Pro Evolution Soccer 2008 Recenze Pro Evolution Soccer 2008 Wii

Pro Evolution Soccer 2008 Wii

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

30. 6. 2008 22:45

Fotbalové mistrovství Evropy, které v letošním roce hostí alpské státy Rakousko a Švýcarsko, je v plném proudu a ač v současné době již bez našich reprezentantů, těší se obrovské popularitě i v naších luzích a hájích. Ti z vás, kdo by si rádi napravili chuť po ne zrovna povedeném závěru utkání s Tureckem alespoň ve virtuálním světě a kdo mají chuť na neotřelé a dosti originální zpracování, budou potěšeni novým Pro Evem od Konami, tentokráte pro konzoli Wii.

„Pojď, Zdendo, hoď to Liborovi po lajně!“

Pro Evolution Soccer 2008? To už tu přece bylo vloni na podzim, může blesknout hlavou nejednomu z hráčů. Jistě, bylo, ale na podzim jsme měli co dočinění s verzí pro PC, PlayStation, potažmo Xbox 360 s klasickým ovládáním. Wii je ale dosti specifická platforma a umožňuje vývojářům dosti experimentovat s tím, kterak se jejich hra bude ovládat pomocí wiimotu. Tyto experimenty končí různě, někdy zdarem, někdy nezdarem, tentokráte ale mohu předem konstatovat, že jsem byl nápadem vývojářů příjemně překvapen.

A jak to tedy funguje? Nový PES se ovládá za pomoci Wiimotu spolu s Nunchakem. Pro pohyb hráče je třeba mířit wiimotem na obrazovku a ukazovat, kterým směrem má hráč běžet. Nahrávky probíhají obdobně – nejprve je třeba zamířit na určité místo na ploše, kam byste rádi, aby vám naběhl spoluhráč, a poté stisknout patřičné tlačítko. Pokud chcete vystřelit, stačí ukázat směr a následně švihnout Nunchakem, hráč už udělá svoje. Poněkud problematičtější je obrana, zde lze na hráče vyvinout tlak, odhlavičkovat a odkopnout balon do bezpečí, popřípadě za určité konstelace hvězd i udělat skluz, ale o tom si povíme později. V reálu to vypadá tak, že své svěřence stoprocentně ovládáte jen při držení míče, takže prakticky jen při útočné fázi, zatímco obrana závisí z velké části na umělé inteligenci, která propočítává dovednosti jednotlivých fotbalistů.

„Oběhni si ho! Super, a teď přihraj Martinovi támhle do běhu!“

Samotná útočná fáze mne jedním slovem doslova nadchla. Více než počítačovou hru si budete připadat, jako když sledujete utkání v televizi, jen s tím rozdílem, že vaše touhy po podle vás ideálního řešení dané útočné situace jsou naplněny. Jistě, chce to trochu cviku, ale pak je to nádhera. Zajímavě řešené jsou i pokutové kopy, kdy si střílející hráč ukáže kurzorem na místo brány, kam míří, a následně švihem vystřelí, zatímco u brankáře stačí pouze švihnout v daném směru. Při hře proti umělé inteligenci je vše v nejlepším pořádku, penalty ani nepředstavují velkou zábavu, ale jakmile to zkusíte ve dvou u jedné konzole, nastane peklo. Kurzor ukazující kam míříte totiž lze před kamarádem stisknutím druhého tlačítka schovat, jenže pak musíte odhadovat, do kterého místa asi v dané chvíli míříte.

Už jsem zmínil, že se při hraní ovládá obrana hůře, než samotné útočení, je to opravdu tak. V Konami asi chtěli, aby si hráči užívali útočné orgie, takže slova jako skluz či záchranná brzda patří téměř mezi tabu. Jistě, najdou se momenty, kdy rozhodčí opravdu odpíská faul, ale stává se to málokdy. Místy mne docela štvala i umělá inteligence obránců, kdy některý z nich kolikrát stojí jak solný sloup a nevěřícně kouká, že si to útočník metr vedle něj štráduje směrem na bránu. V konečném důsledku to znamená, že zápasy mívají spíše hokejové než fotbalové výsledky, ale aspoň je na co se koukat a hra netrpí řeckým morem… :-)

„Střílej doprava k tyči! Gool!“

Pokud se ptáte, jaké módy si pro nás vývojáři z Konami nachystali, pak nečekejte nic nového. Je tu rychlý zápas, nějaké ty turnaje a také velmi propracovaný tutoriál, v němž jsou nováčci dopodrobna seznámeni s nástrahami nového ovládacího systému. Někoho by možná mohlo zamrzet, že na jedné konzoli mohou současně hrát pouze dva kamarádi, ale na druhou stranu – čtveřice kurzorů by se na obrazovce velmi motala, už takhle to občas hraničí.

Wiičkové Pro Evo bohužel trpí klasickými neduhy série, za velmi špatný bych označil komentář, který málokdy dokáže navodit dojem, že se opravdu díváte na reálný fotbalový zápas v televizi. Vedle toho si opět musím postěžovat na licenci-nelicenci, která je prakticky totožná s tou z podzimní verze. Namísto Chelsea se tedy vyskytuje FC London, Manchaster United představuje Man Red a podobně.

Tak abychom si to shrnuli, Pro Evolution Soccer 2008 pro konzoli Wii představuje absolutně nový pohled na fotbalovou simulaci, která se presentuje v naprosto parádním světle. Jistě, není dokonalá a má své mouchy, ale rozhodně dokazuje, že se jde oprostit od současných zažitých standardů a vytvořit hru, která by byla jak originální, tak zábavná. Pokud se autorům podaří do příštího ročníku vylepšit zpracování defenzivy, bude to ještě lepší, i tak ale představuje PES jasný hit pro fotbalově založené majitele Nintenda Wii.

Hru zapůjčila firma GameExpres

Pro Evolution Soccer 2008

Wiičkové Pro Evo přináší čerstvý vítr do vod fotbalových simulací a dost možná ukazuje směr, jímž se budou v budoucnosti podobně založené hry odvíjet. I přes několik neduhů jasný hit.