Rugby 08 Recenze Rugby 08

Rugby 08

taltos

taltos

19. 8. 2007 22:00

Rugby je u nás sportem minimálně rozšířeným, znalým a tím pádem i hraným. Týmy, které se touto zálibou zabývají byste spočítali na prstech jedné ruky a tak není divu, že i v herním světě se titulů s touto tématikou dočkáte jako šafránu. Oproti podstatně rozšířenějšímu Maddenu (tedy americkému fotbalu), vynechala série Rugby předchozí ročník 2007, což by ve světě NHL nebo FIFA bylo asi jen těžko myslitelné. Přitom i o letošním Rugby 08, by se dalo s klidem říci, že na náš trh se dostalo jen tak mimochodem a hlavní cílová skupina hráčů se nachází v nám vzdálených státech, jako Austrálie, či Velká Británie, kde je rugby pomalu národním sportem. Rugby se tedy po roce odmlky vrací na náš trh. Pojďme si říci, jak na tento prodloužený čas určený pro vývoj zareagovalo EA a do jaké míry změnili herní koncept a celý engine.

Poznáváme pravidla

Tutoriál v sériích FIFA většina hráčů pravděpodobně nehraje kvůli poznání pravidel, jako spíše kvůli konceptu ovládání. My jsme k Rugby 08 přistupovali trošku z jiné strany a i když o pravidlech tohoto sportu jsme nějaké tušení měli, za nastínění podrobnějšího stylu hraní rugby, jsme byli velmi vděční. Ne, že byste po tutoriálu mohli vyběhnout na trávník a užívat si kouzla tohoto sportu (na to byste museli mít ještě správné tělesné proporce), ale pro požitek ze hry je vysvětlení dostačující. I ovládání se dá u letošního ročníku pokládat za povedené, spousta tlačítek nemá pouze dvě varianty pro obranu a útok, ale i další speciální funkce podle toho, v jaké situaci se nacházíte.Nemusíte tedy pátrat po celé klávesnici pro správné tlačítko. Pomocí jednoho stisknutí můžete například rozehrávat auty, ale zároveň i dlouhé výkopy, sbírat míče na zemi nebo dělat touchdowny (výraz z amerického fotbalu, v rugby se doběhu za čáru říká „pětka“ – obdržíte totiž do skóre pět bodů). Všechny tyto možnosti jsou přitom závislé na aktuálním dění a s jejich ovládáním jsem nezaznamenal větší problémy.

Po odehrání tutoriálu se tedy můžete zlehka pouštět do samotné hry, nabízející různé možnosti. Od rychlých samostatných zápasů, kde vyberete jen týmy a stadion, až po několika týdenní šampionáty, kde budete hrát o cenné trofeje. Tento šampionát je od posledního dílu novinkou, která má zaplnit především motivační prázdno z minulého ročníku. A díky managementu týmu, taktice s různě kvalitními hráči (označení hvězdičkou) a nahrazování zraněných hráčů, postavami novými, tuto úlohu vcelku slušně plní.

Dalším posunem oproti poslednímu Rugby je podstatně vylepšená kamera, která se nyní chová velmi flexibilně, v závislosti na aktuální situaci. Pokud tedy sprintujete přes celé hřiště, máte nadhled nad celým stadionem, při nepřehledných mačkanicích o míč se kamera naopak snese těsně nad požadovanou situaci a vy můžete zblízka sledovat souboj o ležící balón. Stejná situace nastává i při vyhazování z autu, přetlačování nebo rozehrávky výkopem.

Poznáváme hru

Každý, kdo si myslel, že rugby je jen americkým fotbalem bez chráničů, bude zpočátku mírně rozladěn.Celý herní systém je totiž postaven na něčem zcela odlišném než v přirovnávaném americkém fotbale. Nekonají se žádné náběhy přes celé hřiště, daleké přihrávky a různé kombinační taktiky. Rugby je pouze o posouvání míče na hráče těsně za vámi, což v kombinaci s rychlým sprintem a vyhýbáním se soupeřům tvoří právě posun po hřišti. Samozřejmě jsou zde další věci, jako nakopávání míče na polovinu soupeře a následné bránění vydobyté pozice, autová vhazování, přetlačování ve skrumážích nebo kopy na bránu. A tento popis vám také vystačí na hrubou představu o tom, co budete ve hře dělat. Většinou se budete rozhodovat nad přihrávkou levému, či pravému hráči, nad autovém vyhození míče přednímu, či zadnímu spoluhráči nebo nad různými možnostmi rozehrávání při faulu. I tento jednoduchý systém, kdy se snažíte přes hromadu těl protlačit k vytoužené čáře, má ale svoje kouzlo, po chvíli si osvojíte krátké přihrávky přesně v okamžiku, kdy vás hráč s míčem padá k zemi a tímto způsobem se budete posunovat po celé šířce hřiště.

