Over the Hedge Recenze Over the Hedge

Over the Hedge

Luke

Luke

11. 6. 2006 22:36 4

Měli jste doma někdy morče? Králíka? Andulku? Psa? Kočku? Ano? Tak to je vám na nic. Abyste plně pochopili herní adaptaci filmu Over the Hedge neboli Za plotem, měli byste mít zkušenosti s mývalem, želvou, skunkem, veverkou a vačicemi. Nejlépe se všemi pohromadě. Jak bylo zjištěno tvůrci v Dreamworks Animations, spojí-li se kolektivně mozky zmíněných zvířat, vznikne zlodějská mentalita, která chce jediné: krást lidem jídlo. Možná si říkáte: to je ale vtipný nápad, haha! Film nás navíc poučuje o vytlačování nebohých zvířat ze svých přirozených biotopů díky stavění satelitních kolonií. Ano, jako obvykle, filmy jsou poučné… pakliže v nich s pomocí páčidla najdete morální myšlenku. To samé se nedá říci o hře Over the Hedge, kde páčidlem můžete pracovat neskutečně dlouho a objevíte pouze zoufalství, znechucení a šablonovitost. Jakékoliv poselství nebo stejná atmosféra jako u filmu není k nalezení, protože prostě jde o hru, která je určena jen pro mývaly. A želvy. A skunky. A veverky. A vačice. A ti si naší recenzi číst nebudou, alespoň doufáme.

Série pětatřiceti misí protáhne zvířecí partu nejrůznějšími lidskými domy, které jsou plné jídla. Jenže lidé nejsou dnešní – pochopili, že zvířata jsou bandou inteligentních chuligánů a všechny přístupové cesty doslova zaplavili laserovými paprsky, senzory pohybu a létajícími grily. V případě, že dojdou létající grily je tu nekonečné procesí kyber-krtků a kyber-myší a kyber-zajíců, jejichž armády jsou připravené na každém rohu, aby vás odřízly od tolik žádaného jídla. Veškerá náplň misí se odehrává ve Spojených státech a jelikož hry nikdy nelžou, tak si dovedete sami představit, jaká domácí válka probíhá na anglických trávnících v amerických vilkových koloniích. Kyber-hlodavci jsou zcela běžnou výbavou amerických měst, stejně jako laserové paprsky v obýváku. Evropanovi takové věci možná přijdou divné, ale nezapomeň, milý Evropane, že brzy na západním pobřeží uvidíš armádu kyber-zajíců, kterak reprízuje Normandii!

Jak vytřískat z jalové krávy tele

Konec legrace, Over the Hedge je akční hrou, kde mlátíte po hlavách výše zmíněná kyber zvířata a kradete jídlo. Nic většího se neodehrává, když nepočítáme naprosto mizerné minihry, a tak se brzy začnete ukrutně nudit. Hratelnost nepřináší nic nového, odpuzuje opakováním několika motivů a filmový zážitek rozhodně nerozšiřuje. Ba co hůře, pakliže film neuvidíte, nepochopíte, o čem hra je! Chybí úvod do děje, drama a finální katarze, což jsou prvky, které v dobře vyprávěném příběhu prostě musí být. Over the Hedge není dobře vyprávěnou hrou, jde o nudné mlácení slepené lepidlem filmových postav. K tomu je třeba dodat, že z filmového castingu šel do dabování počítačové hry pouze William Shattner, známý též jako kapitán Kirk (v hubené verzi), zatímco jeho spoluhlasy Bruce Willis či Nick Nolte daly od hry vokály pryč. Celkově zde tedy není žádný marketingový selling-point, kromě důvodu: hele, jmenuje se to stejně jako film a jsou tam stejná zvířata. A to je dost málo.

Pro společnosti Dreamworks Animations a Activision nejde o první filmově-herní spojení. Předešle se výsledky jejich kooperace objevily ve hře Shrek a samotná Activision si plácá i X-Men bábovičky. Kdesi v nitru firmy sedí manažer, který dokonale zvládá teorii úspěchu a ví, že licencované hry se prodávají relativně dobře, pakliže minimalizujete náklady na jejich vývoj. Proto Over the Hedge ani na jednom místě nesrší originalitou – teče z ní hniloba tisíckrát viděného. Proto Over the Hedge není ani na jednom místě vtipná – nechutně fádní hlášky z ní padají jako déšť. Proto se Over the Hedge nehraje dobře – protože jen mlátíte a skáčete přes laserové paprsky a nevěříte hernímu prostředí. Proto Over the Hedge vypadá jako typický zvratek současné hollywoodsko-herní mašinérie – jde jen o podojení filmové krávy.

Recenze na hry typu Over the Hedge zařazujeme na Hrej.cz ze dvou důvodů: aby recenzent mohl do světa vyhlásit, že se něco šeredně nepovedlo a abyste se jako čtenáři trochu pobavili. Upřímně doufáme, že ani jeden z vás po dočtení tohoto textu nepoběží do obchodu hru koupit. A jestli ano, tak je mýval.

Over the Hedge
Nintendo GameBoy Advance
Xbox Xbox