotu ulic, míru smogu atd.), anebo se na všechny styly vykašlat a postavit si od každého typu něco. Pro sichr třeba vše v jedné dlouhé ulici. Tím se ale ze hry vytrácí onen skvěly prvek, kdy si dáváte záležet na tom, aby žádná z částí nebyla úplně zanedbána. Město totiž nefunguje jako několik malých organismů, ale jako jeden velký brouk, do kterého musíte pumpovat potřebné komodity (bezpečnost, produktivita, kreativita... celkem jich je šest) k tomu, aby bylo provozuschopné. Zapomeňte na pokládání zón, všechny budovy stavíte přímo a zůstanou takové už napořád – zmizelo tedy i postupné automatické vylepšování v závislosti na počtu obyvatel, vyspělosti a desítkách dalších podmínek.

Pokud se vám kriticky nedostává nějaké komodity, není nic jednoduššího, než přímo postavit budovu, která ji generuje. Například - řadové domy negenerují daně, protože jim chybí tři jednotky vzdělaní k „efektivitě.“ Ve starých SimCity byste postavili dvě školy na krajích města a doufali, že se aspoň jedna uchytí a vy budete moci do kasy přivést další peníze. Ne tak ve Společnosti. Tady stačí postavit jednu z celé řady škol, která generuje dejme tomu +4 vzdělanosti. A to je vše. Žádné další nastavování dosahu, financování, kdepak. Vaši jedinou starostí tak bude snaha o vyváženost, nebo pokud možno přebytek všech komodit. To je trochu málo i pro občasného hráče...

Mohlo by se zdát, že se každým coulem jedná o titul, na kterém si smlsnou hlavně takzvaní casual hráči. I grafické zpracování (které je konečně plně 3D) tomu napovídá. Mimochodem, kamera je vyřešena naprosto skvěle a velice rychle vám její ovládání přejde do krve. Jen kdyby nebylo krvavých hardwarových nároků! Můžete si sice nastavit detaily na minimum a rozjet tak SimCity: Společnost i na slabších strojích, ale zapomeňte na plynulost, rovněž tak na krásu. Stejně jako u předchozího dílu série SimCity předběhla svou dobu v nárocích na technickou vybavenost hráčů. Možná tak za dva roky si ji naprosto bezproblémově zahrají všichni, ale takto jasné mínus zkrátka přehlížet nelze. Přesto věřím, že si svého zákazníka najde. V jádru se totiž pořád jedná o dobrou strategickou hru, u které se každý správný virtuální budovatel může vyřádit na dlouhé hodiny.

SimCity Společnost

Tilted Mill nezklamali, ale bohužel ani nepřekvapili. Jedná se o dobře odvedenou práci, která bohužel postrádá ducha série SimCity. Jako chvilkové odreagování je to docela příjemné, ale zapomeňte na piplání s každým detailem vašeho města. Prostě jen nasázíte budovy a až zaplníte daný prostor, začnete znova na další mapě. Škoda, přeškoda...

můžete si postavit město přesně podle vašich představ, free-formovitá stavěcí strategie, příjemná grafika, konečně 3D kabátek s dobře vyřešenou kamerou
stavíte vždy pouze jedno konkrétní město, hardwarová náročnost, jediná motivace – zisk trofejí, velmi omezená hrací plocha, značné zjednodušení, nulová evoluce budov