Dobrý požitek ze hry vám občas budou kazit nepříjemnosti s odezvou některých tlačítek, především pak přihrávek. To je věc vskutku nemilá, protože právě tyto akce jsou potřeba načasovat přesně na sekundy. Pokud pak hráč míč neodehraje svému spoluhráči a soupeř se s ním skácí na zem, přicházíte o prakticky jisté body. Když naopak klávesu mačkáte několikrát, abyste se ujistili o výsledném efektu, hra sice chvíli nereaguje, ale zároveň si do paměti ukládá množství vašich požadavků, které pak vyhodnotí a je z toho zbytečně dlouhá nahrávka dozadu. Stejně tak se vám především zpočátku bude stávat, že nahrajete na jinou stranu, než jste měli v plánu. Důvod je jednoduchý. Při změně stran, rychlých akcích a především aktuálním postavení hráče s míčem, si totiž často neuvědomíte, jakou klávesu máte správně stisknout. A pokud se vám takto míč vykutálí do autu, dobrý pocit z toho mít jistě nebudete.

Grafiku nepoznáváme

Když byste si rovnou z nejnovějších dílů série FIFA nebo NHL najeli do aktuálního ročníku Rugby, nevěřili byste vlastním očím. Chápeme, že tvůrci ledního hokeje a fotbalu mají podstatně vyšší rozpočet, ale i přes tento fakt, bychom od giganta jakým je EA Sports, očekávali o třídu lepší technické zpracování prakticky u všeho. Ať už se jedná o otřesnou kulisu v podobě 2D plakátu stadionu i se všemi fanoušky, nedetailní a přímo nepěkné obličeje většiny hráčů nebo jejich kostrbaté provedení postav. Ze všeho máte trochu pocit odfláknuté práce, na což u této firmy nejsme zvyklí. Technickou stránku hry z ostudy trošku dostává slušný repertoár pohybů hráčů a jejich zpracování a také velmi solidní zvuky i hudba.

Nic pro hokejisty

Rugby 08 jistě stojí za vyzkoušení a i laikové se u něj slušně pobaví. Ovšem pouze několik hodin. Pak už se hra stáčí do vod stereotypu a opakování stejných akcí a v této situaci je třeba mít srdce zapálené právě pro tento sport. Protože tady si nejde jen tak zaházet jeden zápas a zase se vrátit k hokeji. Pokud neproniknete do celého obsahu hry, nebudete jej plně chápat, nebudete si hrát s managementem vašeho týmu a nebudete se chtít zdokonalovat v tomto netradičním sportu, skončíte opět u těch několika hodin slušné zábavy, po které přichází prázdno a návrat k hokeji. Takto na mě hra ve finále působila. Pokud již vlastníte předchozí ročník 06, jediným tahákem pro vás mohou být aktualizované soupisky všech týmů a statistiky hráčů, které EA zvládla již tradičně na jedničku. Pokud ale poslední díl nemáte, jste fanoušky rugby, překousnete poněkud kostrbatější grafiku a proniknete do všech tajů dobře nastaveného ovládání, hra se vám odmění notnou dávkou netradičních zážitků, potu, chlapských těl, skrumáží, z kterých odlétávají úlomky zubů a… dál už to znáte.

Rugby 08

Rugby 08 je opravdu těžké hodnotit. Pokud se na hru podíváte očima laika, který nemá žádný hlubší zájem v tomto sportu, hodnocení pravděpodobně nepřekročí hranici průměru. Pokud jste ale pro rugby zapálení a nevlastníte předchozí ročník, je pro vás tato hra jasnou a vlastně jedinou volbou. Ke které skupině se přidáte vy?

Slušná počáteční zábava, dobře nastavená kamera, slušný výběr týmů a kompletní licence, dobře použitelné ovládání a šampionát s možnostmi managementu týmu
Po delším hraní neodvratně přijde stereotyp, opakující se herní prvky, zastaralá grafika a modely postav, špatná odezva některých akcí.