Okami Článek Okami

Okami

lukbas

lukbas

21. 1. 2006 23:43 7

Je spousta her, které se obalily do cellshadingového hávu, ale jen málokterá z nich s ním působila jako unikátní umělecké dílo. S Okami je to již od prvního pohledu úplně jinak. Pryč jsou jen strohé černé kontury obalující divné pastelové barvy, tahle hra vypadá jako by vypadla ze svazku zachovalých povídaček z feudálního Japonska. Díky speciálně vytvořenému enginu můžete vidět jednotlivé tahy štětcem díky kterému vizuální stránka dostává obrovské kouzlo. Jenže Okami není jen o zajímavém kabátku. Tohle dílko se sebou přináší tolik potřebnou míru nápaditosti a inovace.

Boj o světlo

Zápletka je zdánlivě prostá. Byl zcizen magický meč, známý jako Tsukuyomi. S ním opustila své vězení mocná, zlá zrůda Orochi. Zahalila temnotou vesničku Kamiki a kraj zaplavují její děsiví nohsledi, kteří pronikají do čím dál vzdálenějšího okolí. Jenže nic není ztraceno. Na zem sestupuje slunečná bohyně Amaterasu beroucí na sebe podobu bílé vlčice. Sto let odpočívala a nabírala síly, aby nyní mohla svést velkou bitvu.se zhmotnělým zlem. Naštěstí jí bude na dlouhé cestě společníkem a rádcem elementál Issun. Amaterasu totiž musí projít světem a nabrat všechnu svoji sílu, aby mocného nepřítele porazila. Evidentní je tedy inspirace japonskou kulturou a folklórem, nicméně Okami je hlavně 3d akční adventurou od Capcomu. Budeme tedy muset putovat rozlehlým světem a postupně získávat zpět svoji moc plněním lidských přání a oživováním mrtvých krajin. Nejzajímavější ale je, jak to budeme dělat. Boje a konání v Okami totiž neprobíhají stejně jako v klasických rubačkách tohoto mlátičkového giganta. Budeme se totiž muset naučit umění kaligrafie. Během hry bude možnost se povznést jakoby mimo herní obrazovku a člověk se stane vlastně samotným vypravěčem a ilustrátorem, který nad svým stolkem tvoří další dění. Díky tomu skrze kaligrafické znaky bude možnost ničit nepřátele, oživovat stromy a okolní přírodu, nebo řešit lehce logické hádanky. Hlavním úkolem naší vlčice má však být roznášení dobra a pomáhání lidem. Takhle na přečtení to možná vyznívá dost divoce a jistě začínáte přemýšlet, co se nám to tu a tam dostane do plic nebo nozder, ale věřte nám, že to působí navýsost dobře. Znaků a schopností má být 13. Postupně tedy budeme muset najít třináct duchů, kteří nás každou z dovedností naučí. Jednou z nich je například možnost dokreslení mostů přes jinak neprůchozí řeku, druhou pak smrtící útok, kdy stačí jedním rychlým škrtnutím na papíře zabít několik nepřátel. Mimoto nakreslení kolečka kolem měsíce změní noc v den, malůvka kolem koruny stromu ho donutí vykvést, znak na vodě vytvoří lekníny, po kterých budeme moci přeskákat atd. Potenciál je zde až neuvěřitelně veliký. Zásahy do děje štětcem se budou pěkně doplňovat s klasickými mlátičkovými pohyby a komby, kdy budou muset Amaterasu a Issun spojit síly, aby pekelné výrostky poslali do guláše. Na své si přijdou také milovníci plošinovek, protože místy se bude hopsat ostošest. Jsme jen zvědaví jak to nakonec dopadne s ovládáním skrze analogové páčky na joypadu. Psaní rukou je jedna věc, ale točení páčkami druhá – bude to chtít trochu tréninku, takže jako předmět cvičení jistě zkuste použít svoji přítelkyni.

Malované hovory

Okami se také jeví jako hra neuvěřitelně ukecaná, takže můžeme počítat s velkým množstvím načteného textu v titulkách. Ne, že bychom plynně neovládali některý se světových jazyků, hantec nám jde doopravdy dobře, ale hra je celá nadabována divnou božskou hatmatilkou. Ani to však zatím nevypadá, že by hře nějak ubližovalo. Ba jí to přidává na magické, poetické atmosféře. Nějak více popisovat grafiku asi nemá moc smysl, stačí se podívat na přiložené obrázky a každý z vás bude mít jasnou představu, co ho čeká. Pokud se vám takováto stylizace líbí, věřte nám, že v pohybu to všechno vypadá ještě lépe. Rozhodně pak nejsou na místě žádné obavy, jelikož lidi od Capcomu a hlavně Clover Studios, kteří mají tento titul na svědomí, pracovali již na stylově podobném Viewtiful Joe. Nemůžeme si pomoci, ale z Okami prostě sálá klid, pohoda a jakási vyrovnanost, na čemž má podíl i pomalý chilloutový soundtrack složený z asijských rytmů. To co však roztáčí naši představivost na nejvyšší obrátky je onen nový štětcový systém, ve kterém se skýtají neuvěřitelné možnosti. Už se tedy nemůžeme dočkat, až se dostane tohle mýtické dobrodružství i k nám. Snad nedojde k dalšímu odsunutí titulu a hra opravdu vyjde v avizovaném druhém kvartálu tohoto roku.